Урок "Диференціація звуків П-Б" 2 клас

Про матеріал
Урок вчить учнів розрізняти звуки [п] - [б] в усній мові та букви «пе-бе» на письмі; уточнює знання про ознаки дзвінких і глухих приголосних (артикуляція та звучання). Допомагає удосконалити правильну вимову звуків рідної мови, виконувати звуковий аналіз слів, розвивати фонематичний слух, зорове і слухове сприймання, спостережливість та закріплювати навички читання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Диференціація звуків П-Б»

Заняття з дисграфії у 2 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала: Бойко О.В.

Учитель-логопед Українського колежу

ім. В.О. Сухомлинського

Дніпровського району м. Києва

 

Висока культура усного і писемного мовлення – невід’ємна риса всебічно розвиненої, освіченої особистості. Письмо і писемне мовлення викликає значні труднощі у молодших школярів, що негативно впливає на засвоєння шкільної програми та на процес їх соціальної адаптації в цілому. Писемне мовлення формується лише в умовах цілеспрямованого навчання. Останнім часом початкову школу турбує проблема дисграфії. Дисграфія – це порушення сприйняття акустичного, моторного, оптичного образу. Щоб позбутися дефектів письма доцільно привернути увагу учнів до роботи артикуляційного апарату, привчити дітей оцінювати мускульні відчуття при вимовлянні звуків, слів. Формувати вміння зіставляти звуки (букви), визначати їх відмінності в артикуляції, слуховому сприйманні, тактильному відчутті, графічному зображенні.

 Змістовні та цілеспрямовані логопедичні заняття вносять у звичайну структуру навчання новизну та оригінальність. Вони сприяють формуванню фонетичного та морфологічного принципу правопису, створюють сприятливі умови для реалізації особистісно орієнтовного, розвивального навчання молодших школярів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Диференціація звуків [п] - [б].

(Заняття з логопедії у 2 класі).

 

Мета. Вчити учнів розрізняти [п] - [б] в усній мові та букви «пе-бе» на письмі; уточнити знання про ознаки дзвінких і глухих приголосних (артикуляція та звучання); удосконалювати правильну вимову звуків рідної мови, виконувати звуковий аналіз слів, розвивати фонематичний слух, закріплювати навички читання, розвивати зорове і слухове сприймання, спостережливість.

 

Хід уроку.

 

 І. Організаційний момент.

 

Логопед.

 - Діти, сьогодні на занятті ми будемо розрізняти звуки п - б, вчитися правильно їх вимовляти, писати й чути в словах.

 - Подивіться на профілі артикуляції цих звуків. Давайте розглянемо, як розташовані органи артикуляції при вимові звуку [п], а тепер - [б].

 Отже, ми бачимо, що звуки мають однакову артикуляційну позу (губи щільно стулені, зуби розімкнені, спинка язика майже пряма, кінчик язика вільно лежить біля нижніх зубів, під напругою повітря виривається із ротика).

 - Давайте з'ясуємо, чим же відрізняються ці звуки?! Затуліть вуха: відчуваєте поштовх при вимові [б]? Отже, працюють голосові зв'язки, йде вібрація. А це означає, що звук [б] - дзвінкий.

 - А тепер затулимо вуха і промовимо [п]. Нічого не відчули, отже голосові зв'язки не працюють. Значить - звук [п] глухий. Давайте перевіримо ще раз чи ми правильно визначили і притиснемо долоню до шиї, промовляти по черзі [п] - [б], відчуваємо вібрацію на звук [б], а на [п] - нічого.

Отже, коротко охарактеризуємо ці звуки:

[п] - приголосний, глухий, взривний, губний.

[б] - приголосний, дзвінкий, взривний, губний.

 

Профілі знімаю з дошки.

 

 II. Основна частина.

 

1. - Діти, послухайте, будь-ласка, вірш і запам'ятайте імена дітей, що прозвучать у ньому:

 

  «В Богдани біла намистинка,

  Блищить на сонечку вона.

  А у Бориса і Богдана

  Намиста білого нема».

 

  • На який звук починаються імена дітей? [б].
  • Якою буквою позначаємо звук [б] - «бе»?

 

(Логопед виставляє на дошку друковану і писану [б] + «б» у вигляді білочки).

Буква «бе» піднімає верхній елемент наче білка хвіст.

 

Малюнок білки.

 

2. - Діти, послухайте ще один віршик:

 

   «Пиляв Пилип поліна з лип,

   Притупив пилку Пилип».

- На який звук починається ім'я хлопчика? [п].

- Якою буквою позначаємо звук [п] - «пе»?

(Логопед виставляє на дошку друковану і писану [п] + «п» у вигляді паркану з дошок).

Буква «пе» - з'єднання пари паличок (двох паличок) і схожа на парканчик. Навіть слово «пара» починається з букви «пе».

 

3. - А зараз пограємо з вами.

 

Гра «Будь уважним!»

 

4. Учні отримують картки п-б.

 

(Логопед промовляє слова, учні піднімають картку з відповідною літерою).

 

Слова: п - парус, пилка, посуд, пух, пенал, пиріг, павук

   б - борода, багаж, булка, батон, береза, бочка, банка, буква

5. Робота в зошитах.

- Запишіть число, логопедична робота. Каліграфічна хвилинка: прописати Бб

    по рядочку

Пп

 

Записуємо склади під диктовку логопеда:

 

па-ба пе-бе апа-аба

по-бо пі-бі апо-або

пу-бу пьо-бьо апу-абу

пи-би пя-бя апи-аби

апе-абе

Потім логопед просить прочитати склади тільки зі звуком [п], а потім зі звуком [б].

  1.              - Діти, зробіть в зошиті 2 колонки, з позначками п і б (у мене це на дошці). Диктант: записати слова в той чи інший стовпчик, визначаємо разом куди. Підкреслити б зеленим олівцем, а п - синім. Предметні картинки зі звуками п-б - називаємо, записуємо, а потім просто диктую слова.

 

  1.              - Діти, я знаю, що всі ви любите загадки. Перевіримо, хто самий кмітливий і найкраще їх відгадує:

 

Він нитку сотає,

А на клубок не мотає.

Тче тканину,

Та не шиє свитину.      (Павук).

 

Живе спокійно, не спішить, Вона ніколи не біжить. Під панциром без страху Гуляє...     (черепаха).

 

Гру цю люблять всі на світі:

І дорослі, й малі діти.

М'яч. Удар. І крики: «Го-ол!» Пречудова гра - ...      (футбол).

 

Ріжки маю, пір'я,

Та не птах, не звір я.

Як постеле постіль мати -

Ти прийдеш до мене спати.   (Подушка).

 

Кругле, як яблуко,

Хвоста має,

Та за нього не впіймаєш.   (Клубок).

Обидва схожі, як брати,

Завжди удвох, куди не йти.

Ми під столом, коли їдять,

Біля порога, коли сплять.   (Чоботи).

 

- Зверніть увагу на дошку: перед вами розсипані слова-відгадки. Розшифруйте їх і запишіть в зошити.

 (листок на дошці

ботичо    пахачере

 

болфут    вукпа

 

душкапо    бокклу

 

Підкресліть  б – зеленим олівцем

   п – синім.

 

8. Діти, перед вами два речення, але в них парні приголосні сховалися за геометричними фігурами:

 

- п

 

- б

 

 Перепишіть їх і підкресліть ці звуки:

  •                   Ви просто молодці!

(Логопед зачитує речення, не називаючи останній звук останнього слова, діти хором називають його і піднімають картки із відповідними буквами).

  •                   А потім записуємо це речення в зошити.

 

Виріс в лісі білий гри…б

А Петро хворий на гри…п

У собаки гострий зу...б

На обід в нас буде су...п

     *

У ставку багато жа…б

В кошеняти скільки ла…п

     *

Насадили в парку ли…п

Хлопці наловили ри…б

 

III. Підведення підсумків.

 

Логопед.

- Діти, ви добре попрацювали на занятті. Вам вдалося виконати всі завдання.

Які звуки ми розрізняємо?

Чи цікаво вам було?

Що сподобалося найбільше?

 

 

 

 

 

 

 

 

П

Б

П

 

 

 

Б

 

 


ботичо  пахачере

 

болфут    вукпа

 

душкапо  бокклу

            - п

 

            - б

 

          орис в       'ятницю      оливав ка    усту. 

 

      оліна у су    оту з     ирала

    о     и.


Література.

 

  1. Блінова Г.Й., Пічугіна Т.В. Дидактичний матеріал для подолання вад письма у дітей. – К.: Благовіст, 2004.
  2. Сєдих Н.О. Вчимося писати й говорити правильно. – Х.: Основа, 2007.
  3. Січовик І. Словограй. – Т.: Богдан, 2004.
  4. Кондратенко Л.О. Весела грамота. – К.: Науково-практичний центр «Перспектива», 1995.
  5. Сафонова Н.Є. Цікаво вчитися. Загадки. – К.: Тираж, 1996.

 

 

doc
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
2950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку