Дата: 19.03.2023р.
Вчитель. Шевченко Л.Л.
Клас: 2
Предмет. Дизайн і технології
Тема. Оригамі. «Лисички - хитрунки».
Мета. Навчити виготовляти виріб об'ємної форми з паперу та картону в техніці оригамі; удосконалювати навички роботи з папером;
розвивати творчі здібності і мислення на уроках трудового навчання, спостережливість, акуратність у роботі; удосконалювати і закріплювати навички зображення тварин, їх пропорцій і характеру, просторового положення; розвивати в учнів творчу уяву;
виховувати любов до праці, до тварин.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: пісенька «Я лисичка, я сестричка», зразок виробу, технологічна карта (Додаток 1), малюнок «Лисичка»(Додаток 2), малюнок «Дякую за увагу»(Додаток 3), ілюстрації до українських народних казок (Додаток 4).
Інструменти та матеріали: двосторонній папір для оригамі, картон, ножиці, клей, серветка для рук, пензлик.
Хід уроку
1. Організація класу.
1.1. Привітання.
Встали діти всі рівненько
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли.
Й працювати почали.
Посміхнулися ще раз,
Адже ми найкращий клас.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.
- Сьогодні на уроці нам будуть необхідні ножиці, кольоровий папір, клей, серветка та фломастери чи олівці.
2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
- Щоб дізнатися, що ми сьогодні будемо виготовляти послухайте загадку.
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (лисиця) (Додаток 2)
Так, справді це лисичка. Пропоную вам поспівати в караоке пісеньку лисички –сестрички з мультфільму «Коза – дереза ». https://www.youtube.com/watch?v=AoYQaZaA10s
Сьогодні ми з вами навчимося виготовляти лисичку в техніці оригамі.
3. Сприймання й усвідомлення нового навчального матеріалу.
3.1. Інформаційний етап. Сьогодні ми познайомимося з технікою оригамі.
Оригамі (орі – складати, камі – папір) тобто «складати папір» – мистецтво складання паперу.
В оригамі використовуються небагато різних згинів, але вони можуть бути скомбіновані багатьма способами й утворювати дуже складні фігури. Зазвичай фігури оригамі складають без розрізів з квадратного аркуша, сторони якого можуть бути різних кольорів.
Хоча, щодо походження оригамі є деякі розбіжності, але напевно можна сказати, що розвинулось оригамі саме в Японії. Спочатку це була забавка переважно для дітей, доки Йосідзава Акіра не додав нові технології, такі як мокре складання та система зображення отримання фігур, що отримала назву система Йосідзави-Рендлета. З 1960-х мистецтво орігамі почало активно поширюватись у всьому світі, з'явилися такі напрями, як модульне орігамі, кірикомі, чисте оригамі.
3.2. Розповідь з елементами бесіди про лисичку.
- Діти, що ви знаєте про лисичку?
- Чим харчується лисиця?
-Які казки ви знаєте, де героїнею є лисичка?
Пропоную вам послухати цікаві факти про лисичку.
Лисицю називають хитрою. Ви напевно неодноразово чули: хитрий, як лисиця.
А чи знаєте ви, що:
- багато лисиць обожнюють грати з м’ячем. З яким саме – їм неважливо, лише б він був круглим і добре катався;
- лисиця може почути і відчути мишу під шаром снігу товщиною в метр.
- лисиця здатна бігти швидким кроком всю ніч безперервно, не зупиняючись;
- лисиці не пережовують їжу. Вони рвуть здобич і шматками ковтають її;
- переважно харчуються лисиці невеликими тваринами: дрібними гризунами, кроликами, зайцями і козулями;
- хвіст для лисиці дуже важливий орган. Під час бігу він допомагає їй тримати рівновагу, а взимку служить додатковим захистом від холоду;
- максимальна швидкість, з якою може бігти лисиця, — 50 км /год;
- найбільш розвиненими почуттями у лисиць є слух і нюх. З їх допомогою звір дізнається про навколишнє середовище;
- про лисицю складено багато казок, пісень, загадок, прислів’їв.
3.3. Гра «З якої це казки»
Пропоную вам погратися в гру. Я вам роздам конвертики з розрізаними ілюстраціями до казок, в яких героїнею є лисичка. Вашим завданням буде скласти правильно картинку та правильно назвати назву цієї казки.
( Колобок, Солом’яний бичок, Лисичка і журавель, Котик і півник, Лисичка сестричка і вовчик братчик).(Додаток 4)
Молодці, гарно впоралися із завданням.
3.4. Аналіз зразка готового виробу.
Ось таку лисичку я пропоную вам сьогодні зробити. (Додаток 5)
Розгляньте уважно зразок і скажіть:
- В якій техніці виготовлено виріб?
- Зі скількох частин складається звір?
- Чи вдало підібраний колір для тваринки. Якого кольору хутро лисички?
- Наша лисичка плоска чи об’ємна?
- Як прикріплені деталі: рухомо чи нерухомо?
- Які матеріали та інструменти будуть потрібні для роботи?
4. Практична робота учнів.
4.1. Інструктаж з техніки безпеки.
Оскільки нам для роботи будуть необхідні ножиці та клей, то ж давайте пригадаємо правила роботи з ножицями та клеєм. Я вам зачитуватиму правила, а ви, якщо згідні з ним, то плескаєте в долоні, а якщо ні – показуєте голівками «ні». Починаймо:
- Молоці, ви добре знаєте правила!
Фізкультхвилинка
Раз, два – всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
3, 4 – всі веселі
Летимо на каруселі.
5, 6 – в поїзд сіли
Ніжками затупотіли.
7, 8, нахилились
Із струмочка гарно вмились.
9, 10 відпочили
І за парти тихо сіли.
4.2. Пояснення послідовності виготовлення виробу (з цілісним показом у робочому темпі).
Інструкція, алгоритм виготовлення виробу.
Технологічна схема ( Додаток 1)
Уважно розгляньте етапи.
Лисичка
1. Візьміть квадратний аркуш кольорового оранжевого паперу .
2. Зігніть аркуш навпіл по діагоналях, потім поверніть його навпіл по одному з вигинів в трикутник.
3. Гострі кути отриманого трикутника підігніть до тупого кута.
4. Тепер складіть заготовку навпіл від себе. Захопивши всі 3 «гуляючі» куточка, відігніть їх до себе, орієнтуючись на вертикальну вісь згортка.
5. Розкладіть загнуті куточки – крайні стануть вушками, здвоєний центральний куточок розгорніть (зсередини) і прогладьте, формуючи мордочку лисиці з паперу.
6. Підігніть всередину хвостик, за рахунок якого лисичка придбає стійкість.
7. Оригамі лисиця готова, залишилося намалювати їй очі і носик.
4.3. Поточний інструктаж.
(Здійснюю індивідуальний чи фронтальний інструктаж, коли бачу помилки у роботі учнів.)
5. Підсумок уроку.
- Отже, діти, що ми вчилися сьогодні виготовляти?
- В якій техніці ми виготовляли лисичку?
- Що таке оригамі?
5.1. Словесне оцінювання робіт учнів.
Ви всі сьогодні гарно і сумлінно попрацювали. У кожного лисичка гарна, по – своєму приваблива.
5.2. Виставка кращих робіт.
Запрошую вас із своїми роботами до дошки.
5.3. Прибирання робочих місць.
Прибирайте свої робочі місця. Складаємо все приладдя і матеріали у папочки. Маленькі обрізки паперу чи картону складаємо на край парти, щоб на перерві викинути у смітник. Оглядаємо своє робоче місце довкола. Прошу всіх встати. Урок закінчено. Дякую за співпрацю. (Додаток 3)
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Використані джерела.
https://www.youtube.com/watch?v=AoYQaZaA10
https://naurok.com.ua/urok-origami-lisichki---hitrunki-136773.html