Інтегрований урок з української мови та літератури для дітей з інтелектуальними порушеннями для
8 класу
на тему :
« Складні речення, їх побудова»
Вчитель Антоніна Степаник
2024
Тема: Складні речення, їх побудова
Мета уроку:
1. Ознайомити учнів з будовою складних речень та їх видами (складносурядні і складнопідрядні).
2. Вчити учнів правильно розставляти розділові знаки в складних реченнях.
3. Навчити знаходити головні члени речення в складних реченнях.
4. Показати на прикладах з творчості Т. Г. Шевченка, як складні речення використовуються для вираження думок і почуттів.
Обладнання:
• Твори Тараса Шевченка (уривки з поем і віршів).
• Презентація з прикладами складних речень.
• Картки для індивідуальної роботи (з уривками з творів Шевченка).
• Плакати з правилами використання розділових знаків в складних реченнях.
Хід уроку
1. Організаційний момент
• Привітання учнів.
• Оголошення теми уроку: «Сьогодні ми будемо вивчати складні речення, розглядати їх побудову, а також дізнаємося, як ставити розділові знаки в таких реченнях, на прикладах із творів Тараса Шевченка.»
2. Вступне слово вчителя .
• Мотивація:
«Складні речення — це такі речення, у яких є два або більше простих речень, з’єднаних між собою. І сьогодні ми побачимо, як ці речення допомагають Шевченкові передавати складні думки та емоції своїх героїв.»
• Пояснення теми:
«Складні речення бувають двох видів: складносурядні та складнопідрядні. У складносурядних реченнях частини рівноправні, вони з’єднані сполучниками “і”, “та”, “але”. У складнопідрядних одна частина залежить від іншої і з’єднана підрядним сполучником — “коли”, “якщо”, “тому що” тощо.»
3. Теоретичний блок: Типи складних речень (8 хв.)
• Складносурядні речення:
• Пояснення, що складносурядне речення з’єднує дві частини рівноправно.
• Приклад: «І сонце сходить, і роси блищать.»
• «Тарас любив рідний край, і він завжди пам’ятав про нього.»
• Складнопідрядні речення:
• Пояснення, що складнопідрядне речення складається з головної та підрядної частини.
• Приклад: «Як умру, то поховайте мене на могилі» (З вірша “Заповіт”)
• «Тому що я любив Україну, я готовий віддати своє життя за неї.»
4. Робота з текстами Тараса Шевченка
• Завдання 1: Учні отримують картки з уривками з творів Тараса Шевченка, на яких є складні речення. Їх завдання — знайти складні речення, визначити їх тип (складносурядне чи складнопідрядне), а також правильно поставити розділові знаки.
Уривки для аналізу:
• «І я на світі все забув, і не знав, чому я плачу.»
Тип: складносурядне.
• «Якби я вмів, я б малював портрети ікон, але я не вмію.»
Тип: складносурядне.
• «Коли б я був на місці того, хто насмілюється вас ображати, я б ніколи цього не зробив.»
Тип: складнопідрядне.
• Завдання 2: Аналіз головних членів речення. Учні підкреслюють в складних реченнях головні члени (підмет і присудок). Наприклад:
• «І я на світі все забув, і не знав, чому я плачу.» — Я (підмет) забув (присудок), я (підмет) не знав (присудок).
5. Робота з розділовими знаками
• Пояснення правил постановки розділових знаків у складних реченнях:
• У складносурядних реченнях ставимо кому перед сполучниками «і», «та», «але» у разі, якщо частини речення мають різні підмети. Якщо підмети однакові — кома не ставиться.
• Приклад: «І сонце сходить, і роси блищать.»
• Приклад: «І я на світі все забув, і не знав, чому я плачу.»
• У складнопідрядних реченнях кома ставиться перед підрядним сполучником (коли, якщо, тому що, що і т. д.).
• Приклад: «Я готовий віддати своє життя за Україну, тому що я її люблю»
6. Групова робота (7 хв.)
• Учні поділяються на групи і працюють над картками, на яких написані складні речення з творчості Шевченка. Їх завдання:
1. Знайти в реченні головні члени (підмет і присудок).
2. Визначити тип речення: складносурядне чи складнопідрядне.
3. Правильно розставити розділові знаки.
Наприклад для групи:
• «І коли прийде весна, знову зацвітуть квіти.» (Учні визначають підмети, присудки, тип речення та ставлять коми.)
7. Підсумок уроку
• Обговорення:
• Що таке складне речення?
• Як визначити, що речення складносурядне чи складнопідрядне?
• Чому важливо правильно ставити розділові знаки в складних реченнях?
• Підсумки уроку:
Вчитель коротко підсумовує важливі моменти:
• Складні речення бувають складносурядними та складнопідрядними.
• Важливість розділових знаків у складних реченнях.
• Як Тарас Шевченко використовує складні речення для вираження глибоких емоцій та думок?
8. Домашнє завдання
• Виписати по одному складнопідрядному і складносурядному реченні із творів Т.Г.Шевченка
Примітки:
• Для учнів з інтелектуальними порушеннями важливо поступово вводити матеріал та використовувати наочні приклади.
• Завдання на аналіз складних речень повинні бути простими і зрозумілими, з чіткими інструкціями і прикладами.