Урок
з математики,
проведений у 6 класі:
Підготувала
вчитель математики
Ховдій В.О.
Тема: Додавання раціональних чисел.
Мета: сформувати уявлення про зміст дії додавання раціональних чисел,вивести правила додавання від'ємних чисел та чисел з різними знаками, виробити вміння застосовувати ці правила на практиці;
розвивати пам'ять, зосередженість, уважність, логічне і критичне мислення, вміння висловлювати свою думку, роботу в колективі;
виховувати культуру математичного мовлення та письма, взаємопідтримку,
виховувати наполегливість і старанність у роботі, упевненість у власних силах.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання:інтерактивна дошка, комп’ютер, комп' ютерна презентація, картки.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
(Учитель перевіряє наявність домашнього завдання і збирає зошити для перевірки правильності виконання.)
А ми перевіримо, як ви виконували домашнє завдання і зрозуміли раніше вивчений матеріал.
Метод «Мозковий штурм»
Рівень А
Рівень В
Метод «Вірю – не вірю»
Завдання |
Вірю |
Не вірю |
|
Б М А Х Р О Г
У П
К
І |
В Р У Ч М А С
Е Б
Т
А |
Відповідь: Брахмагупта – це індійський математик VII cт., який працював над від’ємними числами.
ІІІ. Формулювання теми і мети уроку.
Діти, давайте виконаємо завдання на слайді.
Завдання.
Обчислити:
Так, діти, це виконати ви зараз не можете. Отже, завдання нашого уроку – навчитися додавати раціональні числа.
ІV. Засвоєння нових знань.
Для того, щоб з'ясувати, як виконується додавання раціональних чисел, давайте розв’яжемо такі задачі.
Задача 1.
Оленка і Миколка грали в шашки. Спочатку Оленка виграла 3 рази, а потім 2 рази. Який остаточний результат гри?
(Записати дію)
Задача 2.
Хлопці на перервах грали в теніс. Сергійко програв на першій перерві 2 рази, а на другій 5 разів. Який остаточний результат гри?
(Записати дію)
Задача 3.
Додати числа, використовуючи координатну пряму.
Може хтось помітив, як додаються два від’ємні числа? ( Відповіді учнів)
Правило додавання чисел з однаковими знаками.
Щоб знайти суму двох чисел з однаковими знаками, треба додати модулі доданків і перед отриманим числом поставити знак доданків.
Задача 4.
Тетянка і Михайлик грали в бадмінтон. За підсумками гри Тетянка отримала 5 перемог і 3 поразки. Який остаточний результат гри?
(Записати дію)
Задача 5.
Володя і Семен грали в настільний хокей. За час гри Семен програв 6 разів і виграв 4 рази. Який остаточний результат гри?
(Записати дію)
Задача 6.
Додати числа, використовуючи координатну пряму:
5 + ( - 3) =
Може хтось помітив, як додаються числа з різними знаками? ( Відповіді учнів)
Правило додавання чисел з різними знаками.
Щоб знайти суму двох чисел з різними знаками, треба від більшого модуля відняти менший модуль і перед отриманим числом поставити знак того з доданків, модуль якого більший.
Метод «Ламання криги»
( Учень готує повідомлення про виникнення від'ємних чисел.(Випереджальне завдання)
Виникли від’ємні числа в Китаї в І ст. до н.е. у зв’язку з розв’язуванням рівнянь для раціоналізації обчислень. Тоді від’ємні числа, на відміну від додатних, зображали іншим кольором. Додатними числами позначали майно, наявні гроші, прибуток. Їм раділи і зображали їх червоним кольором (китайці їх називали «чен»), від’ємними числами позначали борг, збиток і зображали їх чорним кольором (їх називали «фу»).
Індійські математики Брахмагупта (VII cт.) і Бхаскара (ХІІ ст) використовували такі правила дій для від’ємних і додатних чисел:
«Сума майна і майна є майно».
«Сума двох боргів є борг».
«Сума майна і боргу дорівнює їх різниці».
«Сума майна і такого самого боргу дорівнює нулю».
Але довгий час від’ємних не визнавали, вважали їх не справжніми, фіктивними. Бхаскара так писав: «Люди не схвалюють від’ємних чисел».
V. Формування вмінь.
Давайте повернемося до слайду з завданням.
Обчислити усно:
Робота з підручником
№ 1127(на дошці з поясненням)
Індивідуальна робота(для учнів високого рівня)
Картка 1.
Обчислити:
+ = 4.- +( - )=
5. - 1 + (- 2) = 6. 3 + (- 4 ) =
Картка 2.
Обчислити:
+(- )= 4.- + =
5. – 4 + (- 1) = 6. - 6 + 4 =
Групова робота
(Учнів поділити на три групи. Кожна група має своє завдання. За правильною відповіддю поставити частинку малюнка на завдання . В результаті правильного обчислення одержимо малюнок на слайді)
Індивідуальна робота
Гра « Влуч у ціль»
Всі ви любите грати в сніжки. Тому я вам пропоную, обчислити значення виразу і «сніжкою» з відповіддю влучити в ціль,тобто у приклад.
Робота в парах.
Виконання завдань на картках з друкованою основою.
Завдання для 1 пари
Завдання для 2 пари
Завдання для 3 пари
Робота на дошці.
Картка.
Знайти значення виразів:
VІ. Підсумок уроку.
А тепер давайте подивимося, як ви засвоїли додавання раціональних чисел.
Ой, діти, я надрукувала вам приклади, а коли йшла до школи,йшов сніг, сніжинки потрапили на мої записи і їх пошкодили, то давайте спробуємо їх відновити.
Завдання.
Замість зірочок поставити правильний знак:
Для підведення підсумку нашого уроку проведемо фідбек.
На столах у вас лежать стікери. На червоному стікері напишіть, що ви зрозуміли на цьому уроці, а на зеленому – що не дуже зрозуміли або що ще хочете дізнатися з цієї теми.
На уроці ми досягли успіху завдяки
У- увазі
Р – роботі
О – організованій
К – кмітливості.
VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати §26, повторити §6.
Рівень А. № 1128, 1130.
Рівень В.
Знайдіть суму:
3.862, 9 +(- 862,9) = 4. - 941,3 + (- 1245,97) =
5. + ( - ) = 6. – 16 + (- ) =
7. – 4 +3 = 8. 72 + ( - 59 ) =
Порівняйте числа:
3.- 39,48 + 86,2 і 46,82; 4. – 129,3 + ( - 327,9) і 467,2.