Урок для 7 класу. "Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
урок вивчення нового матеріалу з теми "Дієслово". Вправи підібрані на основі текстів на християнську тематику. Виховуватимуть у дітей добро, чесність, справедливість, відповідальність.
Перегляд файлу

Тема. Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: повторити і поглибити знання учнів про  дієслово як самостійну частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак дієслова; формувати вміння знаходити дієслова у тексті, визначати їх роль у реченнях;

             розвивати творчі вміння використовувати дієслова у  власних висловлюваннях;

             виховувати повагу один до одного, до оточуючих, плекати добро, милосердя, справедливість

Тип уроку: повторення з елементами поглиблення

Методи і прийоми: інтерактивні методи: вправа «Мікрофон», гронування, робота з таблицею, розповідь, бесіда, аналіз мовних явищ

Міжпредметні зв’язки:   література,    історія

Обладнання: таблиця, роздатковий  матеріал, ілюстрація         

Хід уроку

І. Організаційний момент

    Учитель.  Доброго дня, шановні учні. Із гарним настроєм, із позитивними емоціями запрошую вас до роботи.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

   Учитель. Ми продовжуємо подорожувати безмежною країною «Морфологією». Поля її настільки широкі, що простуємо уже ними із шостого класу, і шлях наш триватиме до кінця сьомого. Ви знаєте, на дорозі зустрічаються різні перешкоди, але, долаючи їх, завжди треба бути Людиною, зберегти у душі добро, справедливість, чесність. Вивчаючи правила з української мови, ми не забуваємо про найкращі людські чесноти, тому ключовими словами уроку стане думка українського письменника Григора Тютюнника, нашого з вами земляка.                                                                                 

                     Найдорожчою темою, а, отже, й ідеалами для мене

                     завжди  були й залишаються доброта, самовідданість і

                     милосердя людської душі в найрізноманітніших її виявах           

     Тому, шановні семикласники, в добру путь дорогами дієслова. Запишіть у зошити тему уроку: «…». Сьогодні ми пригадаємо, що вам відомо із попередніх класів, та дізнаємося дещо нове.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Метод «Мікрофон»

(Учитель передає учням мікрофон і задає їм запитання з теми «Дієслово»)

  • Що означає дієслово?
  • На які питання відповідає?
  • Які граматичні категорії дієслова вам відомі?   За чим змінюється ця частина мови?
  • Наведіть приклади дієслова,  виражаючи добре ставлення до   оточуючих.
  •     Які бувають часи дієслова?
  • Наведіть приклад дієслова теперішнього часу виявивши любов до рідної людини.
  • А що вам відомо про особи дієслова?
  • Продовжте речення, виразивши милосердне ставлення до когось дієсловом І особи однини. (Я … (співчуваю, переживаю, доглядаю, допомагаю і т.д.))

Учитель. Ви знаєте, на нашому шляху з’явився папір, і слова його сягають сивої давнини, коли Україна ще не існувала як держава, коли були тяжкі часи міжусобних війн Київської Русі. Не всі князі були справедливими, чесними, миролюбивими. Важко було знайти підтримку, бо панували заздрість, злоба, зрадництво. Лише деякі правителі зберегли у своїй душі найкращі людські риси, вони вірили, що, безперечно, добро, справедливість, єдність і дружба переможуть. Таким був Володимир Мономах. І щоб допомогти своїм дітям, він склав «Повчання дітям». Звернемося до нього, прочитаємо рядки історії, візьмемо із собою у дорогу життєву мудрість князя київського.

  (Учитель роздає семикласникам пам’ятки «Повчання дітям») 

Випишіть із тексту дієслова, поставте до них запитання, визначте синтаксичну роль.              

сканирование0001

Учитель.  Візьміть на пам’ять «Повчання дітям» від Володимира Мономаха і керуйтеся мудрістю віків у сучасному житті, адже добро завжди перемагає зло, добрі діла не мають відліку часу, вони вічні.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Учитель. Розминку ви пройшли гарно, а як ви себе покажете, коли з’являться нові перешкоди.

  1. Розглянемо таблицю. Що нового ви тут знайшли? (Учитель пояснює дітям нове із таблиці: вид, перехідність, стан, синтаксичну роль)                      

 

 

 

Таблиця

сканирование0001

 

  1. Робота з підручником. Правило – стор.
  2. Учитель. Погляньте на дошку, ви бачите виписані у дві колонки дієслова, які характеризують чарівника і людей. 

                Чарівник                                                 Люди

Поставив на меті знищити                       Були згуртованими  

Наслав                                                        Допомагали вижити

Навчив пиячити                                         Підтримували

              гуляти                                           Вижили

              брехати                                         Допомагали

              красти                                           Жевріло життя

              заздрити                                        Не здавалися

              ненавидіти                                    Гинули

   Досяг                                                        Заросло

                                                                     Не залишилося (сліду від

                                                                     Добробуту)                    

  • Чи можемо ми розповісти про них, прочитавши тільки дієслова?  (Можемо)
  • Розкажіть про чарівника. (Він був злим, робив людям багато шкоди, води у них не стало. Чарівник учив людей шкідливих звичок: пити, гуляти, красти, брехати. Від цього людям стало гірше жити, тому чарівник домігся того, чого хотів. Він був поганим.)
  • Якими були люди?  (Вони жили разом, допомагали одне одному, бо так легше протистояти злому чарівнику. Часом доходило до того, що здавалося, чарівник їх переміг. Але знаходилися люди, які підтримували не тільки себе, а й інших. Це злило чарівника. Він роз’єднав людей. Вони навчилися поганого і від цього загинули.) 

Учитель. Щоб відпочити, пропоную вам послухати «Легенду про злого чарівника». Чи правильно ми з вами зробили висновки, аналізуючи тільки дієслова.

Учитель на дошці прикріплює логотип «Хвилинки святості»

сканирование0002Хвилинка святості

 (Хвилина відпочинку)

ЛЕГЕНДА 

 ПРО  ЗЛОГО  ЧАРІВНИКА

              Злий чарівник поставив собі на меті знищити якесь місто. Придивлявся,

розмірковував і зупинився на одному невеличкому, але дуже привабливому своїми до­брочесними мешканцями місті.

  Чарівник наслав на цей край жахливу посуху. Загинула рос­линність, повисихали джерела, та люди були згуртовані, допомагали од­не одному і вижили. Почалися землетруси і повені, та люди підтримува­ли одне одного і вижили. Наслав чарівник страшні хвороби, та ті люди, які були сильнішими, допомагали слабшим — і в спустошеному місті жевріло життя і його мешканці не здавалися.

Згодом чарівник сам пішов до того міста. Він навчив людей пи­ячити, гуляти, брехати, красти, заздрити, ненавидіти ближнього. Цього разу злий чарівник досяг свого — люди гинули по одному, а місто заро­стало бур’янами, поки й сліду від колишнього добробуту не залишилось. Для цього знадобилося не так уже й багато часу.

  Учитель.  Ви послухали легенду. Під час характеристики людей і чарівника ми з вами не помилилися, роблячи висновок тільки за лексичним значенням дієслів.

  1. Метод гронування

*  Центральне слово «Людина»

         *  Запишіть слова і словосполучення до    обраної теми.  (Добра, молода, стара, прийшла, чемна, груба, милосердна, допомагати, безкорисливість)

*  Встановіть якомога більше зв’язків між  словами.  (Груба молода, добра стара, прийшла милосердна,  молода чемна, безкорислива допомога)

         * Скласти речення із словосполученнями, знайти дієслова, визначити у них вид, час, особу, рід (якщо є). (Жила (недок. вид, теп. час, 3 особа, жін. рід)    на світі добра стара бабуся. Зустрів(док. вид, мин. час, 3 особа, чол. рід) її грубий молодий чоловік. Він нахабно поводив(недок. вид, теп. час, 3 особа, чол. рід) себе із дорослими. Але потрапив(док. вид, мин. час, 3 особа, чол. рід) у скрутне становище, а бабуся виявила (док. вид, мин. час, 3 особа, жін. рід) свою безкорисливу допомогу. Від того часу молодий чоловік став (док. вид, мин. час,

                   3 особа, чол. рід) чемним.)

5. «Знайди і розділи по-чесному»

 Із поданих речень виписати дієслова І та ІІ дієвідміни.

 1.Той, хто співчуває твоєму горю, ще не є твоїм другом; справжній друг той, хто вміє радіти твоїм успіхам. 2. Артист на сцені може грати різні ролі – короля, монаха, жебрака, вбивцю, злодія, - але у житті кожен із нас має грати лише одну роль – роль справжньої людини. 3. Одне чисте серце бачить більше, ніж сотня злих очей. 4. Гнилі слова свідчать про гнилість душі. 5. Життя наше аж занадто довге для того, щоб наробити помилок, і занадто коротке, щоб їх виправити.

      - Поясніть, як ви розумієте зміст п’ятого речення?

6. Міні-диспут

 Підтвердіть або спростуйте думку  «Життя для самого себе – не   життя»

V. Підсумок уроку

    Вправа «Мікрофон»

    Продовжте речення:

     *«Сьогодні на уроці ми говорили про …» 

     * «Людина повинна…»

 VІ. Домашнє завдання

       Учитель. На сьогодні наша подорож закінчується. Не забувайте того, чого навчилися, адже ми зустрінемося незабаром на полях Дієслова, будемо йти далі, коли пам’ятатимемо те, про що вчили раніше, а хто забуде – загубить друзів. Тому запишіть завдання додому, щоб бути разом.

        (За рівнями складності).

    * Напишіть твір-мініатюру «У люблячої душі очі    сяють, а у ненавидячої – іскри метають». Визначте час дієслів.

        * Складіть  пам’ятку « Яким треба бути». Напишіть над вжитими

            дієсловами  їх вид.

        * Складіть твір-поезію «Любляча душа». Зазначте особу дієслів.  

         Виконайте одне із завдань.

 

 

 

 

сканирование0002Додаток до уроку

 

 

табл,дієслово

docx
Додано
24 січня 2023
Переглядів
988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку