Тема уроку: „Щасливий той, хто щасливий у себе вдома...”(за
п'єсою І.Я.Франка „Украдене щастя”) Проблема
морального вибору, сенсу людського життя.
Мета: з'ясувати, наскільки свідомо школярі зрозуміли зміст п'єси; удосконалювати вміння та навички аналізувати художній образ, чітко ставити запитання, аргументовано висловлювати власну точку зору; розвивати образне, логічне та критичне мислення; відповідальність людини за свої вчинки та поведінку, здатність самостійно приймати рішення.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть довести, що драма має соціально-філософське підґрунтя; визначати основні проблеми твору; сформулювати власне ставлення до того, що трапилося з героями твору; висловлювати свою думку відносно морального вибору людини в житті; давати відповідь на питання: чи можливо досягнути щастя в житті ?; набути навичок в роботі в групі, визначаючи та аргументуючи свою позицію в групі щодо обговорюваного питання; прогнозувати можливі наслідки.
Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору з елементами дискусії.
Урок-дискусія
за п’єсою І.Я.Франка „Украдене щастя”
вчитель української мови та літератури
Городоцького ліцею №2
м. Городка
Хмельницької області
Мацьоха Ніна Леонтіївна
Тема уроку: „Щасливий той, хто щасливий у себе вдома...”(за
п’єсою І.Я.Франка „Украдене щастя”) Проблема
морального вибору, сенсу людського життя.
Мета: з’ясувати, наскільки свідомо школярі зрозуміли зміст п’єси; удосконалювати вміння та навички аналізувати художній образ, чітко ставити запитання, аргументовано висловлювати власну точку зору; розвивати образне, логічне та критичне мислення; відповідальність людини за свої вчинки та поведінку, здатність самостійно приймати рішення.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть довести, що драма має соціально-філософське підґрунтя; визначати основні проблеми твору; сформулювати власне ставлення до того, що трапилося з героями твору; висловлювати свою думку відносно морального вибору людини в житті; давати відповідь на питання: чи можливо досягнути щастя в житті ?; набути навичок в роботі в групі, визначаючи та аргументуючи свою позицію в групі щодо обговорюваного питання; прогнозувати можливі наслідки.
Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору з елементами дискусії.
Наочні засоби навчання: роздавальний матеріал, додатки(історія створення п’єси, жанрова різноманітність творів І.Я. Франка, схеми відповідей, таблиця:„Проблематика твору” , плакат з малюнком трикутника, портрет письменника.
ХІД УРОКУ
Орієнтовний план і методи проведення уроку
І. Мотивація
Я дуже рада вас бачити знову на уроці української літератури! Щиро вірю, що ми зможемо з вами довести думку про те, що взаємо підтримка та розуміння – це крок до перемоги. Сподіваюся, що зможемо довести: толерантні люди здатні перебороти всі перешкоди.
На дошці зображений малюнок і плакат. Скажіть, які асоціації у вашій уяві виникають, як це ми можемо пов’язати з ходом нашого уроку?
На дошці поряд з малюнком фіксую думки учнів:
Як же ці визначення ми можемо пов’язати з ходом нашого уроку?
Вивчаючи п’єсу І.Я.Франка, ми з вами зосередимо увагу на конфлікті, який треба розв’язати.
Хочу здивувати вас фразою Володимира Селіванова (підполковника з м. Калуш): „Ви повинні любити конфлікт”. Бо саме конструктивний конфлікт, а не гострий, породжує гарну дискусію. І перед початком нашого уроку хочу узгодити з вами правила –
10 заповідей дискусії:
ІІ. Оголошення теми та основних завдань уроку
-А тепер час розпочати наш урок.
(Під звуки повільної гуцульської мелодії розкриваю дошку, на якій записані тема, епіграф та основні питання уроку)
ІІІ. Повідомлення учнів
На сьогоднішній урок учні підготували інформаційні довідки на такі питання:
1 команда 2 команда 3 команда
Розвиток драматургії Історія створення Проблеми, які
у творчості І.Я.Франка; драми порушив автор у
особливості драматичних п’єсі „Украдене
творів. щастя”.
- Я пропоную вам знову повернутися до нашого малюнка. Ми з’ясували, що він відображає конфлікт. Між ким із героїв твору виникає даний конфлікт?
(Учні називають , а вчитель вивішує імена героїв на кути
трикутника
Михайло
Анна Микола
- Так, це дійсно Анна, Михайло і Микола. Який конфлікт між ними відбувся? Що сталося між Анною і Миколою? А між Анною і Михайлом? Між Миколою і Михайлом?
Щоб краще зрозуміти причини конфлікту я пропоную вам на деякий час стати героями, про яких йдеться у творі. Від їхнього імені донесіть до присутніх історію свого життя. Ваші відповіді повинні будуватись за схемою:
1 група 2 група 3 група
Я, Анна, вважаю, що Я, Михайло, колись... Я, Микола, дуже...
колись... Після цього став... Докладав усіх зусиль,
Це зробили тому, що... Вирішив будь-яким щоб зробити...
Таким чином, я... чином... Але всі зусилля...
Позитивне те... Хотів бути... Став тим, ким є...
Негативним є те... Зміст життя в тому... Зміст життя в тому...
Зміст життя в тому...
- Після щирої розповіді наших героїв ви можете завдати їм запитання. Що ви не зрозуміли із вчинків героїв, можливо, хочете дати їм якусь пораду. Будь ласка, запитуйте.
ІV. Аналіз образів твору
А тепер перейдемо до аналізу змісту твору. Проведемо його у формі бліц-опитування. Питання:
Прокоментуйте її слова: „Він для мене все: і світ, і люди, і честь, і присяга...”
V. Робота в групах
- То що ж таке щастя? Та й у чому, врешті, сенс людського життя? Чи є на ці питання однозначна відповідь? Спираючись на ваші твори-мініатюри, які ви написали вдома, виконаємо наступну вправу.
Опрацюйте в групах свої твори: обмінявшись зошитами, виберіть із них найцікавіші визначення поняття „Щастя” і зачитайте.
Наступна вправа „Займи позицію”:
Пропоную вам вибрати одну з позицій, яка вам найближча, аргументуйте її.
Щастя – це бути коханою і кохати.
Щастя – це вірність.
Щастя – це матеріальний добробут.
Щастя – це здоров’я.
Щастя – це......
VІ. Підсумкова бесіда
І наостанок я хочу вас запитати:
VІІ. Оголошення домашнього завдання
Дайте письмову відповідь на запитання:
Вчитель. Дякую вам за співпрацю, чуйність, доброту. Бажаю вам бути щасливими. Боріться за своє щастя і за щастя своїх рідних. Недарма говорять: „Щаслива людина тільки тоді, коли щасливі її рідні”.
Урок-дискусія за п’єсою І.Я.Франка „Украдене щастя”