Урок для дітей з інтелектуальними порушеннями на тему " Складні речення"

Про матеріал
Урок - вивчення нового матеріалу, в його основу покладено використання творів Т.Г.Шевченка для виконання завдань та пояснення матеріалу, використовується багато наочності та прикладів
Перегляд файлу

 

Інтегрований урок з української мови та літератури для дітей з інтелектуальними порушеннями для

 8 класу

на тему :

 « Складні речення, їх побудова»

Вчитель Антоніна Степаник

                                                                    2024

 

Тема: Складні речення, їх побудова

 

Мета уроку:

 1. Ознайомити учнів з будовою складних речень та їх видами (складносурядні і складнопідрядні).

 2. Вчити учнів правильно розставляти розділові знаки в складних реченнях.

 3. Навчити знаходити головні члени речення в складних реченнях.

 4. Показати на прикладах з творчості Т. Г. Шевченка, як складні речення використовуються для вираження думок і почуттів.

 

Обладнання:

 • Твори Тараса Шевченка (уривки з поем і віршів).

 • Презентація з прикладами складних речень.

 • Картки для індивідуальної роботи (з уривками з творів Шевченка).

 • Плакати з правилами використання розділових знаків в складних реченнях.

 

Хід уроку

 

1. Організаційний момент

 • Привітання учнів.

 • Оголошення теми уроку: «Сьогодні ми будемо вивчати складні речення, розглядати їх побудову, а також дізнаємося, як ставити розділові знаки в таких реченнях, на прикладах із творів Тараса Шевченка.»

2. Вступне слово вчителя .

 • Мотивація:

«Складні речення — це такі речення, у яких є два або більше простих речень, з’єднаних між собою. І сьогодні ми побачимо, як ці речення допомагають Шевченкові передавати складні думки та емоції своїх героїв.»

 • Пояснення теми:

«Складні речення бувають двох видів: складносурядні та складнопідрядні. У складносурядних реченнях частини рівноправні, вони з’єднані сполучниками “і”, “та”, “але”. У складнопідрядних одна частина залежить від іншої і з’єднана підрядним сполучником — “коли”, “якщо”, “тому що” тощо.»

3. Теоретичний блок: Типи складних речень (8 хв.)

 • Складносурядні речення:

 • Пояснення, що складносурядне речення з’єднує дві частини рівноправно.

 • Приклад: «І сонце сходить, і роси блищать.»

 • «Тарас  любив рідний край, і він завжди пам’ятав про нього.»

 • Складнопідрядні речення:

 • Пояснення, що складнопідрядне речення складається з головної та підрядної частини.

 • Приклад: «Як умру, то поховайте мене на могилі» (З вірша “Заповіт”)

 • «Тому що я любив Україну, я готовий віддати своє життя за неї.»

4. Робота з текстами Тараса Шевченка

 • Завдання 1: Учні отримують картки з уривками з творів Тараса Шевченка, на яких є складні речення. Їх завдання — знайти складні речення, визначити їх тип (складносурядне чи складнопідрядне), а також правильно поставити розділові знаки.

Уривки для аналізу:

 • «І я на світі все забув, і не знав, чому я плачу.»

Тип: складносурядне.

 • «Якби я вмів, я б малював портрети ікон, але я не вмію.»

Тип: складносурядне.

 • «Коли б я був на місці того, хто насмілюється вас ображати, я б ніколи цього не зробив.»

Тип: складнопідрядне.

 • Завдання 2: Аналіз головних членів речення. Учні підкреслюють в складних реченнях головні члени (підмет і присудок). Наприклад:

 • «І я на світі все забув, і не знав, чому я плачу.» — Я (підмет) забув (присудок), я (підмет) не знав (присудок).

5. Робота з розділовими знаками

 • Пояснення правил постановки розділових знаків у складних реченнях:

 • У складносурядних реченнях ставимо кому перед сполучниками «і», «та», «але» у разі, якщо частини речення мають різні підмети. Якщо підмети однакові — кома не ставиться.

 • Приклад: «І сонце сходить, і роси блищать.»

 • Приклад: «І я на світі все забув, і не знав, чому я плачу.»

 • У складнопідрядних реченнях кома ставиться перед підрядним сполучником (коли, якщо, тому що, що і т. д.).

 • Приклад: «Я готовий віддати своє життя за Україну, тому що я її люблю»

6. Групова робота (7 хв.)

• Учні поділяються на групи і працюють над картками, на яких написані складні речення з творчості Шевченка. Їх завдання:

 1. Знайти в реченні головні члени (підмет і присудок).

 2. Визначити тип речення: складносурядне чи складнопідрядне.

 3. Правильно розставити розділові знаки.

Наприклад для групи:

 • «І коли прийде весна, знову зацвітуть квіти.» (Учні визначають підмети, присудки, тип речення та ставлять коми.)

7. Підсумок уроку

 • Обговорення:

 • Що таке складне речення?

 • Як визначити, що речення складносурядне чи складнопідрядне?

 • Чому важливо правильно ставити розділові знаки в складних реченнях?

 • Підсумки уроку:

Вчитель коротко підсумовує важливі моменти:

 • Складні речення бувають складносурядними та складнопідрядними.

 • Важливість розділових знаків у складних реченнях.

 • Як Тарас Шевченко використовує складні речення для вираження глибоких емоцій та думок?

8. Домашнє завдання

 • Виписати по одному складнопідрядному і складносурядному реченні із творів Т.Г.Шевченка

 

Примітки:

 

 • Для учнів з інтелектуальними порушеннями важливо поступово вводити матеріал та використовувати наочні приклади.

 • Завдання на аналіз складних речень повинні бути простими і зрозумілими, з чіткими інструкціями і прикладами.

docx
Додано
22 листопада
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку