Мета: навчити семикласників знаходити дієприкметникові звороти в реченнях і текстах; формувати вміння відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів; розвивати творчі вміння використання дієприкметникових зворотів у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, її багатств, а також повагу до мистецтва.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників.
Текст (риторичний аспект): створення текстів з уживанням дієприкметників та дієприкметникових зворотів.
Міжпредметні зв’язки: роль дієприкметників у розкритті задуму висловлювання (література).
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Оголошення епіграфа уроку
Рідна земле — вічна радість серця! (Г. Коваль)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Спостереження над мовним матеріалом
Дерево — один із найбільш розповсюджених матеріалів у виробництві народних художніх промислів. Цей промисел, відомий ще в ІХ–Х століттях, називається художньою обробкою дерева.
Дерево, широко використовуване у виробництві скульптур, служить для виготовлення різноманітних виробів побутового призначення, іграшок, декоративних виробів — настінних тарілок, панно, а також різних сувенірів — пам’ятних плакатів, макетів, брелків тощо.
Для виготовлення художніх виробів і сувенірів використовують деревину різних порід дерев, що добре піддається обробці (різьблення, стругання, точіння, випилювання) і оздобленню (шліфовці, поліровці, розпису). Беруться до уваги також художні особливості текстури деревини, природні згини стовбура, розташування сучків.
Деревина м’яких листових порід, найбільш розповсюджених у виготовленні художніх виробів і сувенірів, є найкращою таких дерев: липи, берези, вільхи, осики, дуба; рідше — твердих: горіха, самшиту тощо. Із хвойних порід дерев у незначній кількості використовують деревину сосни та ялини, тису, ялівця (За Р. Бардіною).
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру
1) Листя стало схоже на гору хрумкого печива, посипаного цукровою пудрою. 2) Усі побігли по широкій греблі, обсадженій знизу вербами. 3) Через гілки берестів синіло море, блищала широка тераса над морем, заставлена столами та стільцями. 4) Біля входу в парк, порослого високою травою, панувала тиша. 5) Небо, обсипане ніби рожами, тихо гасло. 6) Її маленька постать, облита м’якою зеленуватою тінню акацій, була незвичайно граціозна (За І. Нечуєм-Левицьким).
Слід розмежовувати одиничні дієприкметники, що входять до складу словосполучень «дієприкметник + іменник», які комами не відокремлюються, і дієприкметникові звороти: Засніжені поля нашого краю. — Поля, засніжені білим пухом, охоплювали безмежний простір нашого краю. Від означуваного слова до дієприкметника можна поставити одне запитання: твір (який?) написаний, від дієприкметника до залежних слів — декілька: написаний давно твір (коли?), написаний учнем твір (ким?), написаний гарно твір (як?).
У реченні дієприкметниковий зворот виступає означенням.
1) Кінь, якого спустили з ланцюгів, одразу став дибки. 2) Сонячні промені, протикаючи гущавину жасміну, що розквіт, блукав по персидських килимах. 3) Настя в супроводі сина Селіма, Івана Кочерги, Алі та своїх ханум і служниць, яких до неї приставили, щойно вийшла з ялика й попрямувала до палацу (За С. Плачиндою).
Навчальне аудіювання
ДАВНЄ МИСТЕЦТВО
Художня різьба по дереву в Україні посідає особливе місце і сягає своїм корінням у глибоку давнину.
Спочатку різьба була дуже проста — у вигляді тонких контурних ліній або глибоких борозенок, а окремі ділянки розділяли штриховкою. Потім з’явилася більш складна рельєфна і трьохгранна різьба.
Різьба по дереву здавна прикрашала посуд, меблі, теліжки й сани кріпаків. Різьба й інкрустація влучно застосовувалася багатьма народними майстрами, які століттями вдосконалювали вміння, техніку, художній смак. Особливого розквіту мистецтво декоративної різьби по дереву в Україні досягає в ХVІІ—ХVІІІ ст. Народні майстри, зокрема козаки Запоріжжя, прикрашали зброю, трубки й інші предмети прекрасною різьбою й інкрустацією по дереву, кості, металу (За Р. Бардіною).
У наш час художня різьба зосереджена у західній та південно-західній частинах України. Художньою обробкою деревини відоме місто Косова, де розміщено крупне об’єднання «Гуцульщина» — найбільш відоме виробництво, випускаюче художні вироби з дерева. Одним із основних центрів різьби є філіал в Яворові.
Для художньої обробки гуцульські майстри використовують деревину з гарною текстурою, що добре піддається різьбі та інкрустації: головним чином грушу, рідше сливу, явір, клен, березу, липу, а для виробів з випалюванням — смереку (карпатську ялину). Художні вироби з дерева випускають вирізьбленими та інкрустованими. Інкрустацію виконують шматочками кольорової деревини (груші, сливи, хвилястого клена, тису, граба, червоного і чорного дерева), скляним і фарфоровим бісером, перламутром і металом. Техніка оздоблення бісером і кольоровим деревом називається викладанкою… (З підручника).
V. Систематизація та узагальнення вивченого
1. Що називається дієприкметниковим зворотом?
2. Яка роль інтонації під час прочитання речень з дієприкметниковими зворотами? Навести приклади.
3. Розказати про розділові знаки при дієприкметниковому звороті та одиничному дієприкметнику.
4. Як відрізнити одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів?
5. Яку синтаксичну роль виконує дієприкметниковий зворот у реченні?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
1. Виписати з творів художньої літератури (або скласти) 6–7 речень про красу рідного краю, щоб у їх складі були дієприкметникові звороти.
2. Уявити ситуацію: на уроці праці вам запропонували виготовити до свята Різдва Христового вироби у подарунок родичам. Скласти твір-опис цього процесу праці на одну з тем: «Виготовлення чудового виробу», «Вчимося робити сюрпризи», «У шкільній майстерні», «Готуємося до свята». У своєму творі використати дієприкметники та дієприкметникові звороти. Довести необхідність і доцільність їх використання.