У даній розробці подані завдання під час виконання яких учні можуть
поглибити та систематизувати знання про пряму і непряму мову; формувати практичні навички використовувати пряму і непряму мову в усному і писемному мовленні; розвивати практичні вміння будувати речення з прямою і непрямою мовою шляхом впровадження вправ на формування мовної та комунікативної компетентностей; виховувати любов до рідної мови.
Тема. Синоніміка різних способів передачі прямої мови
Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про пряму і непряму мову; формувати практичні навички використовувати пряму і непряму мову в усному і писемному мовленні; розвивати практичні вміння будувати речення з прямою і непрямою мовою шляхом впровадження вправ на формування мовної та комунікативної компетентностей; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: картки, схеми.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Спостереження над мовним матеріалом
Що ви можете сказати щодо наведених речень?
У процесі спілкування часто виникає потреба передати слухачам мовлення інших людей. Передається чуже мовлення різними способами: за допомогою речень з прямою мовою, з непрямою мовою, а також простими реченнями.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Ательє, браконьєр, грильяж, ескадрилья, Мольєр, адью, Марсельєза, монпансьє, портьє, каньйон, портьєра, Севілья, конферансьє, шампіньйон, женьшень, кон’юнктивіт, ад’ютант, транс’європейський, ін’єкція, фюзеляж, мюзикл-хол, пюпітр, лібрето, бароко, імміграція, Брюссель, Міссісіпі, марокканець, голландський.
Звірте написане із вправою 56 (с.33).
V. Повторення і узагальнення вивченого
1. Завдання-аналіз
Прочитайте текст, проаналізуйте розділові знаки у реченнях із прямою мовою.
Чи далеко до Києва? (С. Руданський)
Питаються якось хлопця
Подорожні люди:
«Чи багато верстов, сину,
До Києва буде?»
«А не знаю, - хлопець каже,
Було вісімнадцять,
Тепер менше, либонь, стало,
Здається, сімнадцять!»
«Що ж то, сину, за пригода
Така прилучилась?»
«Та пригода – не пригода –
Верства повалилась!»
Дві стародавніх столиці замаячило вдалині на горбах…
Прочитайте. Замініть конструкції з прямою мовою складнопідрядними реченнями. Запишіть, поясніть, які зміни займенників відбуваються при цьому.
«Право на побачення треба заробити», - пояснив Борис Савович. «Будеш старатись, будеш сумлінним – ніхто тебе в нас не покривдить», - обіцяла тим часом Ганна Остапівна. «Чим же він цей авторитет здобув?» - запитала вчителька. «А є такий закон, щоб лелек убивати?» - зненацька запитує хлопець, дивлячись у вічі Тритузному. «А Марися Павлівна завзялась будь-що переінакшити людську природу», - іронізує Артур Пилипович. «Намалюйте мені оцю ніч, - каже до Берестецького Марися Павлівна. – Настрій оцей, і нічну музику неба, і птахів отих, що їх нам не видно…» «Нічого, Антоне Герасимовичу, духом не падайте, сказав Комишанець, - все ж таки за вами друге місце! Срібло!»
Допишіть до слів автора пряму мову. Запишіть речення з прямою мовою, враховуючи всі різновиди їх оформлення.
Дівчина сказала…
Віктор здивовано вигукнув…
Батько порадив доньці…
Студенти вирішили…
Перехожий запитав у мене…
Викладач повідомив…
Уведіть у речення цитати за допомогою слів автора, поставте відповідні розділові знаки.
Врага не буде, супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люди на землі (Т. Шевченко).
Прочитайте уривки у формі діалогу. З’ясуйте, як впливає на розташування головних членів місцеположення слів автора щодо прямої мови.
VІ. Підсумок.
Інтерактивна вправа «Продовж речення»
VІІ. Домашнє завдання
Повторити §4-7.
Запитання і завдання для самоперевірки (усно) – с. 44.
«Готуємось до тематичного оцінювання» - завдання №1-6 (с.43–44)