ДІЛОВА ГРА «БАНК»
Урок математики в 4-му класі
Тема. Задачі на знаходження дробу від числа. Знаходження значень виразів із буквою, що повторюється двічі.
Мета: закріплювати вміння учнів знаходити дріб від числа; удосконалювати вміння розв'язувати складені задачі, що містять знаходження дробу від числа; повторити нумерацію багатоцифрових чисел та дії з ними, правило знаходження площі прямокутника, назви географічних фігур; розвивати обчислювальні навички, просторову уяву, уміння аналізувати та робити висновки, пізнавальний інтерес; мотивувати необхідність математичних знань у подальшому житті; сприяти розвитку логічного мислення; виховувати культуру усного та писемного мовлення, почуття колективізму і поваги до професій банківських працівників.
Обладнання: демонстраційний матеріал «Дроби»; індивідуальні завдання; завдання для самостійної роботи; сигнальні картки; геометричний матеріал; таблички із зображенням обличчя дітей (на столах учнів); бейджики.
Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу, відпрацювання умінь і навичок.
Форма проведення: ділова гра «Банк».
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель
Закінчилась перерва, Пролунав чаклун-дзвінок, А тепер усі швиденько Налаштуймось на урок.
Девіз уроку:
Будем дружно працювати, Додавати й віднімати, Вчитись, множити, ділити, Щоб завдання всі зробити.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Знаходження значення виразів
45 676 + 3205 · (61-55) = 64 906
45 325 + 2306 · (81-65) = 82 221
Додаткові запитання
● Чи правильне твердження, що дріб – це число?
● Що означає чисельник дробу?
● Що означає знаменник дробу?
● Як знайти дріб від числа?
● Якою дією знайти ціле за його частиною?
2. Усна лічба
- Знайдіть частину від числа.
год = … хв А
кг = … г Б
доби = … год К
м = … см Н
- Утворіть із розсипаних літер ключове слово. (Ключове слово «Банк».)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Визначення форми проведення уроку
- Сьогодні у нас урок математики у формі ділової гри «Банк».
» Кубування
Завітав сьогодні в клас На урок знову до вас Кубик, діти, не простий, Кубик, діти, чарівний Він доріжку прокладає, Знання наші перевіряє.
· Що це таке? (Банк – фінансово-кредитна установа яка проводить різноманітні види операцій з грошима і цінними паперами та надає фінансові послуги уряду, юридичним та фізичним особам.)
· Банківські операції (приймання платежів, вкладів депозитів), надання кредитів, переказ грошових коштів, обмін валюти).
● Грошові одиниці (гривня, копійка, долар, євро).
● Професії (банкір, касир, інкасатор, бухгалтер, контролер).
● Обладнання (банкомат, касові апарати, детектори валют…).
- Я буду генеральним директором, а ви - працівником банку. (Учні отримують відповідні бейджики.)
- Банк повідомляє про виведення в обіг нової грошової одиниці «Розумники».
Кожен з вас зможе оцінити свою роботу на уроці. За правильну відповідь правильно розв'язану задачу чи приклад ви отримуєте «Розумничок».
2. Повідомлення теми уроку
- Тема нашого уроку - «Задачі на знаходження дробу від числа. Знаходження значень виразів із буквою, що повторюється двічі».
3. Визначення завдань
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів.)
- Отже, на сьогоднішньому році ми пригадаємо вивчений матеріал за темою «Дроби», повторимо правило знаходження дробу від числа, правило знаходження площі прямокутника, попрацюємо з виразами на сумісні дії різного ступеня, з геометричного матеріалу.
VI. ВІДПРАЦЮВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Хвилинка каліграфії
- Шановні колеги! Настав час перевірити, як чітко, красиво та швидко ви вмієте записувати необхідну інформацію. Отже, наступний етап нашого уроку – хвилинка каліграфії. Розгорніть ваші ділові блокноти і запишіть дату.
- Запишіть дроби за малюнками. Яка частина фігури зафарбована?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
- Запишемо числа, що є відповідями до наступних задач.
● Від будинку до будинку – 153 м. Працівник пройшов ⅓ цієї відстані. Скільки метрів він пройшов? (51м)
● Відвідувач банку заплатив за електроенергію 57 грн, що становить ¼ наявних у нього грошей. Скільки грошей у нього було? (228грн)
2. Виконання завдань від комп'ютера
» Кодування
- Закодуйте одним числом сьогоднішній день, рік. (6022016)
- Розкажіть усе, що ви знаєте про це число?
- Скільки цифр потрібно для запису?
- Скільки одиниць першого класу? Другого?
- Скільки всього десятків?
3. «Гімнастика для розуму»
- Назвіть фігуру, не маленьку, не зеленого кольору. Ця фігура не є конусом, кругом, не є об'ємною фігурою. (Прямокутник)
Червоний Жовтий Жовтий Блакитний
Жовтий Жовтий
4. «Мозкова атака» - змагання між рядами
- Яка властивість притаманна прямокутнику?
- Як знайти периметр прямокутника?
- Як знайти площу прямокутника?
- Які об'ємні фігури вам відомі?
5. Робота над задачею
- Щоб вам було зручно працювати, потрібно десь розміститися. Як генеральний директор я орендував будинок.
Він складається з трьох зал. Площа першої зали має форму прямокутника зі сторонами 24м і 30м. Площа другої зали становить ¾ площі першого, а площа третьої – удвічі більша за площу другої. Якою є площа всього будинку?
Короткий запис
– 24 м · 30 м
– ?, ¾ ?
– ?, у 2 р. більша
Розв'язання
1) 24 · 30 = 720 () – площина 1-ї зали; 2) 720 : 3 · 4 = 960 () – площина 2-ї зали; 3) 960 · 2 = 1920 () – площина 3-ї зали; 4) 720 + 960 + 1920 = 3600 () Відповідь: площа будинку 3600 ()
» Фізкультхвилинка
Стільки раз ногою тупни 32 : 4 (8) Стільки раз в долоні плесни 35 : 7 (5) Ми присядем стільки раз 36 : 6 (6) І нахилимось в той час 24 : 8 (3) Підстрибнемо рівно стільки 25 : 5 (5)
6. Гра «Знайди помилку»
34 057 · 4 = 127 228 (136 228)
90 40 · 300 = 2 412 000 (2 712 000)
9522 : 3 = 3174
12 384 : 6 = 264 (2064)
7. Самостійна робота. Гра «Випиши рахунок у банк»
- Сьогодні кожен із вас побуває в ролі банківського службовця. Вам потрібно виписати банківський рахунок. Ва рахуватимете гроші, тому слід бути дуже уважним.
Учитель видає кожному учневі «рахунок», на якому він виконає завдання.
РАХУНОК № |
||||||||||||||||
b |
= |
8 |
8 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(b |
· |
7 |
- |
b |
: |
3 |
4) |
· |
3 |
= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Бухгалтер: |
||||||||||||||||
Перевіряють «ревізори» (учні, які першими виконали завдання).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
- Розповісти про ваші особисті враження й успіхи на уроці допоможе скринька із незакінченими реченнями.
● Я повторив (ла)… ● Я зрозумів (ла)… ● Я удосконалив (ла) уміння… ● Повторив (ла) правило… ● Найбільший успіх на уроці… ● Найбільші труднощі на уроці…
VI. САМООЦІНЮВАННЯ
- А зараз на картках із зображенням обличчя, що лежать у вас на партах, намалюйте посмішку, що відображала б вашу роботу на уроці.
● Працював ефективно, творче, активно. ● Старався. ● Працював нижче своїх можливостей. – Зробіть для себе висновки.
Оцінювання роботи учнів вчителем.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ УЧИТЕЛЯ)