Конспект уроку "Розподільна властивість множення" допоможе вчителю пояснити дану тему доступно , з використанням новітніх технологій, доступно , залучивши до роботи усіх учнів класу.
Розподільна властивість множення
Конспект уроку з математики
В 3 класі ( 2 години ) вчитель Гура О.Б.
Тема. Розподільна властивість множення. Обчислення з опорою на розподільну властивість.
Мета уроку. Знайти спосіб обчислення, який дозволить отримати добуток чисел, не виконуючи побудови величин і не користуючись калькулятором.
Вид уроку. Постановка навчальної мети, аналіз, моделювання, контроль і оцінка.
І Створення навчальної ситуації.
Завдання 1 Вчитель диктує приклади. Діти записують результати. 2039x10 , 2039x100, 62x1000, 700x100, 1000x352, 1375x100, 10x1375, 364x10, 2039x11, Вч: Як ви діяли? Д:Користувались способом множення на 10, на 100 і т.д. Вч: Чи годиться даний спосіб для таких прикладів як 10*1375? |
В іншому варіанті можна показати карточки з прикладами, щоб діти записували результати обчислень. А на 5-6 прикладах запитати:” Як вам вдається так швидко рахувати?” Увагу дітей акцентувати на обчисленні останнього прикладу. (Що змінилося? Чому так довго?) |
ІІ Постановка навчальної мети
Д:Годиться.Множники можна поміняти місцями, добуток при цьому не зміниться. Вч: Добре. Чому ж останній приклад (2039x11) ви не змогли обчислити? Д:Ми не вміємо множити на двоцифрове некругле число. Вч: Значить, ми не зможемо довідатись про результат? Д:Зможемо. |
Невміння сформульовано, але мета не виділена(нема чіткого визначення того, чим діти будуть займатися, що шукати). Тому можливий і необхідний наступний діалог: Вч: Але ви сказали, що не вмієте множити?! Д:Так, не знаємо як ( немає способу) . Але можемо порахувати на калькуляторі і дізнатися про результат. Вч: А калькулятор завжди носите біля себе. Значить , нема проблем?! Д:Є.Калькулятора може і не бути. Ми не знаємо, як усно множити на двоцифрове некругле число. Вч: То чим ви будете займатися? Д:Шукати спосіб! (Далі, найчастіше, роботу, пошук продовжують в групах) |
ІІІ Аналіз умов досягнення мети.
Завдання 2 Пошук результату різноманітними способами ( не використовуючи калькулятор ).Варіанти обчислень виносяться на дошку. Діти аргументують свої відповіді. Варіанти груп:
Д:(В1) 11 можна розкласти на 10 і 1.На 10 множити ми вміємо , на 1 також. Залигається додати результати.
Вч: Друга група діяла тим самим способом? Вч: То чому ж у 1 і 2 груп різні результати? |
Якщо варіант №3 не виносять на дошку учні, то його треба запропонувати вчителеві як свій, щоб діти зафіксували дієвість способу і недолік . |
Д:Другий варіант неправильний. Потрібно додати не просто 1, а 1 раз 2039.Значить , треба додати 2039! Вч: Чому? Я не зовсім розумію. Поясніть. Один із учнів пояснює, намагається щось креслити. Вч: Що ти робиш? Для чого це? Д:я будую модель, щоб було видно спосіб. Вч: Потрібна допомога? Д:Так.Можна покликати групу? Завдання 3 Вчитель пропонує іншим групам теж промоделювати спосіб. |
Перш ніж дати запитання учневі біля дошки, вчитель звертається до класу із проханням пояснити, що робить їх товариш і для чого. Це дозволяє чітко сформулювати завдання (проблему) наступного елементу уроку.
|
ІV Моделювання способу
Моделі дітей: 1.x11=x10+x1=0+ 2.Тепер, коли способи зрозумілі, вибирають раціональний.
Завдання 4 На дошці : 62x12 364x11 і т.д. Вчитель пропонує учням обчислити приклади. В залежності від ситуації, до або після виконання завдання обговорюють такі запитання: 1.Що змінилось?( І - множник не чотирицифрове число, ІІ - не 11), 2.Чи “ спрацює” спосіб? 3.Як змінити спосіб для обчислення даних прикладів? Учень запитує біля дошки: 62x12=62x10+62x2=620+124=744. Після обговорення вчитель запитує: -Чи описують ці випадки створені моделі? Завдання 5. Як змінити модель, щоб вона розповідала про те, які приклади можна розв’язати цим способом? ...x=...x(10+а)=...0+ ... |
Обговорення повинно дати відповідь на запитання: 1.Яка з моделей краще застерігає нас від помилки, яка була допущена?(Це м.№2) 2Якою моделлю зручніше користуватись?(м.№1) В першу чергу аналізує моделі та група, яка допустила помилки.
Тепер способом відкритим у групах, кожна дитина пробує користуватись самостійно. 1-2 учнів визивають до дошки, решта в цей час працює в зошитах. Добре задавати питання : Для чого дано таке завдання? Відповідь учнів буде формулюванням мети етапу-уточнення моделі.
Вч: Що важливо? У чому полягає спосіб? (Двоцифрове число розкладаємо на десятки і число одиниць. Множимо почергово на десятки, на одиниці. Результати додаємо. -Що не є важливим?(скільки цифр у багатоцифровому числі, скільки одиниць у двоцифровому).
|
V Контроль і оцінка способу.
Завдання 6 Вч: Перевірте правильність обчислення прикладів: 428x11=428(10+1)=4280+428=4708 1256x11=1256x(10+1)=1256x10+1=12561 242x17=242x(10+7)=242x10+242x7= Швидше всього останній приклад не буде обчислений дітьми. Чому? Виявляється, що на 7 множити, додаючи 7 разів по 242 не зручно. Потрібен інший спосіб. Який? Вч: Як ви думаєте, чим ми будемо займатися на наступному уроці? Над якою проблемою будемо працювати? |
Діти повинні оцінити правильність обчислень з точки зору застосування способу. Інший варіант. Придумайте приклади з “пастками”. Обговорення” пасток” і розповіді дітей про те як, вони виконали завдання, наводить на формулювання помилок, можливих при використанні способу. |
VI Підсумкова рефлексія
-Яку проблему вирішували не уроці?(Шукали раціональний спосіб множення на двоцифрове некругле число). -Як це зробити? |
Діти дають відповідь, спираючись на модель. |
Для реалізації поставленої мети потрібно 2 години (уроки) Організувати роботу потрібно так, щоб учні в будь-який момент могли відповісти на 2 запитання Що я роблю? Навіщо?