Розробка уроку для 9 класу на тему: "СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ ОЗНАЧАЛЬНИМИ"
Мета: поглибити знання дев'ятикласників про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв'язку; навчити визначати підрядну означальну частину, її позицію відповідно до головної частини;
розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень з підрядними означальними в текстах; удосконалювати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення з підрядними означальними відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у різноманітних висловлюваннях;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до видатних постатей України.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Культура мовлення: інтонація складнопідрядного речення з підрядним означальним.
Міжпредметні зв'язки: українська література, мистецтвознавство, історія, інформатика.
Текст (риторичний аспект): використання складнопідрядних речень з підрядними означальними в текстах художнього стилю.
Обладнання: індивідуальні завдання для роботи в парах, підручник, картки для визначення настрою, індивідуальні картки, ПК з встановленим ПЗ.
Тема. СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ ОЗНАЧАЛЬНИМИ
Є діячі, життя яких не менш цінне й повчальне, ніж їхні твори.
Павло Попов
Мета: поглибити знання дев’ятикласників про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку; навчити визначати підрядну означальну частину, її позицію відповідно до головної частини;
розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень з підрядними означальними в текстах; удосконалювати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення з підрядними означальними відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у різноманітних висловлюваннях;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до видатних постатей України.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Культура мовлення: інтонація складнопідрядного речення з підрядним означальним.
Міжпредметні зв’язки: українська література, мистецтвознавство, історія, інформатика.
Текст (риторичний аспект): використання складнопідрядних речень з підрядними означальними в текстах художнього стилю.
Обладнання: індивідуальні завдання для роботи в парах, підручник, картки для визначення настрою, індивідуальні картки, ПК з встановленим ПЗ.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
1.Вступне слово вчителя.
Доброго дня, дев’ятикласники!
Я зараз трохи схвильована, але радію, адже кожне нове знайомство – це нова зустріч, яка відкриває мені щось цікаве.
А з яким настроєм прийшли ви на урок, давайте визначимо за допомогою кольорових смужок.
2.Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»
Перед вами картки для визначення настрою: червоний — радісний, захоплений; оранжевий – радісний, теплий; жовтий – світлий, приємний; зелений – спокійний, урівноважений; блакитний – нейтральний, зніяковілий; синій – незадоволений, сумний; фіолетовий – тривожний, напружений.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-А зараз пригадаємо, що ви вже знаєте з теми «Синтаксис»
1. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»
1 Що вивчає синтаксис? (Словосполучення і речення)
2. Яку одиницю синтаксису ми вивчаємо? (Складне речення)
3. Який різновид складного речення почали вивчати? (Складнопідрядне)
4. Яке речення називають складнопідрядним?
5. Які частини має складнопідрядне речення? (Головну і залежну)
6. Яка частина називається головною? (Та, від якої ставиться питання)
7. Яка частина називається підрядною? (Та, до якої ставиться питання)
8 Хто графічно зобразить складнопідрядне речення?
9.За допомогою чого поєднуються частини складнопідрядного речення? (Сполучників підрядності або сполучних слів)
9. Чим відрізняються сполучники підрядності від сполучних слів? (У ролі сполучних слів виступають самостійні частини мови, вони виконують синтаксичну роль)
2.Гра «Четверте зайве»
Із поданих чотирьох речень виберіть одне зайве, свій вибір аргументуйте.
1. Згадаймо про мужню і талановиту українку, яка лишила по собі слід у скарбниці загальнолюдської культури.
2. 2. У 1934 році Катерина Василівна Білокур створила картину «Берізка», яка принесла їй всесвітню популярність.
3. Численні листи Катерини Білокур свідчать про те, що її літературний талант не поступався художньому..
4. З біленької селянської хати Білокурів рушила у великі світи творчість, яка була сповнена магічної сили, фантастичної краси.
Окрім СПР з підрядним означальним є ще СПР з’ясувальні та обставинні.
Чим з’єднані 1, 2, 3 частини речення?
Яке питання можна поставити від головної?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми продовжуємо говорити про складнопідрядні речення, розглянемо один з видів складнопідрядних речень – складнопідрядне з підрядними означальним.
Я сподіваюся, що ви на сьогоднішньому уроці почуєте ще багато нового і цікавого про неї.
Тож, запишіть у зошити дату та тему уроку «Складнопідрядне речення з підрядним означальними»
Давайте разом визначимо завдання нашого уроку, що ви хочете дізнатися (яке підрядне речення називають означальним, особливості його будови) і вміти (визначати головну і підрядну частину, знаходити означальні речення серед інших підрядних, будувати складнопідрядні речення з підрядним означальними).
Отже, ми повинні з’ясувати, яке речення називається СПР з підрядним означальним, визначати засоби зв’язку між частинами, знаходити їх серед інших.
Якщо ви будете уважними протягом уроку, то зможете назвати видатних людей, які прославили Україну.
ІV. Засвоєння нових знань
Коментар учителя. СПР з підрядними означальними називаються речення, у яких підрядна частина відноситься до члена речення, вираженого іменником або словом, ужитим замість іменника.
Підрядні означальні частини відповідають на питання який? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? котрий? котра? котре? котрі?. Підрядні означальні частини з’єднуються з головною за допомогою:
сполучників — — щоб, що, наче, мов, ніби, як;
сполучних слів — — який, котрий, що, хто, чий, де, куди, звідки, коли.
Копай всередині себе криницю для тої води, яка зросить і твою оселю, і сусідську (Г.Сковорода).
Близькими до означальних є займенниково-означальні підрядні частини, які пояснюють член головного речення, виражений займенниками той, такий, все, кожний, ужитими в значенні іменника:
Те, що було, минулося, І знову не буде (Т.Шевченко).
За змістом СПР з підрядними означальними й прості речення з поширеними відокремленими означеннями, які виражені дієприкметниковими зворотами, часто бувають синонімічними, і вони можуть заміняти одне одного, тобто виступати як граматичні синоніми. Синонімія виникає при заміні підрядної означальної частини речення дієприкметниковим зворотом або, навпаки, при заміні дієприкметникового звороту підрядною означальною частиною. Наприклад, порівняймо:
Степ, оповитий тишею, мирно дрімав.
Степ, що його оповила тиша, мирно дрімав.
2. Технологія критичного читання. Робота з підручником.
Учням пропонується попрацювати з теоретичним матеріалом підручника на с. 88 – 89, п. 16.
Під час читання зробіть такі позначки:
V – інформація підтверджує те, що учень уже знає;
+ – нова інформація;
! – найбільш важливі думки;
? – інформація, яка дивує учнів.
3. Бесіда.
Висновок: складнопідрядні речення з підрядними означальними називаються … (продовжують діти)
Питання ставимо від…(іменника)
Підрядна частина стоїть після …(іменника)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Дослідження-аналіз
· Записати складнопідрядні речення. Дослідити в них засоби зв’язку. Визначити синтаксичну роль їх. Зробити синтаксичний розбір.
«Життя наше – це подорож, а дружня бесіда - це візок, що полегшує мандрівникові дорогу», - сказав Григорій Сковорода.
Дуже популярними є афоризми Сковороди, якими користується не одне покоління українців.
2. Робота з текстом.
Визначити складнопідрядні означальні речення. Скласти до них схеми.
1954 рік… Париж…
Пабло Пікассо перебуває в стані страшенної депресії. До художника завітав його помічник Ежен.
Пабло Пікассо розповів, що йому дуже погано. Ежен вирішив допомогти другові.
– Поглянь на ці картини, які малювала малограмотна жінка з України. Вона навіть не знає Пабла Пікассо, який створює шедеври! – сказав Ежен.
– О, яка краса! Невже той народ не цінує талантів? Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ!
На виставці у Франції демонструвалося вісім картин Катерини Білокур. Дві з них викрали, одна з яких — «Цар-колос».
Пізніше художниця намагалася відтворити з пам’яті цю картину. Невідомо, чи була вона такою ж гарною.
А Пабло Пікассо, і справді, саме завдяки картинам Катерини Білокур вийшов із депресії.
Лексична робота зі словом депресія(синоніми, антонім).
Знайти з допомогою академічного тлумачного словника, що знаходиться за посиланням http://sum.in.ua/ в мережі Інтернет значення слова ДЕПРЕСІЯ.
ДЕПРЕСІЯ
(в економіці) занепад, спад, застій;
(в душі) пригніченість, пригнобленість, приголомшеність, прибитість, меланхолія, кепський настрій.
Антонім. Ейфорія.
3. Гра «Конструктор»( творче моделювання).
На Робочому столі відкрити документ «Конструктор». Прочитати речення.
Методом перетягування розмістити їх у два стовпці:
Складнопідрядні з підрядними означальними |
Прості речення з поширеним відокремленим означенням |
|
|
·Замінити, де це можливо,
І варіант складнопідрядні речення з підрядними означальними простими реченнями з дієприкметниковими зворотами,
ІІ – прості речення з дієприкметниковими зворотами — складнопідрядними з підрядними означальними.
Зберегти результат. Документ відправити на електронну пошту вчителя.
4. Робота біля дошки (3 учні) та в зошитах.
Картка 1
Запишіть речення. Розставте розділові знаки. Складіть схему даного речення. Поставте питання до підрядної частини. Усно охарактеризуйте СПР : вкажіть, до яких слів у головній частині відносяться підрядна означальна ,і якими засобами зв’язку вони з’єднуються.
29 квітня 1918 р. Центральна рада обрала Михайла Грушевського Президентом Української Народної Республіки, який започаткував інститут президентства у нашій країні.
Картка 2
Запишіть речення. Розставте розділові знаки. Складіть схему даного речення. Поставте питання до підрядної частини. Усно охарактеризуйте СПР : вкажіть, до яких слів у головній частині відносяться підрядна означальна ,і якими засобами зв’язку вони з’єднуються.
Михайло Грушевський був символом всеукраїнського національного єднання, яке він розумів як з′єднання всіх частин української нації в єдиному національно-державному і національно-культурному організмі.
Картка 3
Запишіть речення. Розставте розділові знаки. Складіть схему даного речення. Поставте питання до підрядної частини. Усно охарактеризуйте СПР : вкажіть, до яких слів у головній частині відносяться підрядна означальна ,і якими засобами зв’язку вони з’єднуються.
Пам′ять Грушевського, яка допомагала йому не забувати не тільки важливих для історика найменших подробиць, але й осіб, була просто феноменальна.
Робота в зошиті
Картка 4
Прочитайте речення. Розставте розділові знаки. Підкресліть граматичну основу. Складіть схеми даних речень. Поставте питання до кожної підрядної частини.
1. 29 квітня 1918 р. Центральна рада обрала Михайла Грушевського Президентом Української Народної Республіки, який започаткував інститут президентства у нашій країні.
2. Михайло Грушевський був символом всеукраїнського національного єднання, яке він розумів як з′єднання всіх частин української нації в єдиному національно-державному і національно-культурному організмі.
3. Пам′ять Грушевського, яка допомагала йому не забувати не тільки важливих для історика найменших подробиць, але й осіб, була просто феноменальна.
V. Контроль засвоєних знань.
«Цифровий диктант» (з елементом взаємоперевірки). Перевірка знань з даної теми.
Перевірка теоретичних знань з даної теми.
Слово вчителя: Я зачитую вам 6 речень, якщо ви погоджуєтесь зі змістом даного речення, ставте 1 – «Так»; якщо не погоджуєтесь, ставте 0 – «Ні». (Учні виконують диктант).
А тепер обміняйтесь зошитами, зробіть взаємоперевірку. Врахуйте, що кожна правильна відповідь 2 бали. (Код диктанту – на дошці)
VI. Підсумок уроку. Оцінювання.
1. Метод «Незакінчене речення»
2. Мотиваційне завдання.
- Кого з видатних людей ви запам′ятали, які згадувалися протягом уроку?
Катерина Білокур, Григорій Сковорода, Тарас Шевченко, Михайло Грушевський.
VII. Домашнє завдання.
1. П.16 с. 88-89, вправа 181
2. Скласти або виписати СПР означальні про видатних особистостей України
VIІI. Рефлексія.
Інтерактивна вправа. «Кольоровий настрій»
Оберіть з-поміж запропонованих кольорів той, що відповідає вашому настрою. Чи змінився ваш настрій протягом уроку?