Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова.
Мета: Ознайомити учнів з особливою незмінною формою дієслова - дієприслівником; виробляти уміння й навички визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль, розпізнавати їх в реченнях; розвивати мовлення, навички самостійної навчальної діяльності, співпраці; виховувати наполегливість та любов до праці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця «Дієприслівник як особлива форма дієслова» , схеми, підручник ,картки, м ’ячик, предметний малюнок «Мудра сова».
Очікувані результати: уміння відрізняти дієприслівник від інших частин мови, розпізнавати його в реченні, визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль.
Хід уроку
1. Створення емоційно- позитивного настрою на роботу.
Доброго дня!
Підніміть руки вгору , спіймайте уважність, наполегливість , творчість , добро, пригорніть все до серця і тихесенько сядьте.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Коли я була маленька , мені подарували мозаїку (картинки, що складаються з різноманітних шматочків). Дуже довго я не могла скласти картинку , поки мені не допомогли виявити секрет. Я брала один шматочок, доповнювала його іншим і виходив, більший. І потім складала декілька більших шматочків в один ще більший , і так до тих пір , поки не вийшла вся картинка. Я зрозуміла , що «хто не робить , той не помиляється».
Тож, сьогодні разом з вами спробуємо розпочати складати картинку , але для цього спочатку необхідно розгадати ребус «Розсипані літери», щоб зрозуміти яка буде її назва.
III. Повідомлення теми та завдань уроку.
Тема нашого уроку: «Дієприслівник як особлива форма дієслова».
Запишіть , будь ласка, у свої зошити.
Тема ця хоч непроста,
Та для всіх цікава,
Будуть в нас нові слова,
Буде і забава
І в скарбничку веселкову До цієї теми
Мовних скарбів пребагато Ми з вами зберемо.
IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи.
1. Робота в парах,.
Попрацюємо в парах , але спочатку звернемося до підручника, де вміщено теоретичний матеріал про дієприслівник як особливу форму дієслова. Це сторінки 163-164. (Підручник Рідна мова О. Глазова)
Вашим завданням буде визначити граматичні ознаки дієприслівника спільні з дієсловом і прислівником. Продовжіть опорну схему , що знаходиться на ваших партах.
2. Бліц-опитування для вас підготувала Мудра Сова.
2.Які ознаки дієслова і прислівника має?
3. На які питання відповідає?
4.З чим найчастіше пов’язаний дієприслівник в реченні?
5.Яку синтаксичну роль виконує в реченні?
6.Чи має дієприслівник закінчення? Чому?
7.У кінці дієприслівників після ч , ш завжди пишемо...
3. Робота з підручником.
Завданням нашого уроку є навчитися відрізняти дієприслівник від інших частин мови та розпізнавати його в реченні.
Попрацюємо над вправою 289. Спочатку прочитаємо завдання. Виконувати будемо коментованим ланцюжком , пояснюючи кожне слово.
Будьте уважними можливо треба буде виправити вашого товариша.
Переживаючи, виконавши , виграючи, підсумовуючи, перемістившись, танучи- складіть усно речення з обраним вами дієприслівником.
4.Індивідуальна робота з карткою.
В запропонованих реченнях необхідно виписати дієприслівники: Не розбивши горщика, не з ’їси кашки. Як маємо , то не дбаємо , а загубивши - плачемо. Не взявшись за сокиру, хати не зробиш,. Не поговоривши з головою , не бери руками. Не почавши - не закінчиш. До танцю біжить скачучи, а до роботи плачучи. Взаємоперевірка (обмін зошитами).
-А тепер ,щоб ви пересвідчилися у правильності скористайтеся карткою контролю.
Визначте до якого виду усної народної творчості належать ці речення?
-Так це прислів'я.
- А як ви їх розумієте?
-Чи можна їх об’єднати єдиною темою?
Дійсно, ці прислів’я про працю.
-А чи знаєте ви прислів’я про працю?
Попрацюємо біля дошки. Запишемо речення , в яких необхідно визначити синтаксичну роль дієприслівника , вказавши час і вид.
Стосовно кожного з речень назвіть виражену дієсловом-присудком основну дію та виражену дієприслівником - обставиною додаткову дію.
1. Шуміли сосни , розгойдуючись.(мин.ч.,недок.в.)
2. Я дивлюсь, радіючи, (теп.ч. ,недок.в.)на сади.
3. Птахи, співаючи,(теп.ч.,недок,в.)здіймаєються до небес.
Добре всі попрацювали, а тепер трішки пограємося.
Я буду кидати м’ячик , при цьому називати дієслово, а учень зловивши повинен утворити дієприслівник. Виголошу ват и- виголошую чи.
Терпіти- терплячи, витерпівши Створити -створюючи .створивши.
Писати- пишучи, написавши.
Говорити- говорячи, говоривши.
Думати- думаючи, подумавши.
Молодці !
А зараз позмагаймося. Хто більше напише дієприслівників, які б означали процес праці. Я розпочну, а ви продовжіть
Будуючи,працюючи, мудруючи, справляючи,переносячи подавши, зловивши , виконавши, скосивши
Складіть два речення і запишіть.
V .Систематизація й узагальнення вивченого.
Підсумовуючи вивчене протягом уроку пропоную
попрацювати з таблицею вправи 292. ознайомтесь із завданням вправи.
1 .Світячи- Що роблячи? теп.ч.,недок. в.,незмінність, обставина
2. Випивши- Що зробивши ?теп. ч., док.в. 3.Зафарбовуючи- Що роблячи? теп.ч.недок.в..
4.Прийнявши-Що зробивши ?теп. ч., док. в.
Попрацювали ми з вами багато. Можливо ,не все виходило ,але хто не робить , той не помиляється.
На початку уроку були поставлені перед вами завдання. Тож скажіть.
-Чи вдалося їх вам досягти?
-Чого навчилися на уроці?