Урок "Дієприкметниковий зворот.Відокремлення комами дієприкметникових зворотів".

Про матеріал
Конспект уроку з української мови у 7 кл. "Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів" на основі навчального матеріалу з повісті М. Стельмаха "Гуси-лебеді летять".
Перегляд файлу

«А лебеді летять… над моїм дитинством… над моїм життям»

Тема. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів.

Мета: формувати предметні компетентності: актуалізувати знання учнів про дієприкметник, дати поняття про дієприкметниковий зворот, формувати уміння знаходити дієприкметникові звороти у реченнях, сприяти виробленню навичок відокремлення дієприкметникових зворотів у реченні відповідно до правил; формувати ключові компетентності: комунікативну (розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення вживання дієприкметникових зворотів), уміння вчитися (формувати бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату; оволодіння вміннями та навичками самооцінювання та самоаналізу), соціокультурну (виховувати любов до рідної мови, розвивати увагу до краси слова, сприяти формуванню шанобливого ставлення до батьків).

Обладнання: підручник, індивідуальні картки, таблиця.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Ціннісні орієнтири: Духовні цінності роду. Шанобливе ставлення дітей до батьків. Сформованість естетичних почуттів, уявлень і знань про прекрасне в житті та мистецтві. Естетична насолода від пізнання культури, зокрема творів української літератури, повага до творчості як розвитку здібностей і талантів.

                                                              Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

  1.          З’ясування емоційної готовності.
  2.          Актуалізація суб’єктного досвіду.

      Чому людині завжди чогось не вистачає? Вам ніколи не хотілось серед спекотного літа білого пухнастого снігу? А коли приходить морозна зима, я завжди сумую за ласкавим сонцем.

       Діти завжди хочуть швидко стати дорослими. А дорослі мріють повернутися у щасливу країну свого дитинства. Отакий парадокс нашого життя (Словникова робота. Парадокс – думка, що розходиться з усталеними поглядами, начебто суперечить здоровому глуздові).

    Щасливе дитинство ніби джерело цілющої води, яке напоює людину протягом усього її життя.

  •                 Що для вас є символом дитинства?
  •                 А для Михайлика з повісті Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять»?

       Так, лебеді. «Лебеді летять… над моїм дитинством… над моїм життям». Це символ чистоти, щастя, вірності. Поясніть значення фразеологізмів лебедина вірність, лебедина пісня (робота із словником).   «Ми з Любою підіймаємо голови до неба, до святково білих хмар і бачимо, як прямо із них вилітають лебеді й натрушують на хати, на землю і в душу свою лебедину пісню».

  1.          Актуалізація опорних знань.

       Михайлик – хлопчик, чутливий до краси природи. Як називається опис природи у художньому творі (пейзаж)? Михайло Стельмах прекрасно створює пейзажі. Одним із мовних засобів, які використовує автор, є використання дієприкметників.

Бліц-опитування

  •                 Яку форму дієслова називають дієприкметником?
  •                 Які ознаки прикметника є у дієприкметника?
  •                 Які ознаки дієслова має дієприкметник?
  •                 Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник?
  •                 На які групи поділяються дієприкметники?
  •                 Що називається словосполученням?
  •                 З яких частин складається словосполучення?
  •                 Головним чи залежним словом переважно є дієприкметник у словосполученні?
  •                 Хто вчив Михайлика бачити красу природи (мама)?

 

Лінгвістичне спостереження

      Знайти словосполучення з дієприкметниками у реченні.  Визначити  головне і залежне слово,  морфологічні ознаки дієприкметників (рід, число, відмінок, стан, вид, час).

У розквітлому соняшнику ночував оп’янілий джміль.

(розквітлому – чол.р., одн., М.в., акт., док. вид, мин.ч.)

(оп’янілий – чол.р., одн., Н.в., акт., док. вид, мин.ч.) 

  •                 Дієприкметник є залежним словом? Від чого?
  •                 А  дієприкметник може мати при собі залежні від нього слова?

 

ІІ. Цілевизначення та планування уроку.

  1.          Оголошення теми і мети уроку.

Тема уроку: «Дієприкметниковий зворот. Відокремлення  комами дієприкметникових зворотів». Учитель оголошує мету уроку.

  1.          Цілевизначення та узгодження плану роботи.
  •                 Які цілі ви ставите перед собою на уроці? (робота з карткою)

Очікувані результати

ЗНАТИ:

  1. Що таке дієприкметниковий зворот.
  2. Розділові знаки при дієприкметникових зворотах.

 

 УМІТИ:

  1. Визначати дієприкметникові звороти в реченні.
  2. Правильно інтонувати речення з дієприкметниковим зворотом.
  3.  Розставляти розділові знаки при звороті та обґрунтовувати їх вживання.
  4. Складати речення, використовуючи дієприкметникові звороти.
  •          Чи погоджуєтесь ви з планом уроку, чи хочете запропонувати свої зміни?

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1.          Засвоєння граматичних відомостей.
  •             Розповідь учителя про дієприкметниковий зворот на основі проведення лінгвістичного спостереження.

                                        

                                        Лінгвістичне спостереження

  •             Запишіть словосполучення. Визначте головне і залежне слово.

Розквітлий     соняшник.

  •             Поширте словосполучення. Зробіть дієприкметник головним словом.

Розквітлий     ----------  як?     (пишно)

                        ----------  коли?   (удень)

                          ----------  де?   (на городі)

              Розквітлий удень соняшник.

              Розквітлий пишно удень соняшник.

              Розквітлий пишно удень на городі соняшник.

  •             Запишіть тепер речення зі зворотом. Підкресліть члени речення.

            У розквітлому удень на городі соняшнику ночував оп’янілий джміль.

 

  •             Робота з підручником. «Читання з позначками».
  •             Перекажіть прочитане за планом розповіді.

План розповіді:

  • Визначення дієприкметникового звороту.
  • Синтаксична роль.
  • Означуване слово.
  • Межі дієприкметникового звороту.
  • Місце дієприкметникового звороту відносно означуваного слова.
  • Розділові знаки при дієприкметниковому звороті (робота з алгоритмом).
  • Складання схем.
  • Стилістична роль дієприкметникового звороту (це один із засобів експресії – виразності . У художньому тексті звороти виділяють в описі окремі штрихи, увиразнюють ознаку предмета . У науковому та публіцистичному стилях – це засіб організації речень, надання їм стислості).

 

  1.          Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичних завдань.

Робота з текстом

  •                 Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Обґрунтуйте.
  •                 Знайдіть у тексті речення з дієприкметниковими зворотами.
  •                 З’ясуйте місце звороту відносно означуваного слова. Поясніть вживання розділових знаків.

 

         Я стаю ніби меншим. А навколо більшає, росте і міниться увесь світ: і загачене білими хмарами небо, і полатані  зеленим мохом стріхи, і туманцем підволохачена земля.  І цей світ тріпоче-міниться в моїх очах і віддаляє та й віддаляє лебедів.

 

  •                 Перебудуйте речення так, щоб звороти стояли після означуваних слів. Поясніть вживання розділових знаків.
  •                 Підкресліть члени речення.
  •                 Проведіть експеримент. Спробуйте прочитати це речення, опустивши звороти, і порівняйте з реченнями зі зворотами. Зробіть висновок , які з них яскравіші, експресивніші.

Пунктуаційний практикум

  •                 Запишіть речення з повісті Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять», поясніть вживання розділових знаків.
  1.          Коли на городі зацвітав соняшник,  повернутий до сонця, мати брала мене за руку і вела подивитися на це диво.
  2.          Я досі чую біля свого серця спокій і тепло потрісканих від часу рук матері.
  3.          Лебеді підіймають на крила мою душу і забирають її в далину, ніким не розгадану.
  4.          На ярмарку за тоненьку книжечку «Три торби реготу» я віддав крамареві п’ять крашанок, знайдених на вишках у кубельці зозулі.
  5.          Я згадую далеке стависько, потемнілі в жалобі трави.
  6.          Заглиблений в минуле, ти тихо в день ясний пливеш.

Вправа-моделювання

  •                 Замініть подані слова словосполученнями із дієприкметниковими зворотами.

Земля, яку вмив дощ.

Нива, яку напоїв дощ.

Діброва, яку розбудив перший грім.

Дерева, які вкрились листочками.

  •                 Складіть речення з дієприкметниковими зворотами у різних позиціях щодо пояснюваного слова.

Творча робота

- Складіть речення за схемами.

1.                ,  зворот  ,   … .

2.                         ,   зворот .

3.            зворот                .         

Самодиктант

  •                 Поставте у картці пропущені розділові знаки (робота з картками).

Варіант 1

      Зеленіє обабіч дороги перша ніжна весняна травичка ще не налита густим соком. Дикі груші що стоять на пагорбах ще не випустили своїх листочків гілки їх чорніють ніби викувані із заліза. Але вже струмлять по них весняні соки уже вирує життя  приховане від людських очей. Огорнутий голубими димками весняних випарів він навіює на людину віковічне почуття ще більшої жалоби до життя.

Варіант 2

       Все ще дихало силою розквіту. Наливалися в садах груші й яблука бралися сивою осугою сливи.  Поля порослі новими травами пахли медом. Достигали кавуни й дині. Баштан залитий сонцем широкий і безконечний. У повітрі стояла нескінченна пауза достиглості знеможена й розніжена власною розкішшю. Невловимі вісники прийдешнього завмирання навівали в душу щасливі смутки за прекрасним.

  •          Проведіть самооцінювання за картками.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  •             Дайте відповідь на питання:
  •                 Що ми називаємо дієприкметниковим зворотом?
  •                 Розкажіть про відокремлення дієприкметникових зворотів комами за схемами.
  •                 Яку синтаксичну роль виконує?
  •                 Чи досягли ми цілей уроку? Позначте у картці.
  •                 Що було найважчим? Найлегшим?

 

  1.        Домашнє завдання.

       Ось і закінчується наш урок. Так швидко пролетить і ваше дитинство, як ті лебеді над Михайликовою хатою. «А лебеді летять.. над моїм дитинством… над моїм життям». Цікаво, який край вашого дитинства з лебедями у снах.

  1.          Опрацюйте § 19.
  2.          Виконайте завдання: напишіть твір-мініатюру «Край мого дитинства», використовуючи дієприкметникові звороти, виділіть їх у реченні, поясніть уживання розділових знаків (достатній і вищий рівні), виконайте вправу 213 (середній рівень), вправу 209 (початковий рівень).
docx
Додано
13 серпня
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку