Сельвашук Галини, 4 звСО
6 клас
Конспект уроку з української мови
Тема: Повторенння, узагальнення та систематизація вивченого про займенник.
Мета:
Мовний компонент: узагальнити знання учнів про займенник, його значення, морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні;
Мовленнєвий компонент: сприяти збагаченню лексикону учнів, розвивати всі види мовлення, увагу та пам’ять;
Діяльнісний компонент: вміти пояснювати правопис займенників правилами та помічати й виправляти помилки в написанні й вживанні займенників; виявляти здатність логічно обгрунтовувати власну позицію, аргументувати думки й оцінки, здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності;
Соціокультурний компонент: усвідомити цінність людини, поважати людську гідність.
Тип уроку: повторення та узагальнення.
Форма : традиційний.
Обладнання: картки із тестами.
№ |
Етап уроку |
Час |
Методи та прийоми |
1. |
Організаційний момент |
1 хв |
Слово вчителя (привітання) |
2. |
Оголошення теми і мети уроку |
2 хв |
Слово вчителя(розповідь) |
3. |
Мотивація навчальної діяльності |
5 хв |
«Розумова руханка» - розгадування ребусу |
4. |
Узагальнення й систематизація знань |
22 хв |
Бесіда за питаннями, метод вправ. |
5. |
Підсумок уроку |
13хв |
Самостійна робота (виконання тесту) |
6. |
Домашнє завдання |
2 хв |
Інструктаж |
Перебіг уроку
Слово вчителя
Для початку запишімо у зошитах дату та тему уроку.
Багато дітей люблять працювати із ребусами, адже саме так розвивається логічне мислення та увага, тому пропоную провести «розумову» руханку за допомогою розгадування ребусу.
Отже, ім’я нашого знайомого незнайомця – займенник.
Добре, діти, ви молодці!
ВПРАВА 1 . Прочитай речення. Випиши займенники. Визнач їх рід, число, відмінок.
Я з тої дивної країни, що має бозна-скільки літ, країни сонця — України, яка дивує й досі світ. (О. Довгий) 2) Дехто в метушні і не помітив, що не та пора і ми не ті. (Б. Олійник) 3) У неділю на вигоні дівчата гуляли, жартували з парубками, деякі співали… (Т. Шевченко) 4) Усяк до чого-небудь вдався. (Л. Глібов) 5) Є щось святе в словах «мій рідний край». (Л. Забашта) 6) Це все було в якійсь країні, але не знаю я, в якій. (М. Рильський) 7) Ми весь час стоїмо на грані невідомих шляхів майбутніх. (О. Теліга) 8) Любим нашу рідну мову і не зрадимо її. (Г. Бідняк)
ВПРАВА 2. Прочитай вірш. Підкресли займенники. Випиши особові займенники, визнач їх особу, число, відмінок.
Що би хто не звелів, |
В мене спис — до зорі, |
Хоч не сіється вус, |
В когось є далина (За Й. Струцюком)
|
В мене коник баский, |
ВПРАВА 3. Перепиши речення, на місці крапок постав зворотний займенник у потрібній формі. Визнач його відмінок.
Брехун —… ворог і людям зло робить (Г. Квітка-Основ’яненко). 2) Мені хочеться показати… і веселим, і цікавим (Ю.Яновський). 3) Тут кожен сам … пан, живе за своїм законом (Л.Костенко). 4) Він пам’ятав … ще від часів потопу (Б. Олійник).
Прочитай прислів’я, визнач синтаксичну роль займенників. Випиши присвійні займенники разом з іменниками, до яких вони відносяться. два словосполучення провідміняй.
Людей питай, а свій розум май. 2) На своїй голові й снігу не помічає, а на нашій навіть іній бачить. 3) Для нашого Федота не страшна робота. 4) Не дивись на чоловіка, а на його діло. 5) Свій глаз — алмаз, чужі руки — круки. 6) Свої люди — помиримось. 7) Без нашого Гриця вода не освятиться.
Самостійна робота
ТЕСТ
А 3 малого джерела велика річка починається.
Б Цибуля від семи недуг лікує.
В Умій їздити, умій і доглядати.
Г Кожний собі щастя кує.
Б Аби/хто, будь/чий, котрий/сь, де/хто.
В Казна/що, будь/який, хтозна/що, невідь/який.
Г Де/котрий, аби/який, будь/що, чий/небудь.
А Я, скільки, жодний, чий. Б Хто, що, ти, він.
В Уся, декілька, мій, котрийсь. Г Самий, абиякий, той, чиє.
А Нею, ніким, вона, себе. Б Казна-чим, деяким, мною, чим.
В Ніхто, чим, ким, я. Г Моїм, наш, цей, дехто.
А Ні/хто, ні/з/ким, ні/на/що, ні/в/кого.
Б Ні/ким, ні/що, ні/скільки, ні/котрий.
В Ні/до/чого, ні/в/чому, ні/який, ні/з/чим.
Г Ні/за/що, ні/ким, ні/який, ні/в/кого.
А Я — не ти. 1 Підмет.
Б У всякої пташки — свої замашки. 2 Присудок.
В Хто землю удобрює, тому й земля повертає 3 Додаток.
Г Як сокіл змокне, то й ґава його вдзьобає. 4 Означення.
А Хто, котрий, скільки, що. 1 Особові
Б Вони, ми, вона, ти. 2 Вказівні
В Хтось, деякий, будь-що, щось. З Відносні
Г Оцей, такий, цей, стільки. 4 Неозначені
А За відмінками.
Б За родами, відмінками.
В За родами, числами, відмінками.
Г За особами, числами, відмінками.
А Будують питальні речення.
Б Уживаються для зв’язку частин складного речення.
В Підкреслюють шанобливе ставлення до адресата мовлення.
Г Найчастіше вживаються в листуванні, творах художньої літератури.
Повторити вивчене про займенник, переглянути вправи, виконані у класі, написати твір-мініатюру розказавши про свій заклад освіти, використовуючи займенники (6-8 речень).
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА