Тема: Форми дієслова
Мета: сформувати поняття в учнів про форми дієслова; удосконалювати вміння визначати дієслівні форми, аналізувати висловлювання щодо ролі в них дієслівних форм; розвивати творчі вміння доцільно використовувати форми дієслова в текстах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення до культурних надбань українців.
Тип уроку: комбінований
Методично-дидактичне забезпечення уроку: таблиця «Форми дієслова»
Очікувані результати:
Структура уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
V. Закріплення знань
VІ. Рефлексія.
VІІ. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.Ярмарок творчих робіт на тему «Обряди мого народу»
Учні зачитують твори-розповіді про один із календарних обрядів нашого народу, (5-6 речень), називають використані дієслова різних форм.
2.Метод «Прес»(Схема: «Я вважаю – Тому що – Отже»)
Визначте у реченні дієслова, доведіть, що вони є дієсловами.
II. Актуалізація опорних знань школярів.
IIІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Слово вчителя
Дієслівні форми — це однокореневі слова з різними граматичними ознаками. Взявши інфінітив за вихідну форму, можна за певними правилами утворити всі інші типи форм.. Дієслівні форми мають відмінні та спільні ознаки.
2.Робота з таблицею(учні читають вголос таблицю, формуючи правило про кожну форму дієслова)
Форми дієслова |
|||
Назва форми |
Загальне значення |
Відповідає на питання |
Приклади |
Неозначена форма |
Дія, стан, або процес поза часом, способом, числом, особою |
Що робити? |
Малювати, записати, працювати |
|
|
Що роблю? |
Малюю, |
Дієприкметник |
Ознака предмета за дією |
Який? Яка? Яке? Які? |
Намальований, |
Безособова форма на –но, -то |
Дія, яку сприймаємо як результат |
Що зроблено? |
Намальовано, |
Дієприслівник |
Додаткова дія, ознака, обставина дії |
Що роблячи? Що зробивши? |
Малюючи, |
3.Пояснювальний диктант (робота в парах)
Визначити в поданих прислів’ях дієслова, вказати їх форму, довести свою думку, використовуючи таблицю.
1. Добре того навчати, хто хоче все знати. 2. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. 3. Учись, на інших дивлячись. 4. Свою роботу вимірюй зробленим ділом. 5. Що написано пером, того не виволочиш волом. 6. Не хвалися, у поле йдучи, а хвалися, врожай везучи. 7. Хто що знає, тим і заробляє.
4.Робота з підручником( над правилом)
V. Закріплення знань.
1.Розподільний диктант. Діти записують слова у дві колонки: неозначена форма і особові дієслова.
Дорожити, вивчаю, іменувати, єднати, хочеш, прийдемо, складати, любити, знають, працюєш, ображати, входити, скажіть, обмежувати.
Ключ до вправи:
Дорожити
іменувати
єднати
складати
любити
ображати
входити
обмежувати
2.Творче конструювання
. Утворіть від поданих неозначених форм дієслова форми на –но, -то, виділіть закінчення
Робити – зроблено
помити – помито
сказати – сказано
показати – показано
прокладати – прокладено
іменувати – іменовано
відрубати – відрубано
VІ. Рефлексія.
Метод «Незакінчені речення»
Учням пропоную закінчити речення
« На уроці я зрозумів…», «Я умію визначати…», «Я умію розрізняти…»
VІІ. Домашнє завдання.
Учням початкового і середнього рівнів: виконати вправу з підручника, вивчити правила.
Учням достатнього і високого рівнів:вивчити правило і скласти і розіграти діалог, що міг би відбутися між класним керівником та матір'ю (або батьком) семикласника. Мета батька — дізнатися про успіхи сина. Мета вчителя — поінформувати про навчання й поведінку хлопця. У репліках уживайте дієслова на позначення дій і станів.
1