Урок української мови
4 клас
Вчителя КУ «Пологівська
загальноосвітня школа
І – ІІІ ступенів № 4»
Черненко А. М.
Тема : Дієслова - антоніми
Мета : учити добирати до поданого дієслова антонім, спостерігати за роллю дієслів у реченнях,
текстах;
розвивати уміння порівнювати, збагачувати лексичний запас дієсловами –
антонімами;
виховувати здатність милуватися красою весняної природи та повагу до народних
традицій.
Обладнання : мультимедійна дошка, проектор, пасхальний натюрморт, картки,
шаблони крашанок .
Хід уроку.
І. Самовизначення до діяльності (організаційний момент)
Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну та чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
По землі крокує квітень –
Місяць дуже працьовитий.
Попрацюймо і ми з вами
Разом з нашими гостями.
-
Скажіть, будь ласка, які народні та релігійні свята весняного циклу ви знаєте?
-
Так, цьго тижня ми зустріли вже 2 свята : Благовіщення та Вербну неділю, а сьогодні – Чистий Четвер.Зараз всі живемо у передчутті найочікуванішого, найсвітлішого свята – Великодня, Христового Воскресіння, або, як ще називають в народі – Пасхи.
-
Погляньте на цей пасхальний натюрморт: сьогодні він не просто прикрашає наш клас, а й приховує під крашаночками цікаві завдання для вас.
ІІ. Етап перевірки домашнього завдання
- Отож, почнімо нашу роботу й дізнаємося про перше завдання, яке знаходиться під нашою найпершою крашанкою зеленого кольору й означає пробудження природи, всього живого. А завданням є перевірка домашнього завдання. Нагадую, що треба було поєднати дієслова з іменниками за питаннями та за змістом й записати за зразком ( швець( що робить?) шиє), а ІІ групі ще й додатково скласти 3 речення з утвореними словосполученнями на вибір.
-
Я пропоную обмінятися зошитами з сусідом по парті й перевірити написане, а дехто зачитає роботи вголос ( 3- 4 учні зачитують словосполучення й речення).
-
Підніміть руку ті учні, чий сусід правильно й охайно виконав роботу. Хто припустився помилок?
-
Яка ж роль дієслів в реченні? За якою ознакою ви визначали наявність дієслова в словосполученні й реченні?
-
Як ви вважаєте, чи буде зрозумілим зміст речення, якщо вилучити дієслова? (Спробуймо зачитати дом. речення без дієслів.)
ІІІ. Етап підготовки учня до активного й свідомого засвоєння нового матеріалу
-
Діти, нещодавно ми розпочали працювати над темою « Дієслово». А що ви вже знаєте про дієслово? ( робота за методикою « Взаємні запитання»)
-
Прошу кожній групі задати одна одній запитання за темою, уважно вислуховуючи відповіді.
Приблизні запитання:
-
На що вказує дієслово?
-
На які питання відповідає дієслово?
-
З яким словом зв′язане в реченні?
-
На які питання відповідає початкова форма дієслова?
-
Яким членом речення виступає дієслово?
-
А ми повернімося до наступної крашаночки жовтого кольору, що символізує небесні світила: сонце, місяць і зорі. А завдання приховане за нею таке: записати сьогоднішнє число й старанно попрацювати над хвилинкою каліграфії. Зазвичай ми тлумачимо прислів’я чи фразеологізми. Тож, на разі прислів’я таке:
Одна ластівка весни не робить
Будь ласка, поясніть значення цього прислів’я.
( вислів означає, що окремі ознаки прикмети якого- небудь явища ще не свідчать про його виникнення або існування насправді)
( 1 учень коментує написання й пояснює орфограми, розділові знаки)
-
Чи є дієслова в цьому вислові? Назвіть їх. Доведіть, що це саме дієслово. З яким словом пов′язане?
-
Робота над словом смішно ( в парах)
-
А зараз я пропоную попрацювати над наступним. Перед вами ряд слів : світло, світить, освітлений, засвітити, сіяч, посіяли, сівба. Завданням буде вибрати серед них лише дієслова й записати в свої зошити. Прогляньте роботи одне в одного, та зачитайте виписані дієслова ( декілька пар). У мене ж будуть такі запитання :
-
Поставте питання до кожного з цих дієслів.
-
Чи є серед них дієслова в початковій формі? Доведіть.
-
Складіть гарне речення з дієсловом у початковій формі змінюючи форму дієслова, якщо цього потребує зміст. ( Наприклад : У весняному небі засвітило сонечко.
-
Запишімо речення на дошці та в своїх зошитах.
-
Визначте основу речення, встановивши зв′язок між головними членами за допомогою питання.
-
Перебудуйте речення таким чином, щоб відбулася протилежна дія.( Ввечері згасло сонечко, спустився вечір.)
-
Назвіть дієслова, які працювали в цих реченнях.( засвітило – згасло)
-
Яке значення цих дієслів?
-
Як ми називаємо слова з протилежним значенням?
-
Тож, спробуйте, будь ласка, сформулювати завдання сьогоднішнього уроку.
-
Оголошення теми й мети уроку.
-
Так, сьогодні ми вчитимемося добирати антоніми до поданих дієслів, спостерігатимемо за їх роллю в реченні й тексті та дізнаємося якомога більше про народні традиції.
( слайд)
-
Хвилинка здоров’я.
-
Увага, блакитна крашанка, що означає небо, воду та здоров’я нагадує нам про те, що час відпочити ( слайд)
Наші ручки : раз, два, три!
Наші ніжки : раз, два, три!
На носок, на каблучок,
Ми танцюєм гопачок.
Раз присядьмо, два присядьмо,
Руки вбоки – добре всім!
Покружляли, повертілись
Й тихо всі за парти сіли.
ІV. Етап засвоєння нових знань.
-
Колективна робота
-
А наступна крашанка – червона, нагадує про кров Спасителя та означає радість, життя та любов. А завдання під нею таке : попрацювати разом над поданим текстом (слайд)
Нарешті прийшла довгоочікувана весна.
Пішла геть до своїх володінь знесилена зима. Сонечко відкрило теплі обійми, а холодні вітри закрили важучі брами.
Молоденькі листочки вранці розгорнуться, а тільки сонце за обрій, так і згорнуться знов. Отака вона, рання весна…
-
Визначте тему цього тексту.
-
Знайдіть в тексті дієслова. Назвіть їх.
-
За яким принципом можна утворити пари дієслів? Прочитайте дієслова попарно.
-
Ще раз погляньте на ці дієслова та зробіть висновок щодо способу їх творення.
-
Пригадайте, як називається ця частина слова?(префіксом)
-
Отож, зробімо висновок відносно способів добору антонімів! ( слайд)
Добирати антонім до поданого дієслова можна так:
-
Змінити форму одного й того ж дієслова за допомогою префікса( побігти – прибігти)
-
Змінити дієслово повністю( сміятися - плакати)
Хочу привітати вас з відкриттям нового знання, адже цього алгоритму в ваших підручниках немає, і саме завдяки вашій спостережливості ми про це дізналися! ( На своїх партах знайдіть маленькі алгоритми)
V. Етап закріплення нових знань
-
Наша коричнева крашанка символізує землю, її родючість. Тож, плідно попрацюйте над дієсловами – антонімами в своїх групах. Кожній групі своє завдання : комусь легше, комусь важче. Груп у нас- 4 і завдань теж- 4!
-
Самостійна робота
І група – спишіть , підкреслюючи дієслова- антоніми.
Під цією жовто – гарячою крашанкою, що віщує енергію та хороший настрій, знаходиться творче завдання для ІІ групи.
ІІ група – за допомогою алгоритмів, що знаходяться на ваших партах добери до поданих дієслів антоніми і запиши їх парами, виділяючи префікс.
Зайти, розв′язати, віднести, радіти, закінчувати.
ІІІ група- перебудуй речення, замінивши подані дієслова антонімами, спостерігаючи, як змінилося значення речень.
Дощ йшов давно. Сірі хмари закрили небо. Подув прохолодний вітер. Сонечко зникло за дощовою завісою.
ІV група – доповніть речення дієсловами – антонімами.
Лягай з курми, а ( вставай) з півнями.
Що посієш, те й (пожнеш).
З розумним сядеш, розумним (встанеш).
Удар забувається, а слово (пам′ятається).
Згода дім будує, а недуга (руйнує).
Ластівка день починає, а соловей (кінчає).
-
Перевірка робіт (захищають роботи спікери)
-
Декілька зошитів з кожної групи вчителю на перевірку.
VІ. Етап рефлексії
-
Діти, це неймовірно гарне яєчко називається писанкою, в писанці кожний символ щось означає. Вони вважалися оберегами.
-
Останнє завдання – мовна гра.
-
Оцінювання знань учнів.
-
Ви плідно сьогодні попрацювали, а наскільки добре, проаналізуйте та виберіть з – поміж своїх маленьких крашаночок ту, яка відображає ваш рівень знань на цьому уроці :
Червона – володію добре, більшість відповідей були правильними; зелена – достатньо непогано, іноді припускався помилок; жовта – мені треба бути уважнішим і повторити правила.
-
Пропоную вам створити « Натюрморт знань», виставивши свої «крашанки досягнень».
-
Над яким завданням вам найдужче сподобалося працювати?
-
А в якому стикнулися з труднощами?
-
Оцінка роботи учнів вчителем
-
Домашнє завдання ( коментар до виконання)
А ось це незвичайне яєчко називається крапанкою і дарували його жінкам, які мріяли про діточок.
Під ним приховане домашнє завдання ( вправа 317)
І група – (списати дієслова, вилучивши зайве, знайти з- поміж них дієслова- антоніми
ІІ група – додатково до цієї вправи скласти й записати 3 речення, використовуючи дієслова - антоніми)
-
Дякую вам за роботу на уроці та бажаю веселої Пасхи! З Великоднем!