МЕТА: вказати на загальне значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль прислівника; навчати знаходити прислівники в реченні; збагачувати словниковий запас. Розвивати усне та писемне мовлення учнів, уміння виділяти головне, узагальнювати та систематизувати матеріал. Сприяти вихованню любові до рідної мови, слова.
Прислівник – це незмінна самостійна частина мови, що виражає ознаку дії (співати тихо, виразно читати); іншої ознаки (дуже високо, трохи сором'язливий); предмета (Київ завтра, дорога навпростець) або вказує на обставини, за яких відбувається подія чи явище (зустрілися опівночі, крикнув спросоння).
Прочитайте речення. Визначте прислівники, випишіть їх разом зі словами, з якими вони пов'язані за змістом, ставлячи від них до прислівників запитання. Зробіть висновок. Сніг січе безперестанку. Найцікавіше розповідав про себе чоловік іздалеку. Грім буркоче спересердя. Верхи на коні їхав молодий козак. Зміяста дорога повертала ліворуч. Любіть свою мову завжди. .
. Перепишіть речення. Визначте синтаксичну роль прислівників. Зробіть висновки. Тихо навкруги й затишно. Я люблю каву по-віденськи. Навколо усе спочиває, а пісня не хоче спочить. Усюди добре, а вдома найкраще. Так хороше, так радісно, так весело мені. Вивчення поезії напам'ять має бути свідоме. А журавлі летять собі додому ключами.
Тестові завдання 1. У якому рядку всі слова є прислівниками? А Стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж. Б Стромляючи, важко, легко, спересердя. В Щосили, казна-звідки, будь-де, давній. Г Додому, споконвіків, босоногий, навесні. 2. Виділене слово є прислівником у реченні. А Старому та хворому годи завше, як малому. Б Тоді на Волині було невеличке село. В Стояла собі у полі, коло гаю, одна козацька пасіка. Г Він говорив, не поспішаючи нікуди.
Тестові завдання 3. Позначте твердження, яке є повним і правильним. А Прислівник виражає предмет, ознаку, дію. Б Прислівник виражає ознаку предмета за дією. В Прислівник виражає ознаку дії і ознаку предмета. Г Прислівник виражає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки. 4. Позначте рядок, у якому прислівник виражає ознаку предмета. А Прокинутися ранком, вечір напередодні. Б Дорога ліворуч, борщ по-українськи. В Завжди молодий, трохи сумний. Г Піднятися вгору, далеко попереду.
Тестові завдання 5. Укажіть речення, у якому прислівник відповідає характеристиці: виражає стан людини, є присудком. А Іду долиною додому уздовж городів навпростець. Б Матері кожної дитини жаль. В Навкруги було тепло, м'яко, якось шовково. Г Його серце стислось зненацька від хвилювання. 6. Позначте речення, у якому прислівник є обставиною. А У лісочку було прохолодно. Б У будинку неподалік світилося. В Вона зробила це мимохідь. Г Наша подорож була вдалою.