І. Організація учнів до уроку.
1 . Привітання.
Діти! У нас сьогодні ніби свято,
Гостей зібралося багато.
Ану ж на них ви подивіться
І веселенько усміхніться.
А тепер тихенько поверніться,
Один одному всміхніться.
На урок старання
Не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько,
Будем гарно працювати.
2. Вправа «Очікування»
- До уроку всі готові, повторили вдома одиниці величин : довжини, маси, часу і площі ? ( учні відповідають з допомогою цеглинок )
- Настрій який у вас? ( учні відповідають з допомогою цеглинок )
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Усний рахунок.
- Учні, як ви думаєте, що сьогодні на уроці математики ми будемо робити? (Відповіді учнів)
-- Діти, а ви любите мандрувати?
- Сьогодні ми вирушаємо в цікаву подорож. А куди саме, дізнаєтесь, коли розв'яжите кругові вирази з відповідними літерами.
На листочках записуємо тільки літеру, яка знаходиться перед виразом.
У 65 + 20 : 4
А (30 : 2 + 40)
Р (80 – 30) - 20
Ї 100 + (10+90)
К 70 2 - 12 5
А (95 - 15) - 15
Н 200 : 10 + 75
- Яке слово утворилося?
- Отже, ми сьогодні подорожуватимемо по Україні.
2. Девіз уроку.
На уроці математики
будем подорожувати,
свій розум тренувати,
свою рідну Україну
більше пізнавати.
3. Розповідь вчителя.
Україна – велика країна з прекрасною щедрою природою і щирими людьми. З давніх давен важко жилося її народові, не раз зажерливі чужинці нищили її землі й багатство .
Сьогодні Україна знову повинна захищатись від підступного, заздрісного ворога. Жорстокі бої за незалежність вже тривають 2 77днів. Наші герої віддають своє найціннніше багатство – життя, щоб ми з вами були в небезпеці. Вони вірять, що хоч і загинуть, але їхні діти будуть вільними і житимуть в мирі і добробуті.
Адже діти - майбутнє кожної країни. Ваші знання сьогодні – це успіхи й здобутки українського народу завтра.
Нині ми будемо мандрувати рідною землею і все, про що дізнаватимемось, позначатимемо на картах, аби краще знати свій рідний край. Заповнювати карту будемо впродовж усього уроку.
4 . Вправа «Обчисли ланцюжок»
Територія, заселена українцями, досить велика. Щоб обійти довкола неї пішки, треба пройти багато кілометрів. Обчисливши ланцюжок. Ви дізнаєтесь протяжність кордонів України.
(6993 км)
300+100
10
- 500
+2000
+ 493
+1000 (6993 км)
(На карті показую кордон України, кілька учнів повторюють лінію. Після цього діти на картах наводять кордони держави. У відведеному на карті місці записують отримані результати.)
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні у нас підсумковий урок з теми «Додавання і віднімання багатоцифрових чисел».
Результати розв'язування завдань повідомлятимуть вам деякі дані, які стосуються нашої України. Тож сьогодні ви узагальните свої знання з математики і більше дізнаєтесь про рідну країну.
ІY. Узагальнення і систематизація знань.
І варіант
1.Виконай письмове додавання. Визнач, яку територію займає наша держава.
348 659+254 969=…(603 628 км²)
2.Виконай письмове віднімання. Визнач, скільки в Україні міст.
49 133-48 673=…(460)
ІІ варіант
1.Виконай письмове додавання. Визнач, скільки всього людей проживає в Україні.
Населення України станом на 1 січня 2022 року становило 41 429 472 осіб,
41 080 912+348 560=…(41 429 472 ос.)
2. Виконай письмове віднімання. Визнач, скільки в Україні селищ. ( від 1000 до 30000 ос)
33 529-32 645=…(884)
НУ, а сіл в Україні є 28 619.
- Діти, назвіть місто, яке є столицею України. (м.Київ)
- Як називається наша область? (Закарпатська область)
Закарпатська область знаходиться на заході України.
- Назвіть місто, яке є нашим обласним центром. (м. Ужгород)
- Як називається наш район? (Хустський район)
- Як називається наше село? (с. Лісковець ( Ляховець))
(Показую на карті України й пропоную учням нанести на контурну карту.)
Розв’язавши рівняння учні І варіанту дізнаються скільки років нашій столиці , а учні ІІ варіанту дізнаються скільки років нашому селу .
х + 482 = 2022 2022 – у = 1470
4. Від сьогоднішнього числа відніміть 1.
(23+1=24)
Число 24 – це кількість областей України.
(1 – Автономна республіка Крим)
На заході Україна межує з Польщею, Румунією, Словаччиною. На південному заході – з Молдовою, а на півночі – з Білорусією. На південному та північному сході – з Росією.
5. - А яка найбільша і найдовша річка в Україні? (Дніпро)
Щоб зайти її довжину ,яку займає на території України потрібно від 1000 відняти 19.
1000-19=981(км) )
- Число 981 позначає протяжність Дніпра на території України. А загальна довжина Дніпра становить 2201км.
4.Розв’язування задач.
(Учні об’єднуються в групи. Кожна отримує задачу. Завдання: розв'язати задачі діями з поясненням.)
І група і ІІ група ( хто швидше)
На овочеву базу привезли 18 891кг овочів. Капусти було 9 840кг, моркви – на 2 850кг менше, інше – картопля. Скільки кілограмів картоплі привезли на овочеву базу? (2 061кг)
(Перевірка задач)
У кожній групі ви отримали однаковий результат – 2 061м – висота найвищої точки України – гори Говерли.
5.Музична фізкультхвилинка.
6.Порівняйте величини і дізнаєтесь про них.
2 245м 15000мм 149 км² 7 га
На території України є Чорне і Азовське моря. Найбільша глибина Чорного
моря -2 245м ,а Азовського – 15м. Довжина берегової лінії Азовського моря – 2 700км.
Всі річки і моря нашої держави належать до якого океану? (Атлантичного океану)
Найбільше прісне озеро України Ялпуг
Озеро Синевир є найбільшим і найглибшим високогірним озером України.
7. Дії з іменованими числами.
- Прочитайте іменовані числа, які ми отримали сьогодні на уроці. Подайте їх у вказаних одиницях.
2 061м= … км … м 2022р. = …ст.
15м = … см 7 га = … а
4 год 25хв = … хв 640 т = … кг
Ан-225 «Мрія» (масою 640 т є найважчим літаком у світі.
8.Робота з геометричним матеріалом. (Робота в парах)
(В учнів на партах лежать картки )
- Діти, у вас на партах лежать картки. Розгляньте зображення і дайте відповіді на запитання.
- Як називається фігура?
- Скільки зображено прямокутників?
- Що таке периметр?
- Обчисліть периметр і площу великого прямокутника
- На що схожа ця фігура?
- Що символізує кожен колір прапора?
(Діти відповідають)
Які державні символи ще знаєте?
Учні, завжди пам’ятайте: хто ви? звідки ви ?. Шануйте державні і народні символи , традиції та рідну нашу мову. Будьте гідними громадянами своєї держави.
Y. Підсумок уроку.
Оцінювання.
- Подорож наша підходить до завершення .
Чи сподобалась Вам подорож ?
Чи дізнались , щось цікавого?
Яка інформація Вас найбільше здивувала.
Висновок.
- Ми завершили заповнювати карту України – країни героїчної історії. Саме від вас, від нас усіх залежить доля Вітчизни. Тож, учіться, будьте успішними, аби ваші знання і праця сприяли розбудові та процвітанню нашої держави.
Домашнє завдання
1.Довжина кордонів України
2. Площа території України
3. Населення України
4. Кількість міст в Україні
5. Кількість селищ в Україні
6. Кількість сіл в Україні
7. Дата заснування Києва
8. Дата заснування нашого села
9. Кількість областей України
10. Автономна республіка Крим
Варіант І
1.Виконай письмове додавання. Визнач, яку територію займає наша держава.
348 659 + 254 969= ____________________________
2.Виконай письмове віднімання. Визнач, скільки в Україні міст.
3. Розв'язати рівняння.
х + 482 = 2022
6. Обчисліть периметр і площу великого прямокутника.
6см
12 см
Варіант ІІ
1.Виконай письмове додавання. Визнач, скільки всього людей проживає в Україні.
41 080 912 + 348 560=____________________________________
2. Виконай письмове віднімання. Визнач, скільки в Україні селищ.
33 529 - 32 645=________________________________
3. Розв'язати рівняння.
2022 – у = 1470
6. Обчисліть периметр і площу великого прямокутника.
6см
12 см
І група
На овочеву базу привезли 18 891кг овочів. Капусти було 9 840кг, моркви – на 2 850кг менше, інше – картопля. Скільки кілограмів картоплі привезли на овочеву базу?
ІІ група
На овочеву базу привезли 18 891кг овочів. Капусти було 9 840кг, моркви – на 2 850кг менше, інше – картопля. Скільки кілограмів картоплі привезли на овочеву базу?
КРУГОВІ ВИРАЗИ
У 65 + 20 : 4
А (30 2 + 40)
Р (80 – 30) - 20
Ї 100 + (10+90)
К 70 2 - 12 5
А (95 - 15) - 15
Н 200 : 10 + 75
«Обчисли ланцюжок»
300+100
10
- 500
+2000
+ 493
+1000
4.Порівняйте величини .
2 245м 15000мм
5. Перетвори .
2 061м= … км … м
15м = … см
4 год 25хв = … хв
4.Порівняйте величини .
5.Перетвори .
2022р. = … ст.
7 га = … а
640 т = … кг
І група
На овочеву базу привезли 18 891кг овочів. Капусти було 9 840кг, моркви – на 2 850кг менше, інше – картопля. Скільки кілограмів картоплі привезли на овочеву базу?
ІІ група
На овочеву базу привезли 18 891кг овочів. Капусти було 9 840кг, моркви – на 2 850кг менше, інше – картопля. Скільки кілограмів картоплі привезли на овочеву базу?
ІІІ І група
На овочеву базу привезли 18 891кг овочів. Капусти було 9 840кг, моркви – на 2 850кг менше, інше – картопля. Скільки кілограмів картоплі привезли на овочеву базу?