Тема: Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: повторити й поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієслова в текстах, визначати їх роль
у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати дієслова у власних висловлюваннях; привернути увагу дітей до культурних скарбів України.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: таблиця «Дієслово», тести за програмою MyTestX по темі «Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль» для роботи на персональних комп’ютерах.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Треба берегти як зіницю ока безцінну
культурну спадщину нашого народу...
О. Гончар
Очікувані результати:
Структура уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
V. Усвідомлення вивченого
VІ. Закріплення знань
VІІ. Рефлексія.
VІІІ. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів(бесіда).
- На які дві групи поділяються всі частини мови?
- Що ви знаєте про дієслово з курсу початкової школи?
IIІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Психологічна настанова щодо вивчення теми «Дієслово».
Тож опрацюймо цей розділ «Дієслово», та дізаймося всі таємниці цієї частини мови!
Ознайомлення учнів зі структурою теми «Дієслово».
Оголошення епіграфа уроку
Епіграфом уроку візьмемо слова відомого українського письменника Олеся Гончара: «Треба берегти як зіницю ока безцінну культурну спадщину нашого народу...»
IV. Вивчення нового матеріалу.
- До якої з двох груп частин мови належить дієслово?(самостійні)
- На які питання відповідають дієслова?
- На що вказують дієслова?
- Яку синтаксичну роль вони виконують?
- Які форми дієслова ви знаєте?(інфінітив та особова форма)
- Крім інфінітива та особової форми, дієслово має безособову форму та дві особливі форми: дієприкметник та дієприслівник.
- Які морфологічні ознаки дієслова ви вивчали і вчилися визначати?
- Дієслово має морфологічні ознаки, це: вид, перехідність, дієвідміна, спосіб, час, число, особа, рід(у минулому часі).
- Отже, сформулюйте правило, що називається дієсловом, вказавши всі його особливості та морфологічні ознаки, вказані в таблиці.(2 кращих учні пробують складати визначення на основі таблиці)
Робота з підручником (прочитати правило і назвати всі форми дієслова)
V. Усвідомлення вивченого(робота в групах)
1.Пояснювальний диктант(виписати дієслова, вказати їх форму, особу, час )
Пояснити значення кожного прислів’я.
1. Чесної праці вітер не розвіє. 2. Уміння в рюкзаку не носити. 3. Не піймав карася, то и коропа не виглядай. 4. Без праці калач не заробиш. 5. За один раз не зітнеш дерева враз. 6. Уміла рука не схибить. 7. Хто береже своє, той не заздрить на чуже. 8. .По одежі зустрічають, а по розуму проводжають. 9. Наука в ліс не веде, а з лісу виведе. 10. Давніх друзів забувають, а при горі згадують.
От батько поглянув у засніжену далечінь і тричі покликав Мороза. (М.Стельмах) (розп., прос., пошир., двосклад., усклад. однорідн. присудками)
Морозе, Морозе, іди до нас кутю їсти. (М.Стельмах) (спонук., прос., пошир., односкл., ускл. звертанням)
І тільки після цього ми йдемо вечеряти. (М.Стельмах) (розп., прос., пошир., двоскл., неускл.)
VІ. Закріплення знань
Тестова перевірка на персональних комп’ютерах.
Визнач у поданих завданнях ОДИН правильний варіант відповіді
1.Дієслово вказує на
А ознаку дії;
Б стан дії;
В ознаку і стан предмета;
Г дію предмета та стан
2.Дієслво - це
А Самостійна частина мови;
Б Службова частина мови.
Визнач у поданих завданнях ДВА правильних варіанти відповіді
3.Морфологічними ознаками дієслова є
А спосіб, особа;
Б вид, перехідність;
В відміна, число;
Г час, відмінок
4.Формами дієслова є
А інфінітив;
Б конкретна;
В безособова;
Г неістота.
5.Дієслово в третій особі множини
А сіє;
Б творять;
В контролюють;
Г зберімо.
6.Дієслово виступає підметом
А Жити – Батьківщині служити;
Б Хлопці дременули від страху на долину.
В «Ховайтеся», - долинуло згори.
Г Писанкарство – це українське ремесло, що полягає в розписуванні великодніх яєць.
VІІ. Рефлексія.
Учні самостійно оцінюють на картках роботу на уроці. Учитель
Картка оцінювання
учня .
Номер завдання |
Самооцінка |
Оцінка роботи своєї групи |
Оцінка групи – опонента А |
Оцінка групи – опонента Б |
Завдання №1 |
|
|
|
|
Завдання №2 |
|
|
|
|
Оцінка вчителем роботи учня |
Оцінка за комп׳ютерний тест |
|
|
VІІІ. Домашнє завдання.
Середній та початковий рівень: виконати вправу з підручника, вивчити параграф
Високий рівень: вивчити параграф, скласти зв’язну розповідь про один із календарних обрядів нашого народу, (5-6 речень) використавши дієслова різних форм.