Мета. Вчити учнів добирати до поданого дієслова 2 – 3 синоніми, антоніми; пояснювати пряме і переносне значення дієслів, 2 – 3 значення багатозначного дієслова, вводити їх у словосполучення, речення, зв'язні висловлювання
Розвивати зв'язне мовлення, пізнавальну самостійність, збагачувати словниковий запас.
Виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо, наполегливо.
Тема. «Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми, багатозначні дієслова. Вживання дієслів у прямому і переносному значеннях» (впр. 265-269)
Мета. Вчити учнів добирати до поданого дієслова 2 – 3 синоніми, антоніми; пояснювати пряме і переносне значення дієслів, 2 – 3 значення багатозначного дієслова, вводити їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання
Розвивати зв’язне мовлення, пізнавальну самостійність, збагачувати словниковий запас.
Виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо, наполегливо.
Обладнання. Запис хвилинки каліграфії та ряду слів на дошці; картки з прислів’ями;
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Робота над прислів’ями (за картками)
- Прочитайте прислів’я та приказки. Поясніть зміст. Випишіть дієслова.
1) Лежачого хліба нема ніде. 2) З малого пагінця виростає велике дерево. 3) Доброго моряка пізнають у погану погоду. 4) Від щирого слова світ радіє. 5) Терпіння і час роблять із шовковичного листка атлас.
2. Каліграфічна хвилинка.
Ди сц пл ін дисципліна
- Поясніть значення слова. Утворіть від поданого слова прикметник, розберіть його за будовою.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1.Спостереження за мовним матеріалом
Слухання казки К.Д.Ушинського
СУПЕРЕЧКА
Корова, кінь і собака говорять між собою, кого хазяїн більше любить. Кінь говорить: «Хазяїн більше любить мене. Я йому плуг тягаю, дрова з лісу вожу. Сам хазяїн на мені у місто їздить».
А корова говорить: «Ні, хазяїн більше любить мене. Я всю сім’ю його молоком годую».
Собака як заговорить: «Ні, мене. Я хазяйське добро стережу».
Почув чоловік суперечку і говорить: «Не сперечайтеся. Всі ви мені потрібні. Кожен хороший на своєму місці».
- Що в цьому тексті вам не сподобалося?
- Якими словами потрібно замінити дієслово говорити? (засперечатись, сказати, зауважити, загарчати)
- Як називаються слова близькі за значенням? (синоніми)
- Дієслова, протилежні за значенням – антоніми
- Як відрізняються між собою дієслова ходить, плентається, суне, крокує?
- Тобто смисловим навантаженням
- Слова, які мають кілька лексичних значень, називають багатозначними словами (земля, глухий, іти)
Порівняйте:
- Багатозначні слова можуть мати і пряме, і переносне значення. Порівняйте: хор співає – душа співає.
- Слова з переносним значенням найчастіше вживаються у художніх текстах. Наприклад. Літо в осінь забрела мрійною ходою.
2. Робота з підручником (с. 136-137)
Вправа 265 – 268
Матеріали до вправи 267
Навчати – передавати кому-небудь знання, уміння, досвід; давати поради, вказівки; наставляти.
Навчатися – набувати яких-небудь знань, вивчати, опановувати щось; виховувати, виробляти в собі певні якості, риси, уміння.
Говорити – голосно кричати, голосно покликати, звернутися до когось із запитанням, передавати думки.
Картка. Прочитайте:
Говорили |
Базікати |
Розмовляли |
Торочити |
Розповідати |
Патякали |
Бесідувати |
Ляпали |
Повідомляти |
Пащекували |
- Чому ці слова записані у два стовпчики?
У. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота в парах
- Прочитайте байку.
ШВИДКА РОБОТА
Сім діб по воду до ставу йшов Рак.
На восьмий день придбав сяк-так.
Її він доволік до хати.
Збагачуємо мовлення.
Іти – прямувати, простувати, крокувати, чимчикувати, тюпати, чесати, дрібнювати, ступати, шкандибати, кульгати, шкутильгати, кривуляти, плентатися, плестися, тягтися, пхатися, теліпатися, чвалати, чалапати, тюпати.
- Уведіть в речення дієслова-синоніми відповідно їх лексичного значення.
Піти |
за вітром (пропасти) |
за водою (зникнути) |
|
на свій хліб (самостійно) |
|
світ за очі (далеко) |
2.Робота в групах
Доберіть синоніми до дієслів:
Бігти –
Думати –
Йти –
Доглядати –
Зразок.
Бігти – мчати, нестись, летіти
Думати – мислити, міркувати
Йти – крокувати, плентатися, сунути, шкандибати
Доглядати – турбуватися, піклуватися
3. Робота в парах
Заплести –
В’янути –
Заходити –
Піднімати –
З’єднувати –
Загадувати –
4. Поетична хвилинка
- Знайдіть слова, які вимовляються однаково, та визначте, до якої частини мови належать.
Песик шишку з лісу ніс
І поранив собі ніс.
Довелось Трезора звати,
Щоб наклав пов’язку з вати.
Проти ночі по травиці
У курник повзе лисиця.
Напоролася на вила,
Цілу ніч від болю вила.
5. Уживання дієслів у прямому і переносному значеннях
- Відгадайте загадку
Старий дід мости помостив.
Молода прийшла – мости рознесла. (мороз і весна)
Хлопчики записують слово мороз, а дівчатка – весна та добирають до цих слів дієслова таким чином, щоб вони були вжиті у переносному значенні.
Наприклад. Мороз – тріщить, кусає, щипає, малює. Весна – прийшла, прилетіла, прилинула, завітала, уквітчала.
6. Самостійна робота
- Запишіть слова під диктовку, у стовпчик. Замініть на протилежні за значенням
Наступати, згорнути, підійти, замкнути, прикрутити.
УІ.ПІДСУМОК УРОКУ
УІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 137, вправа 269.