Урок "Додавання і віднімання раціональних чисел"

Про матеріал

Урок узагальнення та систематизації вміннь та навичок учнів додавання і віднімання раціональних чисел. Сприяє формуванню та розвитку пізнавальних і творчих здібностей учнів, виховує інтерес до нових знань та прагнення їх здобувати. Показує історичну картину розвитку математики в Стародавньому світі .Тип уроку: інтегрований ,урок-подорож ,узагальнюючий

Перегляд файлу

 

 

Математика   6 клас

 

Тема уроку          Додавання і віднімання  раціональних чисел

   Дидактична мета уроку: узагальнити та систематизувати вміння та навички додавання і віднімання раціональних чисел. Сприяти формуванню та розвитку пізнавальних і творчих здібностей учнів виховувати інтерес до нових знань і прагнення їх здобувати. Показати історичну картину розвитку математики  в Стародавньому  світі .

Тип  уроку: інтегрований ,урок-подорож ,узагальнюючий.

Обладнання : дидактичний матеріал (картки),таблиці,географічна карта.

                       Мультимедійна установка

 

                                      Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ Вступне слово.

 

Сьогодні особливий урок,мета якого с не тільки узагальнення знань та умінь по темі “Додавання і віднімання раціональних чисел”, а й розширити кругозір,показати картину розвитку математики у стародавньому світі,подорожувати з вами по загадковим  містам та країнам Це подорож у далеку сиву давнину,задовго до нашої ери,коли людину ще можна було чимось здивувати,коли люди вірили в чудеса. Саме в ті часи були збудовані 7 чудес світу,які і досі дивують і цікавлять людство. Про них складено багато легенд.

Чим же так здивувалося людство?Перш за все,вони відзначались довершеністю архітектури:

  •   колосальними розмірами;
  •   коштовним оздобленням;

Але головним було те,що сім чудес світу були збудовані в тих країнах,які стали колискою розвитку математичних ідей і понять. Саме досконалість цих споруд свідчить про точні математичні обчислення та розрахунки,гармонії математики і реального світу. Бо саме розвиток цивілізації тісно пов’язаний з математичними законами. Без них не могло бути збудовано жодної споруди,Тож у подорож! Перепусткою нам будуть ваші знання з математики.

Першу подорож ми здійснимо до країни, в якій було збудовано два Чуда  Світу. Саме в цій країні були написані перші математичні рукописи,один із них зберігається в Лондоні в Британському музеї. Вони перші винайшли десяткову систему. Перші користувалися дробами. Прав да,  всі рукописи мали дивовижний вигляд ( демонстрація запису). Що це за країна, ми дізнаємось,якщо розгадаємо кросворд:

  1. Сума двох від'ємних чисел є число ...
  2. Що спільного між кутом і термометром?
  3. Запис,який складається  з чисел,змінних,знаків дій?
  4. Який знак повинен стояти перед дужками,щоб розкриваючи їх ми зберегли знак кожного доданку?
  5. Сума яких двох чисел завжди дорівнює нулю?
  6. Як називається закон  який записується формулою а+в =в+а

 

 

 

 

 

 

р

п

в

о

е

і

т

р

д

и

е

'

в

л

с

1 є

2г

3и

4 п

5 е

6 т

м

р

р

л

ж

а

н

а

а

ю

н

в

е

д

з

с

е

н

 

у

 

и

с

й

 

 

Це Єгипет. Першим чудом були  єгипетські піраміди. В Африці, серед Лівійської пустелі,гордо підносяться  піраміди. До наших часів збереглося  біля сімдесяти  пірамід. Найбільша піраміда - це піраміда Хеопса.

Збудована у XXIV ст. до н.е. Висота її - 137 м, площа основи до 55000 м. Щоб збагнути велич її території можна розмістити стартову площадку і космічну ракету. На ЇЇ побудову пішло близько 2300000 брил  каміння. Вага однієї брили більше 2,5 тони, об’єм  більше 1 м. Піраміди спеціально будувались для поховання єгипетських фараонів .

Згідно легенді,піраміди служили драбиною для душі, якою вони сходили на небо. Нажаль ,інші чудеса світу не збереглися. Арабська приказка мовить: «Все на світі боїться часу,проте час боїться пірамід»

 

 

На території Є типу існувало ще одне чудо . Другим чудом був маяк на острові Фарос,поблизу мису Александрії,збудований близько 280 р. до н.е. Світло вогнища, же попало на вершину маяка,вказувало на шлях кораблям. Його висота становить 180м . Вогнище,що запалювали вночі на найвищій терасі маяка,було видно на відстані 50-60 км. Простояв маяк 1 500 років. Був зруйнований землетрусом.

 

 Місто Александрія було відоме не тільки Фароським маяком,але й найбільшою Александрійською бібліотекою. А ще тут жила дуже талановита жінка філософ, астроном, перш а жінка-математик . Вона серйозно займалася лінійними рівняннями. Щоб дізнатися ім'я цієї жінки,як склалася її доля, розв’яжіть  рівняння

  1. х + 36 = -15
  2. -7,2 + а = 3,4
  3. у- 0,63 = -1,8
  4. -8,49 — а = 3,19
  5.   14- х= 15
  6. у - 3 = -1
  7. 7 + х = З

 

-1,17

2

-51

- 4

-1

10,6

-11,68

п

і

г

я

т

і

а

 

Гіпатія  прожила коротке життя. Саме за прагнення до знань та збереження надбань давньої науки вона переслідувалася релігійними фанатами. За те що не прийняла християнську віру,була жорстоко вбита товпою фанатів і спалена на вогнищі.

Між річками  Тигр і Єфрат існувала найдавніша держава Месопотамія ,столиця якою було м . Вавилон. Саме тут знаходилось  третє Чудо Світу.

Щоб потішити свою дружину Семіраміду  цар  наказав спорудити штучні гори,на яких росли б дерева, кущі і квіти. В середині гір, у колонах ховалися труби, зверху яких насипано товстий шар землі. По трубах вода піднімалася з річки Єфрат.  На жаль,  сади не збереглися,їх зруйнували повені..

 

 

 

 

Вавилоняни були здібними і винахідливими,вони першими винайшли колесо,започаткували вимір години як 60 хв ,1 хв  =60  секунд, винайшли лічильний прилад. Щоб дізнатися як він називається, вам треба спростити вираз:

  1. а- 8-5-2+а=
  2. 3- 5+ в+ в +2 =
  3. 7,5 - 0,5 + 3 +m. -1 –m =
  4. 3+ 4 + с- 1-3+с=

 

абак

 

Інші чотири Чуда Світу були збудовані на землях,які на той час були грецькими. Саме Греція стала колискою розвитку математики. Греки  перші надали математичним істинам абстрактний  характер.  З курсу математики вам відомі такі давньогрецькі математики як Ератосфен, який займався простим числом Архімед, що обчисли число П.

У Егейському морі на о. Родос було збудовано Четверте Чудо Світу. Щоб дізнатися про нього ,вам потрібно знайти помилки:

  1. -5+12 =-7
  2.     -6 -4= 10

          3       -  а  = 0

  1.    4,8-(-2)= 6,8
  2.    30+(-50) = 20

 

Четвертим Чудом була  колосальна бронзова статуя бога Сонця Геліоса  . Її  побудували над входом у порт у Ш тисячолітті. Статуя була заввишки 36 м. Легенд и свідчать, що кораблі з вітрилами вільно пропливали між ногами статуї. В історії ця статуя відома під назвою Колос Родоський. Скульптор Харес витратив на її спорудження 12 років. Цей витвір мистецтва теж зруйнував землетрус.

Колосс Родосский

Фізкультхвилинка

 

Якщо учні згодні з твердженням, то хлопають в долоні, якщо не згодні, то піднімають руки вгору :

  • кожне ціле число - раціональне; кожне раціональне число - ціле;
  • кожне натуральне число є раціональним числом;
  • якщо раціональне число не ціле, то воно дробове;
  • сума двох протилежних чисел дорівнює 0;
  • на координатній прямій від’ємне число розташоване правіше нуля;
  • протилежні числа рівні по модулю; від’ємні числа по модулю менше 0.

Для того,щоб дізнатися про п'яте Чудо  Світу треба виконати дії

 

Самостійна робота з взаємоперевіркою

 

Варіант 1                                  Варіант 2

2,07+12-6-3,07+6=   2,04-15+3,96-0+11=


16-9,1+0+12,1-5=    -9+0+3-19+7=

 
-9+12+4,6+5+5,4=     13,5-2-6+15,5-10=

 

П'ятим чудом був Мавзолей у Галікарнасі  (нині місто Бодрум у Туреччині). ІІишну  триповерхову гробницю наказала побудувати дружина царя Мавсола ( IV ст до н.е.). Він і дав назву всім мавзолеям. Мавзолей поєднував у собі піраміду, башту і грецький храм. Вершина піраміди увінчана скульптурною композицією,яка зображала Мавсола і Артемісію в колісниці.

 

Шостим чудом світу був храм Грецької богині полювання, дочки Зевса, побудований у місті Ефес  (І V ст до н.е.).Щоб дізнатися ім’я богині, вам необхідно замість зірочок поставити знаки + чи  -:

  1. ( * 1 0) + (* 5) = -5
  2. (*30 ) + (*10) = 40
  3. (*8) + ( *9)=1
  4. (*5) +(*5) =0
  5. (*10)+(*Ю) =-20

■ «,

(команда,яка першою справилася із завданням відкриває пакет з

ім'ям богині)

Її звали Артеміда. Давні люди високо цінували його храму і пишність. Храм побудований з чистого мармуру,У головному залі стоїть статуя Артеміди висотою 1 5м. Проте його неодноразово руйнували,а багатства викрадали. Існує багато легенд,пов'язаних з цим храмом. Так один чоловік,аби увійти в історію, підпалив цей храм. Звали його Герострат.

З цього часу це ім'я стало символом руйнації.

 

       

 

Щоб дізнатися про сьоме Чудо необхідно розв’язати рівняння

 

   Варіант 1                                               Варіант 2

 

| х – 7 | = 1      8;6           | х + 5 | = 4       -1;-9

 

4 + | 2 - х | = 10   -4;8      8 + | 4 + х | = 11    -7;1
  
 

Сьомим чудом світу був храм Зевса,Споруда була побудована у самому центрі Греції на священній олімпійській землі. Саме тут влаштовували олімпійські ігри. Архітектор Ліон у АСТ. до н.е., побудував цей храм, а скульптор Фідій зробив скульптуру. Головний бог греків сидів на золотому троні. Велетенську фігуру виконано із слонової кості,заввишки 12 м. Зевс сидів па золотому троні із золотим вінком на голові ,в лівій руді, він тримає посох, в правій - статую богині переможниці Ніки. Статуя згоріла.

 

 

Підведення підсумків уроку.

  • Як додати два від’ємні числа
  • Як знайти суму додатного і від’ємного чисел
  • Як від одного раціонального числа відняти друге

 

Рефлексія.Наша мандрівка підійшла до кінця.

Нерозгаданим чудом залишаються людські знання,творчість і майстерність. Людські знання безмежні,завдяки їм людство продовжує робити чудеса. Недарма арабська приказка мовить:

Світ-корабель,

розум-вітрило,

думка-кермо.

Тож вдалої вам подорожі в країні знань!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.  

 

 

 

1

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку