Урок "Слова - назви ознак предметів"

Про матеріал
Урок розроблений за освітньою програмою під керівництвом О. Я. Савченко до підручника Л. Варзацької та Т. Трохименко "Українська мова та читання 1 частина, 2 клас". Завдання уроку сприяють збагаченню активного словника та розвитку мовлення другокласників.
Перегляд файлу

Тема: «Слова – назви ознак предметів».

Мета: формувати поняття про слова, які називають ознаки предметів, вміння ставити запитання до означених слів в однині і множині (без вживання термінів), вчити розпізнавати предмети за їх ознаками; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати старанність, уважність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна презентація, ПК, інтерактивна дошка.

Хід уроку

  1.    Організаційний момент.

  Вже пролунав шкільний дзвінок.

  Покликав всіх він на урок.

  Все.  Вже час.

  Роботу починає клас.

  • Готові? (так)
  • Тож успіх всіх чекає вас!

• Вправа «Очікування».

  • Чого ви  очікуєте від уроку?
  • Яких результатів ви хотіли б досягти в кінці уроку?

 ll. Актуалізація опорних знань.

  1. Каліграфічна хвилина.

Робота зі слайдом: Слайд 2

 

 

 

 

 

 

 

 

  • До вас завітала гостя.
  • Зараз ви її взнаєте.
  • Послухайте (натиснути).

 Наша матінка завія

 Нас із сита всюди сіє.

 А як сонце припече –

 Ми струмочком потечемо. 

  • Ви здогадались? До нас завітала Сніжинка. (натиснути)
  • Виділіть перший звук у цьому слові
  • Дайте йому характеристику.
  • Позначте буквою.

Робота зі слайдом: Слайди 3 – 4

 

  • Згадайте, як пишуться букви С с. (натиснути)

Зошит свій ви відкривайте,

Та під нахилом кладіть.

Сядьте рівно, не зігніться.

За роботу враз візьміться.

  • Напишіть (натиснути).
  • С с Сс сс Сн  іж  инк  сніжинка
  1. Знайомство з планом уроку.

Робота зі слайдом: Слайд 5

-  Вона принесла вам план уроку. (натиснути)

-  Від хвилини каліграфії (натискати по черзі), яка вже пройшла, сніговою стежиною ми дійдемо до палацу «Частини мови», де нас чекає чарівник, через місток потрапимо до Комп’ютерного містечка, попрацюємо з підручником, через сквер Творчості дістанемося двору Розваг.

 

 

  1. Повторення вивченого про іменник.

Метод «Кубування»

           Завітав сьогодні в клас

 На урок знов до нас

 Кубик, діти, не простий

 Кубик, діти, чарівний.

 Він доріжку прокладає

Знання наші перевіряє.

- Увага! Аналізуємо завдання «Чарівного кубика».

- Той, хто отримує кубик, читає наступне за порядком завдання на стороні куба, відповідає і передає кубик іншому учневі. Якщо відповідь не знаєте, передаєте іншому.

             Завдання:

  1. Слова, які вивчили. (іменники)
  2. Що означають. (назви предметів)
  3. На які питання відповідають. (Хто? Що?)
  4. Питання хто? ставлять…,

питання  що? ставлять…

  1. Слова, що пишуться з великої букви.
  2. Я знаю 5 назв… (меблів, посуду, рослин, тварин,професій…)

- Молодці діти, ви чудово впорались з цим завданням.

lll. Мотивація навчальної діяльності.

  •     Створення ситуації успіху.

Робота зі слайдом: Слайд 7

 

 

 

 

 

 

 

  • До вас завітав чарівник (натиснути).
  • Послухайте, що він каже  (натиснути):

 -  Привіт, друзі! Я – чарівник – художник. Хочете зі мною потоваришувати й довідатися, як мене звуть? Тоді виконайте мої завдання, і я відкрию вам свої таємниці і своє ім’я. 

 

Робота зі слайдом: Слайд 8

    - Відгадайте загадки чарівника. (натиснути)

  • Чи можете відгадати хоч одну з загадок?
  • Чому ні?
  • Справа в тому, що пустунка Сніжинка позабирала слова з загадок.
  • Можете відразу сказати, яких саме слів не вистачає? (не вистачає слів, які пояснюють, які вуха, який хвіст…)

lV. Повідомлення теми і мети уроку.

Робота зі слайдом: Слайд 9

- Отже, на сьогоднішньому уроці ми почнемо вивчати слова, що відповідають на  питання який? яка? яке? які?.

 

 

 

 

 

 

V. Сприймання й усвідомлення нових знань.

1. Аналіз мовного матеріалу.

Робота зі слайдом: Слайд 10

 

 

 

 

 

 

 

  • Погляньте на малюнок – відгадку до першої загадки. (заєць – натиснути)
  • Які слова треба додати? (натиснути)
  • Що називають ці слова? (розмір, зріст)
  • Поставте до них запитання.
  • Погляньте на малюнок – відгадку до другої загадки. (перець - натиснути)
  • Які слова треба додати? (натиснути)
  • Що називають ці слова? (колір, смак)
  • Поставте до них запитання.

-   Що означають слова, які вставили в текст загадок? (Це прикмети предмета, за якими його можна впізнати.)

  • Отже, слова, якими відновлювали загадки – це прикмети, або ознаки кожного з предметів, за якими їх можна впізнати, описати.
  • За якими ознаками ми розпізнавали  предмети? (розмір, зріст, колір, смак)
  1.   Словникова робота.

Робота зі слайдом: Слайд 11

 

 

 

 

 

 

 

  • Запишіть і запам’ятайте нове слово, яке дуже подобається чарівникові, це - … (ознака - натиснути).
  • Як ви розумієте значення цього слова?

 Ознака – це (натиснути після відповіді) характерна риса, прикмета, за якою можна визначити що – небудь, відрізнити предмет від інших.

  1.   Складання схеми – опори.

Робота зі слайдом: Слайд 12

 

 

 

 

 

 

 

  • Які запитання ви ставили до слів, що називають ознаки предметів? ( по черзі натискати)

Робота зі слайдом: Слайд 13

  • Відновіть діаграму і ви дізнаєтеся, як  називаються ці слова, і як звуть нашого чарівника. (натиснути)
  • Так як же звуть нашого чарівника?
  • Отже, слова що називають ознаки предметів, на які питання відповідають?
  • Як називаються такі слова?

 

4. Заучування правила.

Робота зі слайдом: Слайд 12

 

 

 

 

 

 

 

  • Відкрийте підручник на 122 сторінці. (натиснути)
  • Прочитайте (натиснути) правило мовчки. (натиснути)
  • Розкажіть один одному в парі.
  • Над якими словами ми почали працювати?

 

  1. Індивідуальна робота за комп’ютером.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Чарівник запрошує вас до комп’ютерного класу (натиснути).
  • На вас чекає гра (натиснути) «Розподіли слова».
  • Прочитайте запитання.
  • Ваше завдання:   самостійно знайти хатинку для кожного слова, тобто розподілити слова за запитаннями.

- Прочитайте слова, які відповідають на запитання яка?

- Прочитайте слова, які відповідають на запитання який?

- Прочитайте слова, які відповідають на запитання яке?

- Прочитайте слова, які відповідають на запитання які?

- Що називають ці слова?

- Якщо ми говоримо про ознаки одного предмета, то ставимо які запитання? (Який?, ...)

- Якщо ми говоримо про ознаки багатьох предметів, то ставимо які запитання?(Які?)

  1. Розминка для очей.

Робота зі слайдом: Слайд 13

 

  • Щоб очі відпочили, слідкуймо ними за предметами.

 

 

 

 

 

Vl. Осмислення  нових знань.

1 .  Дидактична гра «Відгадай, хто я?».

Робота зі слайдом: Слайд 14

 

 

 

 

 

 

 

 

- Чарівник нам каже, якщо точно описати предмет за допомогою ознак, то його можна впізнати навіть тоді, коли ми його не бачимо. Давайте пограємо у гру «Відгадай, хто я?».

  • У скверику Творчості (клікнути) на вас чекає завдання – випробування  від чарівника – Прикметника.
  • Упізнайте за словами – ознаками тваринок, які заховалися у зимовому скверику. (натиснути)

 Руда, хитра, хвостата – це … (лисиця - натиснути)

 Вухатий, боязкий – це   (заєць - натиснути)

 Мала, спритна, руда – це … (білочка - натиснути)

  • Спишіть речення, замінюючи малюнки словами.
  • Чому ми вчилися, виконуючи цю вправу?
  1. Поширення речень словами – ознаками предметів.

Робота зі слайдом: Слайди 15-16

 

 

 

 

 

 

 

  • Ось ви і прийшли (натиснути) на подвір’я Розваг. (натиснути)
  • Прочитайте перше речення (натиснути).
  • За допомогою яких слів можна його поширити? (клікнути після відповіді)

 Настала зима. Настала чарівна зима.

  • Прочитайте друге речення.
  • Самостійно поширте його словами, що називають ознаки предмета. Запишіть своє речення.

 Випав сніг. Випав пухнастий сніг.

  • Що означають слова чарівна, пухнастий …?
  • Яка роль слів ознак – предметів в реченні?

Vll. Підсумок уроку.

Робота зі слайдом: Слайд 17.

  • Чи справилися ваші очікування?
  • З якими новими словами ви ознайомилися на уроці?

- Ознаки за чим називають ці слова?

-  Чи потрібно вживати ці слова у мовленні?

- Чому?

 

-   Ось і наша Сніжинка. (натиснути)

  • Скажіть, яка вона за кольором, за формою, за розміром, за вагою, тобто назвіть ознаки Сніжинки.
  • Прочитайте, яка Сніжинка. (натиснути)

VIII. Рефлексія. 

- Яку користь приніс вам сьогоднішній урок?

- Чарівник хоче  подарувати вам за хорошу роботу чарівні  різнокольорові зірочки. А ще він хоче, щоб цими зірочками ви відмітили свою роботу. Отже,  зараз  ви вкажете зірочкою на ту сходинку, на якій стоїте після сьогоднішнього уроку. Піднімаємо зірочку того кольору, якого кольору сходинка, яку обираєте.

3.  Мені все зрозуміло.

2. Треба попрацювати більше вдома.

1. Не зрозумів теми уроку.

 -   Я можу тільки сказати, що діти 2 - Б класу - молодці. А чи дійсно обрали ту сходинку, перевіримо на наступному уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. дернова света
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Солтановська Наталія Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 грудня 2019
Переглядів
15962
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку