Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему:"Ступені порівняння прикметників, їх творення".

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему: "Ступені порівняння прикметників, їх творення".
Перегляд файлу

УРОК №

 

Тема. Ступені порівняння прикметників, їх творення.

Мета:

  • ознайомити учнів із відомостями про ступені порівняння прикметників та їх творення;
  • формувати вміння правильно утворювати форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників, правильно й доречно вживати їх у мовленні;
  • розвивати увагу, пам’ять вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення;
  • виховувати у школярів любов до природи, шанобливе ставлення до рідного слова.

Обладнання: підручник, таблиця «Творення ступенів порівняння якісних прикметників», картки із завданнями, ілюстрація калини.

Методи та прийоми: колективна робота, аналіз таблиці, метод опори, вибір прикладів з опорою на таблицю, доведення шляхом порівняння, евристична бесіда, «Асоціативне ґроно», робота в парах,

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Клас: 6

Дата:        

ХІД УРОКУ

I. Організаційний  момент.

День добрий! Дзвінок всіх кличе

На урок до нових знань.

По морю мовному продовжуємо

Разом дружно мандрувать.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Слово вчителя.

Відгадаєте, будь ласка, загадку:

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

        На свою хорошу вроду. (калина) (Додаток 1.1.)

  1.  «Асоціативне ґроно»

Отже, це калина. Які асоціації щодо ознак калини у вас виникають? Яка вона?

(Учні відповідають, називаючи прикметники. На дошці вчитель створює «асоціативне ґроно»).

  •                   Лікарська
  •                   Червона
  •                   Українська
  •                   Символічна
  •                   Запашна

КАЛИНА                                                      -          Розкішна

  •                   Красива
  •                   Кисла
  •                   Ніжна
  •                   Соковита
  •                   Мамина
  •                   Корисна

 

 

Отже, ви назвали прикметники.

  1. Евристична бесіда.
  • Яка частина мови називається прикметником?
  • Які морфологічні ознаки прикметника ви знаєте?
  • Яку синтаксичну роль виконує прикметник?
  • На які групи за значенням поділяються прикметники?

 

  1. Визначити групу за значенням прикметників, записаних до «асоціативного ґрона».
  •                   Лікарська (відносний)
  •                   Червона (якісний)
  •                   Українська (відносний)
  •                   Символічна (відносний)
  •                   Запашна (якісний)

КАЛИНА                                                      -           Розкішна (якісний)

  •                   Красива (якісний)
  •                   Кисла (якісний)
  •                   Ніжна (якісний)
  •                   Соковита (якісний)
  •                   Мамина (присвійний)
  •                   Корисна (якісний)

 

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із відомостями про ступені порівняння прикметників, навчимося їх утворювати та визначати; працюватимемо над розвитком уваги, спостережливості; виховуватимемо в собі шанобливе ставлення до рідного слова. Здобуті вміння та навички вдосконалюватимуть культуру мовлення та орфографічну грамотність.

 

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Завдання визначено. Ми повторили групи прикметників за значенням. Та на сьогоднішньому уроці ми будемо працювати тільки із якісними прикметниками, бо саме ці прикметники можуть виражати якість предмета більшою чи меншою мірою, а отже, утворювати ступені порівняння прикметників.

Якісні прикметники мають ступені порівняння:

  • Нульовий ступінь (початкова форма якісного прикметника).
  • Вищий ступінь (означає, що якість якогось предмета більша чи менша, ніж якість іншого предмета).
  • Найвищий ступінь (означає, що якість якогось предмета виявляється у найвищій мірі).

Робота з таблицею.

Ступені порівняння прикметників

 

Нульовий ступінь

Вищий ступінь

Найвищий ступінь

початкова форма якісного прикметника

означає, що якість якогось предмета більша чи менша, ніж якість іншого предмета

означає, що якість якогось предмета виявляється у найвищій мірі

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Мовне дослідження.

Частини таблиці відкриваються поступово, по  мірі пояснення (Додаток 1.2.)

 Творення ступенів порівняння якісних прикметників

Вищий ступінь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найвищий ступінь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Робота з підручником. Таблиця «Творення ступенів порівняння якісних прикметників» (с. 149)

 

V. Фізкультхвилинка

Трішки ми уже втомились -

Час перепочити.

І фізичні вправи разом

Будемо робити.

Стали - дружно потягнулись,

Вирівняли спинки,

Вправо, вліво покрутились,

Ніжками потупотіли,

Головою повертіли,

І за парти тихо сіли.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Виконання вправи 363 

 

  • Надійний – надійніший, більш надійний, найнадійнішій, найбільш надійний.

 

  • Страшний – страшніший, більш страшний, найстрашніший, найменш страшний.

 

  • Солодкий – солодший, менш солодкий, найсолодший, найменш солодкий.

 

  1. Кожен ряд складає речення з одним із утворених прикметників.

 

  1. «Ти – мені, я - тобі».

Діти визначають ступінь порівняння  та форму використаних прикметників представниками сусіднього ряду.

 

  1. Записати речення, підкреслити члени речення, виписати прикметники та визначити рід, число, відмінок, групу за значенням,ступінь порівняння, форму.

 

Вдавнину   біля  хати   українці   саджали    пишну    калину.

Пишну якісн., ж.р., одн.,З.в., нульвий ступінь.

 

Летить   над    полями    українська    пісня.

Українська – відносн., ж.р., одн., Н.в.

 

Від    матері   ми   чуєм    найніжнішу   пісню.

Найніжнішу – якісн., найвищ. ст. пор., пр. ф., ж.р., одн., З.в.

 

Материна     калина    зацвіла     під    вікном.

Матернина – присв., ж.р., одн., Н.в.

 

  1.  «Коректор» (кожен учень отримує картку із завданнями) (Додаток 1.3.).

Виправте помилки, допущені при утворенні ступенів порівняння прикметників. Зверніть увагу на прикметники, що не мають ступенів порівняння. Поясніть свою відповідь.

  • Самий спритніший – спритніший.
  • Найбільш популярніший – найбільш популярний.
  • Більш смачніший – більш смачний.
  • Більш глибший  – більш глибокий.
  • Веснявіший – весняний.
  • Найбільш важливіший – найбільш важливий.
  • Тонкіший – тонший.
  • Самий цікавіший – цікавіший.
  • Найдовгіший – найдовший.
  • Найтонкий – найтонший.
  • Найсрібніший – срібний.
  • Самий глибший – глибший.

 

VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів та коментування балів.

  1. Діти міняються картками. Перевіряють написане, звіряючи з дошкою.
  2. Виставляють оцінки.
  3. «Мікрофон»
  • Що ми вивчили на сьогоднішньому уроці?
  • Які ступені порівняння мають прикметники?
  • За допомогою чого утворюється проста форма вищого ступеня?
  • Як утворюється складена форма найвищого ступеня?
  1. Слово вчителя.

Усі завдання ви виконали. На уроці наша калина наче ще більше набралася  сил, а ви отримали ще більше знань.

Та найголовніше, що ви зуміли застосувати свої знання на практиці. Недарма ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні.»

 

Х.  Домашнє завдання

Опрацювати §39(стор. 148 - 149), виконати вправу 363.

 

 

 

Додаток 1.1.

 

http://yuriykirsanov.name/pp/images/dsc00812.jpg

http://fitomedic.net/uploads/posts/2008-06/1213773795_kalina.jpg

 

Додаток 1.2.

 

Творення ступенів порівняння якісних прикметників

 

Вищий ступінь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найвищий ступінь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.3.

 

«Коректор» (кожен учень отримує картку із завданнями) (Додаток 1.3.).

Виправте помилки, допущені при утворенні ступенів порівняння прикметників. Зверніть увагу на прикметники, що не мають ступенів порівняння. Поясніть свою відповідь.

  • Самий спритніший – спритніший.
  • Найбільш популярніший – найбільш популярний.
  • Більш смачніший – більш смачний.
  • Більш глибший  – більш глибокий.
  • Веснявіший – весняний.
  • Найбільш важливіший – найбільш важливий.
  • Тонкіший – тонший.
  • Самий цікавіший – цікавіший.
  • Найдовгіший – найдовший.
  • Найтонкий – найтонший.
  • Найсрібніший – срібний.
  • Самий глибший – глибший.

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
13 березня 2021
Переглядів
935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку