Урок. " Дієслово. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу"

Про матеріал
Урок узагальнення й систематизації з теми " Дієслово" спрямований на особистісно орієнтований підхід до кожного здобувача освіти. Представлені види роботи охоплюють весь програмовий матеріал з теми " Дієслово". Через урок проходить соціокультурна тема. Тексти мають виховних характер, сприяють розвитку креативного і критичного мислення, розвитку мовлення кожного учасника освітнього процесу.
Перегляд файлу

Дієслово. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

Шукайте папороті цвіт у своїй душі

Мета: узагальнити й систематизувати основні поняття з теми « Дієслово»; практично визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль у реченні; пояснювати орфограми в дієсловах, використовуючи основні правила правопису; формувати комунікативну компетентність, мовний етикет семикласників. Сприяти розвиткові пам’яті, логічного мислення, уваги.

    Виховувати моральні якості: людяність, альтруїзм, безкорисливість, відповідальність за інших і за себе.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Засоби навчання: підручник, картки для індивідуальної роботи, аудіозаписи.

                                       Перебіг уроку

                                                                 Страждати й жалітись на долю свою

                                                                  І клясти усе вміє кожен.

                                                                 Уміння щоденно радіти життю –                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Це світлий талант, Іскра Божа.

                                                                                                                                                      В. Іващенко

 

 

І. Організаційний момент

Створення емоційного настрою.

Учитель. Що таке добро?  Продовжіть речення: « Добро – це…».

Люди старшого покоління кажуть, що для того, щоб пізнати добро, потрібно на собі відчути біль, зло.

Учень читає вірш.

Мудрець сказав: живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи й звіра.

Нехай ця істина стара:

Людина починається з добра.

ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Вперше термін «дієслово» вживається в « Практичній граматиці німецької мови» в 1862 році як «глагол», а як «дієслово» - у « Методичній граматиці языка молоросійского» в 1865 році. До 1907 року дієслово має назву « часівник, а потім – « дієслово».

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Двоє учнів зачитують есе « Коли душа вміщає весь світ».

Назвати дієслова, використані в есе, в різних часових формах.

  1. « Клоуз- тести» (письмово):
  • Дієслово – це…
  • Інфінітив – це…
  • Часи дієслів: …
  • Вид дієслів: …
  • Способи дієслів: …
  • Дієвідміни: …
  • Дієслова минулого часу змінюються за…
  • Дієслова теперішнього і майбутнього часу змінюються за…
  • Є такі форми дієслова: …
  • Написати 3 дієслова з  НЕ разом:
  • Написати 3 безособових дієслова:

ІV. Актуалізація знань учнів.

Індивідуальна робота учнів.

Картка 1.

Списати. Вставити орфограми. Підкреслити дієслова наказового способу.

Коли горит… сусідова хата, поливай водою і свою. Працюй с...огодні, щоб було що їсти завтра.

Берись  не за те, що хоч…ш, а за те, що мож…еш. Не/ дружи з тими, хто топче дружбу. Не/ топчи правди ногами – не/ будуть люди ворогами.

 Що таке дієслово?

Картка 2.

 Від поданих слів утворити дієслова: учитель, премія, план, асфальт, копія, ох, ах, ме, бе, літак, коса, синій, міцний.

Що означають дієслова доконаного і недоконаного видів?

Картка 3.

Підберіть синоніми до слів:

Мерехтіти-

Бриніти –

Нуртувати –

Мислити –

До фразеологізмів:

Тримати язик за зубами –

Реготати на кутні –

Дати драла –

Пекти раки -

 До словосполучень:

Здобувати перемогу –

Виявити турботу –

Проводити газ –

Що таке інфінітив?

Зробити морфемний розбір слова ПЕКТИ

Учитель. Інфінітив утворений давно. В сучасній українській літературній мові існує з 18 століття.

Картка 3.

Написати вільне есе « Любить людей мене навчила мати».

Зробити морфологічний розбір двох дієслів.

Робота з класом.

  1. Записати речення. Визначити синтаксичну роль дієслів.

Бажання вижити і жити.

Любить людей мене навчила мати.

Я хочу пити сонячний настій, пізнати до краю радощі земні.

Співати – не ціпком махати.

  1. Словниковий диктант

Сказав би, смієшся, здається, ненавидіти, нехтувати, недочути, зробила б, нехай пише, буду вчитися, світає, не відповідає, здається, добиваєшся, відвідала б.

  1. Відредагувати словосполучення

Дякувати Вас

Телефонувати до нього

Кепкувати над ним

Закрити форточку

Закрити очі

Приймати участь

Являються прикладом

Учні хотять

 Поступити у ВНЗ

Їхати в місто, в школу

4.Перевірка індивідуальної роботи.

Рецензія відповідей учнів ( учні ).

5. Робота з текстом ( учитель читає, учні виписують ключові дієслова).

- Спочатку я хотіла бути вчителем або лікарем, - говорить Світлана, - але зараз не хочу бути вчителем – діти нерви псуватимуть. Лікарем теж ні – відповідальності не люблю. Я стала розумнішою й дорослішою. Зараз хочу бути перукарем: люблю робити зачіски. Але в перукарів так мала зарплатня, і волосся обстрижене кругом лізе, може врости під нігті чи всмоктатися в тіло. Або ось хороша робота – хліб пекти. Так смачно пахне… Але ми проходили практику на хлібзаводі – жах! Робітники грубі, палять прямо тут же…

- Визначити головну думку тексту, стиль, тип мовлення.

 - Чому цей текст навчає? Який висновок ви зробили?

6. На фоні музики учні слухають текст. Яку картину ви уявляли?

Чекала. Поспішаю. Перебираю. Вимріювала. Зустріла. Привіталася. Дивилася. Слухала. Слухала і мовчала. Стрималася. Не сказала. Попрощалася. Пішла. Надіюсь. Мрію. Сподіваюсь.

Доведіть роль дієслів у мові. Які почуття можна передати дієсловами?

7. Диференційовані індивідуальні завдання:

 Високий рівень: сформулюйте формулу щастя людини.

Достатній рівень: запишіть 5 правил формування моральних якостей.

Середній рівень: запишіть 3 речення доброзичливого ставлення до людей.

Початковий рівень: виконайте вправу 184 ( сторінка 90, О. Глазова).

V. Підсумки уроку

Дієслово потрібно вивчати тому, що…

На уроці я узагальнив (-ла)…

                Я вмію…

                Я знаю…

Важливим у житті людини є…

VІ. Домашнє завдання

Сторінка 92 « ЗНАЮ І РОЗУМІЮ! ВИКОРИСТОВУЮ І ПОЯСНЮЮ!»

Дати відповіді на запитання.

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
717
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку