Тема. Урок додаткового читання. Іван Андрійович Крилов і його байки.
Мета: поглибити знання учнів про байку, показати відображення в ній народної мудрості, її зв'язок із живою розмовною мовою; розкрити особливості байки І. А. Крилова «Квартет»; розвивати навички аналізу художнього твору, виразного читання, інсценізації, усного мовлення; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: портрет І. А. Крилова, ілюстрації до байок письменника, мультфільм «Квартет» (реж. О. Іванова), аудіо записи байок «Свиня під дубом», «Ларчик», «Лебідь, рак і щука».
Тип уроку: урок додаткового читання.
Епіграф Увесь світ – театр,
А ми в ньому – актори.
В. Шекспір
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна вправа «Займи позицію».
Методичний коментар: на дошці написано: твори І. А. Крилова «Вовк та Ягня», «Ворона і Лисиця» є байками. Учні стають і займають відповідну позицію, аргументуючи свій вибір.
Доведіть, що твори І. А. Крилова «Вовк та Ягня», «Ворона і Лисиця» є байками.
-
Складання «Асоціативного куща».
Які асоціації викликає у вас слово «байка»?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Чи замислювалися ви над тим, як багато важить слово у житті людини? Воно може втішити, підняти настрій, посіяти ворожнечу і навіть убити. Може засудити, висміяти і прославити. Все може слово…
Тому на уроці ми знову повернемося до байки, оскільки байка – один із найдавніших жанрів словесного мистецтва. За допомогою байки людина намагалася відповісти на питання: як поводитися у складному світі?
Проблемне запитання.
Як ви вважаєте, що потрібно для того, щоб стати справжнім музикантом?
ІV. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку.
(Запис теми уроку в зошиті.)
Обговорення епіграфа до уроку.
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
-
Історія створення байки «Квартет» І. А. Крилова.
Слово вчителя.
В цій байці відомий російський байкар висміяв галасливі та безрезультатні засідання Державної думи, які відбувалися в Росії у 1810 році. Перші читачі відразу ж впізнали в героях байки «Квартет» Аракчеєва, Мордвинова, Завадовського та Лопухіна.
-
Робота над змістом байки «Квартет» І. А. Крилова.
-
Виразне читання байки вчителем російською мовою.
-
Чому квартет «не идет на лад»?
-
Чи сподівається автор на те, що в учасників квартету що – небудь вийде?
-
Чому саме ці тварини є героями цієї байки?
-
Яка мораль байки «Квартет»?
Слово вчителя.
А зараз ми подивимося з вами мультфільм «Квартет» (реж. О. Іванова). Після перегляду якого ви повинні дати відповіді на запитання:
-
Чи вдалося режисеру О. Іванову передати зміст байки І. А. Крилова «Квартет»?
-
Які «зайві» сцени ви помітили в мультфільмі «Квартет»?
-
Перегляд мультфільму «Квартет» (реж. О. Іванов ) (https://www.youtube.com/watch?v=HyqXCG_8HJ0).
Методичний коментар: після перегляду мультфільму «Квартет» учні дають відповіді на запитання.
-
Бесіда за побаченим.
-
Чи вдалося режисеру О. Іванову передати зміст байки І. А. Крилова «Квартет»?
-
Які «зайві» сцени ви помітили в мультфільмі «Квартет»?
-
Які тварини з цієї байки є алегоричними образами? Яких людей вони уособлюють?
-
Валеохвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
І до сонця потягніться.
Веретеном покрутіться,
Землі нашій поклоніться
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
-
Прослуховування аудіо записів байок І. А. Крилова «Свиня під дубом» (https://www.youtube.com/watch?v=-juqeGvqOBk) «Ларчик» та «Лебідь, рак і щука».
Методичний коментар: після прослуховування кожної байки, учні відповідають на запитання вчителя.
-
Бесіда за прослуханим.
З яких частин складається байка?
Які алегоричні образи присутні в цьому творі?
Як автор розповідає про своїх героїв?
Які риси характеру уособлюють дані персонажі?
-
Робота з ілюстраціями до байок І. А. Крилова.
Розгляньте ілюстрації до байок І. А. Крилова.
-
Яку найголовнішу рису відмітили художники?
-
Який фрагмент зображений на ілюстраціях?
-
Чи такими ви уявляли героїв байок І. А. Крилова?
І. А. Крилов «Свинья под дубом»
«Ларчик» «Квартет» «Лебедь, рак и щука»
VI. Підведення підсумків уроку.
«Мікрофон».
-
Байки І. А. Крилова примушують мене замислитися над …
VІI. Домашнє завдання.
Вивчити байку І. А. Крилова напам’ять (на вибір учня), намалювати малюнки.
Використані джерела.
-
Богосвятська А.І. Використання ІКТ (інформаційно-комунікативних технологій) у процесі викладання світової літератури / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. - 2012. - № 2. - С. 2-9.
-
Богосвятська А. І.Сучасні типи уроків світової літератури: пошук, натхнення, фантазія / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. - 2011. - № 10. - С. 37-41.
-
Богосвятська, А.І. Імідж сучасного уроку світової літератури / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 1. – С. 16-21.
-
Виготський Л.С. Педагогічна психологія. – М.: Педагогіка, 1991.
-
Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів // Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю.Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атака, 2005.
-
Мадзігон В.М. Проблематика та перспектива інформатизації освіти / В.М. Матюх. – К.: Либідь, 2006.
-
Макрідіна Л.О. Використання сучасних технологій у педагогічній діяльності // Початкова школа. – 1995. – № 7.
-
Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах / Л.Ф. Мірошниченко. – К.: Ленвіт, 2000. (Підруч. для студентів-філологів).
-
Морзе Н.В., Дементієвська Н.П. Intel. Навчання для майбутнього. – К.: Нора-прінт, 2005.
-
Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. – М.: Издательский центр «Академия», 2001.
-
Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К., 2003.
-
Сучасні шкільні технології. Ч.1 / Упоряд.: І. Рожнятовська, В. Зоц. - К.: Ред. загальнопед. газ., 2004. (Б-ка "Шкільного світу").
-
Фіцула М.М. Педагогіка: Навч. посіб. для студ. вищих пед. закл. освіти. -К.: Академія, 2003.
Електронні – ресурси:
-
http://direktor.at.ua/
-
http://fedorovna.ucoz.ru/
-
http://metodportal.net/
-
http://mon.gov.ua
-
http://www.osvita.org.ua/
-
www. svitliteraturu.ucoz.ua/_bd/1/143_280213.pdf
-
http://www.teacherjournal.com.ua/.../15561_Візуалізація%...
-
http://www.youtube.com/
-
http://uk.wikipedia.org/
-
https://www.youtube.com/watch?v=HyqXCG_8HJ0