У даній розробці подані завдання на повторення й поглиблення отриманих у попередніх класах знань про діалог і розділові знаки при ньому, удосконалення вміння визначати спільні й специфічні ознаки діалогу і прямої мови; формування навичок правильно розставляти розділові знаки при діалогах, виразно читати діалогічні тексти; розвиток творчих вмінь правильно будувати репліки і складати діалоги.
Тема. Діалог. Інтонація речень з діалогом
Мета: повторити й поглибити отримані в попередніх класах знання дев’ятикласників про діалог і розділові знаки при діалозі; удосконалити вміння визначати спільні й специфічні ознаки діалогу і прямої мови; формувати навички учнів правильно розставляти розділові знаки при діалогах, виразно читати діалогічні тексти; розвивати творчі вміння правильно будувати репліки і складати діалоги; за допомогою мовної та комунікативної компетентностей виховувати у школярів розуміння етикетних норм і моральної поведінки під час спілкування, а також повагу до співрозмовника.
Обладнання: картки, схеми.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Відповіді: 1) Пряма мова, непряма мова, діалог, цитати; 2) Зміст; формою. 3) Складнопідрядними. 4) Головною частиною. 5) Підрядну частину. 6) Не вживаються.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
V. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
Прочитайте виразно за особами гумористичний твір
А. Коцюбинського «На кожному уроці».
Доведіть, що текст має діалогічну форму. Укажіть слова автора і репліки. Зверніть увагу на розділові знаки при діалозі. Зробіть висновок про особливості діалогу та розділові знаки при ньому.
Діалогом називають пряму мову двох осіб. Він складається з реплік (запитань і відповідей або повідомлень), які беруться в лапки і між якими ставиться тире: «А вона?» — «Що — вона? Думати про неї не бороню».— «Та хоч одне ж слово сказати їй…».— «Піснею скажеш. Така вже твоя доля солдатська…» (О. Гончар).
Кожне окреме висловлювання учасників діалогу називають реплікою. У друкованих текстах найчастіше кожну репліку починають з нового рядка, а перед нею ставлять тире. Якщо репліка супроводжується словами автора, то ставляться ті самі розділові знаки, що і при прямій мові, але без лапок:
— Наука має сьогодні доволі точні дані.
— А все ж таки!
— Тодішнє населення нашої держави налічувало чотири-п’ять мільйонів.
— Ага. Чотири-п’ять мільйонів. А печенігів?
— Печенігів було приблизно тридцять тисяч (П. Загребельний).
V. Виконання системи завдань і вправ творчого характеру
1. Творче дослідження
Поясніть, між ким могли відбутися наведені діалоги. Замість крапок додайте можливі репліки-символи або репліки-реакції. Визначте в діалогах етикетні вислови. Поясніть значення слова ЕТИКЕТ. Що означає вислів ФОРМУЛА ЕТИКЕТУ? Чи позначаються на мовному етикеті національні традиції, звичаєві приписи народу, особливості національного характеру? Яким чином?
Схарактеризуйте ситуації спілкування, в яких буде прийнятим кожне з наведених звертань. Хто й до кого може так звертатися?
Пані Ганно, шановна Ганно Василівно, Ганнусю, дорога Ганно, тьотю Аню, пані Іваненко, громадянко Іваненко, добродійко Ганно Іваненко.
Запишіть текст у формі діалогу, розставляючи пропущені розділові знаки.
Хто зможе швидко відшукати всі фразеологізми, які є в тексті? Поясніть їхнє значення.
А:
Складіть діалог, розкриваючи зміст однієї з мініатюр:
1. «Людину пізнати нелегко. Але той, кого легко пізнати, не вартий того, щоб з ним знатися».
2. «Якщо людина протягом дня почує одне добре слово, побачить один добрий вчинок і зробить одну добру справу,— вона проживе цей день недаремно».
3. «Освіта розумному показує, що він мало знає, а в дурня породжує ілюзію, що він знає багато».
4. «Найголосніший барабан стає беззвучним, якщо в нього не бити; найрозумніша людина стає неуком, якщо її не навчати».
Розіграйте діалог за ролями, дотримуючись відповідної інтонації, етикетних норм і культури мовлення.
VI. Підсумок
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
1. Що таке діалог?
2. Як будується діалогічний текст? Навести приклади.
3. Розказати про розділові знаки при діалозі.
4. Чи можна діалог замінити прямою мовою? Що при цьому зміниться?
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати § 7.
Пригадати уривок з улюбленого твору. Відтворити його по пам’яті. Записати діалог, дотримуючись пунктуаційних норм при його оформленні.
Вправа 75 (с. 41).
Спишіть слова розкриваючи дужки.