Дата: 28.01.2019
Предмет: Математика
Тема: Додавання виду 260+40. Віднімання виду 300-70. Задача на знаходження четвертого пропорційного.
Мета: закріплювати вміння виділяти у тексті задачі із взаємопов’язаними величинами,
знаходити певну величину під час розв’язування задач; вдосконалювати обчислювальні
навички; розвивати мислення; виховувати уважність.
Обладнання: схеми до задач, картки « Так-Ні», ілюстрація « Потьомкінські сходи»
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація набутих знань.
1) Перевірка домашнього завдання
- Відкрийте зошити з домашнім завдання. Вам потрібно було виконати завдання 12 стор 15. Розв’язати приклади. Хто прочитає?
- Молодець!
2) Усні обчислення
- Діти, згадайте, як числа називаються при додаванні?
- Як знайти невідомий доданок? ( від суми відняти відомий доданок)
- Як називають числа при відніманні?
- Як знайти невідоме зменшуване? ( до різниці додати від’ємник)
- Як знайти невідомий від’ємник? ( від зменшуваного відняти різницю)
- А зараз діти, пограємо в гру « Правда – неправда». Відкрийте завдання 1 стор. 16.Прочитайте завдання. Яка різниця між більшим і меншим числом? ( 140)
- Погляньмо на перший приклад. Назвіть більше число ( 240), різниця – 140. Що в нас невідомий? (від’ємник) Як знайти від’ємник? А тепер подивіться чи вірний хід розв’язку? ( ні)
240-100 = 140
- Погляньмо на другий приклад. Що в нас невідомий? Як знайти? Подивіться чи вірний хід розв’язку? ( так)
180-40 = 140
- Погляньмо на третій приклад. Що в нас невідоме? Як знайти? Подивіться чи вірний зід розв’язку? ( ні)
790-650 = 140
- Подивіться на четвертий приклад. Що в нас невідоме? Як знайти? Подивіться чи вірний хфд розв’язку? ( так)
550-410 = 140
- Подивіться на п’ятий приклад. Що в нас невідомий? Як знайти? Подивіться чи вірний хід розв’язку? ( так)
760-620 = 140
- А тепер знайдіть завдання 2 стор. 16. Прочитайте завдання. Ми знаємо що різниця для всіх прикладів однакова? Нам потрібно спочатку дізнатися яка ж різниця розв’язавши перший приклад.
590-370 = 220.
- Отже різниця в нас 220. Другий приклад. Шо в нас невідоме ? ( зменшуване) Як знайти?
220+400 = 620
- Третій приклад. Що в нас невідоме? ( зменшуване) Як знайти?
220+30 = 250
- Четвертий приклад. Що в нас невідомий? ( від’ємник). Як знайти?
220-220 = 0
- Молодці!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми навчимось додавати числа виду 260+40, та віднімати числа виду 300-70. Навчимось розв’язувати задачі нового виду.
- Діти. Відкрийте зошити. Відступіть від домашньої роботи 4 клітинки. Запишіть число 28 січня, класна робота.
- Пропишіть каліграфічно цифру 9.
IV. Робота над темою уроку
1. Робота за підручником.
- Відкрийте сторінку 17 завдання 3. Поясніть способи обчислення, та закінчіть його.
- Отже, щоб додати 260+40, нам потрібно 260 розкласти на розрядні доданки. Потім додати 60 і 40, і до результату додати 200. Який розв’язок? (300)
- Добре, подивіться на 2 схему. Як відняти 300-70. Нам потрібно цього разу розкласти число 300 не на розрядні доданки, а на зручні. Що ми потім віднімаємо? 100-70 і результат додаємо до 200. Який розв’язок? 230.
- А тепер потренуємось обчислювати усно. Знайдіть завдання 4.
320+80 = 300+(20+80) =400 500-50= 400+(100-50) = 450
910+90 = 900 + ( 10+90) = 1000 800-40 = 700+(100-40) = 760
V. Первинне закріплення.
- діти, подивіться на дошку. Давайте пригадаємо одиниці вимірювання довжини.
- Скільки в 1 см мм? (10)
- Скільки в 1 дм см? ( 10см)
- Запишіть завдання 5 стор. 7. Один учень працює біля дошки інші – самостійно в зошиті.
1м70см+30см = 170см+30см = 200см.
50дм+450дм = 500дм ( 5000см)
1км-90м = 1000м-90м = 910м
1км – 900м = 1000м-900м = 100м.
2м-30см = 200см-30см = 170см
4м-40см = 400см-40см = 360 см
- Записуємо в зошиті Задача 6 стор. 17. Прочитайте задачу про себе. Один учень читає вголос
- Діти, усі клумби мають які сторони? ( рівні)
- Периметр квадратної клумби ? ( 32 м.)
- Що в нас питається в задачі? ( знайти периметр другої та третьої клумби)
- Діти, ми зможемо знайти скільки м одна сторона? Якою дією? ( ділення) Що ми будемо ділити? 32:4 = 8
- Добре ми зможемо знайти периметр шестикутної клумби? Якою дією? (множення). Що ми будемо множити? ( 6*8 = 48)
- Ми зможемо дізнатись периметр восьмикутної клумби? Якою дією? ( множення) Що ми будемо множити ( 8*8 = 64)
Один учень виходить до дошки, інші працюють в зошитах.
1) 32:4 = 8 ( м) – одна сторона
2) 8*6 = 48 ( м) – периметр шестикутної клумби
3) 8*8 = 64 ( м) – периметр восьмикутної клумби.
Відповідь: 48м, 64 м.
VI. Вивчення нового матеріалу.
- Діти, які визначні пам’ятки Одеси ви знаєте? Подивіться на дошку, хтось знає що зображено на малюнку? Це Потьомкінські сходи – це парадний віхд з моря в Одесу.
- Запишіть Задача 7 стор. 18.прочитайте завдання.
- Прочитайте першу задачу та її розв’язання.
- Подивіться на короткий запис. Ми знаємо що на Потьомкінські сходи мали 200 сходинок розділених порівну на прольотів. Ми знаємо що одесит, пройшов 80 сходинок, і невідомом скільки прольотів він пройшов. Нам відомо 3 числа, і невідоме – 4. Такі задачі називають задачі на знаходження четвертого пропорційного.
- Прочитайте міркування. Спочатку слід дізнатися скільки сходинок в одному прольоті. Якою дією ми це дізнаємось? ( ділення)
- Що ми будемо ділити? ( 200:10 = 20)
- Потім на скільки прольотів розділено 80 сходинок. Якою дією ми це дізнаємось? ( ділення) Що ми будемо ділити? ( 80:20 = 4)
- Записуємо на дошці. Один учень працює біля дошки, інші в зошитах
1) 200:10 = 20 (сх.) – в одному прольоті
2) 80: 20 = 4 (п.)
Відповідь: піднявся на 4 прольоти.
- Подивіться на схему. І перевіримо себе.
80: ( 200:10) = 80:20 = 4.(п.)
- Давайте розв’яжемо 2 завдання задачі на сторінці 19. Прочитайте завдання. Один читає вголос, інші про себе.
- Скільки фунікулер провезе туристів за 5 ходок? ( 50 туристів)
- Що в нас питається в задачі? ( скільки ходок зробить такий вагон, щоб перевезти 110 туристів?)
- отже, ми зможемо дізнатись скільки туристів вагон провезе за одну ходку? Якою дією? ( ділення)
Що ми будемо ділити? ( 50:5 = 10)
- Ми зможемо дізнатись скільки ходок зробить вагон щоб перевезти 110 туристів, якщо ми знаємо скільки туристів провозить вагон за одну хотку? Якою дією? Ділення)
- Що будемо ділити? 110:10 = 11
Один учень працює біля дошки, інші в зошитах.
1) 50:5 = 10 ( тур.) – за 1 ходку
2) 110 : 10 = 11 ( ход.)
Відповідь: 11 ходок, щоб перевезти 110 туристів.
- Запишіть в зошитах завдання 8 стор. 19. Прочитайте задачу. Пишу короткий запис на дошці.
- Скільки в першому прольоті сходинок? ( 13)
- В другому прольоті скільки? ( на 6 сходинок більше)
- Скільки сходинок мають наступні 8 прольотів ? ( по 20 сходинок)
- Ми зможемо знайти скільки в другому прольоті? Якою дією? (додавання)
- Ми зможемо дізнатись скільки сходинок у 8 прольотах, якщо кожен налічує 20 сходинок? Якою дією? (множення)
1) 13+6 = 19 ( сх.) – на 2 прольоті
2) 13+19 = 32 ( сх.) на 1 та 2 прольотах разом
2) 20*8 = 160 ( сх.) – на решті прольотах.
4) 160+32 = 192 (сх)
Відповідь : 192 сходинок.
VII. Підсумок уроку
- Діти, про яку ми визначну пам’ятку сьогодні розглянули?
- Які задачі ми навчились розвязувати?
VIII. Домашнє завдання
С. 19 № 9, 10.
Конспект перевірила та до проведення уроку допустила:
Вчитель_____________________________Вершиніна Л.П.