Урок " Дієслова- антоніми"

Про матеріал

Урок розроблено за підручником Захарійчук М.Д., Мовчун А. І.

Завдання за підручником містить лише етап " Завдання додому"

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

                                            Урок  української мови

4 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчителя КУ «Пологівська

загальноосвітня школа

І – ІІІ ступенів № 4»

Черненко А. М.

 

 

 

 

Тема : Дієслова - антоніми

 

Мета : учити добирати до поданого дієслова антонім, спостерігати за роллю дієслів у реченнях,

            текстах;

             розвивати уміння порівнювати, збагачувати лексичний запас дієсловами –

            антонімами;

             виховувати здатність милуватися красою весняної природи та повагу до народних 

             традицій.

 

Обладнання : мультимедійна дошка, проектор, пасхальний натюрморт, картки,

                              шаблони крашанок .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

І. Самовизначення до діяльності (організаційний момент)

 Вивчайте мову українську –

            Дзвінкоголосу, ніжну та чарівну,

            Прекрасну, милу і чудову,

           Як материнську пісню колискову.

  • Або:

 

По землі крокує квітень –

Місяць дуже працьовитий.

Попрацюймо і ми з вами

Разом з нашими гостями.

 

  • Скажіть, будь ласка, які народні та релігійні свята весняного циклу ви знаєте?
  • Так, цьго тижня ми зустріли вже 2 свята : Благовіщення та Вербну неділю, а сьогодні – Чистий Четвер.Зараз всі живемо у передчутті найочікуванішого, найсвітлішого свята – Великодня, Христового Воскресіння, або, як ще називають в народі – Пасхи.
  • Погляньте на цей пасхальний натюрморт: сьогодні він не просто прикрашає наш клас, а й приховує під крашаночками цікаві завдання для вас.

 

ІІ. Етап перевірки домашнього завдання

 

- Отож, почнімо нашу роботу й дізнаємося про перше завдання, яке знаходиться під нашою найпершою крашанкою зеленого кольору й означає пробудження природи, всього живого. А завданням є перевірка домашнього завдання. Нагадую, що  треба було поєднати дієслова з іменниками за питаннями та за змістом й записати за зразком ( швець( що робить?) шиє), а ІІ групі ще й додатково скласти 3 речення з утвореними словосполученнями на вибір.

  • Я пропоную обмінятися зошитами з сусідом по парті й перевірити написане, а дехто зачитає роботи вголос ( 3- 4 учні зачитують словосполучення й речення).
  • Підніміть руку ті учні, чий сусід правильно й охайно виконав роботу. Хто припустився помилок?
  • Яка ж роль дієслів в реченні? За якою ознакою ви визначали наявність дієслова в словосполученні й реченні?
  • Як ви вважаєте, чи буде зрозумілим зміст речення, якщо вилучити дієслова? (Спробуймо зачитати дом. речення без дієслів.)

ІІІ. Етап підготовки учня до активного  й свідомого засвоєння нового матеріалу

  • Діти, нещодавно ми розпочали працювати над темою « Дієслово». А що ви вже знаєте про дієслово? ( робота за методикою « Взаємні запитання»)
  • Прошу кожній  групі  задати одна одній запитання за темою, уважно вислуховуючи відповіді.

Приблизні запитання:

  • На що вказує дієслово?
  • На які питання відповідає дієслово?
  • З яким словом зв′язане в реченні?
  • На які питання відповідає початкова форма дієслова?
  • Яким членом речення виступає дієслово?
  • А ми повернімося до наступної крашаночки жовтого кольору, що символізує небесні світила: сонце, місяць і зорі. А завдання приховане за нею таке: записати сьогоднішнє число й  старанно попрацювати над хвилинкою каліграфії. Зазвичай ми тлумачимо прислів’я чи фразеологізми. Тож, на разі прислів’я таке:

            Одна ластівка весни не робить

Будь ласка, поясніть значення цього прислів’я.

( вислів означає, що окремі ознаки прикмети якого- небудь явища ще не свідчать про його виникнення або існування насправді)

( 1 учень коментує написання  й пояснює орфограми, розділові знаки)

  • Чи є дієслова в цьому вислові? Назвіть їх. Доведіть, що це саме дієслово. З яким словом пов′язане?

 

  1. Робота над словом смішно ( в парах)
  • А зараз я пропоную попрацювати над наступним. Перед вами ряд слів : світло, світить, освітлений, засвітити, сіяч, посіяли, сівба. Завданням буде вибрати серед них лише дієслова й записати в свої зошити. Прогляньте роботи одне в одного, та зачитайте виписані дієслова ( декілька пар). У мене ж будуть такі запитання :
  • Поставте питання до кожного з цих дієслів.
  • Чи є серед них дієслова в початковій формі? Доведіть.
  • Складіть гарне речення з дієсловом у початковій формі змінюючи форму дієслова, якщо цього потребує зміст. ( Наприклад : У весняному небі засвітило сонечко.
  • Запишімо речення на дошці та в своїх зошитах.
  • Визначте основу речення, встановивши зв′язок між головними членами за допомогою питання.
  • Перебудуйте речення таким чином, щоб відбулася протилежна дія.( Ввечері згасло сонечко, спустився вечір.)
  • Назвіть дієслова, які працювали в цих реченнях.( засвітило – згасло)
  • Яке значення цих дієслів?
  • Як ми називаємо слова з протилежним значенням?
  • Тож, спробуйте, будь ласка, сформулювати завдання сьогоднішнього уроку.

 

  1. Оголошення теми й мети уроку.
  • Так, сьогодні ми вчитимемося добирати антоніми до поданих дієслів, спостерігатимемо за їх роллю в реченні й тексті та дізнаємося якомога більше про народні традиції.

( слайд)

 

  1. Хвилинка здоров’я.
  • Увага, блакитна крашанка, що означає небо, воду та здоров’я нагадує нам про те, що час відпочити ( слайд)

Наші ручки : раз, два, три!                                           

Наші ніжки : раз, два, три!                                    

На носок, на каблучок,                                           

Ми танцюєм гопачок.

Раз присядьмо, два присядьмо,

Руки вбоки – добре всім!

Покружляли, повертілись

Й тихо всі за парти сіли.

 

 

ІV. Етап засвоєння нових знань.

 

  1. Колективна робота
  • А наступна крашанка – червона, нагадує про кров Спасителя та означає радість, життя та любов. А завдання під нею таке : попрацювати разом над поданим текстом (слайд)

Нарешті прийшла довгоочікувана весна.

 Пішла геть до своїх володінь знесилена зима. Сонечко відкрило теплі обійми, а холодні вітри закрили важучі брами.

Молоденькі листочки вранці розгорнуться, а тільки сонце за обрій, так і згорнуться знов. Отака вона, рання весна…

  • Визначте тему цього тексту.
  • Знайдіть в тексті дієслова. Назвіть їх.
  • За яким принципом можна  утворити пари дієслів? Прочитайте дієслова попарно.
  • Ще раз погляньте на ці дієслова та зробіть висновок щодо способу їх творення.
  •  Пригадайте, як називається ця частина слова?(префіксом)
  • Отож, зробімо висновок відносно способів добору антонімів! ( слайд)

Добирати антонім до поданого дієслова можна так:

  1. Змінити форму одного й того ж дієслова за допомогою префікса( побігти – прибігти)
  2. Змінити дієслово повністю( сміятися - плакати)

Хочу привітати вас з відкриттям нового знання, адже цього алгоритму в ваших підручниках немає, і саме завдяки вашій спостережливості ми про це дізналися! ( На своїх партах знайдіть маленькі алгоритми)

 

V. Етап закріплення нових знань

 

  •  Наша коричнева крашанка символізує землю, її родючість. Тож, плідно попрацюйте над дієсловами – антонімами в своїх групах. Кожній групі своє завдання : комусь легше, комусь важче. Груп у нас- 4 і завдань теж- 4!
  1. Самостійна робота

І група – спишіть , підкреслюючи дієслова- антоніми.

Під цією жовто – гарячою крашанкою, що віщує енергію та хороший настрій, знаходиться творче завдання для ІІ групи.

ІІ група – за допомогою алгоритмів, що знаходяться на ваших партах добери до поданих дієслів антоніми і запиши їх парами, виділяючи префікс.

Зайти, розв′язати, віднести, радіти, закінчувати.

ІІІ група- перебудуй речення, замінивши подані дієслова антонімами, спостерігаючи, як змінилося значення речень.

Дощ йшов давно. Сірі хмари закрили небо. Подув прохолодний вітер. Сонечко зникло за дощовою завісою.

ІV група – доповніть  речення дієсловами – антонімами.

Лягай з курми, а ( вставай) з півнями.

Що посієш, те й (пожнеш).

З розумним сядеш, розумним (встанеш).

Удар забувається, а слово (пам′ятається).

Згода дім будує, а недуга (руйнує).

Ластівка день починає, а соловей (кінчає).

 

  • Перевірка робіт (захищають роботи спікери)
  • Декілька зошитів з кожної групи вчителю на перевірку.

 

VІ. Етап рефлексії

 

  • Діти, це неймовірно гарне яєчко називається писанкою, в писанці кожний символ щось означає. Вони вважалися оберегами.
  •  Останнє завдання – мовна гра.
  1. Оцінювання знань учнів.
  • Ви плідно сьогодні попрацювали, а наскільки добре, проаналізуйте та виберіть з – поміж своїх маленьких крашаночок ту, яка відображає ваш рівень знань на цьому уроці :

Червона – володію добре, більшість відповідей були правильними; зелена – достатньо непогано, іноді припускався помилок; жовта – мені треба бути уважнішим і повторити правила.

  • Пропоную вам створити « Натюрморт знань», виставивши свої «крашанки досягнень».
  • Над яким завданням вам найдужче сподобалося працювати?
  • А в якому стикнулися з труднощами?
  • Оцінка роботи учнів вчителем
  1. Домашнє завдання ( коментар до виконання)

А ось це незвичайне яєчко називається крапанкою і дарували його жінкам, які мріяли про діточок.

Під ним приховане домашнє завдання ( вправа 317)

І група – (списати дієслова, вилучивши зайве, знайти з- поміж них дієслова- антоніми

ІІ група – додатково до цієї вправи скласти й записати 3 речення, використовуючи дієслова - антоніми)

 

  • Дякую вам за роботу на уроці та бажаю веселої Пасхи! З Великоднем!

 

 

doc
Додано
22 серпня
Переглядів
70
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку