Урок "Добираю близькі за значенням слова"

Про матеріал
Розширити поняття учнів про слова, близькі за значенням, ознайомити з терміном «синонім», вчити учнів розпізнавати слова з близьким за значенням, виробляти вміння добирати синоніми з метою вдосконалення зв’язного мовлення.
Перегляд файлу

Комунальна організація (установи, закладу)

«Шосткинська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №4

Шосткинської міської ради Сумської області»

 

 

 

 

 

« Добираю

близькі за значенням слова»

 

Підготувала

вчитель початкових класів

Кондратенко А.В.

 

 

 

 

2019 рік

 

Тема. Добираю близькі за значенням слова

Мета:

Навчальна: Розширити поняття учнів про слова, близькі за значенням,

ознайомити з терміном «синонім», вчити учнів розпізнавати слова з близьким за значенням,  виробляти вміння добирати синоніми з метою вдосконалення зв’язного мовлення.

Розвивальна:Розвивати мовлення учнів, критичне мислення , творчі здібності, увагу, формувати компетентність спілкування рідною мовою.

Виховна: Виховувати інтерес до слова, бережливе ставлення до живої природи.

Обладнання:картини із зимовим пейзажем, презентація, картки для проведення лінгвістичної естафети, цеглинки Лего.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Освітні галузі : мовно- літературна, соціальна, природнича.

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організація класу

Знову лунає шкільний наш дзвінок,

Кличе усіх на звичайний урок.

Зручніше сідаємо,

Урок рідної мови розпочинаємо.

2. «Цеглинки  настрою»

- Діти, покажіть за допомогою "цеглинки", з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок.
- Я бажаю вам, щоб гарний настрій допоміг вам працювати і не залишив вас до кінця уроку.

3. Бесіда

- З якими словами ми ознайомилися попереднього уроку?

- Наведіть власні приклади.

4. Лінгвістична естафета  « Мікрофон»

(Учні по черзі швидко називають протилежне за значенням слово)

Радість - …, чисто -…, мороз - …, сміється - …, великий - …, літо - …, плакати -…, білий -…, праця -…, весело - … .

5. .Відгадування загадки.

Чудо-сани прилетіли, скакуни в тих санях білі,

В санях тих живе цариця - білокоса, білолиця.

Рукавом махає - сріблом все вкриває.

 

-Отже, сьогодні ми підемо в гості до зими.

6.Гра «Павутинка»

 (слайд 3 картинка зима).

-  Дібрати слова, що пов’язуються, асоціюються у вас із цим словом.

7. Каліграфічна хвилинка

З з  Зз зи им ма        зима

Складіть красиві речення про зиму.

8. Словниковий диктант.

  • Здоров`я, п`ятеро, ім`я, в`ють.
  • Годинник, життя, волосся, взуття.
  • Дощ, щастя, ящірка, Батьківщина.
  • Яку орфограму мають слова кожного рядка?

 

9. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

-      Сьогодні на уроці ми продовжимо ознайомлення зі словами. До нас завітають слова , які про одне й те саме говорять по – різному. Ми будемо вчитися добирати слова, близькі за значенням; замінювати синоніми у зв`язному мовленні.

II. Основна частина

  1. Робота за підручником (с. 46)
  1. Виконання вправ 1-3

*Читання тексту. Робота в парах.

* Визначення пар слів, близьких за значенням.

-Знайдіть поміж виділених у тексті слів близькі за значенням.

-Навіщо такі слова використовують у мовленні?

- Запишіть слова парами в зошит.

                 * Читання тексту вправи 3

- Навіщо павичу такий хвіст?

             2) Виконання вправи 4

- Спишіть виділені в повідомленні Гаджика речення.

- Підкресліть слова ,  близькі за значенням до поданих.

- Запишіть утворені пари слів.

 

Фізкультхвилинка. Репортаж із лісу.

 

 2. Продовження роботи над темою

- На уроці ми спробуємо озвучити неповторний чарівний світ зими, а також познайомимось зі словами, за допомогою яких наша мова стає ще яскравішою, прекраснішою, виразнішою, співучнішою, багатшою.

1. Робота над віршем.

-Прочитайте вірш. Випишіть слова, близькі за значенням.

 

Йдуть школярі раненько в клас.

День покоротшав на годину.

Тікає літечко від нас

в зав'югу, в стужу, в хуртовину...

(Зав’юга, стужа, хуртовина)

- Які ці слова за значенням? Доведіть.
- Так, дійсно, ці слова близькі за значенням. Вони ніби сини однієї матері, через це й називаються "синоніми".
- То які слова називаються синонімами?

( Виведення учнями  правила.)

Синоніми – це слова, близькі за значенням.

2.Робота в групах

Добери до поданих слів синоніми. Запиши за зразком.

І група:

Говорить, будинок.

ІІ група:

Дорога, веселий.

III група:

Великий,  біжить.

IV група:

Сміливий, абетка.

V група:

Сміється, дітвора.

Зразок.

Думає, міркує, гадає.

 

3.Перевірка та оцінювання самостійної роботи. ( За допомогою цеглинок Лего)

 

4.Словесне малювання.  

Лунає аудіо запис співу птахів у лісі.

Оскільки ви справились із завданням, то давайте спробуємо якомога точніше описати зовнішній вигляд пташки, яку вважаєте найяскравішою у зимовому лісі.

( На слайді малюнки снігура, омелюха)

( Можливі варіанти «портретів»)

 

Снігур- малинова сорочка та чорний капелюшок;

Омелюх-бежевий костюмчик із строкатим жовто-чорним оздобленням, на голові- модний чубчик).

 

- А тепер постежте за нашими добрими сусідами - горобчиками. Ці пташки хоч і не мають яскравого пір’ячка, але ж по-своєму гарні і привабливі. Чим вони вам подобаються? (рухливі, меткі, верткі, жваві, моторні)

- Як назвемо слова, які ви тільки що дібрали?

Складіть і запишіть речення про пташок з утвореними словами.

5. Робота в парах.

Доберіть і запишіть слова, близькі за значенням до слова щебече.

 

III. Заключна частина.

  1. Бесіда
  • Які нові слова ви вивчили?
  • Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
  • Наведіть приклади таких слів.
  1. Рефлексія

Вправа «Кольорова рефлексія»

( В учнів – цеглинки трьох кольорів)

Підніміть цеглинку того кольору , що означає :

Зелена цеглинка  - я задоволений уроком, він був корисним для мене , я багато, з користю працював на уроці. Я розумів усе, про що йшлося на уроці.

Жовта цеглинка-  урок був цікавим, здебільшого, корисним, я брав активну участь у ньому, зміг виконати багато завдань. Під час уроку мені було досить комфортно.

Червона цеглинка-  що користі від уроку я отримав мало, розумів небагато з того, про що йшлося на ньому, до відповідей готовим не був.

  1. Домашнє завдання

С. 42, впр. 12; повторити правила.

Збіг наш урок, як коротка мить.

Дуже швидко час біжить.

Ще попереду  у  нас багато кроків,

І цікавих, важливих уроків.

docx
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
5789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку