Розробка уроку являє собою тематичне оцінювання з використанням різних типів тестових завдань. Кілька варіантів тестової роботи дозволять у повній мірі здійснити оцінювання набутих учнями знань з теми.
9-й клас Історія України
Автор:
Вчитель історії
Великодимерського
навчально-виховного об’єднання
Гук Юлія Миколаївна
Тема розробки уроку: «Модернізація українського суспільства в другій половині ХІХ століття».
Мета:
Тип уроку: перевірки знань.
І варіант
1.Карикатура на Селянську реформу 1861 р. акцентує увагу на її:
А) причині; Б) результаті; В) процесі; Г) меті.
2. Який із факторів відіграв вирішальну роль у стрімкому економічному розвитку Донбасу в другій половині ХІХ ст.?
А) кваліфікована робоча сила; Б) значні природні ресурси; В) розгалужена транспортна інфраструктура; Г) утворення монополістичних об’єднань.
3. Масова трудова міграція українців наприкінці XIX — на початку XX ст. була зумовлена: А) стрімкою монополізацією основних галузей промисловості; Б) розгортанням широкого будівництва залізниць і портів; В) залученням на українські землі іноземних колоністів; Г) аграрним перенаселенням українських земель.
4. У ХІХ — на початку ХХ ст. розвиток машинної індустрії пройшов такі стадії розвитку: промисловий переворот — індустріалізація — монополізація. Реформи 60 — 70-х років ХІХ ст. на Наддніпрянській Україні сприяли: А) початку промислового перевороту; Б) завершенню промислового перевороту та розгортанню індустріалізації; В) завершенню індустріалізації та початку монополізації; Г) завершенню монополізації.
5. Укажіть рік упровадження міського самоврядування в Російській імперії: А) 1861 р.; Б) 1864 р.; В) 1870 р.; Г) 1874 р.
6. Що прискорило процес руйнування традиційних галузей господарства західноукраїнських земель у другій половині XIX ст.? А) масова трудова еміграція селянства; Б) націоналізація промислових підприємств;
В) малоземелля українських селян; Г) будівництво мережі залізниць.
7. Судовою реформою Олександра ІІ запроваджувались: А) формальна рівність всіх перед законом, становий суд, участь у судових засіданнях присяжних засідателів; Б) формальна рівність всіх перед законом, публічний суд, участь присяжних засідателів у судових засіданнях; В) залежний від державної адміністрації становий суд, відкриті судові засідання, участь у них присяжних засідателів; Г) залежний від державної адміністрації становий суд, участь присяжних засідателів у судових засіданнях.
8. Виборні органи місцевого самоврядування, що створювалися у Наддніпрянській Україні після 1864 р., називали: А) управами; Б) земствами; В) гмінами; Г) радами.
9. Визначте основне джерело отримання надприбутків іноземними капіталістами на українських землях:
А) запровадження найсучасніших технологій у виробничий процес; Б) максимальне зацікавлення працівників в результатах своєї роботи; В) ухиляння від сплати всієї частини податків до державного бюджету; Г) жорстка експлуатація дешевої робочої сили.
10. Позначте назву галузі промисловості, в якій українська буржуазія утримувала провідні позиції:
А) вугільна; Б) металургія; В) машинобудівна; Г) цукрова.
11. Кочубеї, Симиренки, Харитоненки, Терещенки – це: А) представники української олігархії, сім’ї, які вирізнялись потягом до меценатської діяльності; Б) представники української буржуазії, які контролювали левову долю зернового експорту;
В) сім’ї, представники яких становили основну групу науковців з фізико-математичного напрямку;
Г) представники української політичної еліти, які користувалися значним авторитетом в робітників і селянства.
12. Назвіть товариство, яке в 1899 р. заснував відомий галицький діяч Є.Олесницький, щоб навчити селян сучасних методів господарювання, яке в 1913 р. налічувало вже понад 32 тис. членів:
А) «Сільський господар»; Б) «Маслосоюз»; В) «Дністер»; Г) «Союз кредитної кооперації».
13. Емігранти з західноукраїнських земель наприкінці ХІХ ст.. в пошуках кращої долі вирушали:
А) на Далекий Схід та в Середню Азію; Б) в країни Близького Сході і Північну Африку;
В) в країни Північної і Південної Америки; Г) в країни Центральної та Південної Азії.
14. У другій половині ХІХ ст. на західноукраїнських землях розвивалися в основному: А) вугледобувна, нафтово-озокеритна та машинобудівна галузь промисловості; Б) нафтово-озокеритна, лісопильна та борошномельна галузі промисловості; В) вугледобувна, лісопильна та машинобудівна галузі промисловості; Г) нафтово-озокеритна, лісопильна та вугледобувна галузі промисловості.
15. Визначте характерні риси розвитку економіки західноукраїнських земель ( три правильні відповіді): А) домінування в економіці краю іноземного капіталу; Б) дотримання австрійською владою робітничого законодавства, що сприяло захисту робочого населення; В) економічний бум в розвиткові сільського господарства, який пов'язаний з підготовкою країн Європи до війни і створенням продовольчих запасів; Г) посилення аграрного перенаселення, що призвело до масової міграції українського населення; Д) використання австрійською владою українських земель як аграрного придатку і ринку збуту власних товарів; Е) основну частину продукції давали легка і харчова галузі, які успішно конкурували з австрійськими виробниками; Є) наявність рівних і вільних умов для всіх жителів краю в процесі створення нових фабрик і заводів.
16. Визначте особливості промислового розвитку Наддніпрянської України (три правильні відповіді): А) високий рівень концентрації виробництва і утворення монополій; Б) домінування аграрної складової в структурі народного господарства; В) найнижчі темпи розвитку по Російські імперії; Г) економічна спеціалізація районів; Д) нерівномірний розвиток регіонів; Е) високий рівень вітчизняних капіталовкладень; Є) відсутність української буржуазії.
17. Встановіть відповідність між термінами і їх визначеннями:
А) біржа;
Б) земство;
В) монополія;
Г) урбанізація.
1. суспільний прошарок людей розумової праці, що мають знання у різних галузях науки і культури або живуть за рахунок власного таланту;
2. загальностановий виборний орган місцевого самоврядування з розпорядчими і виконавчими повноваження і функціями;
3. процес зосередження населення, економічного і культурного життя у містах;
4. об’єднання підприємств для виробництва і збуту продукції певного виду, заради обмеження конкуренції і отримання високих прибутків;
5. постійно діючий ринок, де торгують цінними паперами, нерухомістю, великими партіями товарів.
18. Розташуйте події у хронологічній послідовності: А) поява Австро-Угорської дуалістичної анархії;
Б) поява першого на українських землях кооперативного підприємства; В) проведення Селянської реформи в Наддніпрянській Україні; Г) запуск у Києві першого у Російській імперії електричного трамваю.
ІІ варіант
1.Зображене рекламне оголошення початку XX ст. свідчить про розгортання на західноукраїнських землях:
А) монополізації виробництва; Б) промислового перевороту;
В) трудової еміграції; Г) кооперативного руху.
2. Перша залізниця у Наддніпрянській Україні з'єднала міста: А) Катеринослав та Кременчук; Б) Харків та Полтаву; В) Одесу та Балту; Г) Київ та Чернігів.
3. Що гальмувало в Наддніпрянській Україні розвиток капіталістичних відносин на селі після селянської реформи 1861 р.? А) переселення іноземних колоністів;
Б) виплата селянами викупних платежів; В) створення військових поселень;
Г) виокремлення селянських наділів з общини.
4. Реформи 1860–1870-х рр. у Російській імперії сприяли: А) завершенню промислового перевороту; Б) скасуванню заборон щодо української мови; В) відкриттю українських кафедр в університетах; Г) зрівнянню в правах усіх верств суспільства.
5. Активний розвиток сільського господарства в Наддніпрянській Україні в 70–90-х рр. ХІХ ст. стримувався:
А) засиллям іноземного капіталу; Б) поглибленням господарської спеціалізації регіонів;
В) скороченням поміщицького землеволодіння; Г) збереженням селянської общини.
6. Метою розгортання кооперативного руху на західноукраїнських землях наприкінці ХІХ ст. було: А) покращення соціально-економічного становища українського селянства; Б) створення великих колективних сільськогосподарських підприємств; В) формування єдиного всеукраїнського сільськогосподарського ринку;
Г) сприяння еміграції українських селян до Північної Америки.
7. За селянською реформою 1861 р. селяни: А) отримали право відмовитися від наділу й переселитися у місто;
Б) звільнялися від сплати всіх податків, рекрутського обов’язку; В) отримали земельний наділ за викуп;
Г) отримали право вільного виходу з общини з наділами землі.
8. Які питання належали до компетенції земських установ, створених в ході земської реформи 1864 р. у Російській імперії? А) утримання лікувальних закладів, сприяння розвиткові народної освіти; Б) контроль за дотриманням сівозміни, переділ селянської землі в общині; В) організація та проведення виборів до міських дум і Державної Думи;
Г) здійснення рекрутських наборів до армії, підтримання правопорядку.
9. Військова реформа Олександра ІІ запроваджувала: А) рекрутські набори серед всіх верств населення на військову службу терміном 6-7 років; Б) рекрутські набори серед селян на військову службу терміном 25 років;
В) загальну військову повинність усіх громадян з 20-річного віку та дійсну військову службу терміном 6-7 років;
Г) загальну військову повинність селян та дійсну військову службу терміном 6-7 років.
10. Найбільш поширеними серед українців Галичини і Буковини були:
А) кредитні кооперативи; Б) споживчі кооперативи; В) страхові кооперативи; Г) гаражні кооперативи.
11. Метою розгортання кооперативного руху на західноукраїнських землях наприкінці XIX ст. було: А) формування єдиного всеукраїнського сільськогосподарського ринку; Б) створення великих колективних сільськогосподарських підприємств; В)покращення соціально-економічного становища українського селянства;
Г) сприяння еміграції українських селян до Північної Америки.
12. Яке явище було характерним для соціально-економічної ситуації в західноукраїнських землях у другій половині XIX ст.? А) прискорений промисловий розвиток; Б) відсутність великих поміщицьких земельних маєтків;
В) розвиток потужного цукробурякового виробництва; Г) еміграція селян до Канади, США, Бразилії тощо.
13. Визначте подію, що спонукала російський уряд до ліквідації кріпацтва: А) прийняття конституції, що гарантувала рівність прав всім мешканцям держави;Б) масове освоєння Донецького басейну; В) завершення промислового перевороту; Г) поразка у Кримській війні.
14. Визначте рік перетворення Австрійської імперії на дуалістичну монархію – Австро-Угорщину:
А) 1848 р.; Б) 1867 р.; В) 1883 р.; Г) 1897 р.
15. Укажіть зміни в соціально-економічній сфері Наддніпрянської України, що відбулися під впливом реформ 1860—1870-х рр. у Російській імперії (три правильні відповіді): А) завершення промислового перевороту; Б) витіснення іноземного капіталу національним; В) формування ринку вільнонайманої праці; Г) подолання селянського малоземелля та безземелля; Д) зникнення дворянства як соціального стану; Е) розгортання трудової еміграції до США та Канади;
Є) широке долучення селян до підприємницької діяльності та торгівлі.
16. Виберіть серед наведених тверджень ті, що розкривають наслідки реформ 60-70-х рр.. р Російській імперії для соціально-економічного життя населення України ( 3 правильних відповіді). А) забезпечили провідну роль поміщицьких господарств у виробництві сільськогосподарської продукції та торгівлі нею; Б) стимулювали розгортання ринкових відносин; В) прискорили формування ринку вільної робочої сили; Г) прискорили процес урбанізації на землях Наддніпрянської України;
Д) активізували переведення селян на місячну та урочну систему;
Е) забезпечили соціальну рівність селян; Є) послабили економічний розвиток земель Наддніпрянської України.
17. Встановіть відповідність між термінами і поняттями:
А) меценат;
Б) куркуль;
В) пролетарій;
Г) демограф.
1. представник нижчого, біднішого соціального класу суспільства, який не має власності і для якого основним джерелом засобів для життя є продаж власної робочої сили;
2. науковець, що вивчає склад і рух населення та закономірності його розвитку;
3. особа, яка здійснює добровільну безкорисливу діяльність, що виражається у матеріальній, фінансовій та іншій підтримці набувачів благодійної допомоги;
4. заможний селянин, що користується найманою працею, а також зайнятий у сфері перепродажу виробів сільськогосподарського виробництва, лихварства, посередництва;
5. особа, що допомагає суддям у їх професійній діяльності і забезпечує безпосередню участь народу у здійсненні правосуддя.
18. Розташуйте події у хронологічній послідовності: А) будівництво першої в Україні залізниці; Б) створення Крайових сеймів в Австрійській імперії; В) проведення Кримської війни; Г) започаткування українського банку «Дністер».
ІІІ варіант
1.На карті заштриховано районну спеціалізацію наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст.: А) товарного садівництва;
Б) товарного бурякового виробництва; В) товарного виноробства;
Г) товарного зернового виробництва.
2. Яке питання належало до компетенції земських установ, створених у ході реформи 1864 р. в Російській імперії? А) утримання лікувальних закладів, сприяння розвиткові народної освіти; Б) контроль за дотриманням сівозміни, переділ селянської землі в общині; В) організація та проведення виборів до міських дум і Державної думи; Г) здійснення рекрутських наборів до армії, підтримання правопорядку.
3. Концентрація промислового виробництва в металургійній, вугільній і залізорудній галузях Наддніпрянської України наприкінці XIX — на початку XX ст. сприяла: А) початку промислового перевороту; Б) утворенню монополістичних об'єднань; В) подоланню залежності від іноземного капіталу;
Г) націоналізації великих підприємств.
4. Укажіть причини аграрного перенаселення Наддніпрянської України наприкінці XIX ст.: А) демографічний вибух і збереження великого землеволодіння; Б) соціальне розшарування селянства та зростання чисельності робітників; В) скасування панщини та міграція селянства із західноукраїнських земель; Г) поразка першої Російської революції та проведення Столипінської реформи.
5. Чому уряд Російської імперії не запровадив земську реформу 1864 р. в губерніях Правобережної України? А) уряд остерігався перетворення земств на осередки сіоністського руху, оскільки регіоном проходила «смуга осілості» євреїв, серед яких були поширені ідеї сіонізму; Б) уряд остерігався перетворення земств на «п’яту колону» в разі війни, оскільки регіон межував з Австро-Угорщиною, із якою вкрай загострилися відносини; В) ряд остерігався перетворення земств на центри «мазепинського духу», оскільки в регіоні спостерігалося піднесення українського національно-визвольного руху; Г) ряд остерігався перетворення земств на інструмент посилення польського впливу, оскільки в регіоні поляки-землевласники мали міцні позиції.
6. Особливість економічного розвитку Наддніпрянської України в 60—90-х рр. ХІХ ст. визначалася: А) початком процесу індустріалізації; Б) витісненням іноземного капіталу національним; В) скороченням обсягів промислового виробництва; Г) домінуванням державного сектору в промисловості.
7. Укажіть рік проведення реформи, основним змістом якої було впровадження відкритого судочинства за участю сторін, покладання прийняття ухвали на присяжних засідателів, надання обвинуваченим права захисту через адвокатів: А) 1851 р.; Б) 1861 р.; В) 1864 р.; Г) 1871 р.
8. Укажіть наслідок промислового перевороту у Наддніпрянській Україні: А) розвиток фабрично-заводського виробництва; Б) збільшення кількості робітників серед населення України; В) українські землі стали індустріально-аграрним регіоном; Г) повне витіснення кустарного виробництва індустріальним.
9. Укажіть наслідок селянської реформи 1861 р. у Наддніпрянській Україні: А) активізація товарно-грошових відносин на селі; Б) збільшення розмірів наділів землі у приватну власність селян; В) Росія стала індустріальною країною;
Г) на українських землях фермерське господарство стало домінуючим.
10. Яке поняття виникло під час проведення реформ 60–70-х років XIX ст. у Російській імперії?
А) подимне; Б) суд присяжних; В) панщина; Г) фільварок.
11. Конфігурація (взаємне розміщення) залізниць в Наддніпрянській Україні в кінці ХІХ ст. визначалася: А) економічними потребами; Б) соціальними потребами; В) воєнно-стратегічними потребами; Г) потребами пасажирських перевезень.
12. У другій половині ХІХ ст. в Наддніпрянській Україні провідними галузями економіки були: А) вугледобувна,металургійна, цукрова; Б) хімічна, металургійна , цукрова; В) хімічна, текстильна, цукрова; Г) хімічна, вугледобувна, цукрова.
13. Визначте особливість розвитку кооперативного руху на західноукраїнських землях: А) відсутність опору і протидії з боку влади; Б) масова підтримка і участь українського населення; В) відсутність українського кооперативного руху на Закарпатті; Г) стримуючі заклики з боку священиків греко-католицької церкви.
14. Київський цукрозаводчик-мільйонер, визначний благодійник. Жоден значний просвітницький і доброчинний проект у Києві не обходився без його грошової допомоги: А) М.Терещенко; Б) Г.Галаган; В) П.Куліш; Г) М.Левитський.
15. Укажіть риси, притаманні економічному розвиткові Наддніпрянської України в другій половині XIX ст. (три правильні відповіді): А) потужний розвиток цукробурякового виробництва; Б) формування Південного та Правобережного нафтових районів; В) завершення промислового перевороту; Г) дефіцит робочої сили в сільськогосподарському виробництві; Д) бурхливий розвиток вуглевидобувної, гірничорудної та металургійної галузей; Е) створення розгалуженої системи залізниць;
Є) домінування темпів розвитку текстильної промисловості та машинобудування над темпами розвитку сировинних галузей.
16. Укажіть події, що сталися у соціальному розвитку Наддніпрянської України в 60-70-х рр. XIX ст.( 3 правильних відповіді): А) ліквідація кріпосного права; Б) скасування великого поміщицького землеволодіння; В) введення місцевого (земського) самоврядування; Г) введення загальної військової повинності чоловіків після 20 років; Д) введення безкоштовної середньої освіти в гімназіях; Е) введення загального виборчого права; Є) запровадження станового закритого суду.
17. Встановіть відповідність між термінами і їх визначеннями:
А) кооперація;
Б) демократизація;
В) монополізація;
Г) урбанізація.
1. ситуація в економіці, коли один або кілька великих виробників або продавців володіють на ринку переважною перевагою у виробництві та збуті певного асортименту товарів;
2. процес зосередження населення, економічного і культурного життя у містах;
3. система заходів та законів, направлених на впровадження елементів народовладдя в країні;
4. наука, яка вивчає склад і рух населення та закономірності його розвитку;
5. підприємство, створене на основі об’єднання власності осіб для підприємницької діяльності.
18. Установіть послідовність здійснення російських реформ 1860 – 1870-х років: А) упровадження виборного (на основі майнового цензу) міського самоврядування; Б) уведення нової системи комплектування армії на основі загальної військової повинності замість рекрутських наборів; В) упровадження місцевого (земського) самоврядування в лівобережних і південних губерніях Наддніпрянської України; Г) скасування кріпосного права на Наддніпрянській Україні.