урок для 6 класу з української мови "Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксами -ин(а) від прикметників на -ськ(ий), -цьк(ий); буквосполученням -чн- (

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань, багато корисних вправ для формування вмінь та навичок
Перегляд файлу

Сельвашук Галини, 4 звСО

6 клас

Конспект уроку з української мови

Тема. Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксами  -ин(а) від прикметників на  -ськ(ий), -цьк(ий); буквосполученням  -чн- (-шн-)

Мета: повторити основні способи словотвору; вміти пояснювати чергування приголосних при творенні слів правилами; дотримуватися правил чергування приголосних при творенні слів; знаходити, пояснювати, виправляти орфографічні помилки на вивчені правила; оцінювати позитивно вчинки й поведінку людей, які захищають свою країну, морально й матеріально підтримують інших, допомагають у біді.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Наскрізні лінії: НЛ-2. 

Обладнання: підручник, зошити.

 

Етап уроку

Час

Методи та прийоми

1.

Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

8 хв

Метод вправ, робота біля дошки (2 учні біля дошки для 1 вправи, 2 – для другої)

2.

Оголошення теми і мети уроку + мотивація навчальної діяльності

4 хв

Слово вчителя, бесіда за питаннями

3.

Сприймання й засвоєння нового матеріалу

 15хв

Робота з підручником, конспектування у зошиті колективно, пояснення + метод вправ.

4.

Закріплення знань, формування умінь і навичок

13 хв

Метод вправ

5.

Підсумок уроку

 3хв

Рефлексія

6.

Домашнє завдання

2 хв

Повідомлення домашнього завдання

 

 

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Робота біля дошки

   1. Утворити словотвірні ланцюжки від слів море, читати, багатий. З одним із утворених слів скласти речення (2 учні біля дошки).

   2. Від  поданих слів утвори по 2-3 слова суфіксальним способом. Познач словотвірні суфікси (2 учні біля дошки).

День_______________________________________________________________________________;

осінь_______________________________________________________________________________;

 

ІІ. Оголошення теми, мети й епіграфа уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

  • Сьогодні ми продовжимо працювати з іменником і вивчимо нову не менш цікаву тему : Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксами  -ин(а) від прикметників на  -ськ(ий), -цьк(ий); буквосполученням  -чн- (-шн-). Ми вже повторити словотвірні ланцюжки, а далі будемо вчитися пояснювати чергування приголосних при творенні іменників, виправлятимемо орфографічні помилки, вивчаючи нові правила, проте спочатку пропоную подумати над такими питаннями:
    • Як називалася українська козацька держава на території України? (Гетьманщина)
    • Що таке країна стосовно до людей, які народилися в ній і є її громадянами, вітчизна? Утворіть це слово зи допомогою суфіксів –ин, -щ. (батьківщина).
    • Синонім до слова «нещасний»? (сердешний)

 

ІІІ. Сприймання й засвоєння нового матеріалу

  1. Робота з підручником (6 клас, Заболотний, українська мова), конспектування у зошиті колективно.

 

При творенні іменників із суфіксом –ин(а) від прикметників на –ський, -цький відбуваються зміни приголосних:

–ськ(ий) + -ин (а)           –щ–: львівський – Львівщина  

–цьк(ий) + -ин (а)           –чч–: хмельницький – Хмельниччина  

 

Вправа 1. Від поданих прикметників утвори іменники із суфіксом –ин(а):

німецький - _____________________________, угорський - ___________________________,

словацький - __________________________, турецький - ___________________________, житомирський - __________________________, панський - ________________________, рівненський - __________________________, кріпацький - __________________________, миргородський - __________________________, козацький - _______________________, галицький - __________________________, дрогобицький - _________________________.

 

При творенні прикметників із суфіксом –н– кінцеві приголосні [к], [ц], [ц'] іменників змінюються [ч]: коміккомічний, вулиця – вуличний.

ВИНЯТОК: рушник, рушниця, торішній, мірошник, сердешний (нещасний)

Вправа 2. Від поданих іменників утвори прикметники із суфіксом –н–:

звук          ________________________     аптека _________________________

подяка     _________________________ місяць _________________________

залізниця _________________________ пшениця _______________________

рука  _________________________ столиця _______________________

 

 

ІV. Закріплення знань, формування умінь і навичок

Вправа 3. Прочитай речення, встав пропущені літери. Поясни правопис слів на вивчені орфограми.

1) Люблю тебе, слов’ян_____ино зелена, тумани вільх, ялинок веретена (Д. Павличко). 2) Хмельни_____иною скрізь по Вкраїні запахло (П. Куліш). 3) Козацьке військо вже посувало просто в Туре_____ину, вели його полковники хоробрії (Марко Вовчок). 4) Кожне поселення козацьке в Побужжі на Інгуле_____ині ставало серйозною перепоною на шляху татарської кінноти (А. Дрофаль). 5) За ставом біліла під солом’яною покрівлею міро_____никова хата з городом, з якого визирало багато золотих соняшників (П. Куліш). 6) І тихо плакала у золотих житах соня_____на пісня (Г. Косинка)

Вправа 4.  Спиши речення,  вставляючи  пропущену букву  щ або  чч. Обґрунтуй написання  слів з великої букви.

1)  Мов  той  орел,  літав  Богун  по  Київщині  й  Брацлав_____ині (А. Кащенко).  2) Україна  за  гетьманства  Богдана  Хмельницького налагоджувала стосунки  зі Швецією,  Туре_____иною,  Молдовою,  Угорщиною  (3 посібника). 3)  Цвіте Гуцуль_____ина квітками (Олександр  Олесь). 4)  Звенигород_____ина    співучий  куточок України  (С. Васильченко).

 

V. Підсумок уроку

     1. «Незакінчене речення»:

Сьогодні на уроці я дізнав(ла)ся … Я навчив(ла)ся …

  1. Самооцінювання.

 

VІ. Домашнє завдання

Вивчити §18 (с.62)

Виконати вправу №153.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стеценко Антоніна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
6465
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку