Урок-дискусія за п’єсою І.Я.Франка „Украдене щастя”„Щасливий той, хто щасливий у себе вдома...”

Про матеріал

Тема уроку: „Щасливий той, хто щасливий у себе вдома...”(за

п'єсою І.Я.Франка „Украдене щастя”) Проблема

морального вибору, сенсу людського життя.

Мета: з'ясувати, наскільки свідомо школярі зрозуміли зміст п'єси; удосконалювати вміння та навички аналізувати художній образ, чітко ставити запитання, аргументовано висловлювати власну точку зору; розвивати образне, логічне та критичне мислення; відповідальність людини за свої вчинки та поведінку, здатність самостійно приймати рішення.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть довести, що драма має соціально-філософське підґрунтя; визначати основні проблеми твору; сформулювати власне ставлення до того, що трапилося з героями твору; висловлювати свою думку відносно морального вибору людини в житті; давати відповідь на питання: чи можливо досягнути щастя в житті ?; набути навичок в роботі в групі, визначаючи та аргументуючи свою позицію в групі щодо обговорюваного питання; прогнозувати можливі наслідки.

Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору з елементами дискусії.

Перегляд файлу

 

 

Урок-дискусія

за п’єсою І.Я.Франка „Украдене щастя”

 

 

 

 

вчитель української мови та літератури

Городоцького ліцею №2

м. Городка

Хмельницької області

 

Мацьоха Ніна Леонтіївна

Тема уроку: „Щасливий той, хто щасливий у себе вдома...”(за                    

                           п’єсою І.Я.Франка „Украдене щастя”) Проблема

                            морального вибору, сенсу людського життя.

 

Мета: з’ясувати, наскільки свідомо школярі зрозуміли зміст п’єси; удосконалювати вміння та навички аналізувати художній образ, чітко ставити запитання, аргументовано висловлювати власну точку зору; розвивати образне, логічне та критичне мислення; відповідальність людини за свої вчинки та поведінку, здатність самостійно приймати рішення.

 

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть довести, що драма має соціально-філософське підґрунтя; визначати основні проблеми твору; сформулювати власне ставлення до того, що трапилося з героями твору; висловлювати свою думку відносно морального вибору людини в житті; давати відповідь на питання: чи можливо досягнути щастя в житті ?; набути навичок в роботі в групі, визначаючи та аргументуючи свою позицію в групі щодо обговорюваного питання; прогнозувати можливі наслідки.

 

Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору з елементами дискусії.

 

Наочні засоби навчання: роздавальний матеріал, додатки(історія створення п’єси, жанрова різноманітність творів І.Я. Франка, схеми відповідей, таблиця:„Проблематика твору” , плакат з малюнком трикутника, портрет письменника.

 

ХІД УРОКУ

 

Орієнтовний план і методи проведення уроку

  1. Мотивація (ознайомлення з малюнком  та плакатом, що розміщені на дошці).
  2. Представлення теми та очікуваних результатів.
  3. Повідомлення про розвиток драматургії у творчості І.Франка, історична основа написання драми.
  4. Робота в групах (пошук відповідей на запитання „Хто в кого вкрав щастя?”, „Моральний вибір, чим він обумовлений?”)
  5. „Займи позицію” (пошуки відповідей на запитання „Хто в кого вкрав щастя?”, „Чи можливе воно?”. Опрацювання домашніх творів „Що таке щастя? В чому сенс людського життя?”)

 

І. Мотивація

       Я дуже рада вас бачити знову на уроці української літератури! Щиро вірю, що ми зможемо з вами довести думку про те, що взаємо підтримка та розуміння – це крок до перемоги. Сподіваюся, що зможемо довести: толерантні люди здатні перебороти всі перешкоди.

       На дошці зображений малюнок і плакат. Скажіть, які асоціації у вашій уяві виникають, як це ми можемо пов’язати з ходом нашого уроку?

            На дошці поряд з малюнком фіксую думки учнів:

  • життєву дорогу;
  • пересіченість долі;
  • геометричну фігуру;
  • конфлікт, який необхідно розв’язати;
  • темряву, безвихідність

 

Як  же ці визначення ми можемо пов’язати з ходом нашого уроку?

Вивчаючи п’єсу І.Я.Франка, ми з вами зосередимо увагу на конфлікті, який треба розв’язати.

     Хочу здивувати вас фразою Володимира Селіванова (підполковника з м. Калуш): „Ви повинні любити конфлікт”. Бо саме конструктивний конфлікт, а не гострий, породжує гарну дискусію. І перед початком нашого уроку хочу узгодити з вами правила –

                  10 заповідей дискусії:

  1. говорити чесно;
  2. коротко;
  3. виразно;
  4. голосно;
  5. не перебивати;
  6. використовувати правило піднятої руки;
  7. поважаючи думку ближнього;
  8. вести діалог;
  9. не мовчати;
  10. не протиставляти себе іншим, бути толерантним.

ІІ. Оголошення теми та основних завдань уроку

-А тепер час розпочати наш урок.

(Під звуки повільної гуцульської мелодії розкриваю дошку, на якій записані тема, епіграф та основні питання уроку)

  • Тема уроку: „Щасливий той, хто щасливий у себе вдома” (за п’єсою І.Я.Франка „Украдене щастя”).Проблема морального вибору, сенсу людського життя.
  •    Епіграф: „Метою моїх творів зовсім не буває саме розкриття                         ненормальностей життя, але поперед усього віднаходження   поезії та краси в тім ненормальнім життю, яке складається у    людей різних верств, і віднаходження поривів та змагань до поправи того життя.” (І.Я.Франко)
  • Основні питання, над якими ми будемо працювати:
  1. Розвиток драматургії у творчості І.Я.Франка; особливості драматичних творів.
  2. „Украдене щастя” – найвидатніший сценічний твір драматурга.
  3. Історія створення драми.
  4. Проблематика, жанрова своєрідність твору.
  5. Суть та розвиток конфлікту.

 

ІІІ. Повідомлення учнів

На сьогоднішній урок учні підготували інформаційні довідки на такі питання:

1 команда                        2 команда                      3 команда

Розвиток драматургії                 Історія створення                Проблеми, які

у творчості І.Я.Франка;              драми                                   порушив автор у

особливості драматичних                                                        п’єсі „Украдене

творів.                                                                                        щастя”.

 

- Я пропоную вам знову повернутися до нашого малюнка. Ми з’ясували, що він відображає конфлікт. Між ким із героїв твору виникає даний конфлікт?

    (Учні називають , а вчитель вивішує імена героїв на кути

трикутника                                            

                                                               Михайло

 

 

 

 

 

 

                                                                                   Анна               Микола

- Так, це дійсно Анна, Михайло і Микола. Який конфлікт між ними відбувся? Що сталося між Анною і Миколою? А між Анною і Михайлом? Між Миколою і Михайлом?

Щоб краще зрозуміти причини конфлікту я пропоную вам на деякий час стати героями, про яких йдеться у творі. Від їхнього імені донесіть до присутніх історію свого життя. Ваші відповіді повинні будуватись за схемою:

1 група                               2 група                               3 група

Я, Анна, вважаю, що                       Я, Михайло, колись...                      Я, Микола, дуже...

колись...                                            Після цього став...                           Докладав усіх зусиль,

Це зробили тому, що...                    Вирішив будь-яким                        щоб зробити...

Таким чином, я...                             чином...                                            Але всі зусилля...

Позитивне те...                                Хотів бути...                                     Став тим, ким є...

Негативним є те...                           Зміст життя в тому...                       Зміст життя в тому...

Зміст життя в тому...

 

- Після щирої розповіді наших героїв ви можете завдати їм запитання. Що ви не зрозуміли із вчинків героїв, можливо, хочете дати їм якусь пораду. Будь ласка, запитуйте.

 

 ІV. Аналіз образів твору

А тепер перейдемо до аналізу змісту твору. Проведемо його у формі бліц-опитування. Питання:

  1. Сусідка Задорожних Настя вважає, що сімя Анни і Миколи найщасливіша в селі. Чи є в цьому частка правди? Відшукайте в тексті і зачитайте, що підтверджує те, що сімя  нещаслива.
  2. Чи справді Микола – „туман вісімнадцятий”, затуркана істота? Чи, може, є в нього гарні риси, а сам він здатний на глибокі й щирі почуття?
  3. Як ви ставитесь до вчинку Анниних братів?
  4. Як відреагувала Анна на звістку, що Михайло живий?
  5. Чи змінився Михайло? Що його змінило?
  6. Чому ж все-таки Анна зрадила Миколі?
  7. А якою раніше була мораль? А в сьогочасному суспільстві?
  8. Чи можна сказати, що Анна і Михайло неправильно поводяться в ситуації, що склалася? Наведіть цитати.
  9. Чи можна назвати ставлення Анни і Михайла до Миколи людяним, гуманним?
  10. Що стало останньою краплею, яка переповнила чашу терпіння Миколи?
  11. Як ставиться громада до Анни і Михайла? А до Миколи?
  12. Чи хотів Микола вбити Гурмана? Чому так сталося?
  13. Чи винен Михайло у своїй смерті?
  14. Що незвичного ви помітили в традиційному любовному трикутнику?
  15. У чому сенс життя кожного з персонажів?
  16. Хто з героїв окрадений найбільше? Хто в кого вкрав щастя: Анна в Миколи? Микола в Анни? Михайло в Миколи?
  17. Поясніть назву твору.
  18. Чи взагалі можливе щастя без страждання?
  19. Чому Анна відкрито демонструє своє кохання до Михайла Гурмана?

Прокоментуйте її слова: „Він для мене все: і світ, і люди, і честь, і присяга...”

  1. Як автор розв’язує етичне питання: чи зрада це з боку Анни, адже вона присягала в церкві бути вірною?
  2. Чи можна Миколу назвати жертвою обставин, адже він, одружуючись з Анною, знав, що вона його не любить?
  3. Має чи не має права на щастя Михайло Гурман? Чим пояснити його жорстокість до людей і водночас благородство у фінальній сцені?
  4. Чи можливий інший кінець у розв’язанні конфлікту між героями драми?
  5. Чи відповідає п’єса на запитання: Як досягти щастя?

 

V. Робота в групах

-  То що ж таке щастя? Та й у чому, врешті, сенс людського життя? Чи є на ці питання однозначна відповідь? Спираючись на ваші твори-мініатюри, які ви написали вдома, виконаємо наступну вправу.

     Опрацюйте в групах свої твори: обмінявшись зошитами, виберіть із них найцікавіші визначення поняття „Щастя” і зачитайте.

 

Наступна вправа „Займи позицію”:

Пропоную вам вибрати одну з позицій, яка вам найближча, аргументуйте її.

Щастя – це бути коханою і кохати.

                                  Щастя – це вірність.                 

 Щастя – це матеріальний добробут.

                                  Щастя – це здоровя.

                                  Щастя – це......

 

VІ. Підсумкова бесіда

І наостанок я хочу вас запитати:

  1. Чи актуальна п’єса у наш час?
  2. Чого навчає п’єса? (слухати не тільки свого серця, а й дослухатися до розуму і боротися за своє щастя)
  3. У чому філософський зміст твору? (шукати надійних засобів у боротьбі за щастя для всіх)
  4. Чому писав І.Я.Франко: ”Мої п’єси – то мій смуток”? Який лютий біль розривав його серце?

 

   VІІ. Оголошення домашнього завдання

Дайте письмову відповідь на запитання:

  1. Чому людина прагне щастя?
  2. Чим обумовлений моральний вибір людини в житті?

 

Вчитель. Дякую вам за співпрацю, чуйність, доброту. Бажаю вам бути щасливими. Боріться за своє щастя і за щастя своїх рідних. Недарма говорять: „Щаслива людина тільки тоді, коли щасливі її рідні”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-дискусія за п’єсою І.Я.Франка „Украдене щастя”

 

 

 

doc
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
2397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку