Урок для 6-го класу на тему Вулканізм та вулкани. Гарячі джерела та гейзери"

Про матеріал
Урок містить цікаві форми та методи роботи з дітьми. Також до цього уроку розроблена презентація.
Перегляд файлу

1

 

 

Урок №

Тема.  Вулканізм та вулкани. Гарячі джерела, гейзери.

Тип уроку: комбінований

Мета уроку: -формувати в учнів уявлення про походження вулканів і

гейзерів, ознайомити з їх будовою; виявити основні області розповсюдження вулканів і гейзерів;

-розвивати пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне;

-виховати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Завдання уроку:

  • Поглибити і систематизувати знання про внутрішні процеси Землі;
  • Сформувати уявлення про будову та дію вулканів, їх типи;
  • Гейзери, гарячі джерела та їх практичне використання;
  • Навчити визначати та пояснювати закономірності поширення районів вулканічної діяльності;
  • Розвивати вміння учнів аналізувати, співвідносити, систематизувати, узагальнювати та робити висновки;
  • Пробуджувати потяг до самостійних пошукових дій, наукової діяльності;
  • Сприяти формуванню усвідомлення необхідності знання правил безпеки життєдіяльності під час природних катастроф;
  • Сприяти  вихованню громадянських та екологічних компетентностей.

Основні поняття: магматизм, вулкан, кратер, жерло, лава, магма, ,гейзери , вулканічний пил, гарячі джерела.

Обладнання: підручники, атласи, контурні карти, ноутбук, слайди, відеоматеріали.

 

Структура уроку:

  1.       Організаційний момент.
  2.       Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
  3.       Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
  4.       Вивчення нового матеріалу.
  5.       Закріплення нових знань і вмінь учнів.
  6.       Домашнє завдання.
  7.       Підсумок уроку.
  8.       Рефлексія.

 

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

  Привітання, налаштування, картка оцінювання.

А девізом нашого уроку нехай будуть слова Михайла Казимирчука:

Напружуй нерв, напружуй мозок,

Сприймай, збагни і зрозумій…

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

    Сьогодні я хочу запросити  вас здійснити подорож у глибини літосфери. Але для нашої подорожі нам потрібно зібрати багаж знань, тому урок розпочнемо із географічної розминки.

1. Експрес -тести

Питання

1.Літосфера –це:

    А)повітряна оболонка;

    Б) тверда оболонка;

   В) водна оболонка;

   Г) жива оболонка.

2. Найчастіше землетруси бувають на кордонах:

    А)літосферних плит;

    Б) держав;

    В) областей;

    Г) районів.

3. Унаслідок зіткнення літосферних плит утворюються:

      А)низовини;

      Б) плоскогір’я;

      В) гори;

      Г) височини.

4. Установіть відповідність між частинами внутрішньої будови Землі:

     1. Ядро                     А) складається з мінералів та гірських порід;

     2. Земна кора          Б) найбільший внутрішній шар планети;

     3. Мантія                 В) складається з внутрішнього та зовнішнього;

                                       Г) жива оболонка.

5. Вибрати з переліку три характеристики щодо  землетрусів:

     1. Руйнування.

     2.Земна кора.

     3.Мантія.

     4.Розривна хвиля.

     5.Ядро.

     6.Гірська порода.

     7. Підземні поштовхи

 

 

2. Словникова робота.  Пропоную повторити основні поняття, без яких ми не зможемо рухатися далі.

Варіант 1                                         Варіант 2

 

 

 

 

Запитання.

  1. Прилад, за допомогою вивчають землетрус…
  2. Внутрішня оболонка Землі, що вкриває ядро, називається…
  3. Зовнішній твердий шар Землі – це…
  4. Місце на земній поверхні, розміщене над осередком під час землетрусу – це…
  5. Розплавлений шар мантії  на глибині 50-250 км – це …
  6. Осередок землетрусу – це…

Взаємоперевірка:

Варіант1: 3,5,6,1,2,4

Варіант2: 4,2,1,6,5,3

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

(слайд 4).

  1. Надра землі майже недоступні людині, і тому для нас вони загадкові. Але людина завжди хотіла розгадати їх таємниці. Є на Землі місця, де можна заглянути всередину землі і навіть доторкнутися до речовини, яка щойно піднялася з надр Землі. Але чи безпечно це для людини? Сьогодні на уроці ми продовжимо ознайомлення з процесами, що відбуваються на межі земної кори та мантії. Визначемо тему уроку.

 

 

Загадка

Вже не спить гора, що спала

Забурчала, закипіла,

З неї попелу чимало

Диму й сажі полетіло,

Лава з неї медом лльється.

Що то за гора? Як зветься? (Вулкан)

2.Повідомлення теми уроку .

Я очікую плідної роботи та активності. Пропоную працювати за таким планом.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

План.

  1. Вулканізм як складова частина магматизму..
  2. Будова вулкана.
  3. Класифікація вулканів.
  4. Інші види вулканічної діяльності:
  • гейзери;
  • гарячі джерела;
  • грязьові вулкани.
  1. Позитивні наслідки вулканізму.

 

  1. Робота з підручником.
  • Заповнення схеми. « Внутрішні сили Землі » - магматизм і види.
  • То ж що таке магма, чим насичена, внутрішній , зовнішній магматизм, вулканізм,  вулкан?
  • Вулкан – це місце виходу магми на земну поверхню
  • «Подорож у слово» - Слово «вулкан» походить з острова Вулькано, який було названо на честь римського бога вогню  Вулкана. Древні римляни вірили, що кузня цього бога – саме на цьому острові, оскільки з нього періодично виривалося полум’я.

 

  1. .Перегляд відеосюжету «Виверження вулкана»

Виверження вулканів — це катастрофічне явище природи. Разом із лавою вивергаються хмари вулканічного попелу, водяної пари, гарячі гази.. Під розжареним попелом та лавою гинуть люди, рослини, тварини, руйнуються міста.  Вулкани виникають на стику літосферних плит.   Усього у світі нараховується біля 10 тис. вулканів. Більшість із них сховані на дні океанів. Чому так? (Тому що океанічна кора тонша за материкову, її легше прорвати). На якому материку немає жодного вулкану і чому?

  1. Розглянемо будову вулкана.
  • Робота зі схемою « Будова вулкана » . Запис у зошиті.
  • Запитати про продукти виверження.

4. На які групи можна поділити вулкани?

  • Користуючись підручником, визначте, які вулкани називають діючими, а які – згаслими?

5.Робота з атласом  з картою «Літосферні плити».

  • Подивіться на карту «Літосферні плити». Як позначають вулкани на карті?(Згаслі — чорна зірочка, діючі — червона).
  • «Географічний квест» - знайдіть, які вулкани відносяться до Тихоокеанського сейсмічного поясу (Ключевська Сопка, Кракатау, Орісаба), а які до Середземноморського (Етна, Везувій)?
  1. Демонстрація презентації «Післявулканічні явища »
  • Визначення «гейзер», «гарячі джерела», «грязьові вулкани».
  1. Проблемне запитання.
  • Вулкани наші вороги чи друзі ?

Висловлення думок учнів з приводу позитивних і негативних наслідків вулканізму.

Вулкани – утворюють нові землі та острови. Забезпечують людей мінералами, будівельними матеріалами, є джерелами гідротермальної енергії, універсальні чайники і паровими котлами природи.

  1. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

1.Робота в групах.

- За даними координатами знайдіть найвідоміші вулкани світу:

Еребус

Ключевська Сопка

Етна

Кіліманджаро

Фудзіяма

Везувій

Кракатау

  • Нанесіть знайдені вулкани на контурну карту.
  1. Географічний футбол
  1. Процес виходу магми на поверхню Землі називається землетрусом (вулканізм).
  2. Канал, по якому рухається магма до поверхні - … (жерло)
  3. Отвір, через який виливається  лава - гейзером (кратер)
  4. Магма, що вивержена на поверхню - мантією (лава)
  5. Вулкани поділяються на 2 види - … (діючі та згаслі)
  6. Підземні води поблизу вулканів - це... (гейзери та джерела)
  7. Гора, що утворюється з вивержених речовин – вулканічний квадрат (вулканічний конус).
  8. Місце, де міститься магма – це земна кора (осередок магми)

 

Висновок.

  • Вулкани, як і землетруси, розміщені на Землі нерівномірно. Вони виникають на межах літосферних плит, внаслідок їхнього руху.
  • Для людини відкритий увесь світ і сьогодні вам здається, що ця небезпека десь дуже далеко і вас зовсім не стосується. За своє життя ви можете опинитись у будь якому куточку земної кулі, тому треба пам’ятати правила безпеки життєдіяльності в надзвичайних ситуаціях, вивчених на уроках основ здоров’я.

Хто володіє знаннями – той озброєний.  

 

VI. Домашнє завдання. ( В. М. Бойко, С. В. Міхелі Загальна географія. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Х.: «СИЦИЯ», 2014 

  • Прочитати § 21;
  • Знайти інформацію про вулканізм в Україні.

VII. Підсумок уроку.

Оцінювання учнів. Заключне слово вчителя.

Ось і закінчується наш урок, а, значить, пролетіли ще 45 хвилин життя. Ми вивчали нову тему, а, значить у скарбничку знань додавали нові поняття, розвивали набуті уміння, пробуджували уяву та потяг до знань, а головне – ми спілкувалися.

VIII. Рефлексія.

Мені урок приніс велике задоволення. А вам? Любі діти, шановні присутні, на завершення я хочу побажати, щоб поняття «Вулкан» асоціювалось у вас лише з вулканом позитивних емоцій, а вируючий плин життя наповнювався лавою радості. У душі палала магма тепла, а кратер серця вивергав щедрість і доброту.

 

docx
Додано
6 червня
Переглядів
102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку