Урок "Дієприслівник як особлива форма дієслова"

Про матеріал
Ознайомити учнів з особливою незмінною формою дієслова - дієприслівником, морфологічними ознаками та синтаксичною роллю
Перегляд файлу

Тема: Дієприслівник  як  особлива форма дієслова.

Мета: Ознайомити учнів з особливою не­змінною формою дієслова - дієприслі­вником; виробляти уміння й навички визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль, розпізнавати їх в реченнях; розвивати мовлення, навички самостійної навчальної діяльності, співпраці; виховувати наполегливість та любов до праці.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця «Дієприслівник як особлива форма дієслова» , схеми, підруч­ник ,картки, м ’ячик, предметний малюнок «Мудра сова».

Очікувані результати: уміння відрізняти дієприслівник від інших частин мови, розпізнавати його в реченні, визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль.

                         

 

 

  Хід уроку

І. Орієнтація.

1. Створення емоційно- позитивного настрою на роботу.

Доброго дня!

Підніміть руки вгору , спіймайте уважність, наполег­ливість , творчість , добро, пригорніть все до серця і тихесенько сядьте.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Коли я була маленька , мені подарували мозаїку (кар­тинки,  що складаються з різноманітних шматочків). Дуже довго я не могла скласти картинку , поки мені не допомогли виявити секрет. Я брала один шматочок, доповнювала його іншим і виходив, більший. І потім складала декілька більших шматочків в один ще більший , і так до тих пір , поки не вийшла вся картинка. Я зрозуміла , що «хто не робить , той не помиляється».

Тож, сьогодні разом з вами спробуємо розпочати складати картинку , але для цього спочатку необхідно розгадати ребус «Розсипані літери», щоб зрозуміти яка буде її назва.

ПРИДІЄНИКЛІВС

III. Повідомлення теми та завдань уроку.

Тема нашого уроку: «Дієприслівник як особлива форма дієслова».

Запишіть , будь ласка, у свої зошити.

Тема ця хоч непроста,

Та для всіх цікава,

Будуть в нас нові слова,

Буде і забава

І в скарбничку веселкову До цієї теми

Мовних скарбів пребагато Ми з вами зберемо.

  •     Давайте дослідимо з яких частинок складається слово дієприслівник?
  •      А які частини мови поєднує в собі дієприслівник? Завданням уроку є навчитися відрізняти дієприслівник від інших частин мови , розпізнавати його в реченні, визначати граматичні ознаки та синтаксичну роль.

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи.

1. Робота в парах,.

Попрацюємо в парах , але спочатку звернемося до підручника, де вміщено теоретичний матеріал про дієприслівник як особливу форму дієслова. Це сторінки 163-164. (Підручник Рідна мова  О. Глазова)

Вашим завданням буде визначити граматичні ознаки дієприслівника спільні з дієсловом і прислівником. Продовжіть опорну схему , що знаходиться на ваших партах.

   2. Бліц-опитування для вас підготувала Мудра Сова.

  1. Що називається дієприслівником?

 2.Які ознаки дієслова і прислівника має?

3. На які питання відповідає?

   4.З чим найчастіше пов’язаний дієприслівник в реченні?

  5.Яку синтаксичну роль виконує в реченні?

  6.Чи має дієприслівник закінчення? Чому?

7.У кінці дієприслівників після ч , ш завжди пишемо...

3. Робота з підручником.

Завданням нашого уроку є навчитися відрізняти дієприслівник від інших частин мови та розпізнавати його в реченні.

Попрацюємо над вправою 289. Спочатку прочитаємо завдання. Виконувати будемо коментованим ланцю­жком , пояснюючи кожне слово.

Будьте уважними можливо треба буде виправити вашого товариша.

Переживаючи, виконавши , виграючи, підсумовуючи, перемістившись, танучи- складіть усно речення з обраним вами дієприслівником.

4.Індивідуальна робота з карткою.

В запропонованих реченнях необхідно виписати дієприслівники: Не розбивши горщика, не з ’їси кашки. Як маємо , то не дбаємо , а загубивши - плачемо. Не взявшись за сокиру, хати не зробиш,. Не поговоривши з головою , не бери руками. Не почавши - не закінчиш. До танцю біжить скачучи, а до роботи плачучи. Взаємоперевірка (обмін зошитами).

-А тепер ,щоб ви пересвідчилися у правильності скористайтеся карткою контролю.

Визначте до якого виду усної народної творчості належать ці речення?

-Так це прислів'я.

- А як ви їх розумієте?

-Чи можна їх об’єднати єдиною темою?

Дійсно, ці прислів’я про працю.

-А чи знаєте ви прислів’я про працю?

 

  1.    Практична робота.

Попрацюємо біля дошки. Запишемо речення , в яких необхідно визначити синтаксичну роль дієприслівни­ка , вказавши час і вид.

Стосовно кожного з речень назвіть виражену дієсловом-присудком основну дію та виражену дієприслівником - обставиною додаткову дію.

1. Шуміли сосни , розгойдуючись.(мин.ч.,недок.в.)

 2. Я дивлюсь, радіючи, (теп.ч. ,недок.в.)на сади.

 

3.   Птахи, співаючи,(теп.ч.,недок,в.)здіймаєються до небес.

  1.                  Гра з м’ячиком.

Добре всі попрацювали, а тепер трішки пограємося.

Я буду кидати м’ячик , при цьому називати дієслово, а учень зловивши повинен утворити дієприслівник. Виголошу ват и- виголошую чи.

Терпіти- терплячи, витерпівши Створити -створюючи .створивши.

Писати- пишучи, написавши.

Говорити- говорячи, говоривши.

Думати- думаючи, подумавши.

Молодці !

  1.    Завдання-конкурс.

А зараз позмагаймося. Хто більше напише дієприслів­ників, які б означали процес праці. Я розпочну, а ви продовжіть

Будуючи,працюючи, мудруючи, справляючи,переносячи подавши, зловивши , виконавши, скосивши

 Складіть два речення і запишіть.

V .Систематизація й узагальнення вивченого.

Підсумовуючи вивчене протягом уроку пропоную

попрацювати з таблицею вправи 292. ознайомтесь із завданням вправи.

1 .Світячи- Що роблячи? теп.ч.,недок. в.,незмінність, обставина

2. Випивши- Що зробивши ?теп. ч., док.в. 3.Зафарбовуючи- Що роблячи? теп.ч.недок.в..

4.Прийнявши-Що зробивши ?теп. ч., док. в.

  1.    Підсумок уроку.

Рефлексія.

Попрацювали ми з вами багато. Можливо ,не все ви­ходило ,але хто не робить , той не помиляється.

На початку уроку були поставлені перед вами завда­ння. Тож скажіть.

-Чи вдалося їх вам досягти?

-Чого навчилися на уроці?

  1.    Домашнє завданим,
  1. Підготувати повідомлення про прислівник як особливу форму дієслова для вашого друга , який пропустив вивчення матеріалу. Теоретичний матеріал проілюструвати власними прикладами.
  2. Виконати вправу 293 сторінка 166.
  3.   За бажанням ви можете виконати таке завдання: За поданим прислів’ям «Всяке діло починай з голови» написати творчу роботу , використовуючи дієприслівники. Усно визначити граматичні ознаки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 жовтня 2020
Переглядів
765
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку