Мета: навчити учнів з'ясовувати адміністративно-територіальний устрій та регіональний поділ українських земель у складі Російської імперії, дослідити національне й соціальне становище українського населення, визначити, які буржуазні риси з'явилися в повсякденному житті та побуті міщан і селян;
розвивати вміння та навички критичного мислення, уміння висловлювати власну думку, уміння самостійної роботи.
виховувати в учнів інтерес до вивчення історії України кінця ХVІІІ — першої третини ХІХ ст.
Урок № 5 Історія України 9 клас
Тема: Повторювально-узагальнюючий урок за темою 1.
Мета: повторити, узагальнити і систематизувати навчальний матеріал із теми; удосконалити вміння та навички учнів, набуті протягом вивчення теми; закріпити здатність використовувати набуті знання, уміння й навички на практиці; оцінити рівень навчальних досягнень учнів за темою «Формування модерної української нації. Теорія та суспільні виклики першої половини ХІХ ст.». виховувати інтерес до вітчизняної історії.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.
Основні поняття: фольклор, етнографія, академічний етап українського визвольного руху, панславізм, федералізм, слов’янофільство, соборність.
II. Письмова контрольна робота.
Вступне слово
ХІХ ст. для українського народу стало добою формування модерної української нації. Цей процес відбувався синхронно з аналогічними європейськими процесами. Російська та Австрійська імперії, до складу яких входили українські землі, намагалися якнайшвидше вирішити «українське питання» за допомогою асиміляторської політики. Порятунок українського народу як етнічної спільноти полягав у національному відродженні, яке очолила українська інтелігенція, та визволенні від влади панівних монархій.
1. Від етносу до нації
1) Що таке «нація»? Чим поняття «українська нація» відрізняється від понять «українська народність» або «український етнос»?
2. «Українське питання» — проблема панівних націй
Висловіть свої пропозиції щодо вирішення «українського питання». Власну позицію аргументуйте.
3. Історична пам’ять — найсуттєвіший чинник формування національної свідомості
1) Що таке «історична пам’ять»?
2) Дайте стислу характеристику своєї діяльності з вивчення історичного минулого українського народу.
- Яким було ваше ставлення до дій української інтелігенції щодо вивчення історичного минулого України? Чому?
- Чому історична пам’ять є найсуттєвішим чинником формування національної свідомості?
4. Значення фольклору та етнографії в дослідженні національних ознак українців
1) Назвіть хронологічні межі академічного етапу українського визвольного руху.
2) Що стало основним результатом дослідження фольклору та етнографії українського народу?
3) Чи чинила імперська влада перешкоди українській інтелігенції та духівництву на шляху до вивчення усної народної творчості та етнографічних особливостей українського народу? Чому?
5. Російська панславістська, польська федеративна та українська слов’янофільська теорії
1) Яке місце та роль у російській панславістській теорії відводяться українському народові?
2) Яке місце в польській федеративній теорії належить Україні?
3) Якою бачили Україну представники української слов’янофільської теорії?
6. Ідея соборності українських земель
1) Що таке «соборність»?
2) Який відомий український історик у своїх працях утвердив спільність історичного походження, культури та національних інтересів усього українства?
7. Релігійно-конфесійні проблеми в національному питанні
- Який вплив мали проблеми релігійно-конфесійного характеру в Україні на вирішення національного питання?
1) Яку політику у сфері релігії проводила в Україні Російська імперія?
2) Якою була політика Австрійської імперії в галузі релігії на українських землях?
ІІI. Домашнє завдання
Повторити вивчений матеріал.