Урок "Дієслова, близькі та протилежні за значенням ".

Про матеріал
Урок розроблений за освітньою програмою, розробленою під керівництвом О. Я. Савченко до підручника Л. Варзацької та Т. Трохименко "Українська мова та читання 1 частина, 2 клас ". Запропоновані на уроуі різноманітні завдання дозволяють учителеві навчати дитину відповідно до її здібностей та можливостей, а учням - здійснювати самоконтроль та розвиватись.
Перегляд файлу

Тема: «Дієслова, подібні чи протилежні за значенням».

Мета: вчити розпізнавати і добирати дієслова, подібні і протилежні за значенням; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати спостережливість, уважність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна презентація, ПК, інтерактивна дошка.

Хід уроку

  1.  Організаційний момент.

Робота зі слайдом: Слайд 2 

 

 

 

 

 

 

 

  • До нас сьогодні на урок завітав Книгарик (натиснути).
  • Прочитайте, про що він вас запитує. (натиснути)

Всі веселі і здорові?

До уроку всі готові?

II. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Робота над загадкою.

Робота зі слайдом: Слайд 3

 

 

 

 

 

 

 

  • Завітав він не один, а зі своєю помічницею.
  • Відгадайте загадку і впізнайте її. (натиснути)

Вам розкаже всі пригоди,

А сама мовчить із роду. (натиснути - книга)

2. Каліграфічна хвилина.

Робота зі слайдом: Слайди 4- 5

 

 

 

 

 

 

 

  • Назвіть ланцюжок звуків у слові книга.
  • Дайте характеристику кожному звуку. (по черзі натискати)
  • Поділіть на склади. (натиснути)
  • Назвіть наголошений склад. (натиснути)
  • Виділіть перший звук слова.
  • Якою буквою позначимо? (натиснути)
  • Згадайте, як пишуться букви К к. (натиснути)
  • Напишіть.  (натиснути)
  1. Вибіркове списування.

Робота зі слайдом: Слайд 6

 

 

 

 

 

 

 

  • Із загадки (натиснути) знайдіть слова, які допомогли вам розгадати її.
  • Що називають ці слова?
  • Отже, за допомогою дій який предмет ви впізнали? (книгу)
  • За допомогою запитань встановіть зв'язок між іменником книга та дієсловами.
  • Прочитайте складені словосполучення. (натиснути)

Книга (що зробить?) розкаже.

Книга (що робить?) мовчить.

  • Спишіть словосполучення.

III. Повідомлення теми і мети уроку.

- Ця книга своїми сторінками поведе нас сьогодні у мандрівку до країни Мови, де на зустріч чекають незвичні дієслова.

 Робота зі слайдом: Слайд 7

 

- Прочитайте, про які дієслова будемо говорити.  (натиснути)

  • Отже, тема нашого уроку: «Дієслова,  подібні і протилежні за значенням»

 

 

IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Робота з дієсловами, близькими за значенням.

Робота зі слайдом: Слайд 8

  • Ми потрапили на першу сторінку (натиснути) нашої книги.
  • Прочитайте два тексти.

Першого вересня всі діти йдуть до школи. Ось ідуть наввипередки Мишко та Юрко. За ними йде Марійка. Поважно ідуть старшокласники.

 Першого вересня всі діти йдуть до школи. Ось біжать наввипередки Мишко та Юрко. За ними поспішає Марійка. Поважно крокують старшокласники.

- Якими словами відрізняються між собою подані тексти?

- Що вони називають? (дію, пов’язану з пересуванням)

- Чим відрізняються слова? (вказують на те, як саме пересуваються діти, відтінками в значенні)

- Такі слова, подібні за значенням, називаються синонімами.

- Отже, чому у мовленні треба вживати дієслова, близькі за значенням? (щоб мовлення було точним, багатим, правильним, живим, красивим)

- Спишіть другий текст.

  1. Робота з дієсловами, протилежними за значенням.

Робота зі слайдом: Слайд 9

  • Книгарик знову запрошує у подорож.
  • Прочитайте речення (натиснути).

Пісня соловейка злітала угору, то падала вниз, і сміялася, і сплакувала.

  • Назвіть дієслова. (злетіла – падала, сміялася - сплакувала)
  • У чому особливість цих слів? (є протиставлення)
  • Такі слова, протилежні за значенням, називаються антонімами.
  • Запишіть речення, підкреслюючи дієслова – антоніми.
  • Для чого треба вживати в мовленні антоніми? (робить його виразнішим, допомагає яскравіше змалювати контрастні події)

Робота зі слайдом: Слайд 10

 

 

 

 

 

 

 

  • Ось і наступна сторінка книги. (натиснути)
  • Прочитайте слова.

лягати

сміятися

реготати

закривати

хихикати

  • Що називають ці слова?
  • Скажіть навпаки. (поступово натискати – виходять слова)
  • Чим цікаві ці слова? (протилежні за значенням)
  • Запишіть пари слів.

V. Застосування знань та вмінь.

  1. Індивідуальна робота за комп’ютером.

 

  • Добрий Інет запрошує вас до комп’ютерного класу. (натиснути 2 рази)
  • Не баріться, бо у нашій книжці ще є сторінки.

 

 

 

 

                       

 

                                                            

 

  Дидактична  гра «Додай слова – дії предметів» .                                                                                                                                                             

  • Доповніть кожне речення дієсловом, яке підходить за змістом.
  • Прочитайте речення .

Через поле, через гай … хлопчик Помагай.

Аж ось прямо на них … вовк.

За старою ведмедицею … ведмежа.

Ходить, суне, пленталось.

  • Якими дієсловами їх доповнимо?
  • Це – дієслова - …(синоніми).
  • Чим вони відрізняються між собою? (своїми відтінками в значенні)
    1. Розминка для очей. (біля компютера)

  • Щоб очі відпочили, слідкуймо за предметами.

 

 

 

 

 

 

  1. Робота з підручником.

Робота зі слайдом: Слайд 9

 

  • Знову наступна сторінка книги. (натиснути)
  • Прочитайте, яке завдання вона підготувала цього разу.
  • Відкрийте підручник на с. 137.
  • Знайдіть Вправу 361.
  • Прочитайте завдання:
  • Прочитай вислови в лівому стовпчику. Кожен із них  усно заміни одним словом із правого стовпчика.

заливатися сміхом       запам’ятовувати

слізьми вмиватися       реготати

на вус намотувати       зазнаватися

дерти носа                    ридати

  • Чому будете вчитися, виконуючи вправу?
  • З одним із висловів складіть речення.
  • Отже, що ви вчилися добирати?
  • Запам’ятайте ці вислови і вживайте їх у своєму мовленні.

4. Самостійна робота – тестування.

Робота зі слайдом: Слайд 9

 

 

  • Ми дійшли до останньої сторінки нашої книги. (натиснути)
  • Прочитайте, про що вона просить. («Виберіть відповіді на запитання»)

 

Робота зі слайдом: Слайди 10- 11

 

 

 

 

 

 

 

  • Дайте відповіді на запитання, вибираючи правильну відповідь.

Тестування:

  1. На які питання відповідають дієслова?

а) що робить?   б) який? яка?  в) хто?

 що зробить?  яке?  які?   що?

  1. З якими словами в реченні зв’язані дієслова?

а) з прикметниками  б) з іменниками

 3. Вибери дієслово:

 а) праця          б) працювати        в)  працьовитий

 4. Добери дієслово, протилежне за значенням, до слова знайти:

 а) вийти        б)  підійти         в) знайти

 5. Добери дієслово, близьке за значенням до слова говорити:

 а) мовчати     б) розмовляти    в) знайомитися

 6. Заміни дієсловом «Дерти носа»:

 а) реготати      б) плакати     в) зазнаватися

Робота зі слайдом: Слайд 12 – 13

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Перевірте! (натиснути)
  • Книгарик задоволений вашою роботою.
  • Каже: «Дякую за роботу на уроці».

VI. Підсумок уроку.

  • Закінчіть речення:

На уроці я вчився(лася) …

Найбільше мені сподобалося…

Я запам’ятав(ла) …

doc
Додано
17 грудня 2019
Переглядів
13809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку