Урок "Прийменник як службова частина мови"

Про матеріал

Мета: забезпечити поглиблення знань учнів про прийменник як службову частину мови; удосконалювати уміння знаходити прийменники в реченні та відрізняти їх від інших службових частин мови; формувати уміння самостійно будувати висловлювання з використанням прийменників; збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення; виховувати бачення і розуміння краси в природі.

Перегляд файлу

 

Цвітненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

«Прийменник як службова

частина мови»

 

 

                                                                           ПІДГОТУВАЛА:

                                                                      вчитель укр. мови та літ- ри

                                                                Курапова Олена Воліївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 2011 рік

смайл-5Смайл-10Смайл-9смайл-8Смайлик-2смайл-5смайл-5

смайл-5Смайл-10Смайл-9смайл-8Смайлик-2смайл-5смайл-5

смайл-5Смайл-10Смайл-9смайл-8Смайлик-2смайл-5смайл-5

смайл-5Смайл-10Смайл-9смайл-8Смайлик-2смайл-5смайл-5

смайл-5Смайл-10Смайл-9смайл-8Смайлик-2Смайл-9

смайл-5Смайл-10Смайл-9смайл-8Смайлик-2Смайл-9

смайл-5Смайл-10Смайл-9смайл-8Смайлик-2Смайл-9

смайл-5Смайл-10Смайл-9смайл-8Смайлик-2Смайл-9

смайл-5Смайл-10Смайл-9смайл-8Смайлик-2Смайл-9

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:        Прийменник як службова частина мови

Мета: забезпечити поглиблення знань учнів про прийменник як службову частину мови; удосконалювати уміння знаходити  прийменники в реченні та відрізняти їх від інших службових частин мови; формувати уміння самостійно будувати висловлювання з використанням прийменників; збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення; виховувати бачення і розуміння краси в природі.

                               Хід уроку

  1. Вступне слово вчителя

               Стали, дітки, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

          Настрій на урок взяли

Й працювати почали,

Працюватимемо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашому у класі

Учні просто молодці.

Бачу настрій гарний Ваш

Тож оберем епіграф наш.

На уроці попрацюєм,

Всіх на світі ми здивуєм.

 

Учитель     Діти, а чи любите ви мандрувати?

 Тож відправимося сьогодні  ми з вами у подорож. Куди б ви хотіли помандрувати?

А помандруємо ми з вами у країну …. Яку? Ви мені скажете після прослуховування уривку з пісні.

  1. Звучить мелодія пісні «Наша служба …»
  2. Учитель.

Мабуть, немає такої людини, яка б не любила яскраву, соковиту, буйну весну. А провісником цієї пори року є верба — улюблене дерево українців. Ще довкола сніги біліють, але, як тільки сонце тепліше пригріє,  одразу ж на верболозах біля річок, ставків, на узліссях з’являються ніжні пухнасті «котики». Це верба цвіте, нагадуючи, що весна вже не за горами, що невдовзі настане оновлююча пора повсюдного зелен - квіту.  Тарас Шевченко часто згадував у своїх творах тополю, явір, калину. Та найулюбленішим його деревом була верба.

  1. Тож наша галявинка «Добирайка»

Згадаймо рядки.  

Зоре моя вечірняя,

Зійди … горою,

Поговорим тихесенько

… неволі … тобою.

Розкажи, як … горою

Сонечко сідає,

Як … Дніпра веселочка

Воду позичає,

Як широка сокорина

Віти розпустила,

А … самою водою

Верба похилилась.

Аж … воді розіслала

Зеленії віти…

Прочитати виразно текст, вставити пропущені слова, визначити частину мови.

 

Мандруємо далі, і бачимо озеро  « Відгадайка»

  1. Оголошення теми уроку, визначення мети і завдання

Знати: лінгвістичні поняття і правила.

   Уміти:  

  • знаходити в тексті прийменники;
  • розрізняти  їх за вказівкою на відношення, за походженням;

будувати речення, використовуючи різні прийменники

 Серед великого лісу , в якому коло озера ростуть що? …. верби, знаходимо печеру (а печера – це щось таємниче)  «Теоретичну».

  1. Опрацювання нового матеріалу
  1. «Теоретичний пошук»   
  • Користуючись таблицею  та підручником, учні опрацьовують матеріал, потім «теоретики»  відтворюють його біля дошки

 

Прийменник як службова частина мови

  • не має лексичного значення
  • не відповідає на питання
  • не є членом речення
  • вказує на місце, час, причину, мету, кількість
  • прості: з; до; за
  • складні: попід; посеред; з-проміж
  • складені: поруч з; у зв’язку з;  на чолі

 

Ось ми проминули багато місць, а де ще не були.  А не були ми на острові «Умільців». Тож зупинимось тут.

 

  1. Творчий диктант
  • Скласти словосполучення із поданими словами. На які відношення вказують прийменники?

Підійшов, дерево;    сів, верба;    пахощі, поле;    п’ять, ранок;     розташувався, ставом;     скривився, болю;    помилився, неуважність;    пішов, траву;     ставитися, повагою;    дерево, листя.

 

Учитель. Цвіт верби — прекрасне і зворушливе диво природи.  Пухнасті вербові котики — вражаючий символ краси, символ нашого народу. Це дерево — одне із найпоширеніших в Україні. Здавна верба супроводжує людські поселення. Нею обсаджували ставки, береги річок, дороги.

 

 Усі мабуть стомились. Тож маємо хвилинку-цікавинку.

  • Виступ учня. Випереджувальне завдання

 

   Верба —  символ і в християнських віруваннях. Тиждень перед Великоднем називають Вербним, Вербичем. Нерідко під цю пору ще й холоди бувають, а тому казали в народі: «Прийшов Вербич, два кожухи тербич». На Вербній неділі вербу освячують у церкві, а потім додому несуть і б’ють нею рідних, в першу чергу тих, котрі ще сплять, і примовляють:

Не я б’ю, верба б’є

За тиждень Великдень;

Будь великий, як верба,

А здоровий, як вода,

А багатий, як земля.

 

Тож продовжимо пізнавати острів «Умільців»

Наступне завдання

  1. Згрупувати подані прийменники в синоніміч­ні ряди.

Задля, близько, всупереч, опріч, біля, межи, крім, з, над, до, для, наперекір, коло, між, із, побіля, кругом, заради, проміж, нав­коло, край, серед, зі, близ, навкруг, поміж, понад, окрім, круг.

 

А чи любите ви ребуси? А ребуси - та ж сама задача. Відгадаймо цю задачу.

  1. Лінгвістична задача.
  • Розібрати за членами речення
  • Якою частиною мови у реченнях виступає слово «навкруг»? Як їх розрізнити?

 

Навколо ми побачили верби, велетні дуби та осики.

 

Навколо ставка під вербами весело щебетала дітвора

 

       Яка  подорож без гри? Давайте пограємо в теніс. Скільки людей грає в цю гру?

Тож об’єднаймося в пари . кожна пара отримує завдання. Відповіді говоримо ніби удар – по одній відповіді від пари. Хто не зможе дати правильної відповіді програв.

 

Гра «Редактор».

Відредагуйте словосполучення і речення.

 

Ходити по хатам; зошит по українській мові, знання по фі­зиці; діяти по правилах; по квітень включно.

 

Перший урок починається у вісім годин тридцять хвилин. Моя сестра по фаху лікар. Я ходив в магазин. Учень пропустив три дні по  хворобі. Ми говорили за нашого улюбленого футболіста.

      Ми всі стомилися, тож час вирушати додому. Давайте подякуємо острову «Умільців» і скажемо….

 

  1. Рефлексія
  • Що нового дізналися на уроці?
  • Що для вас було найцікавішим?
  • Що для вас виявилося найскладнішим?
  • Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати?
  • Оцініть свою роботу на уроці.

 

  1. Домашнє завдання

А щоб ви не забули про нашу подорож, вам буду домашнє завдання

Скласти твір-мініатюру на тему «Прогулянка в ліс», вживаючи потрібні за змістом прийменники-синоніми.

 

Збіг наш урок,

Як коротка мить,

Дуже швидко

В роботі час біжить.

І працювали ми не марно,

Бо багато знань отримали -

Це гарно!

 

Дякую за роботу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Верба —  символ і в християнських віруваннях. Тиждень перед Великоднем називають Вербним, Вербичем. Нерідко під цю пору ще й холоди бувають, а тому казали в народі: «Прийшов Вербич, два кожухи тербич». На Вербній неділі вербу освячують у церкві, а потім додому несуть і б’ють нею рідних, в першу чергу тих, котрі ще сплять, і примовляють:

Не я б’ю, верба б’є

За тиждень Великдень;

Будь великий, як верба,

А здоровий, як вода,

А багатий, як земля.

 

 

 

Відредагуйте словосполучення і речення.

 

Ходити по хатам; зошит по українській мові, знання по фі­зиці; діяти по правилах; по квітень включно.

 

Перший урок починається у вісім годин тридцять хвилин. Моя сестра по фаху лікар. Я ходив в магазин. Учень пропустив три дні по  хворобі. Ми говорили за нашого улюбленого футболіста.

 

 

Відредагуйте словосполучення і речення.

 

Ходити по хатам; зошит по українській мові, знання по фі­зиці; діяти по правилах; по квітень включно.

 

Перший урок починається у вісім годин тридцять хвилин. Моя сестра по фаху лікар. Я ходив в магазин. Учень пропустив три дні по  хворобі. Ми говорили за нашого улюбленого футболіста.

 

 

Відредагуйте словосполучення і речення.

 

Ходити по хатам; зошит по українській мові, знання по фі­зиці; діяти по правилах; по квітень включно.

Перший урок починається у вісім годин тридцять хвилин. Моя сестра по фаху лікар. Я ходив в магазин. Учень пропустив три дні по  хворобі. Ми говорили за нашого улюбленого футболіста.

 

Задля, близько, всупереч, опріч, біля, межи, крім, з, над, до, для, наперекір, коло, між, із, побіля, кругом, заради, проміж, нав­коло, край, серед, зі, близ, навкруг, поміж, понад, окрім, круг.

 

 

 

Навколо ми побачили верби, велетні дуби та осики.

 

Навколо ставка під вербами весело щебетала дітвора

 

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
2264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку