Сельвашук Галини, 4 звСО
6 клас
Конспект уроку з української мови
Тема. Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксами -ин(а) від прикметників на -ськ(ий), -цьк(ий); буквосполученням -чн- (-шн-)
Мета: повторити основні способи словотвору; вміти пояснювати чергування приголосних при творенні слів правилами; дотримуватися правил чергування приголосних при творенні слів; знаходити, пояснювати, виправляти орфографічні помилки на вивчені правила; оцінювати позитивно вчинки й поведінку людей, які захищають свою країну, морально й матеріально підтримують інших, допомагають у біді.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наскрізні лінії: НЛ-2.
Обладнання: підручник, зошити.
№ |
Етап уроку |
Час |
Методи та прийоми |
1. |
Актуалізація опорних знань, умінь і навичок |
8 хв |
Метод вправ, робота біля дошки (2 учні біля дошки для 1 вправи, 2 – для другої) |
2. |
Оголошення теми і мети уроку + мотивація навчальної діяльності |
4 хв |
Слово вчителя, бесіда за питаннями |
3. |
Сприймання й засвоєння нового матеріалу |
15хв |
Робота з підручником, конспектування у зошиті колективно, пояснення + метод вправ. |
4. |
Закріплення знань, формування умінь і навичок |
13 хв |
Метод вправ |
5. |
Підсумок уроку |
3хв |
Рефлексія |
6. |
Домашнє завдання |
2 хв |
Повідомлення домашнього завдання |
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Робота біля дошки
1. Утворити словотвірні ланцюжки від слів море, читати, багатий. З одним із утворених слів скласти речення (2 учні біля дошки).
2. Від поданих слів утвори по 2-3 слова суфіксальним способом. Познач словотвірні суфікси (2 учні біля дошки).
День_______________________________________________________________________________;
осінь_______________________________________________________________________________;
ІІ. Оголошення теми, мети й епіграфа уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
ІІІ. Сприймання й засвоєння нового матеріалу
При творенні іменників із суфіксом –ин(а) від прикметників на –ський, -цький відбуваються зміни приголосних:
–ськ(ий) + -ин (а) –щ–: львівський – Львівщина
–цьк(ий) + -ин (а) –чч–: хмельницький – Хмельниччина
Вправа 1. Від поданих прикметників утвори іменники із суфіксом –ин(а):
німецький - _____________________________, угорський - ___________________________,
словацький - __________________________, турецький - ___________________________, житомирський - __________________________, панський - ________________________, рівненський - __________________________, кріпацький - __________________________, миргородський - __________________________, козацький - _______________________, галицький - __________________________, дрогобицький - _________________________.
При творенні прикметників із суфіксом –н– кінцеві приголосні [к], [ц], [ц'] іменників змінюються [ч]: комік – комічний, вулиця – вуличний.
ВИНЯТОК: рушник, рушниця, торішній, мірошник, сердешний (нещасний)
Вправа 2. Від поданих іменників утвори прикметники із суфіксом –н–:
звук ________________________ аптека _________________________
подяка _________________________ місяць _________________________
залізниця _________________________ пшениця _______________________
рука _________________________ столиця _______________________
ІV. Закріплення знань, формування умінь і навичок
Вправа 3. Прочитай речення, встав пропущені літери. Поясни правопис слів на вивчені орфограми.
1) Люблю тебе, слов’ян_____ино зелена, тумани вільх, ялинок веретена (Д. Павличко). 2) Хмельни_____иною скрізь по Вкраїні запахло (П. Куліш). 3) Козацьке військо вже посувало просто в Туре_____ину, вели його полковники хоробрії (Марко Вовчок). 4) Кожне поселення козацьке в Побужжі на Інгуле_____ині ставало серйозною перепоною на шляху татарської кінноти (А. Дрофаль). 5) За ставом біліла під солом’яною покрівлею міро_____никова хата з городом, з якого визирало багато золотих соняшників (П. Куліш). 6) І тихо плакала у золотих житах соня_____на пісня (Г. Косинка)
Вправа 4. Спиши речення, вставляючи пропущену букву щ або чч. Обґрунтуй написання слів з великої букви.
1) Мов той орел, літав Богун по Київщині й Брацлав_____ині (А. Кащенко). 2) Україна за гетьманства Богдана Хмельницького налагоджувала стосунки зі Швецією, Туре_____иною, Молдовою, Угорщиною (3 посібника). 3) Цвіте Гуцуль_____ина квітками (Олександр Олесь). 4) Звенигород_____ина — співучий куточок України (С. Васильченко).
V. Підсумок уроку
1. «Незакінчене речення»:
Сьогодні на уроці я дізнав(ла)ся … Я навчив(ла)ся …
VІ. Домашнє завдання
Вивчити §18 (с.62)
Виконати вправу №153.