УРОК №
Тема. Ступені порівняння прикметників, їх творення.
Мета:
Обладнання: підручник, таблиця «Творення ступенів порівняння якісних прикметників», картки із завданнями, ілюстрація калини.
Методи та прийоми: колективна робота, аналіз таблиці, метод опори, вибір прикладів з опорою на таблицю, доведення шляхом порівняння, евристична бесіда, «Асоціативне ґроно», робота в парах,
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Клас: 6
Дата:
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
День добрий! Дзвінок всіх кличе
На урок до нових знань.
По морю мовному продовжуємо
Разом дружно мандрувать.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Відгадаєте, будь ласка, загадку:
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (калина) (Додаток 1.1.)
Отже, це калина. Які асоціації щодо ознак калини у вас виникають? Яка вона?
(Учні відповідають, називаючи прикметники. На дошці вчитель створює «асоціативне ґроно»).
КАЛИНА - Розкішна
Отже, ви назвали прикметники.
КАЛИНА - Розкішна (якісний)
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із відомостями про ступені порівняння прикметників, навчимося їх утворювати та визначати; працюватимемо над розвитком уваги, спостережливості; виховуватимемо в собі шанобливе ставлення до рідного слова. Здобуті вміння та навички вдосконалюватимуть культуру мовлення та орфографічну грамотність.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Завдання визначено. Ми повторили групи прикметників за значенням. Та на сьогоднішньому уроці ми будемо працювати тільки із якісними прикметниками, бо саме ці прикметники можуть виражати якість предмета більшою чи меншою мірою, а отже, утворювати ступені порівняння прикметників.
Якісні прикметники мають ступені порівняння:
Робота з таблицею.
Ступені порівняння прикметників
Нульовий ступінь |
Вищий ступінь |
Найвищий ступінь |
початкова форма якісного прикметника |
означає, що якість якогось предмета більша чи менша, ніж якість іншого предмета |
означає, що якість якогось предмета виявляється у найвищій мірі |
Частини таблиці відкриваються поступово, по мірі пояснення (Додаток 1.2.)
Творення ступенів порівняння якісних прикметників
Вищий ступінь
Найвищий ступінь
3. Робота з підручником. Таблиця «Творення ступенів порівняння якісних прикметників» (с. 149)
V. Фізкультхвилинка
Трішки ми уже втомились -
Час перепочити.
І фізичні вправи разом
Будемо робити.
Стали - дружно потягнулись,
Вирівняли спинки,
Вправо, вліво покрутились,
Ніжками потупотіли,
Головою повертіли,
І за парти тихо сіли.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Виконання вправи 363
Діти визначають ступінь порівняння та форму використаних прикметників представниками сусіднього ряду.
Вдавнину біля хати українці саджали пишну калину.
Пишну – якісн., ж.р., одн.,З.в., нульвий ступінь.
Летить над полями українська пісня.
Українська – відносн., ж.р., одн., Н.в.
Від матері ми чуєм найніжнішу пісню.
Найніжнішу – якісн., найвищ. ст. пор., пр. ф., ж.р., одн., З.в.
Материна калина зацвіла під вікном.
Матернина – присв., ж.р., одн., Н.в.
Виправте помилки, допущені при утворенні ступенів порівняння прикметників. Зверніть увагу на прикметники, що не мають ступенів порівняння. Поясніть свою відповідь.
VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів та коментування балів.
Усі завдання ви виконали. На уроці наша калина наче ще більше набралася сил, а ви отримали ще більше знань.
Та найголовніше, що ви зуміли застосувати свої знання на практиці. Недарма ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні.»
Х. Домашнє завдання
Опрацювати §39(стор. 148 - 149), виконати вправу 363.
Додаток 1.1.
Додаток 1.2.
Творення ступенів порівняння якісних прикметників
Вищий ступінь
Найвищий ступінь
Додаток 1.3.
«Коректор» (кожен учень отримує картку із завданнями) (Додаток 1.3.).
Виправте помилки, допущені при утворенні ступенів порівняння прикметників. Зверніть увагу на прикметники, що не мають ступенів порівняння. Поясніть свою відповідь.
1