Урок ''Додавання та віднімання дробів з різними знаменниками''

Про матеріал

Якщо ви любите математику та захоплюєтесь творчістю Шевченка Т.Г., то цей урок саме для вас. Цікаві факти з життя та творчочсті Т.Г.Шевченка в процесі вивчення математики в 6 класі.

Перегляд файлу

 

І-Іванівська  загальноосвітня  школа  І-ІІІ  ступенів

Барвінківської  районної  ради  Харківської  області

 

 

http://taras-shevchenko.in.ua/design/shevchenko-vk.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   Додавання та віднімання

дробів з різними

знаменниками

 

Бінарний урок в 6 класі

(математика, українська література)

 

 

 

  Вчитель   математики           Каплуновська С.А.

 

 

Тема: ″Додавання та віднімання дробів з різними знаменниками″

                                            Урок в 6 класі

 

Мета: вдосконалити навички додавання, віднімання  та порівняння дробів з різними знаменниками, повторити властивості додавання та віднімання дробів, формувати культуру усних та письмових обчислень, розвивати вміння учнів чітко висловлювати свою думку, познайомити учнів з  творчою спадщиною Т.Г.Шевченка, продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова, виховувати почуття гордості за славних синів свого  народу та причетності до великої української нації.

Тип уроку: бінарний урок засвоєння вмінь та навичок. 

Обладнання : підручник, портрет Шевченка, обрамлений вишитим рушником, картки-відповіді, репродукції картин Шевченка, виставка його творів.

                                                 ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент.

Перевірити готовність учнів та класу до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учні обмінюються зошитами і перевіряють правильність виконання домашнього завдання.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Описание: E:\Виховні години\Т Г ШЕВЧЕНКО\Шевченко 1.jpgВчитель математики. Сьогодні на уроці ви вдосконалите навички додавання та віднімання дробів з різними знаменниками. Ви також познайомитеся з деякими фактами з життя і творчості славного сина українського народу Т.Г.Шевченка, якого ви бачите на портреті. Епіграфом до уроку будуть такі слова:

 

Портрет Шевченка дивиться на клас,

Запитує Тарас суворо в нас,

Як ми навчаємося, як живем,

Як ми Вкраїну-матір бережем?

 

Серед плеяди видатних діячів української культури Тарасові Григоровичу належить особливе місце. Поборником правди і свободи називають його. Він своєю полум’яною поетичною і мистецькою творчістю виражав споконвічні вільнолюбні прагнення нашого народу.

Подивіться на рай тихий,

 На свою країну,

 Полюбіте щирим серцем

 Велику руїну,

 Розкуйтеся, братайтеся!

 У чужому краю

 Не шукайте, не питайте

 Того, що не має

 І на небі, а не тілько

 На чужому полі.

 В своїй хаті своя правда,

 І сила, і воля.

Та перш ніж познайомитися з біографією Шевченка, давайте повторимо правила, які допоможуть вам сьогодні на уроці.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування.

  1.                   Сформулюйте правило зведення двох дробів до спільного знаменника.
  2.                   Сформулюйте правило додавання двох дробів з різними знаменниками.
  3.                   Сформулюйте правило віднімання двох дробів з різними знаменниками.
  4.                   Сформулювати властивості додавання та віднімання дробів.
  5.                   Пояснити, як додати або відняти два мішані числа, дробові частини яких мають різні знаменники.
  6.                   Пояснити, як порівняти дроби з різними знаменниками?

Обчислити усно та обрати правильну картку-відповідь, прикріпивши її біля завдання. Якщо обчислення виконані правильно, то з літер, які написані на зворотному боці карток, можна буде прочитати слово ″Шевченко″

 

  1. Описание: https://pp.vk.me/c402425/v402425693/2251/efytnuKjvog.jpg + ;             (   )   −   Ш           
  2. 1 + ;            ( 1 )    −   Е  
  3. 2 − ;            ( 1 )    −   В 
  4. 1 + 3 ;        ( 5  )     −   Ч 
  5. 1 + ;          ( 1 )   −   Е
  6. 3 − 1 ;           ( 1  )   −  Н
  7. ;           (    )   −   К
  8. + ;           (   )    −   О

V. Засвоєння знань та вмінь.

Розв′язати приклади біля дошки.

  1. 1 + 4 + +2 =                  Відповідь. 9
  2. 3 − 2 + 1 + =            Відповідь. 3
  3. 12 − 3 + 8 =                  Відповідь. 18
  4. 19 − 8 + 2 =                  Відповідь. 14

 

Вчитель української літератури. 9 березня 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту Київської губернії (тепер Черкаська область ) народився Т.Г.Шевченко. Його батьки  були кріпаками  та тяжко працювали на багатого поміщика В. В. Енгельгардта. Після смерті у 1823 році матері і 1825 році батька Тарас залишився сиротою.

 ″Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком  і вказав нові,  світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим″,− писав про Шевченка Іван Франко.

 Тарас Григорович прожив коротке і важке життя.

 

Благословен той день і час,

Коли прослалась килимами

Земля, яку сходив Тарас

Малими босими ногами.

Земля, яку скропив Тарас

Дрібними росами – сльозами.

 

Задача.

24 років з життя Шевченка припали на кріпацтво, 10 років Тарас Григорович був у засланні, де він знаходився під суворим наглядом, йому було заборонено писати і малювати, і лише 12 років поет був порівняно вільною людиною. Скільки років прожив Шевченко?

Описание: https://pp.vk.me/c402425/v402425693/217d/JFtlpIHobMo.jpgВідповідь. 47

Вчитель української літератури. Тарас Григорович прожив лише 47 років, а залишив після себе велику літературну та мистецьку спадщину. Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими тоді засобами графічного зображення.

Талант художника проявився в Тараса Шевченка значно раніше, ніж талант поета. 

Обдарований від природи хлопчина рано відчув тягу до малювання. Ще змалку крейда і вуглинка були для нього неабиякою радістю. Малював ними стіни, лави, стіл... Малював у хаті і надворі, вдома і в гостях... Якось прийшла сестра Катерина з панщини і не впізнала своєї хати: візерунками розмальовані стіни, долівка і навіть призьба. Хлопець любив зображувати птахів, звірів, людей.

Разом з іншими кріпаками пана Енгельгардта юний Шевченко прибув у лютому 1831 року до столиці Російської імперії Петербурга. З цього часу почалося його тривале столичне життя, сповнене боротьби за існування, незгасного бажання стати вільним, вивчитися на професіонального художника.

Тарас Шевченко вступив у 1838 році до Петербурзької Академії мистецтв і закінчив її в 1845 році із срібною медаллю, одержавши звання "вільного художника". Своїм фахом Т. Шевченко вважав саме малярство.  Талант Т. Шевченка як художника виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Він пробував себе в скульптурі, різьбі й гравюрі.

   Тарас Шевченко малював картини, пейзажі й портрети, звертаючись до історії українського народу, його побуту. У Петербурзькій Академії мистецтв він створив картини у романтичному стилі «Циганка-ворожка», "Хлопчик, що ділиться хлібом із собакою" Т. Шевченко водночас є основоположником реалізму в українському малярстві. Реалізмом відзначається його найбільший за розміром твір олійного живопису "Катерина" (1842), який через драму української дівчини-кріпачки розкриває трагедію самої України.

   З часом творчість Шевченка-художника здобула визнання не лише в Росії, а й у світі. Вона стала доповненням його поетичної творчості, з якою утворювала органічну цілісність, і свідчила про його прагнення засобами мистецтва виховувати в суспільстві любов до України, її народу.

Описание: http://taras-shevchenko.in.ua/kartyny/tsyganka-m.jpg      Описание: http://taras-shevchenko.in.ua/kartyny/kateryna2.jpg      

         Циганка-ворожка. 1841 рік.                          Катерина. 1842 рік

    Описание: http://taras-shevchenko.in.ua/kartyny/znahar2.jpg        Описание: http://taras-shevchenko.in.ua/kartyny/am.jpg

           Знахар. 1841рік.                             Аскольдова могила. 1846 рік

 

Розв′язати приклади на дошці.

  1. 19 –(1 )=            Відповідь.18   

 

  1. 45 – (5 )=              Відповідь. 40

 

Вчитель української літератури. У 1840 році окремою книжкою під назвою ″Кобзар″ вийшли Шевченкові поезії та поеми.

 ″Кобзар″ було надруковано в Санкт-Петербурзі в друкарні Фішера. Це була одна з найкращих приватних друкарень того часу. Фінансував випуск книги полтавський поміщик Петро Іванович Мартос. Шевченко свого часу писав його портрет. Під час одного з сеансів П.І.Мартос знайшов папірець, що був густо списаний віршами. Зав′язалась така розмова:

  •                     Що се таке, Тарас Григорович? – запитав Петро Іванович  Шевченка.
  •                     Та се, добродію, не вам кажучи, як іноді нападуть злидні, то я пачкаю папірець.
  •                     Так що ж? Се ваші вірші?
  •                     Еге ж.
  •                     А багато у вас такого?
  •                     Та є чималенько.
  •                     А де ж воно?
  •                     Та отам під ліжком у коробці.

 Саме П.І.Мартос та з Є.П.Гребінка систематизували вірші і видали ″Кобзар″ Шевченка 1840 року. 

У наш час під назвою ″Кобзар″ розуміють усі віршовані твори Шевченка, однак перші «Кобзарі» містили тільки деякі його поезії. У першу збірку ввійшло всього вісім творів: ″Перебендя″, ″Катерина″, ″Тополя″, ″Думка″ (″Нащо мені чорні брови″), ″До Основ'яненка″, ″Іван Підкова″, ″Тарасова ніч″ та ″Думи мої, думи мої, лихо мені з вами″, що написаний спеціально для цього збірника і є своєрідним епіграфом не тільки до цього видання, але і до усієї творчості Тараса Шевченка.

Описание: E:\Виховні години\Т Г ШЕВЧЕНКО\форзац ювілейного до 125 річчя від дня народження - Кобзаря- 1939 року .jpg

Думи мої, думи мої, лихо мені з вами!

Нащо стали на папері сумними рядками?

Чом вас вітер не розвіяв в степу, як пилину?

Чом вас лихо не приспало, як свою дитину?

 

Після видання цієї збірки й самого Тараса Шевченка почали називати кобзарем. Навіть сам Тарас Григорович після своїх деяких повістей почав підписуватись ″Кобзар Дармограй″.

 

У Черкасах існує єдиний у світі музей однієї книги — «Кобзаря» Шевченка, відкритий у травні 1989 року в будівлі, в якій із18 до 22 липня 1859 року жив у сім'ї Цибульських Т. Шевченко, про що свідчить меморіальна дошка на будівлі музею.

Вчитель математики. Учні діляться на чотири групи, кожна група отримує своє завдання.

 

Розв′язати рівняння.

  1. + 1 = 2                          Відповідь. 25
  2. + =1                            Відповідь. 12
  3. х − 2  = 3 + 12                 Відповідь.18
  4. у −20 = 14 + 12 − 1       Відповідь. 45

 

Вчитель математики. 25 грудня 1845 року. Про що говорить ця дата?

Вчитель української літератури. У грудні 1845 року Шевченко гостював на Переяславщині. Там він застудився і захворів. Стан його різко погіршився: запалення легенів. На той час ця хвороба  через відсутність ліків була смертельною Лікар робив усе можливе, аби  швидше поставити  Шевченка на ноги.

Третьої ночі настала криза. Хворий відчував повне виснаження – груди здавлювала задуха, серце калатало, а в голові роїлися похмурі думки. Та найбільше ятрила одна думка. ″Я ще мало встиг зробити для рідного народу. Яким же буде моє останнє слово до людей?″. Відтак дістав олівця й записника. На білому полі свіжою борозенкою лягли перші рядки:

             Як умру, то поховайте

             Мене на могилі…

Ці рядки з′явилися 25 грудня 1845 року. У рукопису немає назви. ″Заповітом″ його охрестили видавці, і зараз, мабуть, немає країни, де б не знали знаменитого Кобзаревого ″Заповіту″. Його перекладено на 150 мов. Ідеї та заклики ″Заповіту″ знаходили відгук в усьому світі. Переклади  ″Заповіту″ − це зв′язок різних народів світу ідеєю боротьби за волю. Це −  духовне єднання народів всієї планети. Він став піснею боротьби за визволення пригнічених народів.

 Шевченко міг би вмерти, та доля розпорядилася інакше. Тарас Григорович одужав. Він знову багато працює, малює, подорожує Україною.

Учні декламують уривки з віршів Шевченка.

               Доля  

 Ти не лукавила зо мною,

 Ти другом, братом і сестрою

 Сіромі стала. Ти взяла

 Мене, маленького, за руку

 І в школу хлопця одвела

 До п’яного дяка в науку.

 «Учися, серденько, колись

 з нас будуть люде», - ти сказала.

 А я послухав, і учивсь,

 І вивчився. А ти збрехала.

 Які з нас люде? Та дарма!

Ми не лукавили з тобою,

Ми просто йшли; у нас нема

Зерна неправди за собою.

Ходімо ж, доленько моя!

Мій друже вбогий, нелукавий!

Ходімо дальше, дальше слава,

А слава – заповідь моя.

 

              Н.Н. (уривок)

 

 "Сонце заходить, гори чорніють,

 Пташечка тихне, поле німіє,

 Радіють люде, що одпочинуть,

 А я дивлюся...і серцем лину

 В темний садочок на Україну.

 Лину я, лину, думу гадаю,

 І ніби серце одпочиває.

 Чорніє поле, і гай, і гори,

 На синє небо виходить зоря."

 

Описание: https://pp.vk.me/c402425/v402425693/2192/O_i2Z-j27U8.jpgВчитель української літератури. В 1846 році Шевченко знайомиться з членами таємного Кирило-Мефодіївського товариства, а в квітні 1847 року його заарештовують. Спочатку його привезли до Оренбурга, а звідти  до Орської фортеці, де він мав відбувати солдатську службу.

 23 квітня 1850 року Шевченка заарештували за порушення царської заборони писати й малювати. Його перевели до Новопетровського укріплення на півострові Мангишлак, де він провів сім років.

Лише 1 травня 1857 року було дано офіційний дозвіл звільнити Шевченка з військової служби. За ним було встановлено нагляд та заборонено жити в столицях.

 Влітку 1859 року Тарас Григорович відвідав Україну. Зустрівся в Кирилівці з братами й сестрою. Мав намір оселитися на Україні. На жаль, довгі роки заслання підірвали  здоров′я Шевченка. На початку 1861 року він тяжко захворів і 10 березня помер.

Похований Тарас Григорович був на Смоленському кладовищі в Петербурзі. Через два місяці, виконуючи заповіт поета, друзі перевезли його прах на Україну і поховали біля Канева.

 

Учень читає вірш ″Заповіт″

Описание: Могила Тараса ШевченкаЯк умру, то поховайте

Мене на могилі,

Серед степу широкого,

На Вкраїні милій,

Щоб лани широкополі,

І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути,

Як реве ревучий.

Як понесе з України

У синєє море

Кров ворожу... отойді я

      І лани і гори —

Все покину і полину

      До самого бога

Молитися... А до того

Я не знаю бога.

Поховайте та вставайте,

Кайдани порвіте

І вражою злою кров’ю

Волю окропіте.

І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

 

Вчитель української літератури. Іван Франко писав: ″Доля переслідувала його в житті скільки  лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в іржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду... Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу  і все розквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори″.

  Вчитель математики. Серед зелених пагорбів над Дніпром-Славутичем в одвічній красі височить Чернеча (нині Тарасова ) гора. Сучасники оповідають, що в середині ХІХ ст. вся Чернеча гора була покрита стежками, які врізнобіч збігалися до могили – вона стала святим місцем на Україні. В 1925 році навколишня місцевість була оголошена державним заповідником.

 

Задача.

Площа Канівського заповідника становить близько частини всієї площі України, Поліського заповідника  близько , заповідника Асканія-Нова −  , Чорноморського заповідника − , Карпатського заповідника − . Розмістіть дані числа за їх величиною, починаючи з найбільшого.

Відповідь. , , , , .

Описание: C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Downloads\230px-Пам'ятник_Тарасові_Шевченку_в_Харкові.jpgВчитель математики. І хоча Канівський заповідник має найменшу площу серед названих заповідників, та цей чарівний куточок поблизу старовинного Канева знають тепер далеко за межами нашої країни. Тут знайшов вічний спочинок великий син українського народу Т.Г.Шевченко.

 

Гордий, величний, палкий і нескорений

Наш незабутній славетний Тарас.

Лине в безсмертя над нивами й горами

Помислів, дум і сердець володар.

Вчитель математики. Коли ми їздили на екскурсію в місто Харків, то бачили пам′ятник Шевченку. Його було урочисто відкрито в 1935 році.

VІ. Домашнє завдання.

Виконати завдання (Н.А.Тарасенкова)  №311, №315, №324(додатково), повторити правила п.11

VІІ. Підсумок уроку.

Учні висловлюють свою думку, продовжуючи речення:

На цьому  уроці я …

Вчитель математики. На уроці ви вдосконалили навички додавання , віднімання дробів з різними знаменниками.  Відповіді, отримані під час обчислень, допомогли вам пригадати основні дати з життя і творчості Шевченка Т.Г.

Вчитель української літератури. Тарас Григорович піднісся до вершин вселюдської любові, бо був найбільшим патріотом України, заповідав нам любити свій народ, плекати свою культуру. Він поклав своє життя на вівтар боротьби за Україну, її волю, її незалежність.

 

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття      

І голос твій нам душу окриля.

Встає в новій красі, забувши лихоліття,

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

У росяні вінки заплетені суцвіття

До ніг тобі, титане, кладемо.

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

                      Тебе своїм сучасником звемо

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку