Урок 2
Тема: Дизайн і його тенденції. Ілюстрація. Цифрове мистецтво
Мета: навчальна: засвоєння знань про дизайн і його тенденції, ілюстрацію, цифрове мистецтво; формування вмінь описувати основні напрямки сучасного цифрового мистецтва, усвідомлення важливості засобів графічного дизайну у сучасному суспільстві.
Розвиваюча: розвивати логічне та творче мислення, просторову та творчу уяву, пам'ять, увагу, творчі здібності, вміння правильно узагальнювати інформацію та робити висновки.
Виховна: вміння керувати власними емоціями, позитивне ставлення до себе, до оточуючих, до життя в цілому.
Обладнання: проектор, ПК, програмне забезпечення Microsoft Office Word 2010, PowerPoint 2010, презентація «Дизайн і його тенденції. Ілюстрація. Цифрове мистецтво», інтерактивна вправа, розроблена на основі сервісу LearningApps – «Парочки», картка для тестування (додаток 1), картки «Дизайн і його тенденції», «Ілюстрація», «Цифрове мистецтво», кластер «Дизайн і його тенденції» (додаток 2), кластер «Ілюстрація» (додаток 3), кластер «Цифрове мистецтво» (додаток 4), «квітка вражень» (додаток 5), відео фізкультхвилинки.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
1. Організаційний етап
- Перевірка присутності.
- Готовність учнів до уроку.
2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
Робота з картками. (Додаток 1)
Додаток 1
Картка
Завдання 1
Закінчіть речення
Різновид мистецтва, назва якого походить від грецького слова, що в перекладі означає «пишу, дряпаю, малюю» - це …
Завдання 2
Встановіть відповідність між зображення та видом графіки
№ п/п |
Зображення |
Літера |
Видом графіки |
1 |
|
А |
Книжкова |
2 |
|
Б |
Малюнок |
3 |
|
В |
Гравюра на дереві |
4 |
|
Г |
Промислова |
5 |
|
Д |
Газетно - журнальна |
6 |
|
Е |
Офорт |
7 |
|
Є |
Растрова графіка |
8 |
|
Ж |
Архітектурна |
Завдання 3
Підпишіть малюнки
Завдання 4
Підпишіть схему
Завдання 5
Оберіть вірну відповідь
Як перекладається слово «Графіка»?
Відповіді:
1 . Графіка
2. 3 –А, 8 - Д, 1 - Г, 2 - Ж, 4 - Є, 5 – В, 6 – Б, 7 – Е
3. А. Наукова графіка,
Б. ділова графіка
В. Конструкторська графіка
Г. Ілюстративна графіка
Д. Художня і рекламна графіка
Е. Комп'ютерна анімація
Є. Мультимедіа
4. (Послідовність може бути змінена, головне всі види перелічити)
А. Ксилографія
Б. Офорт
В. Лінографія
Г. Літографія
Д. Акватипія, монотипія
5. 2
3. Мотивація навчально - трудової діяльності
Метод Колаж «Модно це …»
Обладнання: роздруковані зображення, клей, ножиці, ватман.
Учні об’єднуються у три групи. Представник з кожної групи виходить та обирає конверт, в якому містяться тема колажу та зображення, із цих зображень слід створити колаж. Для колажів можна використати вирізки із журналів, газет і т. д. Робота учнів чітко обмежується в часі. Після створення колажів представник із кожної групи коротко розповідає про колаж, називає тему і демонструє його. Колажі кріплять на дошці.
Приклади колажів
Колаж «Модно вести здоровий спосіб життя»
Колаж «Модно займатися спортом»
Колаж «Модно одягатися так, щоб підкреслити свою неповторність»
Отже, простір, у якому ми живемо, наповнений предметами різноманітного призначення. Усі вони утворюють предметне середовище. Людина цілеспрямовано формує предметний простір залежно від своєї мети, бажань та уявлень, а одним із основних засобів такої цілеспрямованої трансформації в сучасну епоху є дизайн. Дизайн стосується всіх сфер нашого буття: одягу, оселі, архітектури, промислових виробів, меблів, автомобілів, книжок, реклами, озеленення ландшафтів, вулиць і т. д. - тобто всього, що оточує людину і над чим працював людський розум і руки.
Отже, тема нашого уроку:
Тема: Дизайн і його тенденції. Ілюстрація. Цифрове мистецтво (Слайд 1)
Мета: засвоїти знання про дизайн і його тенденції, ілюстрацію, цифрове мистецтво; сформувати вміння описувати основні напрямки сучасного цифрового мистецтва, усвідомлювати важливість засобів графічного дизайну у сучасному суспільстві.
Завдання:
План (Слайд 3)
Робота в групах. Робота з кластерами. Учні об’єднуються в 3 групи. Кожна група обирає капітана. Капітани обирають одну картинку, яка йому до вподоби. На звороті картинки написане слово: картинка № 1 – дизайн, картинка № 2 – ілюстрація, картинка № 3 – цифрове мистецтво. Відповідно заготовлені картки із теоретичним матеріалом та картки – кластери, які учням слід заповнити під час опрацювання матеріалу. Обравши зображення та прочитавши текст на звороті, капітан отримує необхідний набір карток. Учням оголошується час, який відведений на опрацювання карток та заповнення кластера. Для пошуку інформації можна користуватися комп’ютерами та мережею Інтернет. Капітани зачитують створений кластери та кріплять їх на дошці.
Картинка № 1
Картка 1 «Дизайн і його тенденції»
Дизайн (від англ, design - проектувати, креслити, задумувати, а також проект, план, рисунок) - це творча діяльність із проектування естетичних властивостей предметів і середовища, в якому живе людина.
Елементами дизайну є: крапка, лінія, форма (фігура), рух, колір, візерунок, текстура, простір, шрифт тощо.
Зародження дизайну
Ще первісна людина намагалася зробити свої кам’яні чи кістяні знаряддя праці, одяг і житло не тільки зручними, а й привабливими, прикрашала їх візерунками, хоча, звичайно ж, слова «дизайнер» не знала.
Слово design у країнах Європи почали вживати в XVI ст. Італійський вислів disegno intcro означав народжену в художника і натхненну Богом ідею концепцію твору мистецтва.
У Британії Оксфордський словник 1588 р. так тлумачив це слово: «задуманий людиною план або схема чогось, що буде реалізовано, перший начерк майбутнього твору мистецтва».
Середина XIX ст. дизайн як проектно-мистецька, конструкторська діяльність розвивається у тісному зв’язку з бурхливим зростанням індустріального виробництва. У 1849 р. в Англії вийшов пертий у світі журнал, який мав у назві слово «дизайн», «Journal of Design», заснований державним діячем, художником-проектувальником сером Генрі Коулом.
Кінець XIX ст. - новий поштовх у розвитку дизайну завдяки англійському «Руху мистецтв і ремесел», очоленому Вільямом Моррісом, коли були сформовані основні положення теорії і творчі принципи дизайну, що вплинули на школи та напрями пізніших років.
Початок XX ст. - художників почали запрошувати на промислові виробництва, й вони отримали можливість формувати фірмовий стиль підприємств.
3 1920-х років у Німеччині з’являються перші школи дизайну та дипломовані фахівці. З 1930-х років у Європі відбувається становлення дизайну як професії, художньо-промислової діяльності, і його реальне входження у виробництво та торгівлю.
У 1919 році у Німеччині було створено художньо-промислову школу, яка отримала назву «Баухауз» (що в перекладі з німецької буквально означає «Будівельний дім»). Створення «Баухаузу» стало знаменною подією для розвитку дизайну не тільки тому, що це був навчальний заклад абсолютно нового типу, який мав на меті підготовку художників для промисловості, а й тому що у стінах «Баухаузу» розроблялися концепції предметного формотворення, які багато в чому лягли в основу сучасного дизайнерського проектування.
Дизайнер - це фахівець, що відповідає за функціональний та естетичний рівень предметів та композицій із них, створюючи певне середовище. Дизайнер повинен вміти малювати, створювати композиції і нові форми, мати широкий кругозір і гарний смак, творчо мислити, знати конструктивні й оздоблювальні матеріали. Він працює у творчій співдружності з архітекторами, інженерами, конструкторами, агрономами, технологами, економістами, лікарями, екологами, бере участь у проектуванні складних виробів, де технічна й естетична сторони однаково важливі.
Напрями дизайну
Промисловий дизайн – побутові предмети (посуд, радіо-, електрообладнання тощо); об’ємні елементи обладнання інтер’єру (меблі і великогабаритне обладнання);транспортні засоби; малі архітектурні форми – зупинкові павільйони, виставкові комплекси, кіоски, нестаціонарні торгові точки, пропускні пункти, ансамблі для парків та міського простору. [3]
Дизайн інтер’єру - оселя, фойє театру, класна кімната, актовий зал тощо), забезпечення комфорту та задоволення естетичних запитів, уподобань людини.
Світловий дизайн - проектування освітлення для забезпечення комфорту, естетичного зорового сприйняття, енергоефективності.
Біодизайн - акваріум, тераріум, флораріум; фонтани, водоспади, ставочки, композиції з натурального і штучного каменю, зимові сади й настінні садочки, куточки з живими або штучними рослинами, флористичні композиції з живих і штучних квітів.
Ландшафтний дизайн - проектування та озеленення, впорядкування територій, парків, скверів, садів, присадибних ділянок, створення штучних водойм, фонтанів тощо.
Графічний дизайн - поліграфічні друковані вироби, товарні знаки, листівки тощо.
Дизайн іміджу - дизайн одягу, взуття, аксесуарів, зачісок. [5, 6]
Додаток 2
Кластер «Дизайн»
Картинка № 2
Картка 2 «Ілюстрація»
Ілюстрація — зображення, що супроводжує текст літературного твору, газетної статті тощо з метою полегшення для читача візуалізації змісту.
До винаходу книгодрукування рукописні книги ілюструвалися художниками вручну. Перша техніка ілюстрацій, що з'явилася після винаходу книгодрукування, був дереворит. У 16–17 століттях були розроблені методи гравюр і офортів. У 18 столітті з'явилася літографія, значно підвищивши якість зображень.
Окремим різновидом ілюстрацій є: технічні малюнки, діаграми, схеми, графіки.
Книжкова ілюстрація
Книжкова ілюстрація — елемент книжки, що або пояснює текст наочними образами, або активно тлумачить текст, даючи можливість читачеві по-новому зрозуміти і відчути цінність літературного змісту і форми.
Ілюстрації допомагають зорієнтуватись у змісті книжки, спонукають її прочитати та допомагають засвоїти зміст тексту.
Часто ілюстрації створюються у співдружності письменника і художника. Для ілюстрації обираються епізоди, що найповніше розкривають зміст тексту або окремих фрагментів літературного твору.
Види ілюстрацій:
Заставка і кінцівка можуть бути орнаментальними. Орнамент — узор, візерунок, який має відповідати характеру описаної в літературному творі епохи чи національності.[7]
Додаток 3
Кластер «Ілюстрація»
Картинка № 3
Картка 3 «Цифрове мистецтво»
Цифрове мистецтво — напрямок в медіамистецтві, твори якого створюються і представляються за допомогою сучасних інформаційно-комунікаційних або медіа технологій, результатом якого є художні твори в цифровій формі. Цифрове мистецтво існує одночасно в області мистецтва і в області технології. Відповідно, і мова понять, якими оперує цей вид мистецтва, ділиться на дві групи. Першу можна позначити як художню, її термінологія прийшла з галузі образотворчого мистецтва. Це такі поняття, як стиль, простір, середа, композиція, пропорції, пластика, ритм, колір, світло, контраст, нюанс, фактура. Друга група понять — технічна — прийшла в дизайн з області техніки і технологій.
Твори цифрового мистецтва за ступенем інтерактивності розділяють на інтерактивні та не інтерактивні. До популярних інтерактивних творів належать: веб-ресурси, мультимедійні підручники, мультимедійні презентації, комп’ютерні ігри, інтерактивні галереї, музичні ролики тощо. До не інтерактивних відносять рекламні та соціальні ролики, мультимедійні інсталяції, анімаційні проекції та ін.
Мультимедіа, медійне мистецтво, медіакультура — це терміни і поняття інформаційної епохи, що з’явилися в самому кінці XX в. Мультимедіа (від латинського multy — множинний і media — середовище, засіб) дослівно означає «багато середовищ» або «безліч засобів». До «мультимедіа» існував термін «мультиплікація» — вид кіномистецтва.
У зв’язку з появою мультимедійних форм творчості мультиплікація була перейменована в «анімацію», різновидом якої стала і комп’ютерна графіка. Термін мультимедіа, зокрема, означає використання різноманітних видів медіа для створення презентації або продукту, який може використовуватися для цілей мовлення, розваг, освіти тощо. [8]
Зображення «Музей цифрового мистецтва», Токіо
Додаток 4
Кластер
«Цифрове мистецтво»
А зараз, поглянемо на екран (Слайд 4) та попробуємо повторити всі дії, які будуть нам демонструвати герої.
(Фізкультхвилинка складається із 3 комплексів вправ: перший комплекс вправ учні вчать на 1-му уроці; другий – на 2-му, а на третьому уроці – поєднують перший та другий комплекс в єдине ціле.)
7. Закріплення вивченого матеріалу
Рефлексія. Інтерактивна вправа, розроблена на основі сервісу LearningApps – «Парочки» (Слайд )
https://learningapps.org/watch?v=p4z7hab2519
8. Заключна частина
1. Підведення підсумків уроку.
Вправа «Квітка вражень»
Учням роздаються квітки вражень. (Додаток 5) На кожній пелюстці написане запитання, на яке слід дати відповідь. Потім учні зачитують свої відповіді на запитання. Вчитель робить загальний висновок уроку.
Додаток 5
«Квітка вражень»
2. Виставлення та мотивування оцінок.
3. Робота із щоденниками - оголошення домашнього завдання.