Урок "Дієприслівник як особлива форма дієслова"

Про матеріал

Мета даного уроку - формувати мовні, мовленнєві та ключові компетентності, ознайомити учнів із дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати вміння відрізняти дієприслівник від дієприкметника та дієслова, розпізнавати дієприслівник у реченнях; визначати його синтаксичну роль; розвивати навички аналізу мовних явищ, креативне мислення, зв'язне мовлення, творчі вміння, доречно використовувати дієприслівники у власних висловлюваннях; прищеплювати любов до книги.

Інноваційні технології: технологія проблемного навчання, дослідження, технологія інтерактивного уроку.

Методи і прийоми: проблемно-пошуковий метод, метод «Прес», дослідження, робота зі схемою-опорою, робота в парах, асоціативний кущ, метод незакінчених речень, інтерактивна вправа, конструювання, «Четверте зайве», складання розповіді за малюнками, мікрофон, тестування, рефлексія.

Перегляд файлу

Спеціалізована школа №43 «Грааль» м. Києва

Учитель української мови та літератури Дубинська Г.Є.

Урок: українська мова.

Клас: 7 клас

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами дослідження.

Тема уроку. Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета уроку: формувати мовні, мовленнєві та ключові компетентності, ознайомити учнів із дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати вміння відрізняти дієприслівник від дієприкметника та дієслова, розпізнавати дієприслівник у реченнях; визначати його синтаксичну роль; розвивати навички аналізу мовних явищ, креативне мислення, зв’язне мовлення, творчі вміння, доречно використовувати дієприслівники у власних висловлюваннях; прищеплювати любов до книги.

Інноваційні технології:  технологія проблемного навчання, дослідження, технологія інтерактивного уроку.

 Методи і прийоми: проблемно-пошуковий метод, метод «Прес», дослідження, робота зі схемою-опорою, робота в парах, асоціативний кущ, метод незакінчених речень, інтерактивна вправа, конструювання, «Четверте зайве», складання розповіді за малюнками, мікрофон, тестування, рефлексія.

Обладнання:  підручник, роздатковий матеріал, презентація «Дієприслівник як особлива форма дієслова».

Перебіг уроку

І.Організаційний момент.

Дорогі діти, перед тим, як розпочати наш урок, подаруйте один одному комплімент або побажання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1.               Слово вчителя.

«Велика є користь від учення книжного», – із такими словами в княжі часи звертався Ярослав Мудрий до свого народу. Справді, книга — це диво, де заховані мудрість і неосяжний світ знань. Це смолоскип, що повсякчас освітлює наш шлях. Сьогодні книга існує не лише в паперовому, а й електронному вигляді, та попри це її роль незмінна. Книги – міст у світ знань. 

  1. Перегляд відеосюжету.

 Яка роль книги в житті людини? Що означає книга для вас? Назвіть свою улюблену книгу.

  1.                   Складання «Асоціативного куща» до слова книга.

Я вам пропоную скласти «Асоціативний кущ» до слова книга (3-4 слова)

І-в дієприкметники (прочитана, створена, написана). На яке питання відповідає дієприкметник?

ІІ-в дієслова (захоплює, зацікавлює, навчає). На яке питання відповідає дієслово?

Презентація діяльності учнів.

  1.                   Слово вчителя.

Я підготувала для вас також «Асоціативний кущ» до слова книгу – , прочитавши, вивчаючи, оформивши, даруючи.

 Що ви можете сказати про ці слова? Так, це дієприслівники.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Запишіть число. Класна робота

Тему уроку.

Тема нашого уроку - дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 На уроці формуємо мовні, мовленнєві та ключові компетентності, дізнаємося про дієприслівник як особливу форму дієслова, його граматичні ознаки, навчимося знаходити дієприслівники в реченнях, визначати їхню синтаксичну роль, використовувати дієприслівники у власних висловлюваннях.

Що знаємо? Які ще форми дієслова ви знаєте? Про що б хотіли дізнатися?

ІV.Актуалізація опорних знань.

  1.     Слово вчителя.

Поміркуйте й висловіть свою думку щодо утворення слова дієприслівник.

(Це слово утворене від двох слів: дія й прислівник, а значить це така форма, яка поєднала в собі ознаки двох частин мови - дієслова та прислівника).

А що ви знаєте про ці частини мови?

  1.                 Метод незакінчених речень. Я буду починати речення, а ви його продовжите

Я знаю, що……

1) Дієсловом називається самостійна частина мови, яка означає …(дію або стан предмета й відповідає на запитання що робити? що зробити? )              

2) Дієслова бувають двох видів…..( недоконаного й доконаного).

3) Дієслова мають такі часові форми:…. (минулий час, теперішній час, майбутній час).

4) У реченні найчастіше виступають у ролі…… (присудка).

5) Тихо, сьогодні, ліворуч – це..

6) Прислівник – самостійна (незмінна) частина мови, яка означає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки).

7) Прислівник відповідає на питання (коли? куди? як? де?).

8) Прислівник у реченні залежить від…(дієслова)

9) Прислівники в реченні найчастіше виступають у ролі….обставини.

Отже, ми повторили відомості про дієслово та прислівник як самостійні частини мови.

V. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

 1. Дослідження. Робота з текстом, паралельно учні заповнюють схему-опору.

Які ж ознаки поєднав у собі дієприслівник, ми спробуємо дослідити на основі тексту.

Книга — то невичерпне джерело знань. Ще давні єгиптяни говорили: «Ти повинен звернути своє серце до книг, бо на світі немає нічого кращого за них». Високо цінував книги великий римський оратор Цицерон, порівнюючи дім без книги з тілом без душі.

Книга зберігає в собі мудрість для багатьох. Найкращі книги стали безсмертними, увійшовши до скарбниці світової культури. У них мудрість і краса, глибина людських переживань і поклик до щастя. Збираючи перлини людської думки, книги несуть їх нащадкам.

  1. Прочитайте текст. Про що цей текс? У виділених реченнях знайдіть дієприслівники.
  2. Скажіть, на які питання вони відповідають, визначте вид, час.
  3. Визначте основну та додаткову дію у виділених реченнях. Скажіть, яку дію виражає дієприслівник? Чи мають залежні слова? Чи пов'язаний дієприслівник із присудком?
  4. Спробуйте змінити дієприслівники. Виділіть суфікси.
  5. Визначте синтаксичну роль дієприслівників.

Який висновок можна зробити? Що ми повинні записати в схему?

Дієприслівники бувають доконаного та недоконаного виду та мають минулий або теперішній час. Запишіть до схеми.

На основі записаного матеріалу сформулюйте визначення дієприслівника. Назвіть його ознаки.

ДІЄПРИСЛІВНИК

від дієслова                                                                                від прислівника

 вид (доконаний і недоконаний)                                                      незмінний

 час (теперішній і минулий)    

залежить від дієслова-присудка

має залежні слова                                                                       у реченні – обставина

особлива форма дієслова

(що роблячи? що зробивши?)

-учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -вши-, -ши-

 Отже, дієприслівником називається особлива  незмінна форма дієслова, яка виражає додаткову дію, яка супроводить основну дію й відповідає на питання що роблячи? що зробивши?

2.Робота з підручником.

Звірте власне визначення з матеріалом підручника. Розгорніть підручники на сторінці 149, зачитайте визначення. На сторінці 150 ознаки дієслова та прислівника, які поєднав дієприслівник.

Отже, ми дослідили ознаки дієприслівника, дали визначення дієприслівнику як особливої форми дієслова.

  1.        Проблемне завдання учням.

Прочитайте пари словосполучень. Скажіть, у чому полягає відмінність? Яку букву пишемо в кінці дієприслівників?

Читаючи книгу – благаючі очі..

Перегорнувши сторінки – перегорнені сторінки.

Знаючи правила – зростаючі семикласники.

(дієприкметники вказують на ознаку за дією, дієприслівники виражають додаткову дію, є незмінними. У кінці дієприслівників пишемо букву и. У дієприкметниках  пишемо і

  1.         Робота з підручником. Вправа 313. Перепишіть 3 прислів’я, визначте дієприслівники, з’ясуйте час і вид кожного, запишіть у дужках за зразком. Підкресліть головну та додаткову дії. Назвіть вивчену орфограму.
  1.               Закріплення мовного матеріалу.
  1. Інтерактивна вправа «Світлофор».

Розподілити відповідно до кольору слова: червоний – дієприслівник, жовтий – дієприкметник, зелений – дієслово. Як ви думаєте, чому саме такі кольори? Червоний – нова тема, жовтий – знаємо, зелений – утворюються і дієприкметники, і дієприслівники. Ви тягнете аркуш зі словом та прикріплюєте до відповідного кольору.

Відчувати, прикріплений, спілкуються, побілілий, переживаючи, зачарований, прожили, виконавши, заквітчаний, виграючи, виготовлений, підсумовуючи, міркувати, перемістившись, виплеканий, добираючи.

З одним дієприслівником складіть речення, присвятивши його книзі.

Отже, ми вчилися відрізняти дієприслівники від дієприкметників та дієслів.

  1. Конструювання. Робота в парах за малюнками.

Складіть міні-твір за малюнками про історію розвитку книги, використовуючи дієприслівники.

Отже, ми вчилися будувати речення з дієприслівниками..

3) «Четверте зайве». (Індивідуальне завдання під час конструювання – 2 учні).

Знайдіть у кожному рядку зайве слово, підкресліть його. Доведіть, чому саме це слово є зайвим.

  1.          Досліджений, вивчений, збережений, зберігаючи.
  2.          Вивчаючи, дібрати, зберегти, вивчити.
  3.          Оздоблений, вивчаючи, добираючи, оздоблюючи.
  4.          Вишитий,  зігріти, помережаний, написаний.
  1. Творча робота. Скласти сенкан до слова книга.

Отже, ми вчилися використовувати дієприслівники в самостійно складених реченнях.

VІ. Підсумок уроку.

  1.           Метод «ПРЕС». Доведіть, що дієприслівник – особлива форма дієслова.

Я вважаю , що дієприслівник - особлива форма дієслова,

Тому що дієприслівник виражає додаткову дію предмета, поєднує ознаки дієслова та прислівника.

Наприклад: виконавши

Отже, дієприслівник-  особлива форма дієслова.

  1. Тести

1.Дієприслівник – це:

А) самостійна незмінна частина мови;   

Б) самостійна змінна частина мови;

В) особлива форма дієслова;                  

Г) безособова форма дієслова.

2. Дієприслівник поєднав ознаки частин мови:

А) дієслова та прикметника;           

Б) дієслова та прислівника;

В) прикметника та прислівника;                           

Г) дієслова та дієприслівника.

3. Дієприслівник відповідає на питання:

А) що роблячи? що зробивши?             

Б) що робити? що зробити?

В) що роблячий? що зроблений?           

Г) який? яка? яке? які?

4. Дієприслівники мають такі часи:

А) теперішній, минулий і майбутній;    

Б) теперішній і минулий;

В) теперішній і майбутній;                    

Г) минулий і майбутній.

5. У реченні дієприслівник виконує синтаксичну роль:

А) обставини;                    

Б) обставини та додатка;

В) означення та частини присудка;       

Г) означення та підмета.

6. У якому рядку всі слова – дієприслівники:

А) посивілий, перемагаючий, зарослий;      

Б) вивчений, цікава, прочитаний;

В) атакуючи, висушивши, відлітаючи;           

 Г) охмарений, темне, потемніле.

Ключ: 1 – в; 2 – б; 3 – а; 4 – б; 5 – а; 6 – в.

  1. Самоперевірка тестування, обмін аркушами.

Хто не зробив жодної помилки?

Хто зробив 1 помилку?

Отже, ми перевірили, наскільки ви добре засвоїли матеріал.

  1. Рефлексія. «Мікрофон» (технологія незакінчених речень)         

- На уроці мені цікаво було…    

- Найбільше мені сподобалося…     

-  Я знаю….         

-  Я вмію……   

- Я йду з уроку…      

5.  Оцінювання роботи учнів.

VІІ. Домашнє завдання:           

1) Вивчити параграф 26, вправа 316 (учні читають завдання).                  2) Вивчити параграф 26. Скласти сенкан до слова дієприслівник.               

3) Вивчити параграф 26 . Скласти міні-твір «Книга-джерело знань», використовуючи дієприслівники. 

Хочу наш урок закінчити побажанням.

Побажання:

  1. Не спитавши броду, не лізь у воду.
  2. Не нахилившись, з криниці води не нап’єшся.
  3. Не навчивчись у пелюшках, не навчишся і в подушках.


  1. Схема-опора

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. «Четверте зайве»

Знайдіть у кожному рядку зайве слово, підкресліть його. Доведіть, чому саме це слово є зайвим.

  1. Досліджений, вивчений, збережений, зберігаючи.
  2. Вивчаючи, дібрати, зберегти, вивчити.
  3. Оздоблений, вивчаючи, добираючи, оздоблюючи.
  4. Вишитий,  зігріти, помережаний, написаний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Тести

1.Дієприслівник – це:

А) самостійна незмінна частина мови;   

Б) самостійна змінна частина мови;

В) особлива форма дієслова;                  

Г) безособова форма дієслова.

 

2. Дієприслівник поєднав ознаки частин мови:

А) дієслова та прикметника;           

Б) дієслова та прислівника;

В) прикметника та прислівника;                           

Г) дієслова та дієприслівника.

 

3. Дієприслівник відповідає на питання:

А) що роблячи? що зробивши?             

Б) що робити? що зробити?

В) що роблячий? що зроблений?           

Г) який? яка? яке? які?

 

4. Дієприслівники мають такі часи:

А) теперішній, минулий і майбутній;    

Б) теперішній і минулий;

В) теперішній і майбутній;                    

Г) минулий і майбутній.

 

5. У реченні дієприслівник виконує синтаксичну роль:

А) обставини;                    

Б) обставини та додатка;

В) означення та частини присудка;       

Г) означення та підмета.

 

6. У якому рядку всі слова – дієприслівники:

А) посивілий, перемагаючий, зарослий;      

Б) вивчений, цікава, прочитаний;

В) атакуючи, висушивши, відлітаючи;           

 Г) охмарений, темне, потемніле.

 

 

docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
2714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку