Урок " Чи легко приносити радість іншим? В.О.Сухомлинський.Покинуте кошення"

Про матеріал
Мета уроку: продовжити формувати навички швидкого, правильного, свідомого читання, комунікативної компетентності ; вчити дітей аналізувати прочитаний текст (давати характеристику дійовим особам, порівнювати вчинки персонажів), робити висновки щодо прочитаного; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати індивідуальні здібності кожного учня, пам'ять, діалогічне та монологічне зв’язне мовлення, творчу уяву, вміння працювати, цінувати думки інших, спостережливість, критичне мислення; вміння працювати, цінувати думки
Перегляд файлу

Тема уроку: Чи легко приносити радість іншим?

В. Сухомлинський .  «Покинуте кошеня ».

Мета уроку: продовжити формувати навички швидкого, правильного, свідомого читання, комунікативної компетентності ; вчити дітей аналізувати прочитаний текст (давати  характеристику   дійовим  особам, порівнювати  вчинки   персонажів), робити висновки щодо  прочитаного; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати індивідуальні здібності кожного учня, пам'ять, діалогічне та монологічне  зв’язне мовлення, творчу уяву, вміння працювати, цінувати думки інших, спостережливість, критичне мислення; вміння працювати, цінувати думки інших, спостережливість, критичне мислення; виховувати  пізнавальну активність, милосердя, доброту, чуйність, ЦС до природи, турботливе ставлення до тварин,  бажання приносити радість іншим.                

Обладнання: підручник «Літературне читання » О.Я. Савченко 2 клас, картки  із  завданнями для роботи в групах ( прислів`я, частини плану, таблиця  з правильним планом, інсценізації: маска кошеняти, сонечко); вислови за темою уроку,), телевізор, електронна презентація до уроку, роздатковий матеріал (сонечка).

Тип  уроку : урок засвоєння нових знань .

Очікувані  результати :

1.Учні уточнюють знання про доброту, з  чим  дружить доброта .

2.Аналізують  вчинки дійових осіб, оцінюють та характеризують.

3.Працюють в групі, прислухаючись до думок інших та роблять свої висновки.

4.Відстоюють свою позицію, аргументуючи, чому  так .

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


Хід уроку

1.Організація класу

Ось дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо –

Урок читання починаймо.

Пригадаймо наш девіз:

“Красиво читаємо,

Чітко розмовляємо,

Мову нашу розвиваємо”

ІІ. Актуалізація опорних знань

 -Зараз  я запрошую вас, дорогі учні і всі присутні, розпочати незвичайний урок читання, який буде присвячений одній з людських чеснот.

1. «Мозковий штурм»

- Якій саме? В цьому ви мені допоможете, прочитавши гасло під яким ми будемо працювати.

                                        

( уявно «Приберіть» зайві сині літери та «зберіть» червоні).

Отже, девіз сьогоднішнього уроку:  ТВОРИ  ДОБРО

–То, що ж таке добро?

2. Асоціативний кущ до слова «Добро»

 

 

Створимо асоціативний кущик до цього слова.

- Які слова серед поданих «притягуються» до слова «добро»?

Слова для куща: допомога, уважність, ненависть, тепло, співчуття, злість, байдужість, краса, щирість, піклування, заздрість, вдячність, жадібність, любов.

-Від таких слів в наше віконце зазирнули сонячні промені й так щедро освітили нашу класну кімнату… але що сталось?.. Раптом навколо потемніло

 

По небу іде кучерявий баран

І рогом вогненим б`є в барабан.

Що це сталося? Щось загриміло, пішов дощ (хмара, блискавка, грім).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми й мети уроку.

Засумувало сонечко, що не зможе посилати нам на землю чудодійні промені добра. Давайте допоможемо йому зупинити дощ, розігнати хмари.

Для цього нам необхідно виконати багато завдань. Готові побороти дощ?

  Разом з дощовою краплинкою Капітошкою (героєм пришкільного оздоровчого табору) ми помандруємо уроком доти, доки проміння сонця не повернеться знову до нашого класу.

- Сьогодні ми поговоримо про добро, добрі справи, добре серце. Переконаємося чи легко приносити радість іншим? Також будемо вчитися дбайливому ставленню до тварин, зокрема до домашніх, закріпимо вміння виразно читати, складати зв’язну розповідь, розвиватимемо уявлення та фантазію.

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

1.Підготовчі до читання вправи

Щоб ротик і язичок були на уроці слухняними, виконаємо зараз такі вправи:

        Промовляння вірша скоромовкою.

- Прочитаємо вірш про хмаринки в різному темпі за сигналом ( П- повільно,

Ш – швидше, ШШ- скоромовкою).

Гнав по небу вітерець

Білочубеньких овець.

А ті вівці не прості –

То хмаринки кочові.

2). Дихальні вправи: 1,2,3 -  вдихніть повітря 4- видихніть та розгоніть хмаринки; 1-вдихніть повітря, 2,3,4 - видихніть дмухніть, як вітерець.

Дощ не вщухає. А Капітошка веде нас далі.

2. Відгадування загадки

-Він пропонує розпочати роботу над новим твором, героєм якого буде домашній улюбленець. Хто ж це? Відгадайте загадку.

Хто з хвостиком  і вушками?

У кого лапки з подушками?

Як ступа ніхто не чує,

Тихо  крадучись полює,

І маленькі сірі мишки

Утікають геть від …….( кішки)

  •      Які слова підказали відгадку? Як називають дитинча кішки? (кошеня)

3.Фізкультхвилинка

- Отже, героєм твору, з яким ми сьогодні познайомимося, є кошеня. Зараз воно пропонує вам трішки відпочити.

Котик-мурчик тихо спав

Навіть пісню не співав.

Та нарешті він проснувся

 і довкола озирнувся.

Порозчісував він вуса,

Довгі-довгі, русі-русі.

Зубки й кігті нагострив

й до комори він побрів.

Буде мишок полювати і  

        добро оберігати.

Ми як котик відпочили

І зміцнили наші сили.

 

5. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом В.О.Сухомлинського.

-Все ж таки дощ продовжує йти. Капітошка пропонує нам познайомитися з цікавими фактами з життя Василя Олександровича Сухомлинського

 

Працює дослідницьке бюро:   

 1 дослідник. Народився В.О. Сухомлинський 28 вересня 1918року в селі Василівка на Кіровоградщині в родині бідного селянина. В сім`ї було четверо дітей і всі вони стали вчителями.

 

2 дослідник. У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у нього був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т.Шевченка.                                          

      3 дослідник. Після школи В.О. Сухомлинський навчався у Кременчуцькому педінституті, після закінчення якого працював учителем української мови і літератури, був завучем.                

            4 дослідник. У 1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але довелося воювати недовго, бо був двічі поранений і довго лікувався.  Після одужання Сухомлинський знову повернувся до школи.

                       5 дослідник. У 1948 році Василь Олександрович стає директором Павлиської школи, якій він присвятив 22 роки свого життя.

- В.О.Сухомлинський – автор близько 1200 художніх творів – оповідань і казок для дітей.                                           

                  - Пригадаємо твори, з якими познайомилися на уроках читання.( «Як Наталя в лисиці хитринку купувала», «Я хочу сказати своє слово», «Тетянка усміхається»)

- Чого вони вчать? (доброті, чуйності, людяності, щирості, відповідальності, працьовитості, дружбі)

 

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

 

Отже починаємо роботу над твором В.О. Сухомлинського, який називається «Покинуте кошеня»

 1. Передбачення змісту за заголовком

Відкрийте підручник на ст. 63 та прочитайте заголовок твору. Спробуйте, передбачити, про що розповідатиметься в оповіданні (передбачення учнів).

- Давайте перевіримо наші передбачення, прослухавши текст.

2.Читання оповідання вчителем.

3. Перевірка первинного сприймання

- Чи справдилось передбачення? Про кого розповідається в оповіданні? Що з ним трапилося?

 

4.Фізкультхвилинка.

5. Словникова робота

Наступні завдання від Капітошки:

  - Якими словами чи висловленнями можна замінити дані: виніс із хати і пустив на     дорогу (прогнав), кошенятко (маленька кицька,)зайшло сонце (звечоріло) нявчить(подає  жалібні звуки).

Прочитайте слова на одному диханні: маленьке, пригорнулося, замуркотіло, раде-радісіньке.

6. Напівголосне читання

7. Читання оповідання « ланцюжком»

8. Аналіз оповідання

1) Робота з ілюстрацією

-Який епізод зображено на малюнку? Як можна назвати малюнок?

-Які слова тексту відповідають ілюстрації? Зачитайте.(Вибіркове читання)

2).Робота в групах за рівнями

А дощ продовжує йти. Капітошка пропонує  вам попрацювати в групах за картками –завданнями.

1 група

- Діти, працюючи в парах складіть з карток план оповідання.

- Для чого нам потрібен план?

   2 група Скласти запитання за текстом (3-4 запитання).  вибіркове читання

- Чому кошеня опинилося на дорозі?

- Як люди ставилися до кошеняти? 

- Скільки часу сиділо самотнім кошенятко?

-  Де Наталочка знайшла його?

-  Як повелася дівчинка?

   3 група ( за карткою)   Розіграти сценку за прочитаним «Творча інсценізація»

— Пофантазуйте і розіграйте за змістом оповідання «Покинуте кошеня» виставу. Як її можна назвати? («Добра дівчинка»)

— Хто буде дійовими особами?

Спробуйте словами, жестами, виразами обличчя до­помогти глядачам відчути почуття дійових осіб?

  4 група  Продовжити текст

Після продовження можлива евристична бесіда.

  •             Як ви гадаєте, чи правильно вчинила дівчинка, що принесла кошенятко додому? Можливо, вона кожного дня це робить?..
  •             Чи схвалить її дії мама? А якщо це кошеня було хворим?..
  •             Що б ви порадили Наталочці? (Перш ніж прийняти рішення взяти кошеня до хати, необхідно запитати дозволу в батьків. Так як це дуже важливе рішення. Про нього потрібно дбати й доглядати. Сподіваємось, що в нашому оповіданні мама дозволила взяти кошеня, а Наталка була гарною господинею). 

5 група  – «Займи життєву позицію»

   З поданих прислів`їв дібрати те  прислів’я, яке  б  свідчило  про ваші дії в такій ситуації.

« Добре  діло  роби сміло» , «Від  теплого  слова  і  лід  розмерзає» , «Не одяг красить людину, а добрі діла»

9. Узагальнююча бесіда після захисту 5 груп

      Кожне  прислів’я – це  певна  життєва  позиція. Отож , перш ніж звернутись до дерева  рішень, надаємо слово групі, що працювала з синім капелюшком. Яке прислів’я обрали для визначення повчальності твору? 

 « Добре  діло  роби сміло» , «Від  теплого  слова  і  лід  розмерзає» ,

«Не одяг красить людину, а добрі діла».

          VI. Підсумок уроку. Рефлексія Ось нарешті дощ зовсім перестав. На небі з`явилося      с              яскраве сонечко та різнобарвна    веселочка, в якій знайшла місце і дощова краплинка                          а               Капітошка. Давайте подякуємо їй за цікаві завдання та науку.

 

 

1

 

docx
Додано
28 січня 2019
Переглядів
1031
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку