«А лебеді летять… над моїм дитинством… над моїм життям»
Тема. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів.
Мета: формувати предметні компетентності: актуалізувати знання учнів про дієприкметник, дати поняття про дієприкметниковий зворот, формувати уміння знаходити дієприкметникові звороти у реченнях, сприяти виробленню навичок відокремлення дієприкметникових зворотів у реченні відповідно до правил; формувати ключові компетентності: комунікативну (розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення вживання дієприкметникових зворотів), уміння вчитися (формувати бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату; оволодіння вміннями та навичками самооцінювання та самоаналізу), соціокультурну (виховувати любов до рідної мови, розвивати увагу до краси слова, сприяти формуванню шанобливого ставлення до батьків).
Обладнання: підручник, індивідуальні картки, таблиця.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Ціннісні орієнтири: Духовні цінності роду. Шанобливе ставлення дітей до батьків. Сформованість естетичних почуттів, уявлень і знань про прекрасне в житті та мистецтві. Естетична насолода від пізнання культури, зокрема творів української літератури, повага до творчості як розвитку здібностей і талантів.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
Чому людині завжди чогось не вистачає? Вам ніколи не хотілось серед спекотного літа білого пухнастого снігу? А коли приходить морозна зима, я завжди сумую за ласкавим сонцем.
Діти завжди хочуть швидко стати дорослими. А дорослі мріють повернутися у щасливу країну свого дитинства. Отакий парадокс нашого життя (Словникова робота. Парадокс – думка, що розходиться з усталеними поглядами, начебто суперечить здоровому глуздові).
Щасливе дитинство ніби джерело цілющої води, яке напоює людину протягом усього її життя.
Так, лебеді. «Лебеді летять… над моїм дитинством… над моїм життям». Це символ чистоти, щастя, вірності. Поясніть значення фразеологізмів лебедина вірність, лебедина пісня (робота із словником). «Ми з Любою підіймаємо голови до неба, до святково білих хмар і бачимо, як прямо із них вилітають лебеді й натрушують на хати, на землю і в душу свою лебедину пісню».
Михайлик – хлопчик, чутливий до краси природи. Як називається опис природи у художньому творі (пейзаж)? Михайло Стельмах прекрасно створює пейзажі. Одним із мовних засобів, які використовує автор, є використання дієприкметників.
Бліц-опитування
Лінгвістичне спостереження
Знайти словосполучення з дієприкметниками у реченні. Визначити головне і залежне слово, морфологічні ознаки дієприкметників (рід, число, відмінок, стан, вид, час).
У розквітлому соняшнику ночував оп’янілий джміль.
(розквітлому – чол.р., одн., М.в., акт., док. вид, мин.ч.)
(оп’янілий – чол.р., одн., Н.в., акт., док. вид, мин.ч.)
ІІ. Цілевизначення та планування уроку.
Тема уроку: «Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів». Учитель оголошує мету уроку.
Очікувані результати
ЗНАТИ:
|
УМІТИ:
|
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Лінгвістичне спостереження
Розквітлий соняшник.
Розквітлий ---------- як? (пишно)
---------- коли? (удень)
---------- де? (на городі)
Розквітлий удень соняшник.
Розквітлий пишно удень соняшник.
Розквітлий пишно удень на городі соняшник.
У розквітлому удень на городі соняшнику ночував оп’янілий джміль.
План розповіді:
Робота з текстом
Я стаю ніби меншим. А навколо більшає, росте і міниться увесь світ: і загачене білими хмарами небо, і полатані зеленим мохом стріхи, і туманцем підволохачена земля. І цей світ тріпоче-міниться в моїх очах і віддаляє та й віддаляє лебедів.
Пунктуаційний практикум
Вправа-моделювання
Земля, яку вмив дощ.
Нива, яку напоїв дощ.
Діброва, яку розбудив перший грім.
Дерева, які вкрились листочками.
Творча робота
- Складіть речення за схемами.
1. , зворот , … .
2. … , зворот .
3. … зворот .
Самодиктант
Варіант 1
Зеленіє обабіч дороги перша ніжна весняна травичка ще не налита густим соком. Дикі груші що стоять на пагорбах ще не випустили своїх листочків гілки їх чорніють ніби викувані із заліза. Але вже струмлять по них весняні соки уже вирує життя приховане від людських очей. Огорнутий голубими димками весняних випарів він навіює на людину віковічне почуття ще більшої жалоби до життя.
Варіант 2
Все ще дихало силою розквіту. Наливалися в садах груші й яблука бралися сивою осугою сливи. Поля порослі новими травами пахли медом. Достигали кавуни й дині. Баштан залитий сонцем широкий і безконечний. У повітрі стояла нескінченна пауза достиглості знеможена й розніжена власною розкішшю. Невловимі вісники прийдешнього завмирання навівали в душу щасливі смутки за прекрасним.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Ось і закінчується наш урок. Так швидко пролетить і ваше дитинство, як ті лебеді над Михайликовою хатою. «А лебеді летять.. над моїм дитинством… над моїм життям». Цікаво, який край вашого дитинства з лебедями у снах.