Урок" Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал

поглибити знання учнів про дієслово як частину мови; формувати вміння школярів відрізняти дієслово від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; уміти знаходити дієслова в тексті

Перегляд файлу

1

 

 

Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

українська мова 7 клас

Мета: поглибити знання учнів про дієслово як частину мови; формувати вміння школярів відрізняти дієслово від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; уміти знаходити дієслова в тексті, розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення, розвивати творчі вміння використовувати дієслова у власних висловлюваннях; виховувати у дітей любов до рідної мови, повагу та любов до матері, бажання навчатися, прищеплювати високі моральні якості.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Складання девізу уроку з «розсипаних» слів.

Навчати, добре, знати, хто, хоче, все, того.  

  (Добре того навчати, хто хоче все знати).

  • Хто з вас хоче багато знати?

Я рада, що у мене є багато однодумців

ІІ. Актуалізація знань знань

Бесіда за питаннями.

-Що називається морфологією?

-Скільки всього частин мови?

      -На які групи поділяються частини мови?

-Скільки самостійних частин мови?

-Що спільного у всіх самостійних частинах мови?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя

ІV. Мотивація начальної діяльності учнів.

Бесіда.

Для чого потрібно вивчати дієслово?

V. Вивчення нового матеріалу

 Опрацювання теоретичного матеріалу

С.              , робота з таблицею.

C:\Users\User\Desktop\Untitled-118.jpg

Робота з підручником

Вправи

 

Робота біля дошки

 Запишіть речення. Підкресліть дієслова як члени речення. Розкажіть, що ви знаєте про дієслово. У формі якого числа, особи, часу вжиті дієслова в цих реченнях? Складіть речення з дієсловом у формі майбутнього часу і запишіть його.

1. Ми працю любимо, що в творчість перейшла (М. Рильський). 2. Хто сіє мир, той пожне щастя (Народна творчість). 3. Літали над лукою чайки, і мандрував по ній лелека (В. Василевська).

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Творча робота

 Прочитайте речення. У якому з них дієслова означають дію, у якому стан людини, у якому стан природи? Складіть аналогічні речення, запишіть їх і прокоментуйте в них значення дієслів.

1. Дідусь нездужає. 2. Йому жаль, що ми поїдемо з села, не проходитимемо більше щоденно до школи цією вулицею, не тішитимемо діда розмовами (Ю. Збанацький). 3. Зараз рано смеркається.

 

Самостійна робота

 Перепишіть речення. Підкресліть дієслова як члени речення. У ролі якого члена речення вони виступають?

1. Лиш боротись — значить жить (І. Франко). 2. Стомилися хлопці — присіли (з якою метою?) спочити (П. Воронько). 3. Виходить, і камінь має силу (яку?) сколихнути і дитинство, і юність і (яку?) нагадати сьогоднішні слова матері (М. Стельмах).

 Перепишіть речення і підкресліть дієслова як члени речення. Яку синтаксичну роль вони найчастіше виконують?

1. Щедрої осені на схилах Карпат ярим золотом палають дрімучі ліси. Дух захоплює від почуття краси, коли глянеш на високу гору, яку розмалювала багрянцями осінь (В. Собко). 2. Любімо, шануймо, бережімо природу, вічне джерело нашого життя і нашої творчості! Вона нам стократ більше віддасть, ніж ми можемо їй дати (М. Рильський).

 

 Замініть словосполучення одним дієсловом.

Зразок: проводити агітацію — агітувати.

Писати рецензію, зробити операцію, робити ремонт, покривати асфальтом.

 Складіть речення (2–3) про свої улюблені заняття, запишіть їх, визначте відомі вам морфологічні ознаки дієслів.

Розподільний диктант.

(Записати подані дієслова у дві колонки)

Означають дію                                           Означають стан

Стріляти, писати, усвідомити, умитись, лякатись, оговтатись, читати, знати, ущипнути, щеміти.

 

Гра «Найкмітливіший»

( Фразеологізм замінити дієсловом)

Задирати носа  -  (зазнаватися);               Сушити зуби – (сміятися);

Пускати сльози – (плакати);                        Ані телень – (змовчати).

Не взятися ні за холодну воду – (ледарювати);

 

Робота  в парах      

- Давайте згадаємо, що таке антоніми?

Працювати - лінуватися                                                  Творити - руйнувати

Любити – ненавидіти                                                       Світити – гасити

Віддавати – забирати                                                       Родатися – цуратися

Пам’ятати – забувати                                                       З’являтися – щезати

Дружити – ворогувати                                                    Радіти – сумувати

Підніматися – спускатися                                             Говорити – мовчати

 

VІІ. Підсумок уроку

Гра «Так чи ні».

Свою згоду чи незгоду із запропонованими твердженнями  висловіть словами «так» чи «ні», обґрунтовуючи  відповідь.

  1.              Дієслово – це службова частина мови, що  називає дію або стан предмета .
  2.             Дієслова мають такі граматичні ознаки:  час, число, особу, рід, вид, спосіб.
  3.             На питання що робити? що  зробити? відповідає дієслово.
  4.             У реченнях дієслова найчастіше виконують роль присудків.

 

VІІІ. Оцінювання. Домашнє завдання

Вивчити теоретичний матеріал с.               , виконати вправу          , описати свій робочий день, використовуючи лише дієслова.

 

docx
Додано
28 вересня 2018
Переглядів
3770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку