Мета: дати учням уявлення про настрій людей, його вплив на здоров'я (власне й оточуючих); вчити порівнювати різні настрої, наводити приклади впливу настрою на самопочуття; вчити розпізнавати ситуації, що покращують настрій
Тема. «Емоції та настрій людини. Як покращити настрій»
Практичні роботи: вправи «Вгадай емоцію», «Намалюй настрій»
Мета: дати учням уявлення про настрій людей, його вплив на здоров'я (власне й оточуючих); вчити порівнювати різні настрої, наводити приклади впливу настрою на самопочуття; вчити розпізнавати ситуації, що покращують настрій, вербальні і невербальні вияви емоцій; розвивати у дітей уміння створювати та підтримувати гарний і веселий настрій, вміння оцінювати свій емоційний стан, використовувати прийоми для самозаспокоєння.
ХІД УРОКУ
Коло «Ми веселі, ми чудові, ми кмітливі, ми просто клас»
Дзвоник всім нам дав наказ: До роботи, перший клас!
- Як улаштувати веселе свято?
- Як вітаються і прощаються українці?
- Які прислів'я про здоров'я ви знаєте?
Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як настрій впливає на здоров'я, будете вчитися створювати та підтримувати гарний і веселий настрій.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Вступна бесіда
- Навколо нас живе багато людей. Скажіть, що у них спільне, чим вони схожі? (В усіх людей є руки, ноги, очі тощо.)
- Добре, а як це назвати одним словосполученням? (В усіх людей схожа форма тіла.)
- Діти, а чи існують між людьми певні відмінності? (Люди поводяться по-різному. В усіх людей буває різний настрій і різний характер. Люди бувають добрі і злі, веселі і сумні.)
2. Перегляд презентації «Емоції людини»
3 Робота зі схематичними зображеннями
— Зараз пограємо в гру. Ви маєте затулити вуха і визначити, що
я вимовлю.
Учитель вимовляє певну фразу (не дуже голосно), потім показує, що можна відкрити вуха.
- Яке почуття я переживала, звертаючись до вас? (Радість)
- Як ви визначили? (Ви посміхалися. У вас були радісні очі.)
- Подивіться, у мене на дошці висять схематичні зображення облич. Яке з них відбиває мій стан?
Учень виходить до дошки і показує певний малюнок.
— Як назвемо малюнок? (Радість)
Учитель прикріплює табличку зі словом «радість» під обраним малюнком.
Учитель демонструє ілюстрацію, на якій зображений хлопчик, що плаче.
— Як ви вважаєте, яке почуття переживає цей хлопчик? (Він
сумує, засмучений.)
— Знайдіть малюнок, що відповідає його стану.
Учень виходить до дошки і показує певний малюнок.
Учитель прикріплює табличку «смуток».
- Як ви це визначили? Що змінилося в рисах обличчя? (Змінилися рот, очі, брови.)
- Тепер подивіться на мене і визначте мій стан. Оберіть відповідний малюнок.
Учитель зображує гнів і невдоволення. Учень обирає малюнок.
- Як ви визначили? (У вас насуплені брови.)
- А що при цьому з'явилося на лобі? (Зморшки)
- Так, коли людина невдоволена, у неї з'являються зморшки. Як назвемо малюнок? (Гнів)
Учитель прикріплює табличку зі словом «гнів» під малюнком.
На дошці — дві картинки. На першій — зображення хлопчика, який дивується, на другій — хлопчика, що злякався комахи. Діти визначають стан хлопчиків і співвідносять їх зі схематичними зображеннями.
- Як ви визначили стан дітей? (На першій картинці хлопчик дивується, у нього підведені брови і широко відкритий рот, а на другій картинці у хлопчика від переляку широко розкриті очі.)
- Як назвемо малюнки? (Перший — «здивування», другий — «страх»)
Учитель прикріплює таблички зі словами «здивування» і «страх» під малюнками.
Розглядаючи ілюстрації і схематичні зображення, ми виявили, що у них різне розташування брів, очей і рота при певному стані. Хто знає, яким словом називають ці різні вирази обличчя? (Відповіді дітей.)
- Діти, це емоції.
Учитель прикріплює картку зі словом «емоції».
- Що ще допомагає нам визначити стан людини? Чим супроводжуються емоції? (Рухами)
- Наші рухи називаються жестами.
Учитель прикріплює картку зі словом «жести».
— Отже, як, за допомогою чого можна спілкуватися одне з од
ним? (За допомогою мовлення, емоцій і жестів.)
Людина може радіти, сумувати, боятися, дивуватися, гніватися.
Пригадайте, коли у вас гарний настрій, а коли — поганий.
- Як ваш настрій пов'язаний із самопочуттям?
Висновок. Гарний настрій допомагає зберегти здоров'я. Усмішка прикрашає обличчя. Настрій легко передається іншим людям, тому необхідно вміти зберігати гарний настрій і дарувати радість іншим.
4 Відеофізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1 Бесіда
Нерідко причиною поганого настрою є певні переживання і почуття, які вас хвилюють і тривожать. Це здивування, страх, радість, смуток, гнів, сором. Ви не можете залишатися байдужими до того, що вас оточує і що відбувається навколо. Іноді чиїсь учинки чи якісь події хвилюють вас тривалий час.
Наведіть приклад чийогось учинку, коли ви відчували страх.
Ваші почуття, бажання, уподобання керують вашою поведінкою.
2. відео «Уроки гарної поведінки з Тітонькою Совою»
Отже, ваш настрій відбивається на поведінці, вчинках, діях, розмові, ставленні до оточуючих. Якщо настрій гарний, вам хочеться спілкуватися з друзями, допомагати іншим. І навпаки: якщо настрій поганий — ніщо не миле; оточуючі дратують, на уроці ви неуважні, часто помиляєтеся, не знаходите потрібного слова у спілкуванні з друзями.
3. Вправа-прийом для самозаспокоєння. Гра «Твоя маска»
- Візьміть дзеркало і, дивлячись на своє обличчя, покажіть радість, печаль, здивування, обурення, гнів, злість, спокій.
- Зморщіть чоло, піднявши брови («здивування») — розслабтеся. Намагайтеся тримати чоло абсолютно гладким протягом хвилини.
- Насуптеся («серджуся») — розслабте брови.
- Розплющте якомога ширше очі («страх») — розслабте повіки.
- Розширте ніздрі («вдихаю запах»).
- Примружтеся («жах») — розслабте повіки; звузьте очі — розслабте.
- Підніміть верхню губу, зморщивши ніс («презирство») — розслабте.
- Оскальте зуби («лють») — розслабте щоки і рот.
- Відтягніть униз нижню губу — («огида») — розслабте.
— Яка «маска» вам найбільше сподобалася? Яка — найменше?
Висновок. Якщо хтось тебе розсердив або образив, не плати кривдникові тим самим, а спокійно поговори із ним.
4 Робота в парах
1) Гра «Добре чи погано».
— Зафарбуйте відповідь «добре» — зеленим, «погано» — черво
ним олівцем.
Висновок. Перед тим, як щось зробити чи сказати, подумай, чи не зашкодить це тобі чи іншим людям.
5 Робота за малюнками.
— Розгляньте малюнки. Хто на них зображений? Пронумеруйте малюнки у потрібному порядку. Складіть за ними невеличку розповідь, уживаючи ввічливі слова під час розмови їжачка з козлика
ЯК КОЗЛИК ДОПОМІГ ЇЖАЧКУ ЯБЛУК НАРВАТИ
Одного разу набрів їжачок у лісі на яблуню. На ній було багато красивих і смачних яблук. Але всі яблука висіли високо-високо. Як їх дістати їжачкові? Бачить він — на лузі пасеться козлик. Підійшов їжачок до нього і просить:
- Будь ласка, козлику, допоможи мені яблук нарвати.
- Гаразд, — з радістю погодився козлик.
Підійшов він до яблуні і став бити ріжками по стовбуру. Яблунька захиталася, і яблучка дощем посипалися на землю. Зраділи козлик і їжачок. Разом почали збирати смачні яблучка.
- Дякую тобі, козлику! Я буду тебе згадувати всю довгу зиму.
- До побачення, їжачку, смачного тобі!
Сонечко дивилося на козлика і їжачка і теж раділо разом із ними.
Висновок. Будь добрим до інших, буде добре і тобі.
6 Практичні роботи: вправи «Вгадай емоцію», «Намалюй настрій»
1) Вправа «Вгадай емоцію».
Один з учасників групи повертається спиною до решти. Учасникам пропонується картка з одним із схематичних мімічних зображень емоційного стану: заздрість, образа, смуток тощо. Група зображує його. Потім той, хто стояв спиною, повертається і намагається відгадати, який емоційний стан зображує група.
2) Вправа «Намалюй настрій».
Кожен на аркуші малює свій настрій, ділиться емоціями.
3) Робота над прислів’ями.
Добре слово краще за цукор та мед.
VI. Підсумок уроку
Виразіть свій настрій на ваших смайликах
1