Урок "Форми дієслова (загальне ознайомлення). Складання тексту для руханки (гасла спортивної команди, девізу команди, що братиме участь у присвяченому певній суспільній події флешм

Про матеріал

сформувати поняття в учнів про форми дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати дієслівні форми, аналізувати висловлювання щодо ролі в них дієслівних форм; розвивати творчі вміння доцільно використовувати форми дієслова в текстах

Перегляд файлу

Форми дієслова (загальне ознайомлення). Складання тексту для руханки (гасла спортивної команди, девізу команди, що братиме участь у присвяченому певній суспільній події флешмобі) з використанням різних особових форм дієслів

українська мова 7 клас

Мета: сформувати поняття в учнів про форми дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати дієслівні форми, аналізувати висловлювання щодо ролі в них дієслівних форм; розвивати творчі вміння доцільно використовувати форми дієслова в текстах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення до культурних надбань українців.

Внутрішньопредметні зв’язки:
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відновлювати деформоване висловлювання, уставляючи потрібні за змістом форми дієслова.

Тип уроку: урок засвозасвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.1. Перевірка готовності класу до уроку.

1.2. Перевірка присутності / відсутності учнів на уроці.

 

ІІ. Перевірка Д/З.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

3.1. Бесіда за питаннями.

  • Що таке дієслово? (Дієслово — самостійна частина мови, що вказує на дію або стан предмета.)
  • На які питання відповідає дієслово? (дієслово відповідає на питання "що робити?", "що зробити?".)\

3.2. Аналіз таблиці «Форми дієслова».
 

Форми дієслова

Назва форми

Загальне значення

Відповідає на питання

Приклади

Неозначена форма

Дія, стан, або процес поза часом, способом, числом, особою

Що робити?
Що зробити?

Малювати, записати, працювати



Особове дієслово



Дія, стан предмета

Що роблю?
Що зроблю?
Що робив?
Що буду робити?  Тощо…
 

Малюю,
запишу,
малював,
буду писати

Дієприкметник

Ознака предмета за дією

Який? Яка? Яке? Які?

Намальований,
записана

Безособова форма на –но,  -то

Дія, яку сприймаємо  як результат

Що зроблено?

Намальовано,
записано

Дієприслівник

Додаткова дія, ознака, обставина дії

Що роблячи?

Що зробивши?

Малюючи,
записавши

 

ІV. Повідомлення теми.

V. Вивчення нового матеріалу.

 Пояснення учителем (розповідь)

 Вправа.

(Діти записують прислів’я на дошці, пояснюють їх і визначають форми дієслів)

1. Добре того навчати, хто хоче все знати. 2. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. 3. Учись, на інших дивлячись. 4. Свою роботу вимірюй зробленим ділом. 5. Що написано пером, того не виволочиш волом. 6. Не хвалися, у поле йдучи, а хвалися, врожай везучи. 7. Хто що знає, тим і заробляє.

Робота з підручником  (вивчання правил).

 

VІ. Закріплення вивченого.

Вправа за інструкцією. Діти записують слова у дві колонки: Неозначена форма і Особові дієслова.

Дорожити, вивчаю, іменувати, єднати, хочеш, прийдемо, складати,  любити, знають, працюєш, ображати, входити, скажіть, обмежувати.

Дорожити
іменувати
єднати
складати
любити
ображати
входити
обмежувати

  Завершальна вправа.

5. Утворіть від поданих неозначених форм  дієслова форми на –но,  -то, виділіть закінчення.

Робити – зроблено                                          помити – помито
сказати – сказано                                            показати – показано
прокладати – прокладено                            іменувати – іменовано
відрубати – відрубано

Перепишіть речення, у дужках перед кожним дієсловом у неозначеній формі запишіть питання. У кожному реченні підкресліть члени речення. Якими членами речення є дієслова в неозначеній формі?

Зразок: Радість (яка?) бачити й розуміти — то найкращий дар природи (А. Ейнштейн).

1. Ми в світ прийшли успадкувати славу, діла і думи, й чесні мозолі. (В. Симоненко). 2. Вчить мене Тарас вростати в землю жилавим корінням (Д.Луценко). 3. Дерево злізло на скелю погрітись (М. Доленго). 4. Мав кухоль звичку по воду ходити, аж поки йому вуха не відбили. 5. Дурний любить вчити, а розумний любі вчитися (Народна творчість).

Розподільний диктант

Запишіть у два стовпчики: словосполучення з дієсловами неозначеної форми; словосполучення з особовими дієсловами.

Розгорнути підручник, вимикати світло, експериментує з кольорами, контролюють процес, удосконалювати написане, радіє зустрічі, аналізує результати, виконуємо вправу, заплющувати очі.

Перепишіть текст. Визначте час, особу, число дієслів.

РАНОК У ЛІСІ

Ліс ще дрімає в передранішній тиші. Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво. Лиш де- не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься із свого затишку. Ліс ще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов від радощів. Небо міниться, небо грає усякими барвами, блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу.

Стрепенувся нарешті ліс і собі заграв. Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась у травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо — туди, де небо міниться, де небо грає всякими барвами. (М. Коцюбинський)

VІІ. Підсумок уроку.

Домашнє завдання 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Серевко Тарас Андрійович
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 вересня 2018
Переглядів
2435
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку