Урок – дидактична гра «Йдемо до рекордів» (6 клас)
Тема:Множення і ділення раціональних чисел
Мета: в ігровій формі повторити правила множення і ділення раціональних чисел, пригадати та ознайомитись з «природними рекордсменами», формувати процедурну, логічну, дослідницьку; методологічну, громадянську, комунікативну, естетичну, загальнокультурну та здоров’я зберігаючу компетентності;
розвивати логічне мислення, уяву, тренувати пам’ять;
виховувати естетичну, патріотичну, екологічну культуру, здоровий спосіб життя, сумлінність, працелюбство.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійна дошка, глобус, географічний атлас, сигнальні картки.
Хід уроку
І. Організаційний і мотиваційний момент.
Вітання.
На дошці написано епіграф:
Досліджуй усе, що бачиш,
нехай розум твій буде на
першому місці!
Піфагор
– Сьогодні ми з вами здійснимо подорож до «світових рекордсменів». На цьому незвичайному уроці ми поєднаємо математику з географією. Адже не даремно Леонардо да Вінчі говорив: «Ніякої достовірності нема в науках там, де не можна застосувати ні однієї з математичних наук, і в тому, що не має зв'язку з математикою».
ІІ. Перевірка домашнього завдання
– Чи готові ви вирушати в дорогу? (Відповідальні за перевірку домашніх завдань звітують вчителю). Якщо в когось виникли запитання з приводу розв’язання домашнього завдання, то розглянути їх.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Під час експедиції необхідно буде виконувати обчислення. Тож перевіримо блок пам’яті. Згадаємо правила: як додати, відняти, помножити, поділити раціональні числа; як помножити на 10, 100, .., на 0,1, 0,01, …, поділити на 10,100,…, на 0,1, 0,01,… (Учні по черзі з кожного ряду дають відповіді). Чи не забули усний рахунок? (З’являється слайд з обчисленими прикладами, учні за допомогою сигнальних карток – червоної та зеленої – дають відповідь: чи згодні з обчисленням?)
Виконувати вправу будемо керуючись гаслом: «Думай швидко, обчислюй усно, відповідай точно!»
ІV. Відпрацювання вмінь та навичок
Отже, я бачу, що ви готові до подорожі, тож вирушаймо! Мандрувати будемо на найбільшому транспортному літаку українського виробництва «Мрія». Чому вантажному? Адже в дорогу ми візьмемо величезний багаж – ваші знання. Український Ан-225 “Мрія” – найбільший та найпотужніший у світі транспортний літак, створений київським КБ імені Антонова. Ця машина з максимальною спорядженою масою 640 тонн є найважчою на планеті. Його довжина 84 м, розмах крил сягає 88 метрів. У листопаді 2004 року Міжнародна федерація повітроплавання внесла Ан-225 у Книгу рекордів Гіннеса за його 240 світових рекордів. (На екрані літак «Мрія»). В зошитах фіксуйте, будь-ласка місця, які ми сьогодні «відвідаємо».
Спочатку полетимо до одного з найбільших міст світу – Токіо – столиці Японії. Перед вами японський парламент і вечірнє Токіо.
1.Скільки ж мільйонів людей проживає в цьому місті? Відповідь на запитання знайдемо, розв’язавши рівняння:
(х–(–3,6)=39,6 (36, як мегаполіс)(наступний слайд)
2.Зараз пролітаємо над найбільшим океаном. Яким? Правильно, Тихим. До речі, Тихим його назвав Магеллан, який першим із європейців його переплив. Йому просто пощастило під час плавання, адже насправді тут досить часто трапляються урагани. Яка ж його площа?
На екрані приклад:
Хто перший обчислить? Так, площа Тихого океану 178,6 млн км2.
Але він є не лише найбільшим, займаючи майже половину площі Світового океану, а й найглибшим. Саме тут розташована Маріанська западина, найглибше місце на планеті. Тиск води на дні Маріанського жолоба майже як у жерлі гармати під час пострілу. Тому раніше вважалося, що на цій глибині немає ніякого життя, але вчені і тут знайшли живі істоти. Перед вами жителі западини. Давайте розв’яжемо рівняння і дізнаємось найбільшу глибину жолоба. (наступний слайд)
3. (-0,2х-0,3х)–2015=3496(- 11022 м)
Від найглибшої точки помандруємо до найвищої. Перед вами гора Джомолунгма, що в перекладі означає богиня, мати снігів. Ще вершину Гімалаїв називають Еверест. Яка її висота? (8850 м).
Далі ви бачите найвищий водоспад Анхель, названий на честь льотчика Джеймса Ейнджела (в іспанському прочитанні), який в 1935 році його відкрив. 4. Знаходимо значення виразу і дізнаємось висоту Анхеля.
-527:(-1/2) (1054 м)
V. Фізкультхвилинка
Перш ніж летіти далі, зробимо зупинку: літак заправиться, а ми тим часом зробимо фізкультхвилинку.
Наша подорож триває. Ми пролітаємо над Амазонкою – найповноводнішою, а на думку деяких дослідників, і найдовшою річкою в світі. Вона протікає через Бразилію, Перу, а враховуючи притоки, – через 7 держав світу.
5.Скільки приток має Амазонка?
(500)
6. Яка найбільша притока Амазонки? Щоб дати відповідь на це запитання, потрібна участь всієї команди, можете працювати в парах. (наступний слайд)
(Вчитель перевіряє результат того, хто першим з ряду виконав обрахунки, далі вже цей учень перевіряє обрахунки однокласників.)
І ряд: 1) ;
2) ;
ІІ ряд: 3) ;
4) ;
ІІІ ряд:5) ;
6)
(Мадейра)
Наступний пункт призначення – найбільший з островів – Гренландія. Більше 80% його поверхні вкрито снігом, біля берегів щороку утворюються 13-15 тисяч айсбергів.
7. Обчислимо площу острова:
Суму чисел 209 і 879 збільште у 2 рази і помножте на 1000. (2176000 км2)
Далі помандруємо до найглибшого з озер – до Байкалу. В нього впадає 336 річок, а витікає лише одна – Ангара.
Розв’яжемо задачу: (На слайді умова)
8. «Якщо максимальну глибину Байкалу зменшити у 4 рази, потім збільшити на 1087, то отримаємо рік відкриття Америки Колумбом. Яка максимальна глибина Байкалу?» (1620 м) (якщо забули рік відкриття Америки Колумбом, то нагадати – 1492)
А яке море має найменшу глибину? Правильно, Азовське. Ви милуєтесь саме краєвидами Азова. (наступний слайд)
Кінцевий пункт подорожі – світле місто Сент-Пітерсберг у Флориді. Хмаринки тут з’являються рідко. Якщо йде дощ, то мешканці безкоштовно отримують газету.
VІ. Домашнє завдання. Підсумок уроку
Ми здійснили віртуальну подорож по всій планеті, але де б людина не знаходилась, душею вона завжди зі своєю батьківщиною. Адже найрідніше місце – де ти народився, де пройшло твоє дитинство.
Бажаю вам, щоб навіть у похмурі дні вас зігрівало сонце любові ваших рідних, гарного настрою щодня, міцного здоров’я, чудових результатів у навчанні, і, звичайно, миру всім нам і нашій рідній Україні.
На сьогоднішньому уроці ми з вами виконували дії з дробами. Пригадаємо, якими правилами користувались?
Де ми сьогодні «побували»?
Відкрийте щоденники, запишіть домашнє завдання: п.28,29 повторити правила; №№1332; 1353(1); 1356; 1365*
Урок закінчено. До побачення!