Тема: Форми дієслова: неозначена форма, особові форми, дієприкметник, дієприслівник, безособові форми на -но, -то (загальне ознайомлення)
Мета:
Учні повинні : визначати форми дієслова; знаходити дієслова в текстах.
Тип уроку: урок-взаємонавчання.
Методи: мозкова атака, творчі завдання, робота в малих групах, лінгвістичні змагання, метод емоційно-кольорової аналогії.
Обладнання:таблиця «Форми дієслова», картки для індивідуальної роботи, картки емоційно-кольорової аналогії , картки для рефлексії (підбиття підсумків).
Міжпредметні зв’язки: література.
Перебіг уроку
І. Організація навчального процесу
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності
Учні зачитують (за бажанням) твори на тему « На знімальному майданчику».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Діалог «Що не так?»
Яку помилку припустила Олеся? І чому?
V. Повідомлення теми і мети
ІV. Сприйняття навчального матеріалу
Розвиток логічного мислення і пам’яті.
В українській мові дієслово має 5 типових форм. Ці форми можна розпізнати за характерними закінченнями:
Форма дієслова |
Ознака |
Приклад |
Інфінітив |
Суфікс - ти |
Ходи-ти, раді-ти |
Особові дієслова |
Особове закінчення |
Гуля – ю, чита – ємо |
Особливі форми: Дієприкметник Дієприслівник |
Суфікси -л-, -н-, -ен-, -ан-,-т- Суфікси –учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -вши- |
Поли-т-ий, звар-ен-ий Чита-ючи, пройшо-вши |
Безособові |
Кінцеві –но, -то |
Зваре-но, поши-то |
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
1. Розвиток умінь творчого характеру
Гра „Хто більше?” (Клас поділяється на дві команди, за бажанням учні обирають собі назви”).
За певний час учні повинні скласти всі можливі форми дієслова від слів жаль, радість, відродження, захист, аналіз.
Отже, всі можливі форми дієслова можна утворити від інфінітива.
Фізхвилинка. ( Вчитель пропонує учням розслаблюючі вправи) Під час фізхвилинки вчитель читає учням лінгвістичну довідку.
2.Розвиток умінь пізнавальної діяльності
Мозковий штурм.
(Вчитель вибирає учня, який підходить до будь-якого учня і називає будь-яке дієслово-інфінітив. Учень, відповідно, повинен зразу назвати всі можливі форми дієслова.
3. Розвиток мовлення та творчих здібностей.
Переклад тексту.
Никакой никогда ёлки у нас дома не было. Рождественских праздников ми тоже ждали, но не для ёлки. Мы ходили к дяде колядовать, носили бабушке приготовленную мамой вечерю. За это нам они давали конфет и по «золотой» копейке – новенькие копеечки, прибереженные для нас ( За О.Вишней)
(Ніякої ніколи ялинки у нас дома не було. Різдвяних свят ми теж чекали, але не для ялинки. Ми ходили до дядьки колядувати, носили бабусі приготовлену матір’ю вечерю. За це вони нам давали цукерок та по „золотій” копійці – новенькі копійки ,прибережені для нас).
Підкресліть в тексті дієслова, з’ясуйте форму.
VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок (Рефлексія)
Для кожного є кольорові картки. Виберіть, будь ласка, колір, який відповідає вашому настрою.
Метод емоційно-кольорової аналогії
Червоний – активний, піднесений настрій.
Помаранчевий – радісний, теплий настрій.
Жовтий – світлий, приємний настрій.
Зелений – спокійний, рівний настрій.
Синій – сумний настрій.
Фіолетовий – бентежний настрій.
Чорний – незадовільний настрій.
У вас є картки із зображеннями- смайликами. Підніміть , будь-ласка, ту картку, яка відповідає вашим навичкам і знанням за урок.
- я все розумію, я все роблю правильно.
- мені була зрозуміла більша частина матеріалу, але я ще іноді допускаю помилки.
- я майже нічого не розумію.
VІІ. Оцінювання. (Вчитель, оцінюючи учнів, обґрунтовує оцінку).
VІІІ. Домашнє завдання.
Використана література
3. Інтернет-мережа, сайт: http://uk.wikipedia.org
.