ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ.
Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до історії українського народу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів’їв, приказок, крилатих висловів, до складу яких входять дієприкметники.
Синтаксис: уживання дієприкметників у ролі другорядних членів речення.
Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників-антонімів.
Текст (риторичний аспект): створення текстів-описів з уживанням дієприкметників.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Настановчо-мотиваційний етап
1. Психологічна настанова щодо вивчення теми «Дієприкметник». Ознайомлення учнів зі структурою теми.
2. Уведення школярів у спроектоване понятійно-термінологічне поле: учитель пропонує семикласникам звернути увагу на дієприкметник як особливу форму дієслова, відомості, які вони повторять і будуть поглиблювати на цьому і подальших уроках (таблиця або запис на дошці).
Дієприкметник — особлива форма дієслова: ознака предмета за дією, властивості дієслова і прикметника, означення або присудок |
ІІІ. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним
До щему у серці, до терпкого солодкого щему
Я кохаю Вкраїну, омиту прозорим дощем…
Л. Забашта
ІV. Генералізація знань семикласників (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці)
Спостереження над мовним матеріалом
Археологи на території України виявили залишки чи не найдавніших жителів часів раннього палеоліту (150–35 тисяч років тому). Так, оселями людей цієї епохи були вже досить великі наземні житла (8 . 5 м) типу намету або чуму, з каркасом з жердин, укритим шкірами тварин і обкладеним унизу великими кістками мамонта. Посередині житла розкладали вогнище. Радіо-вуглецевий аналіз вугілля, зібраного під час розкопок цих жител, показав, що вони були збудовані 44 тисячі років тому! Одне з таких поселень знайдено на березі Дністра біля с. Молодове Чернівецької області.
Минали тисячоліття. На стоянках людей пізнього палеоліту (35–10 тисяч років тому) археологами знайдено такі самі намети, перекриті шкірами і кістками тварин, здебільшого тих самих мамонтів. У верхніх частинах наметів застосовувалися сплетіння рогів північного оленя. Такими були житла людей на стоянках біля сіл Мізин та Пушкарі на Чернігівщині та в інших місцях. На кістках мамонта в житлах виявлено цікаві орнаментальні розписи, виконані червоною охрою (З дитячої енциклопедії).
V. Вивчення нового матеріалу
Солона капуста, посолена капуста; зелене поле, зеленіюче поле; біла стеля, побілена стеля; міцний хлопець, міцніючий хлопець; освітлена кімната, світла кімната; стихаючий вітер, тихий вітер.
Робота з таблицею
Дієприкметник
Відповідає |
Граматичні ознаки |
||
на запитання |
прикметника |
дієслова |
|
Означає |
Який? яка? |
Належить до імен- |
Буває доконаного і не- |
ознаку |
яке? які? |
ника, змінюється |
доконаного виду, те- |
предмета |
|
за родами, числами, |
перішнього і минулого |
за дією |
|
відмінками, у речен- |
часу, активного й пасив- |
|
|
ні виступає озна- |
ного стану, може мати |
|
|
ченням |
залежні слова (іменник, |
|
|
|
прикметник, прислів- |
|
|
|
ник), у реченні виступає |
|
|
|
присудком |
1) Різати, пиляти, розглядати, писати, доглянути, малювати, скласти, рубати, приклеїти, створювати, вибрати, розписувати.
2) Прямий, мокрий, темний, красивий, пустий, сивий, радісний, квітковий, сніжний, солодкий, сліпий, чорний, синій, молодий, білий.
Зразок. Фарбувати — фарбований. Пофарбувати — пофарбований.
Дієприкметникам притаманні ознаки прикметника і дієслова.
Як і прикметник, дієприкметник відповідає на запитання який? яка? яке? які?: чорний — чорніючий, сивий — посивілий. Змінюється за родами, числами і відмінками, узгоджується з іменником: змочений (-а, -е) дощем, змочені (-их) дощем, змоченого (-ому, -им) дощем. У реченні дієприкметник найчастіше виконує роль означення: Збудований клуб було розташовано в центрі міста.
Колективна робота з текстом з елементами аналізу
Воскреснемо! Бо світить нам у віки пророцтво Тараса: «Не вмирає душа наша, не вмирає воля».
Пречиста блакить ясніє у безмірній високості України, як праведна душа народу. Веселковою барвою розлита вона в небесах віковічним знаменом, на якому видніється палаюче золото сонця, мов святий німб.
Ні, немає на світі кращого неба, ніж небо України.
Високе, мов наш дух, воно благословляє свою Україну, береже у віках її материнську любов, тому його ніколи не відділити від рідної матінки-землі.
Подивімося на своє небо і думкою, як у тій чудовій-пречудовій пісні, полиньмо аж до сонця і зірок і гляньмо на трепетну Землю, і тоді відкриється нам на зелено-голубому лику планети край, нагадуючий собою серце, — Україна!
Ні, як немає кращого неба, ніж небо України, так і нема кращої землі, ніж наша Україна.
Через усю Україну, посеред щедротних степів і ланів широкополих бандурно пливе Дніпро-Славутич, мов та оспівана народом голуба стрічка в русій косі, спадаюча аж до пояса, — історичний символ і образ України (За Я. Гояном).
Розвиток мовлення з творчим завданням
1) Де хата не метена, там дівка не плетена. 2) Достигле яблуко само з дерева падає. 3) Ні плуга, ні рала — зате виспаний доволі. 4) Де орач від напруженої роботи плаче, там жниця від гарної пшениці скаче. 5) Спорожнілий колос вище всіх стоїть. 6) Земля зігріта — сій ярину. 7) Моя хата небом укрита, землею підбита, вітром загороджена. 8) Не хвали кашу, коли просо не посіяне (Народна творчість).
VІ. Систематизація й узагальнення знань
1. Що називається дієприкметником?
2. Що спільного у дієприкметниках з прикметником і дієсловом?
3. Чим відрізняється дієприкметник від прикметника і дієслова?
4. Чому дієприкметник є особливою формою дієслова?
VІІ. Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
VІІІ. Домашнє завдання
1. Виписати з творів художньої літератури 6–7 речень із дієприкметниками. Визначити морфологічні ознаки дієприкметників.
2. Уявити ситуацію, що ви самостійно готуєтеся до тематичного оцінювання, де одним із питань буде розповісти про дієприкметник як особливу форму дієслова. Добираючи власні приклади щодо одержаного теоретичного матеріалу, скласти зв’язне висловлювання в науковому стилі.