Урок "Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. Вживання дієслів у прямому і переносному значеннях." .

Про матеріал
Матеріал можна використати на уроках української мови при вивченні теми "Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. Вживання дієслів у прямому і переносному значеннях." .
Перегляд файлу

Тема. Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. Вживання дієслів у прямому і   переносному значеннях.

Мета:формувати компетентності учнів

             Ключові:

         -уміння вчитися;

         - розвивати мовлення та мислення;

         - збагачувати словниковий запас;

         - виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо,                   наполегливо.

             Предметні компетентності:

-добирати до поданого дієслова 2-3 синоніми,антоніми;

         - пояснювати пряме і переносне значення дієслів;

-пояснювати 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, зв`язні висловлювання.

Обладнання:підручник, картки із завданнями, презентація, підготовлена дошка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням   інтерактивних вправ.

Методи і прийоми: робота в парах, »сенкан», «асоціативний кущ».

Форми: індивідуальна, парна, групова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід  уроку

 

I.Організація учнів до роботи.

    Добрий день.

    У добрий час!

    Рада діти,бачить вас

    Ви почули всі дзвінок?

    Він покликав на урок.

    Кожен з вас приготувався-

    До дзвінка ще постарався.

    Зараз сядуть всі дівчата,

    А за ними і хлоп`ята.

-Для того,щоб справитись із завданням цього уроку,будемо

працювати старанно,слухати уважно, писати охайно.

Отже,сьогодні

завдання на уроці такі:

-Не просто слухати, а чути.

-Не просто дивитися,а бачити.

-Не просто відповідати, а міркувати,

-Дружно й плідно працювати.   

II.Створення емоціонального настрою.

-Подивились мені в очі.Подивились один на одного,  посміхнулись

І сказали:

«Я-найкращий,Ти-найкращий,Ми-найкращі.»

-Щоб ви хотіли побажати один одному?

(Діти висловлюють побажання)

-А я побажаю вам гарного настрою і тепла.

-А від чого може стати тепло?(Від усмішок і сонечка)

-А ось і сонечко(символічне,прикріплюю до дошки)

III.Актуалізація опорних знань.

-Ви скучили за сонечком? А якої пори року воно починає нам давати тепло?(Весною).

1.Технологія «Асоціативний кущ»

         сонце                 пташки                       ніч

 

     струмочки            весна             трава

2.Удосконалення каліграфічних навичок

(Діти відкривають зошити,записують число,класна робота)

-Запишіть каліграфічно окремо літери слова весна,потім склади.

-зробіть звуко-буквений аналіз цього слова;

-скласти «Сенкан»

- На дошці зміст «Сенкану»

Весна

Ласкава,привітна

Розбуджує,запрошує,зачаровує

Сонну землю розбудила од сну

Тепло

-До якої частини мови належать слова третього рядка?(Дієслова)

-Що ви знаєте про цю частину мови?

Що означає? На які питання відповідає?

 Яким членом речення виступає?

IV.Оголошення теми і мети уроку.

-Сьогодні Ви дізнаєтесь про дієслова-синоніми,антоніми,багатозначні дієслова,і вживання дієслів у прямому і переносному значенні.

V.Первинне сприймання та усвідомлення матеріалу.

1.Спостереження за мовним матеріалом.

(Слухання казки К. Д.Ушинського)

Суперечка

     Корова,кінь і собака говорять між собою,кого хазяїн більше любить.Кінь говорить:»Хазяїн більше любить мене.Я йому плуг тягаю,дрова з лісу вожу.Сам хазяїн на мені у місто їздить».

     А корова говорить:»Ні, хазяїн більше любить мене.Я всю його сім`юмолоком годую».

     Собака як заговорить:Ні,мене.Я хазяйське добро стережу».

     Почув чоловік цю суперечку і говорить:»Не сперечайтеся. Всі ви меніпотрібні.Кожен хороший на своєму місці».

 

-Що в цьому тексті вам не сподобалося?

-Якими словами потрібно замінити дієслово говорити?(Засперечатись,сказати,зауважити,загарчати)

-Як називаються слова близькі за значенням?(синоніми)

Що таке синоніми?

-Добрати синоніми до дієслів:

 

Бігти- мчати,нестись,летіти.

думати- мислити,міркувати.

йти- крокувати,плентатись,сунути.

доглядати- турбуватись,піклуватись.

 

-Чим відрізняються між собою дієслова ходить, плентається, суне,крокує?

(Своїм смисловим навантаженням)

 

2.-Як називаються слова протилежні за значенням?(Антоніми)

-Добрати антоніми

 

Заплести-розплести;

в`янути-цвісти;

заходити-виходити;

піднімати- опускати;

з`єднувати-роз`єднувати;

загадувати- розгадувати,відгадувати.

3.Порівняйте:

- Що спільного в цих реченнях, а що відмінного?

 

-Щонеділі жінки ідуть до церкви.(відвідують)

-Автобус іде до вокзалу.(рухається в напрямку)

Іде вже другий тиждень канікул.(минає)

-Слова, які мають кілька лексичних значень,називають багатозначними.

-Багатозначні слова можуть мати пряме і переносне значення.Порівняйте: хор співає- душа співає (Наводять свої приклади)

-В яких текстах найчастіше вживаються слова з переносним значенням (у художніх текстах.Наводять приклади.)

4.Уживання дієслів у прямому і переносному значеннях

-Відгадайте загадку.

  Старий дід мости помостив.

   Молода прийшла – мости рознесла.(Мороз і весна)

    Хлопчики записують слово мороз, а дівчатка – весна та добирають до цих слів дієслова таким чином, щоб вони були вжиті в переносному значенні.

Наприклад: мороз – тріщить, кусає, щипає, падає, малює тощо; весна – прийшла, прилетіла, прилинула, завітала, розбудила, уквітчала тощо.

    Складання (усно) спонукальних речень про мороз і весну, використовуючи дібрані дієслова.

VI.Узагальнення і систематизація отриманих знань.

1. Повчальна вправа (вправа 265).

а) Читання вірша, з’ясування значень невідомих слів.

— Які почуття викликає цей вірш?

— Що корисного для життя ви можете взяти з цього вірша?

б) Добір влучного заголовка.

в) Виписування дієслів-синонімів у реченнях.

— Яка роль дієслів-синонімів у реченнях?

— Поясніть правопис не з дієсловами.

2. Вибіркове списування (за вправою 266).

а) Читання уривка, з’ясування значень невідомих слів.

— Які почуття викликає цей уривок з тексту?

б) Рубрика «Слово про слово».

Воєдино — в одне ціле, докупи.

в) Виписування парами дієслів-антонімів.

— Яка роль дієслів-антонімів у реченнях?

г) Побудова звукових моделей дієслів-антонімів (на вибір). (Злітали — падали, сміялись — сплакували.)

Фізкультхвилинка.

3. Вправа-загадка (вправа 267).

а) Читання і відгадування загадки. (Книги.)

б) Пояснення учнями значень дієслів навчити і навчатися.

в) Письмове виконання завдання 3 творчого характеру.

4. Поетична хвилинка (вправа 268).

а) Читання вірша. Добір заголовка.

б) Вживання дієслів у прямому і переносному значенні (завдання 2).

в) Визначення граматичної основи у кожному реченні і частин мови, якими виражені головні члени.

VI. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

       Робота в парах

-Прочитайте байку. Знайдіть у тексті синоніми.Випишіть.

Швидка робота

Сім діб по воду до ставу йшов Рак.

На восьмий день придибав так-сяк.

Її він доволік до хати.

     Збагачуємо мовлення (20 синонімів)

     Іти – прямувати, простувати, крокувати, чимчикувати, тюпати, чесати, дрібнювати, ступати, шкандибати, кульгати, шкутильгати,

кривуляти, плентатися, плестися, тягтися, пхатися, теліпатися, чвалати, чалапати, тюпати.

-Уведіть у речення дієслова-синоніми відповідно їх лексичного значення.

- Скажіть дієслово …….. багатозначне ? Щоб дізнатися треба звернутися до Тлумачного словника.

 

                                        за вітром (пропасти)                                     

                                        за водою (зникнути)                              

Піти                                на свій хліб (самостійно)

                                        світ за очі (далеко)

Словникова робота.

- Доповнити текст словниковими словами, які підходять за змістом.

                                 ПОДОРОЖ ТУРИСТІВ

Туристи вирушають в путь (коли?)….. (вранці). Вони простують(куди?)…… (вперед). Переходять річку (де?)…. (посередині). З вершини поглядають (куди?)…. (ліворуч).На привалі обідають (коли?)….. (щогодини). Повертаються сповнені вражень (куди?)….. (назад).

2.Поетична хвилинка

-Знайдіть слова, які вимовляються однаково, та визначте, до якої частини мови вони належать.

Песик шишку з лісу ніс

             І поранив собі ніс

             Довелося Трезора звати,

             Щоб наклав пов`язку з вати.

             Проти ночі по травиці

             У курник повзе лисиця.

             Напоролися на вила,

             Цілу ніч від болю вила.

3.Самостійна робота (Слайд)

-Замініть подані слова протилежними за значенням.

Наступати, згорнути, підійти, замкнути, прикрутити.

VII.Підсумок уроку

Алфавітний челендж

-На уроці ми працювали з дієсловом,то зараз спробуємо до кожної  літери алфавіту  дібрати дієслова

Вправа «Сенкан»

-Чи здійснилися ваші очікування від уроку?

-Чого ви навчилися на уроці?

Домашнє завдання (вивчити правила)

-Дякую за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Голоси тварин. До поданих іменників добери дієслова, які показують, хто що робить, і запиши.

 

     Собака. Кінь. Корова. Кішка. Свиня. Курка. Голуб. Ворона. Ластівка. Горобець.

      Мукає. Воркує. Цвірінькає. Каркає. Ірже. Хрюкає. Кудкудаче. Щебече. Нявчить. Гавкає.    

 

Дібрати синоніми до дієслів.

 

Думати - мислити, міркувати, метикувати.
Йти - брести, чимчикувати, чалапати.
Бігати - гасати, ганяти, летіти.
Тремтіти - дрижати, труситися.
Схопити - піймати, зловити.
Гриміти - гуркотіти, рокотати.

 

Замінити подані вислови одним словом. Склади і запиши кілька
речень.

Розбити глек - посваритися.
Прикусити язика - мовчати.
Брати під сумнів - сумніватися.
Вести боротьбу - боротися.

 

Гра «Що робить школяр?» Дібрати дієслова.

 

Встає, вмивається, прибирає, снідає, йде, заходить, навчається, розповідає,
слухає, пише, рахує, малює, співає, виготовляє, працює, повертається,
допомагає.

 

 

docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
1060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку