Урок "Детектив як жанр літератури

Про матеріал
Конспект першого уроку з теми "Літературний детектив". Розробка побудована у формі перевернутого уроку. Урок побудований таким чином, що учні знайомляться з новим жанром, ознаками жанру, письменниками, творами, розв'язують детективні задачі.
Перегляд файлу

7 клас

Тема. Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів.

Мета: навчальна: ознайомити учнів з новим жанром – літературним детективом і його прикметами та особливостями, навчити працювати з літературознавчими термінами;

розвивальна: розвивати навички дослідницької діяльності учнів, уміння працювати з додатковою літературою, навички усного мовлення, виразного читання;

виховна: формувати інтерес до літератури, пізнання незвичайного, загадкового, проникнення в таємничий світ художнього твору.

Тип уроку: перевернутий урок.

Обладнання: портрети письменників, ілюстрації до творів,  інформаційно - довідкові картки, музика з кінофільму «Шерлок Холмс».

Хід уроку

Детективи  домінують серед книг, які вийшли

в світ протягом більшої частини  ХХ століття.

М.Коен

І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу

Вступне слово вчителя.

У літературі є такі твори, що не залишають байдужими ні дорослих, ні дітей. До них весь час повертаються, їх перечитують, із величезним задоволенням дивляться екранізації. Добро і зло, кохання і ненависть, людина і суспільство, війна і мир – ось далеко не повний перелік тих проблем, що хвилюють письменників всіх часів і народів. Завжди актуальною, на жаль, залишається проблема злочину та кари. Саме про такі твори йтиме мова на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. (Запис теми уроку).

1.Слово вчителя

Ви вдома самостійно вивчали теоретичний матеріал з теми, а на уроці ми перевіримо, як ви вмієте самостійно опрацьовувати тему, розширимо ваші знання.

2.Робота з кросвордом

Визначимо ключові поняття з цієї теми

 

 

 

 

 

з

п

и

а

в

т

о

р

м

с

л

в

і

р

л

б

и

т

с

л

о

д

у

с

п

е

к

е

з

і

ч

е

р

л

о

к

м

с

ж

д

и

д

е

т

е

к

т

и

в

с

н

у

о

и

д

т

ь

щ

я

т

е

к

м

ф

г

р

н

и

х

в

ц

ц

з

а

г

а

д

к

а

о

ь

і

н

т

р

и

г

а

р

т

і

я

м

д

в

є

т

в

б

з

 

ІІІ.Контроль нових знань, умінь, навичок

1.Тести

1. Різновид пригодницької літератури, прозові твори, у яких розкривається таємниця, пов’язана зі злочином:

А) байка;   

Б) детектив;   

В) балада.

2. Особливості детективів:

А) велика роль описів, портретів, пейзажів;   

Б) злочин повинен бути розкритий логічним методом;   

В) персонажі – найрозумніший сищик і щиросердний друг;  

Г) несподівані, фантастичні події;  

Д) читач має можливості для розкриття загадки; 

Е) поєднання епосу і лірики.

3. У розв’язці детектива:

А) надходить інформація про скоєння злочину;

Б) сищик оглядає місце злочину, допитує свідків;

В) сищик знаходить рішення загадки.

4. Жіночий детектив- це:

А) детекти із сумним сюжетом;

Б) із комічним сюжетом;

В) розслідування веде жінка.

5. Психологічний детектив:

А) побудований на психологічних колізіях;

Б)у центрі – інтелектуальна загадка;

В) у центрі таємниці – молода людина.

6. Основні питання детективу:

А) що?де?коли?

Б) хто? як? чому?

В) де? куди? коли?

2. Перевірка тестів. Самооцінювання

Бали за тести:

Бали за відповіді на уроці:

Оцініть себе за кожним із визначених на­прямів по 1 балу.

Я ретельно працював над завданням.

Я висловлював нові ідеї.

Я брав активну участь у роботі над темою.

Оцінка учня:

Загальна кількість балів:

Згода з оцінкою:

 

ІV. Закріплення нових знань, умінь, навичок.

1.Літературні асоціації

2.Вправа «Сторінками вивчених творів»

В одній країні спеціальною міркою вимірюють стопу ноги. Кого розшукували в цій країні?

Проста «працівниця» сільського господарства створює виріб з коштовного металу. Її господарі — літнє подружжя — починають випробовувати його на міцність. Несподівано з’являється незнайома і розбиває скарб. Як вона це зробила?

 

 

Фермер виростив на ділянці рекордний врожай. Для того, щоб зібрати «врожай», він запросив ще п’ять помічників. Хто вони? 

 

 

Одна вельможна пані за допомогою спеціального приладу з’ясовує місце знаходження своєї родички і завдає їй смерті за допомогою фрукту. Померлу поміщають в кришталеву труну. Але, на щастя, вона оживає, після поцілунку свого нареченого. Як звуть нареченого героїні?

 

На березі струмка залишилося два види слідів тварин і слід від волочіння, який свідчить, що когось тягнули по піску. Цей слід вів до лісу. ХТО ЗЛОЧИНЕЦЬ І ХТО ЖЕРТВА? ( Крилов « Вовк і Ягня»)

 

 

Цей герой попрощався із знайомими парубками та дівчатами, заповів майно церкві і зник. Що з ним трапилося?

-Що лежить в основі сюжету детектива?

3. Вправа «Поєднай»

На сьогоднішній день одним з найпопулярніших жанрів є детектив. Як стверджує М.Коен, детективи  домінують серед книг, які вийшли в світ протягом більшої частини  ХХ століття.  Також він вважає, що у 1950-і роки детектив випереджав інші жанри .  Що ж це за жанр і як відбувалося його становлення?

       Першими детективами зазвичай вважають розповіді Едгара По, написані у1840-х роках, але елементи цього жанру використовувалися багатьма авторами й раніше. Наприклад, у романі В. Годвіна "Пригоди Калеба Вільямса" (1794), де один із центральних героїв – слідчий-аматор. Великий вплив на розвиток детективної літератури також виявили "Записки" Є.Відока, опубліковані у 1828 р. Однак саме Едгар По створив  детектива-аматора  Дюпена з оповідання "Убивство на вулиці Морг". Дюпен згодом породив Шерлока Холмса й патера Брауна (Г.Честертон), Лекока (Є.Габоріо) і містера Каффа (У. Коллінз). Саме Едгар По ввів у сюжет детектива ідею суперництва в розкритті злочину між приватним детективом і офіційною поліцією, у якому приватний детектив, як правило, бере гору. Саме його вважають засновником детективного жанру.

 

 

 

Автор детектива

Сищик

Помічник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Легендарные реальные детективы и сыщики Сразу представляется образ Алана Пинкертона. Из родного города Глазго он переехал в Америку, где 4 года проработал шерифом в своем округе. Затем он бросил государственную службу и открыл частное детективное агентство. Сыщик Алан Пинкертон реальный персонаж За считанные месяцы оно получило широкую популярность, и даже сам Авраам Линкольн был в числе клиентов агентства. В 1861 году сотрудниками компании было предотвращено нападение на Президента в Балтиморе. А еще одно громкое дело, которым прославился частный сыск Алана Пинкертона, - это арест лиц, похитивших 700 тысяч долларов в ж/д компании Адамс Экспресс. Именно руководители агентства впервые ввели в практику розыск преступников по изображению их портретов, которые развешивали в людных местах, что значительно ускорило поиски злодеев. Сам же Алан стал прототипом литературного персонажа Ната Пинкертона.

Самый известный сыщик, о котором сняли кино Самый знаменитый сыщик в истории – Эжен Франсуа Видок. Его биография довольно интересна. Сам он начинал свой путь с преступной деятельности. В 14 лет Эжен убил своего наставника по фехтованию. Это был несчастный случай, после которого он решил бежать в Америку, но был призван в армию. Хорошего служителя из него не вышло, и он дезертировал. Эжен попал в плохое окружение. Эжена Франсуа Видока называют самым известным сыщиком в мире В составе банды он постоянно грабил, убивал, неоднократно был пойман полицией и осужден. Но каждый раз совершал побеги из тюрьмы, за что получил прозвище «оборотень» и «король риска». Но спустя некоторое время, он понял, что такая жизнь дальше не возможна, и Эжен делает решительный шаг. Он обращается в полицию, чтобы предложить свои услуги по ловле бандитов. Видок аргументирует это тем, что только преступник может понять преступника. Он набирает группу из бывших участников банды и начинает успешно распутывать самые сложные преступления. За это его прозвали отцом уголовного розыска. И поэтому Эжен Франсуа Видок стал прототипом для создания детективных персонажей в мире кино.
 

4.Робота в групах

Детектив – це чудова школа допитливості і логіки

«Прихильники Шерлока Холмса»

Завдання. Прочитати детективну задачу і знайти «розгадку» таємниці.

Історія 1.

Злочин не відбувся

За деякими відомостями, які отримали співробітники поліції міста Сан – Франциско, можна було зробити висновок, що готується викрадення коштовностей дружини мільйонера – місіс Андерсон.

Місіс Андерсон проживала в одному з першокласних готелів. Мабуть, тут же мешкав і злочинець, який замислив злочин. Декілька днів чергував детектив у номері місіс Андерсон, сподіваючись спіймати негідника, але безрезультатно. Мільйонерша вже почала підсміюватися над ним, як раптом сталося наступне.  Увечері хтось постукав у двері номера. Потім двері відчинилися, і до кімнати заглянув чоловік. Побачивши місіс Андерсон, він вибачився, сказавши, що помилився дверима.

– Я був абсолютно впевнений, що це моя кімната, – збентежено промовив він. – Адже тут усі двері такі схожі.

Тут детектив вийшов із засідки і заарештував незнайомця.

Що змогло переконати поліцейського в тому, що перед ним зловмисник?

Відповідь.

Якщо людина була впевнена, що йде у свій номер, навіщо їй стукати  в двері?

«Прихильники Еркюля Пуаро»

Історія 2

Коштовності вдови

Пані Сідні, вдова, якій, як вважали, належали вісім з чвертю відсотків усього Нью – Йорка, могла задовольнити будь – яку свою примху, окрім однієї. Вона ніколи не могла заплутати сищика, доктора Хеліджана.

Одного разу при зустрічі пані Сідні стала розповідати про неприємність, яка сталася з нею.

– Ви повинні мені повірити, наскільки я минулої ночі була близька до загибелі і втрати своїх коштовностей, – почала вона.

– Була приблизно третя година ранку, коли мене розбудив шум. Людина в масці стояла в моїй кімнаті, направила на мене зброю і наказала, щоб я не кричала.

В місячному світлі я побачила ще двох чоловіків, які залазили у відкрите вікно. Мене зв’язали, заткнули рот і грубо кинули спиною на крісло, а це жахливе створіння пішло до моїх коштовностей. Безпорадна, я спостерігала, як лиходії заповнили мішок коштовними каменями. Через страх за своє життя я не змогла що – небудь зробити до тих пір, поки вони не вилізли через вікно. Як тільки останній з них виліз, я закричала і почала кликати на допомогу. На щастя, патрульний Кейсі знаходився через квартал і почув мене. Втікаючи від нього, злодії в поспіху кинули коштовності. Але я цілий місяць опам’ятовуватимуся від переляку!

Хеліджан іронічно посміхнувся.

– Моя дорога пані Сідні, – сказав він, – ваше одужання після неприємності, якої не було, буде дуже швидким.

Що було не так в цій історії?

Відповідь.

Оскільки пані Сідні була «безпорадна», оскільки була зв’язана і їй «заткнули рот», то вона не могла кричати настільки голосно, щоб її почув патрульний Кейсі за квартал від її будинку.

«Прихильники місс Марпл»

Історія 3

Дворецький завдає удару

Доктор Квік піднявся удосвіта. Коли через годину він закінчував сніданок, пролунав телефонний дзвінок.

– Даруйте, це Чанг Лоу, дворецький Джеймса Гудвіна. Я тільки що ввійшов до будинку господаря і виявив, що хтось убив і пограбував його! – промовив голос в телефонній трубці.

Доктор Квік прибув на місце події за лічені хвилини, і дворецький провів його у вітальню, залиту яскравим, теплим сонячним світлом. Там на підлозі лежало тіло вбитого.

– Ви виявили його саме тут? – запитав доктор Квік.

– Так. Рівно 20 хвилин тому, коли я прийшов на роботу. Я проходив через вітальню і спіткнувся в темряві об тіло. Я так злякався, що кулею помчав до телефону, розташованого біля вхідних дверей, і подзвонив вам, – сказав Чанг.

Доктор Квік окинув поглядом кімнату з розкішними шкіряними меблями, дорогими шторами на вікнах і ворсистим килимом на підлозі. Нарешті він вимовив:

– Пролийте трохи світла на цю таємницю і розкажіть, навіщо ви це зробили.

Чому доктор Квік запідозрив Чанга?

Відповідь.

Вітальня була «залита сонячним світлом», а дворецький сказав, що 20 хвилин тому він спіткнувся об тіло в темноті.

«Прихильники Ніро Вулфа»

Історія 4

Ця історія трапилася холодною, засніженою зимою. Охоронець музею повідомив, що декілька чоловіків щойно пограбували краєзнавчий музей.

-          Я почув підозрілий шум у музеї, потім мені здалося, що шум перемістився до вікна, я кинувся туди. Подивившись з вулиці у вікно, я нічого не помітив, тому що скло все замерзло. Тоді я продер невеличку дірочку у льоду, який покривав віконне скло, посвітив ліхтарем. Я помітив трьох грабіжників і відразу побіг до телефону.

-          Мені все зрозуміло,- сказав Холмс.- А вам?

Відповідь.

Льод наростає тільки із внутрішнього боку вікна. Охоронець намагався обдурити.

Представлення результатів роботи груп.

Питання для обговорення:

           Чи легко було знайти відповіді на поставлені питання?

           Що вам допомогло?

           Дедуктивний метод — спосіб дослідження, при якому окремі положення логічно виводяться із загальних положень (аксіом, постулатів, законів). У літературі його започаткував Е. По.

           Чи можна вважати дані тексти детективними історіями?

           До якого виду детективу їх можна віднести? (інтелектуальні детективи)

           Які ознаки детективу в них відображені?

           Які композиційні особливості цих творів?

5.Гра «Мафія»

Рольва гра з детективним сюжетом. Прототипом гри є відома у середині 20 ст. гра «Убивця». «Мафію» вигадав студент Давидов у 1986 році. Спочатку грали у гуртожитках, з часом гра розповсюдилася по всьому світу.

Гравці: жителі міста, детектив, мафія

Місто засинає. Прокидається детекти – засинає. Прокидається мафія – засинає. Місто прокидається.

-          Висловіть припущення, хто з вас мафія, хто детектив.

-          Хто змінив свою думку?

Місто засинає. Детектив показує мафію.

Місто прокидається.

Детектив правильно вказав чи помилився.

·         Який вид детективу відображає ця гра? (психологічний детектив)

V. Рефлексія

1.Оцінювання

2.Робота з ключовими словами

VІ. Підбиття підсумків уроку.

«Мікрофон».

Продовжіть речення.

Детективна література для мене – це …

Я поповнив свої знання про…

Найбільше мені запам′яталося…

Складання сенкана

Детектив.

Загадковий, цікавий.

Розслідувати, знаходити, спів ставляти.

Детектив – книга для розуму.

Цікаво.

VІІ. Домашнє завдання.

Заповни­ти роздані анкети.

Анкета

1.  Що нового ви дізналися на уроці?

2.  Які завдання були для вас найцікавішими і чому? .

3.  У яких життєвих ситуаціях ви могли б ско­ристатися матеріалом сьогоднішнього уроку?

4.  Ваші зауваження та пропозиції.

Додатковий матеріал

Гра «Я – детектив»

По речах пізнати, хто їх залишив.

Молода матуся – соска, помада, годинник, серветка.

Дідусь – окуляри, газета, палка, шляпа.

Підліток – навушники, мобільний телефон, бейсболка, футбольний шарф.

Дівчинка – бантик, дзеркальце, лялька, заколка.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 жовтня
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку