Урок "Синоніміка передачі різних способів прямої мови"

Про матеріал

У даній розробці подані завдання під час виконання яких учні можуть

поглибити та систематизувати знання про пряму і непряму мову; формувати практичні навички використовувати пряму і непряму мову в усному і писемному мовленні; розвивати практичні вміння будувати речення з прямою і непрямою мовою шляхом впровадження вправ на формування мовної та комунікативної компетентностей; виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

Тема. Синоніміка різних способів передачі прямої мови

Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про пряму і непряму мову; формувати практичні навички використовувати пряму і непряму мову в усному і писемному мовленні; розвивати практичні вміння будувати речення з прямою і непрямою мовою шляхом впровадження вправ на формування мовної та комунікативної компетентностей; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: картки, схеми.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Спостереження над мовним матеріалом

  1. «От розбійники!» - басить дід. – Чайок не можна зобиджати (Ю. Збанацький).
  2. Дід сказав дітям, що чайок не можна зобиджати.
  3. Дід переконував дітей у необхідності охороняти чайок.

Що ви можете сказати щодо наведених речень?

У процесі спілкування часто виникає потреба передати слухачам мовлення інших людей. Передається чуже мовлення різними способами: за допомогою речень з прямою мовою, з непрямою мовою, а також простими реченнями.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • Що називається прямою мовою?
  • Чим пряма мова відрізняється від непрямої?
  • Які розділові знаки ставляться, коли пряма мова стоїть після слів автора?
  • Які розділові знаки ставляться, якщо пряма мова стоїть перед словами автора?
  • Які розділові знаки ставляться, коли слова автора переривають пряму мову?
  • Розкажіть про розділові знаки при діалозі?
  • Чим цитати відрізняються від прямої мови?
  • Як пряму мову перевести на непряму?
  1. Словниковий диктант

Ательє, браконьєр, грильяж, ескадрилья, Мольєр, адью, Марсельєза, монпансьє, портьє, каньйон, портьєра, Севілья, конферансьє, шампіньйон, женьшень, кон’юнктивіт, ад’ютант, транс’європейський, ін’єкція, фюзеляж, мюзикл-хол, пюпітр, лібрето, бароко, імміграція, Брюссель, Міссісіпі, марокканець, голландський.

Звірте написане із вправою 56 (с.33).

V. Повторення і узагальнення вивченого

 1. Завдання-аналіз

 Прочитайте текст, проаналізуйте розділові знаки у реченнях із прямою мовою.

Чи далеко до Києва? (С. Руданський)

   Питаються якось хлопця

   Подорожні люди:

   «Чи багато верстов, сину,

До Києва буде?»

«А не знаю, - хлопець каже,

Було вісімнадцять,

Тепер менше, либонь, стало,

Здається, сімнадцять!»

«Що ж то, сину, за пригода

Така прилучилась?»

«Та пригода – не пригода –

Верства повалилась!»

 

 Дві стародавніх столиці замаячило вдалині на горбах…

  • Дніпро! Це ж тут я купався! Це моя річка, братці! – Сержант Орлюк стояв по коліна у воді, а на березі, на мокрому холодному піску, стояли його бойові друзі.
  • Це мій берег, дивіться! Онде навпроти, якраз на горі, бачите, груші й вишні? То мої! А за вишнями й хата моя…                  (О.Довженко).
  1. Завдання-трансформація

Прочитайте. Замініть конструкції з прямою мовою складнопідрядними реченнями. Запишіть, поясніть, які зміни займенників відбуваються при цьому.

«Право на побачення треба заробити», - пояснив Борис Савович. «Будеш старатись, будеш сумлінним – ніхто тебе в нас не покривдить», - обіцяла тим часом Ганна Остапівна. «Чим же він цей авторитет здобув?» - запитала вчителька. «А є такий закон, щоб лелек убивати?» - зненацька запитує хлопець, дивлячись у вічі Тритузному. «А Марися Павлівна завзялась будь-що переінакшити людську природу», - іронізує Артур Пилипович. «Намалюйте мені оцю ніч, - каже до Берестецького Марися Павлівна. – Настрій оцей, і нічну музику неба, і птахів отих, що їх нам не видно…» «Нічого, Антоне Герасимовичу, духом не падайте, сказав Комишанець, - все ж таки за вами друге місце! Срібло!»

  1. Творче завдання.

Допишіть до слів автора пряму мову. Запишіть речення з прямою мовою, враховуючи всі різновиди їх оформлення.

Дівчина сказала…

Віктор здивовано вигукнув…

Батько порадив доньці…

Студенти вирішили…

Перехожий запитав у мене…

Викладач повідомив…

  1. Творче конструювання

Уведіть у речення цитати за допомогою слів автора, поставте відповідні розділові знаки.

  1. І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люди на землі (Т. Шевченко).

  1. Погляньмо на український орнамент. Пишна природа чарівного краю нашого сама нахиляє своїх мешканців до замилування у всякім мистецтві. І ми бачимо орнамент на кожному кроці життя селянського.: малюнки криють сволоки й комини, містяться над дверима й вікнами, по стінах хат, оздоблюють дерев’яний посуд… (І.Огієнко)
  2. Правду говорить не язик, а душа (Народна творчість).
  3. Багато людей святкують празники і знають їхні назви, але не знають причин, чому вони установлені (Св. Іоанн Золотоуст).
  1. Завдання-спостреження

Прочитайте уривки у формі діалогу. З’ясуйте, як впливає на розташування головних членів місцеположення слів автора щодо прямої мови.

  1. Вона [Юля] повагом підійшла ближче, привіталась і запитала подружку:
  • Підемо, Іринко?
  • Підемо, - погодилась Іра, і дівчатка повагом, навіть не озираючись, рушили собі вулицею.
  1. У пориві, не контролюючи себе, а просто так, як підказалося обставинами, вона мовила:
  • То, може, я могла б поїхати… Денисе, ну чому ти такий, чому не довіряєш мені…
  • Човен є, - сказав Денис, - тільки ти вже не гнівайся, Мар’яно, але тобі доведеться потім повернутися назад з цим човном. Подужаєш?
  1. Борис усміхнувся:
  • На лірику вас потягло… То Іспанія. То Лорка, а в нас, як на мене, просто мода… Гітару дістати можна, навчитись грати…
  • Може, й правда, що кожному народові потрібен свій інструмент для вияву настрою і просвітлення душі, - сказав Сергій, - але ж мода модою, та коли вона комусь знадобилась, гітара, то це ж таки не спроста… (з тв.. Н.Бічуї).

VІ. Підсумок.

 Інтерактивна вправа «Продовж речення»

  1. Опрацювавши тему «Пряма й непряма мова», я навчився (навчилася)…
  2. Найцікавішим під час вивчення цієї теми для мене було…
  3. Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на…

VІІ. Домашнє завдання

Повторити §4-7.

Запитання і завдання для самоперевірки (усно) – с. 44.

«Готуємось до тематичного оцінювання» - завдання №1-6 (с.43–44)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Струтинський Олександр Дмитрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
3119
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку