Мета: розповісти учням про одяг, заняття, спільні ігри для хлопчиків і дівчаток; пояснити, як правильно обирати друзів, знайомитися, спілкуватися, товаришувати; формувати доброзичливе ставлення до друзів; вчити підтримувати доброзичливі стосунки з однокласниками.
Тема. «Дівчатка і хлопчики. Уміння товаришувати»
Практична робота: «Спільні ігри для хлопчиків і дівчаток». Розігрування діалогів знайомства
Мета: розповісти учням про одяг, заняття, спільні ігри для хлопчиків і дівчаток; пояснити, як правильно обирати друзів, знайомитися, спілкуватися, товаришувати; формувати доброзичливе ставлення до друзів; вчити підтримувати доброзичливі стосунки з однокласниками.
ХІД УРОКУ
Коло «Ми веселі, ми чудові, ми кмітливі, ми просто клас»
Дерево «Очікувань»
- Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Вправа «Впіймай м’яча»
- Яку домашню роботу виконують ваші матусі?
- Яку домашню роботу виконує твій тато?
- Яку роботу вони роблять разом?
- Як тато допомагає мамі, а мама — йому?
- А чи є якась домашня робота, яку виконуєте тільки ви?
III. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу.
1 Гра «Мій друг»
— Напевно, кожен у класі має друзів. Пропоную пограти у гру за такими правилами.
Першим виходить один учень (за бажанням). Він має підійти до свого друга, взяти його за руку і вивести на середину класу. Потім той, кого обрали, виводить на середину класу свого друга. Таким чином усі діти мають об'єднатися у велике коло.
Потім учитель звертається до дітей: «Подивіться, яке велике у нас утворилося коло, і в ньому опинились усі ми. Отже, всі ми — друзі». Діти плескають у долоні.
Може статися так, що якусь дитину не вибере ніхто, тоді вчитель має взяти цю дитину і стати разом з нею у коло.
- Хто такий друг? (Це близька тобі людина, яка допомагає, співчуває, ділиться тим, що у неї є, тощо.)
- Чи маєте ви друзів?
- Хто вони?
- Чим вони вам подобаються?
- Чи з'явились у вас нові друзі в школі?
2 Вправа «Мікрофон»
— Розкажи, хто твій друг.
Наприклад:
Мій друг — Сашко Володарський.
— Розкажи, який твій друг. Склади речення.
Наприклад:
Мій друг любить читати. Мій друг чесний.
— Іноді діти у класі не дружать із тими, хто відрізняється від них певними ознаками: худі, товсті, низького зросту, косоокі тощо. Чи траплялися такі випадки у вашому класі? Наведіть приклади.
Висновок. Живи з усіма в мирі і злагоді.
3 Вправа «Ця дитина — хлопчик чи дівчинка?»
Учитель зачитує історії про дітей, що не містять інформацію про стать дитини. Прочитавши одну з історій, вчитель запитує: «Ця дитина — хлопчик чи дівчинка?». Записавши відповідь на дошці, вчитель запитує: «Як ви вважаєте, більшість людей подумала б, що ця дитина — хлопчик, чи сказала б, що це — дівчинка?».
Орієнтовні історії
• Я знаю дитину, якій подобається усе робити без допомоги дорослих. Ця дитина любить самостійно виконувати домашні завдання, їй подобається без супроводу дорослих їздити в гості до бабусі і дідуся, які живуть в іншому мікрорайоні міста.
• Я знаю дитину, якій дуже подобається стежити за порядком у її оселі. Вона охоче прибирає, складає речі, миє посуд, поливає вазони.
- Чи можуть дружити між собою хлопчики і дівчатка? Наведіть приклади.
- Які іграшки, ігри, заняття у хлопчиків і дівчаток вашого класу є спільними? Наведіть приклади.
4 Робота в парах
1) Робота за малюнками. (ст.25)
— Оберіть одяг для дівчаток і хлопчиків.
— Який одяг притаманний і хлопчикам, і дівчаткам?
2) Моделювання ситуації спілкування дівчаток і хлопчиків. Складання діалогів.
Навчання.
Гра.
Праця.
Прогулянка.
5 Фізкультхвилинка музична
V. Узагальнення та систематизація отриманих знань
1 Практична робота: «Спільні ігри для хлопчиків і дівчаток»
1) Робота в парах.
Діти, чи багато ви знаєте ігор?
Які з них — ваші улюблені?
Розкажіть одне одному про свою найулюбленішу гру. (Діти обговорюють в парах найулюбленіші ігри.)
— Діти, назвіть найцікавіші ігри. (Шашки, жмурки, лото тощо.)
2) Розучування рухливих ігор.
БЕЗДОМНИЙ ЗАЄЦЬ
Гравці, крім двох, стають парами у коло (обличчям один до одного), взявшись за руки. Один із гравців — «заєць», інший — «вовк». «Заєць», який тікає від «вовка», ховається в середину пари. Той, до кого «заєць» став спиною, стає «безпритульним зайцем». Якщо «вовкові» вдається наздогнати «зайця», вони міняються ролями.
БУЗЬКИ (українська народна гра)
Усі учасники гри малюють собі кола діаметром 1 м (можна використати гімнастичні обручі) і стають у них на одній нозі. Учитель говорить: «Бузьки полетіли!». Всі учасники гри бігають майданчиком, махають «крилами».
Учитель забирає одне «гніздо» і говорить: «Бузьки прилетіли!». Всі учасники займають будь-які «гнізда» і стоять на одні нозі. Хто не має «гнізда» і не може стояти на одній нозі, вибуває з гри.
— У які ігри ви граєтеся з друзями? Складіть речення.
Наприклад:
Я граю з друзями у футбол.
2 Розігрування діалогів знайомства. Робота в парах
- У вас є друзі: хлопчики й дівчатка. Розкажіть про них.
- Як можна познайомитися?
3 Тестування
— Оберіть правильну відповідь.
1) У класі ти вже відповів:
а) тобі хочеться відповісти ще;
б) ти даєш можливість відповісти іншим.
2) Товариш образив тебе:
а) ти намагаєшся з ним порозумітися;
б) ти помстишся йому.
3) Ти з товаришем посварився:
а) обов'язково будеш битися;
б) підеш на примирення.
5 Гра «Зустріч із другом»
Учитель читає текст, а діти виразними рухами намагаються продемонструвати свої почуття.
— У хлопчика був друг. Але настало літо, і їм довелося розстатися. Хлопчик залишався у місті, а його друг поїхав відпочивати разом із батьками. Сумно в місті без друга. Минув місяць. Одного разу йшов хлопчик вулицею і раптом побачив, як з магазину ви йшов його друг. Як же зраділи вони один одному!
Діти встають і виразними рухами показують почуття радості та задоволення від зустрічі з другом (обійми з другом, потискання рук, посмішка тощо).
6 Робота над прислів'ям
Нема друга — шукай, а знайшов — бережи.
VI. Підсумок уроку Метод «Мікрофон»
обережність, вміння чинити розсудливо.
1