Звичайні дроби в нашому житті
Мета: сформувати уявлення учнів про виникнення та розвиток вчення про звичайні дроби, розглянути різні випадки застосування звичайних дробів в повсякденному житті; розвивати допитливість, викликати інтерес до вивчення математики.
І. Вступне слово вчителя.
ІІ. Виникнення звичайних дробів.
1-й учень. Необхідність дробових чисел виникла в результаті практичної діяльності людини. Потреба в знаходженні частин одиниці з’явилася у наших предків при розподілі здобичі після полювання, при вимірюванні різних величин.
2-й учень. Першим дробом, з яким познайомилася людина була половина, потім чверть, третина і т.д. Дроби ;; називали одиничними дробами. Одиничні дроби зустрічаються в стародавніх папірусах і клинописних табличках, складених більше 5000 років тому.
3-й учень. В Стародавньому Єгипті архітектура досягла високого розвитку. Про це свідчать єгипетські піраміди, які збереглися до наших днів. Зрозуміло, що для того, щоб побудувати їх, необхідно було обчислювати довжини, площі, об’єми фігур, а вони не завжди були цілими числами.
4-й учень. В слов’янських рукописах арифметичні дроби називали «ламаними числами». Використовували такі назви дробів:– половина, - третина або треть,– півтреть,– півпівтреть,– півпівпівтреть або мала треть,– п’ятина,– десятина
5-й учень. Дроби використовуються і в музиці. Ноти відрізняються по тривалості їх звучання. Знаком позначають цілу ноту, ноту вдвічі коротшу – половинну , четвертну, восьму, шістнадцяту і т.д.
6-й учень. Дроби використовуються і в географії. Ділянки земної поверхні зображуються на карті у зменшеному вигляді, для цього використовується поняття масштабу: відношення довжини відрізка на карті до довжини цього відрізка на місцевості. Наприклад, масштаб карти означає, що 1см на карті відповідає 10000см на місцевості.
ІІІ. Повторення відомостей про дроби.
Викликає вчитель Люду, слабшу серед дітвори,
Та й питає: «Скільки буде 10 поділить на 3?»
Розділить вона не може, звісно, знітилась, мовчить…
Вчитель каже: «Так не гоже, прості дроби треба вчить!»
«Хай картоплі є десяток» - вчитель далі річ веде.
«Розділи на трьох дівчаток… ну, по скільки припаде?»
Люда каже: «Зайвий клопіт, і на що мені це знать?
Я зварю їм цю картоплю, потовчу, і хай їдять!
6. Вірш «Звичайні дроби»
Всі ми люди – як звичайні дроби,
Правильні й неправильні, як є…
Кожен щось та й значить, щось та й робить,
В кожного життя іде своє.
П’ять десятих, а чи десять п’ятих,
Знаєш суть призначення свого?
Над і під… так просто розіп’яті
Рискою від дробу одного.
Що про себе думаєш – знаменник,
І чеснот тих не перелічить,
А чого ти вартий – то чисельник,
Та про це історія мовчить…
Тут і без науки зрозуміло,
Як чисельник більший, то тоді
В результаті більше число ціле,
Й більша твоя сутність на землі…
7. Деякі цікаві факти:
Людина і дроби
маси людини становить кров;
всієї крові знаходиться у кровоносних судинах;
у печінці;
у селезінці;
у підшкірних судинах;
л крові виштовхується за одне скорочення серця.
Земля і дроби
планети покрито водою;
займає суша;
– поверхня Землі, на якій можна жити;
займають пустелі, ліс, гори;
– місця, де можуть жити люди
– поля, де вирощують врожай.
Уявіть собі, що Земля – це яблуко. Розріжте його на частини і ви побачите, яка мала частина Землі придатна для життя людини. То ж бережіть її!
IV. Задачі на звичайні дроби у різних професіях.
1.Садівник.
У саду біля будинку росте 36 дерев. всіх дерев – вишні,– яблуні. Решта – інші фруктові дерева. Скільки інших дерев росте у саду?
2. Будівельник.
Біля будинку необхідно поставити новий паркан прямокутної форми шириною 9м і довжиною 11 м. Яка довжина всього паркану?
3.Маляр – штукатур.
Один маляр може пофарбувати кімнату за 8 годин, а другий – за 24 години. Яку частину кімнати вони пофарбують за 1 годину, коли будуть працювати разом?
4.Вчитель.
У математичному гуртку 8 хлопчиків, що становить всіх учасників гуртка. Скільки дітей у гуртку?
5.Швачка.
Для пошиття штор для вікон у будинку на 2 вікна витратили м тканини. Скільки метрів тканини потрібно для 8 таких вікон?
6.Бухгалтер – економіст.
Під час підрахунку коштів, витрачених на будівництво будинку, бухгалтеру запропонували нашвидкуруч обчислити такі вирази: + 0,5;
0,6-; + 0,4; + 0,25.
7. Повар – кондитер. Для випікання 2кг цукрового печива треба ½ кг цукру. Скільки треба взяти цукру, щоб спекти 10кг такого печива?