Презентація на тему:"Прислівник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль" може слугувати студентам та вчителям-словесникам при підготовці до уроку української мови у 7 класі.
РОЗПОДІЛЬНИЙ ДИКТАНТ Розподіліть слова у дві колонки. У першу колонку з літерою и у другу – з е. Сп..тати, осуш..ний, пл..врит, гр..міти, віт..р, кваш..ний, інж..нер, р..дикюль, пиш..ш, ск..лет.
МЕТА: вказати на загальне значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль прислівника; навчати знаходити прислівники в реченні; збагачувати словниковий запас. Розвивати усне та писемне мовлення учнів, уміння виділяти головне, узагальнювати та систематизувати матеріал. Сприяти вихованню любові до рідної мови, слова.
Номер слайду 8
ЕПІГРАФ. Мова – скарбниця духовності народу!
Номер слайду 9
«Незакінчені речення» Морфологія – це... Частин мови є всього... Вони поділяються на... Самостійні... Службові...
Номер слайду 10
Прислівник – це незмінна самостійна частина мови, що виражає ознаку дії (співати тихо, виразно читати); іншої ознаки (дуже високо, трохи сором'язливий); предмета (Київ завтра, дорога навпростець) або вказує на обставини, за яких відбувається подія чи явище (зустрілися опівночі, крикнув спросоння).
Номер слайду 11
Питання Як? Де? Коли? Куди? Чому? Для чого? Звідки? Наскільки?
Номер слайду 12
Номер слайду 13
У реченні прислівник найчастіше пов'язаний за змістом із дієсловом-присудком і є обставиною. Наприклад: Сріблясто мерехтить угорі Чумацький Шлях (І.Коваленко). На мілині не тягне вглиб (Г.Чубач).
Номер слайду 14
Іноді прислівник, пов'язаний за змістом з іменником, у реченні є означенням Порівняйте: Там переходять шлях (як?) уповні. Удовина хата у селі стояла (де?) скраю. Місяць (який?) уповні сів на підвіконні. Ще світиться вікно у хаті (якій?) скраю.
Номер слайду 15
Деякі прислівники можуть означати стан людини (радісно, боляче, соромно), природи (вітряно, спекотно, темно) або ставлення до висловлюваного (можна, варто, потрібно).
Номер слайду 16
В односкладних реченнях (реченнях з одним головним членом) такі прислівники виступають присудками: Мені самотньо на душі (Г.Чубач). Тихо навкруги і затишно (Г.Тютюнник). Дуже часто прислівники вживаються із допоміжним дієсловом (було, стало): Мені стало радісно. Навколо було тихо. .
Номер слайду 17
Прочитайте речення. Визначте прислівники, випишіть їх разом зі словами, з якими вони пов'язані за змістом, ставлячи від них до прислівників запитання. Зробіть висновок. Сніг січе безперестанку. Найцікавіше розповідав про себе чоловік іздалеку. Грім буркоче спересердя. Верхи на коні їхав молодий козак. Зміяста дорога повертала ліворуч. Любіть свою мову завжди. .
Номер слайду 18
Сніг січе (як?) безперестанку. Найцікавіше розповідав про себе чоловік (який?) іздалеку. Грім буркоче (з якої причини?) спересердя. (Як?) Верхи на коні їхав молодий козак. Зміяста дорога повертала (куди?) ліворуч. Любіть свою мову (коли?) завжди.
Номер слайду 19
. Перепишіть речення. Визначте синтаксичну роль прислівників. Зробіть висновки. Тихо навкруги й затишно. Я люблю каву по-віденськи. Навколо усе спочиває, а пісня не хоче спочить. Усюди добре, а вдома найкраще. Так хороше, так радісно, так весело мені. Вивчення поезії напам'ять має бути свідоме. А журавлі летять собі додому ключами.
Номер слайду 20
Тихо навкруги і затишно. Я люблю каву по-віденськи. Навколо усе спочиває, а пісня не хоче спочить. Усюди добре, а вдома найкраще. Так хороше, так радісно, так весело мені. Вивчення поезії напам'ять має бути свідоме. А журавлі летять собі додому ключами.
Номер слайду 21
Тестові завдання 1. У якому рядку всі слова є прислівниками? А Стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж. Б Стромляючи, важко, легко, спересердя. В Щосили, казна-звідки, будь-де, давній. Г Додому, споконвіків, босоногий, навесні. 2. Виділене слово є прислівником у реченні. А Старому та хворому годи завше, як малому. Б Тоді на Волині було невеличке село. В Стояла собі у полі, коло гаю, одна козацька пасіка. Г Він говорив, не поспішаючи нікуди.
Номер слайду 22
Тестові завдання 3. Позначте твердження, яке є повним і правильним. А Прислівник виражає предмет, ознаку, дію. Б Прислівник виражає ознаку предмета за дією. В Прислівник виражає ознаку дії і ознаку предмета. Г Прислівник виражає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки. 4. Позначте рядок, у якому прислівник виражає ознаку предмета. А Прокинутися ранком, вечір напередодні. Б Дорога ліворуч, борщ по-українськи. В Завжди молодий, трохи сумний. Г Піднятися вгору, далеко попереду.
Номер слайду 23
Тестові завдання 5. Укажіть речення, у якому прислівник відповідає характеристиці: виражає стан людини, є присудком. А Іду долиною додому уздовж городів навпростець. Б Матері кожної дитини жаль. В Навкруги було тепло, м'яко, якось шовково. Г Його серце стислось зненацька від хвилювання. 6. Позначте речення, у якому прислівник є обставиною. А У лісочку було прохолодно. Б У будинку неподалік світилося. В Вона зробила це мимохідь. Г Наша подорож була вдалою.
Номер слайду 24
Відповіді 1 А 2 А 3 Г 4 Б 5 Б 6 В
Номер слайду 25
Домашнє завдання Опрацювати теоретичний матеріал підручника. Написати твір на тему: «Мова – скарбниця духовності народу», використовуючи прислівники.