Тема. Урок додаткового читання. Іван Андрійович Крилов і його байки.
Мета: поглибити знання учнів про байку, показати відображення в ній народної мудрості, її зв'язок із живою розмовною мовою; розкрити особливості байки І. А. Крилова «Квартет»; розвивати навички аналізу художнього твору, виразного читання, інсценізації, усного мовлення; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: портрет І. А. Крилова, ілюстрації до байок письменника, мультфільм «Квартет» (реж. О. Іванова), аудіо записи байок «Свиня під дубом», «Ларчик», «Лебідь, рак і щука».
Тип уроку: урок додаткового читання.
Епіграф Увесь світ – театр,
А ми в ньому – актори.
В. Шекспір
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Методичний коментар: на дошці написано: твори І. А. Крилова «Вовк та Ягня», «Ворона і Лисиця» є байками. Учні стають і займають відповідну позицію, аргументуючи свій вибір.
Доведіть, що твори І. А. Крилова «Вовк та Ягня», «Ворона і Лисиця» є байками.
Які асоціації викликає у вас слово «байка»?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Чи замислювалися ви над тим, як багато важить слово у житті людини? Воно може втішити, підняти настрій, посіяти ворожнечу і навіть убити. Може засудити, висміяти і прославити. Все може слово…
Тому на уроці ми знову повернемося до байки, оскільки байка – один із найдавніших жанрів словесного мистецтва. За допомогою байки людина намагалася відповісти на питання: як поводитися у складному світі?
Проблемне запитання.
Як ви вважаєте, що потрібно для того, щоб стати справжнім музикантом?
ІV. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку.
(Запис теми уроку в зошиті.)
Обговорення епіграфа до уроку.
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Слово вчителя.
В цій байці відомий російський байкар висміяв галасливі та безрезультатні засідання Державної думи, які відбувалися в Росії у 1810 році. Перші читачі відразу ж впізнали в героях байки «Квартет» Аракчеєва, Мордвинова, Завадовського та Лопухіна.
Слово вчителя.
А зараз ми подивимося з вами мультфільм «Квартет» (реж. О. Іванова). Після перегляду якого ви повинні дати відповіді на запитання:
Методичний коментар: після перегляду мультфільму «Квартет» учні дають відповіді на запитання.
Встаньте, діти, посміхніться,
І до сонця потягніться.
Веретеном покрутіться,
Землі нашій поклоніться
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Методичний коментар: після прослуховування кожної байки, учні відповідають на запитання вчителя.
З яких частин складається байка?
Які алегоричні образи присутні в цьому творі?
Як автор розповідає про своїх героїв?
Які риси характеру уособлюють дані персонажі?
Розгляньте ілюстрації до байок І. А. Крилова.
І. А. Крилов «Свинья под дубом»
«Ларчик» «Квартет» «Лебедь, рак и щука»
VI. Підведення підсумків уроку.
«Мікрофон».
VІI. Домашнє завдання.
Вивчити байку І. А. Крилова напам’ять (на вибір учня), намалювати малюнки.
Використані джерела.
Електронні – ресурси: