Урок "Додавання і віднімання раціональних чисел"

Про матеріал

Розробка відкритого уроку з математики у 6-А класі. "Додавання та віднімання раціональних чисел"

Вчитель : Шелемба Ольга Василівна

Тернівської ЗОШ І-ІІІ ст

Тячівського рн.

Закарпатської обл.

Перегляд файлу

                                                                                               Прізвище учителя:  Шелемба Ольга Василівна

 

Урок

 

 Додавання і віднімання раціональних чисел.

Мета уроку:
       ●перевірити рівень засвоєння учнями програмного матеріалу за темою  ”Додавання і віднімання раціональних чисел”, систематизувати й узагальнити даний матеріал, ознайомити учнів з історією розвитку від′ємних чисел.
       ●розвивати логічне мислення учнів, пам’ять, творчу активність, обчислювальні навички;

      ●Виховувати доброзичливість, уважність, самостійність, інтерес до математики.

Тип уроку: Урок систематизації та узагальнення знань, умінь і навичок.

Обладнання: мультимедійний комплекс, роздатковий матеріал, таблиця.

Девіз уроку:                            Міркуємо швидко!

Відповідаємо правильно!

Обчислюємо точно!

Пишемо гарно!

Обіцяємо бути:

Уважними, старанними, активними, дисциплінованими.

 

 

Епіграф: Будь-яка теорія важлива для практики.

                                                                              Ч. Колтон

 

 

Хід уроку

 

■ I. Організаційний етап

▪ Привітання

▪ Перевірка присутності учнів

■ II. Перевірка домашнього завдання

Учитель: У кого виникли питання під час розв′язування домашньої роботи?

№ 1194, 1210

▪ Перевірка за заздалегідь підготовленими записами

№1194

  1. -56 –(-27) = -56 + 27 = -29
  2. -103 –(-513) = -103 + 513 = 410
  3. – 2,3 –(-23) = - 2,3 + 23 = 20,7
  4. -4,09 –(-3,003) = -4,09 + 3,003 = -1,087

№ 1210

  1. 4,25 – 9,05 - = 4,25 +((-9,05) + (-0,2)) = 4,25 + ( -9,25) = -5
  2. - - = +(( - ) +( - )) = + (- ) = + (-) = -

 

 

■ IІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності

▪ Оголошення теми й мети уроку

Учитель: Сьогодні на нас чекає цікавий урок , на якому ми систематизуємо й узагальнимо знання , вміння та навички з теми «Додавання та віднімання раціональних чисел». А також дізнаємося деякі відомості з історії математики.

 

 

            ■ IV. Актуалізація опорних знань

Учитель: Від′ємні числа з′явилися дещо пізніше, ніж дроби. У Китаї від′ємні числа виникли близько 2100 років тому. У ті часи знаків «плюс» та «мінус» ще не було, тому від′ємні числа позначали іншим кольором на відміну від додатніх.

                Додатними числами позначали майно,   прибуток, наявні гроші. Їм раділи та зображали червоним кольором ( китайці їх називали «чен» ), а від′ємні числа позначали борг, збиток, тому зображали їх чорним кольором ( називали їх «фу» ).

Учитель: А зараз повторимо, які дії ми навчилися робити з від′ємними числами

▪ Фронтальне опитування 

 

1.Як додати два від′ємні числа?

2.Як знайти суму додатнього і від′ємного чисел?

3.Чому дорівнює сума двох протилежних чисел?

4.Чи може сума двох чисел дорівнювати одному з них?

5.Чому дорівнює модуль відємного числа?

6.Чому дорівнює модуль додатнього числа?

7.Чи завжди можливе віднімання раціональних чисел?

8.Правило заміни віднімання додаванням.

9.Як додати два дроби з різними знаменниками?

10.Як додати два десяткові дроби?

 

Учитель : Індійський математик Брахмагупта  (VІІ ст. ) використовував такі правила для додавання додатних і від′ємних чисел.

 

 

Графічний диктант

⁞ Учні дають відповідь на запитання «Так» або «Ні». Якщо відповідь «так», то учні малюють Λ ,якщо «Ні» то _ .

  1. -2  -від′ємне число.
  2. 0  -натуральне число.
  3. –(- 5) = 5
  4. 2,5 –ціле число.
  5. │-7 │= 7
  6. – 7 ˃ 0
  7. – 7 + 4 = 3
  8. 10 – 16 = - 6
  9. 3 ˃ - 3
  10. – 5 + 5 = 0

В: Λ_Λ_Λ_ _ΛΛΛ

 

■ V. Удосконалення знань, умінь і навичок

     Учитель: Потреба ввести від′ємні числа булла зумовлена розвитком математики зокрема необхідністю розв′язувати рівняння. Оскільки віднімати натуральні числа було можливо лише за умови, що зменшуване більше за відємник. Теорію відємного числа найбільш змістовно розробив німецький математик. Він називав відємні числа «числами меншими за ніщо», тобто меншими від нуля. Він писав: «Нуль міститься між істинними та абсурдними числами». А як звали цього вченого ми дізнаємось коли розв′яжемо завдання і розшифруємо його ім′я.

          1.Зашифроване слово

М    - 4 + ( - 8 ) = -12

Ш    - 7 + 15 = 8

Т      - 23 + 12 = - 11

И      35 + (- 36) = - 1

Ф      - 17 + ( - 23 ) = - 40

Е      - 5 + 10 = 5

Л       30 + ( - 12 ) = 18

Ь        - 25 + 15 = 10

Учитель : А хто ввів знаки «+» та «-«, для позначення додатних та від′ємних чисел, дізнаємось розв’язавши дані приклади і розмістивши розв′язки в порядку зростання

2. Зашифроване слово

Робота з підручником

Я     №1222                В: -85

Н     №1212 (3)          В:  -44,4

В      №1209 (1)          В:  -3

І       №1219 (1)          В:  -0,58

Д      №1212(1)           В:  2,5

М     №1215(3)           В: 14,5

А      №1215(5)           В: 30

Н      №1220                В: 10098

 

З Українських вчених велику роль відіграв в розвитку відємних чисел М.В. Остроградський з Полтавщини. Який був близьким другом Т.Г.Шевченка.

■ VI. Самостійне виконання учнями практичних завдань

Учитель : Одного разу в Англійському графстві Кемберленд знялася велика буря , сильний вітер виривав дерева з корінням, утворюючи великі ями. У одній з таких ям жителі виявили якусь чорну речовину. Назва цієї речовини зашифрована у завданнях. Розвяжіть дані приклади , результати замініть буквами . Складіть слово і прочитайте його.

3. Зашифроване слово

 

          Г  х + 4 = -8,5        В: -13,3

Р  0,8 -(-6)               В:  6,8

А  2 + у = -6,5        В:  -9,1

Ф  6,54 – 8,3            В:   -1,76

І    х – 3,9 = -8         В:  -4,1

Т  -5,6 + (-7,1)        В: -12,7

 

 

Учитель: Отже це був графіт . Напевне учні ви вже знаєте, що графіт є основою олівця, який часто використовується на уроках математики. А у якому році це сталося дізнаємось розв’язавши наступну карточку:

 

      147 – 2535 –(-823) = -1565

   З даного числа взяти модуль

          В:    1565р.

 

 Графіт був знайдений у 1565р. Перші олівці мали недоліки - вони бруднили пальці і швидко ламалися. А сучасний олівець зявився в кінці ХVІІІ ст.

 

VII. Підсумок уроку

1.   Учні, скажіть, що ми робили сьогодні на уроці?

  Ми підготувалися до контрольної роботи.

Епіграф нашого уроку : «Будь-яка теорія важлива для практики». Сьогодні ми неодноразово використали теорію для розв’язання наших завдань.

 2. А що нового ми дізналися сьогодні на уроці?

 - Давайте згадаємо, які відомі вчені пов’язані з відємними числами.

О.І. Маркушевич сказав про математику: «Ця наука, як багаторічний дуб, розкинула такі могутні гілки, що жоден математик, навіть, самий «мастивий», вже не в силах вивчити всю математику в цілому, а обирає лише яку-небудь її гілку.» Ось і ми з вами вибрали гілку раціональних чисел, без якої математика неможлива.

VIII. Домашнє завдання

  1. Підготуватися до контрольної роботи

Повторити 26 -27

  1. Розв′язати  № 1213, 1223

 

Оцінити учнів !

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Tetyana
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
2792
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку