Розвиток зв'язного мовлення. Докладний усний переказ тексту-розповіді з елементами опису процесу праці
Мета: формування в учнів уміння і навички переказувати текст з описом процесу праці; вдосконалювати їх уміння переказувати зв'язний текст; поглибити знання про Т. Шевченка як майстра гравюри; виховувати в учнів любов і повагу до праці.
Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Докладний усний переказ тексту-розповіді з елементами опису процесу праці
Мета: формування в учнів уміння і навички переказувати текст з описом процесу праці; вдосконалювати їх уміння переказувати зв’язний текст; поглибити знання про Т.Шевченка як майстра гравюри; виховувати в учнів любов і повагу до праці.
Тип уроку: формування вмінь і навичок на основі знань.
Обладнання: портрет Шевченка, офорти Шевченка (репродукції)
Х І Д У Р О К У
І. Мотивація навчання
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда з учнями
Коротка розповідь учителя про Т. Г. Шевченка як майстра гравюри.
ІІІ. Робота з текстом переказу
Г Р А В Е Р
Тільки починало ясніти тьмяне петербурзьке небо, а Тарас Григорович уже приходив до своєї майстерні. Брав граверне приладдя, мідну пластинку, дзеркало і благав Бога, що б не завітав у цей час до нього ані друг, ані недруг. Бо час роботи для художника дуже дорогий. 1 навіть найлюбіший гість — гірший від татарина!
Гравюра користувалася популярністю серед народу. За доступну ціну можна було купити гравюри творів видатних майстрів. Тому цей вид мистецтва так приваблював Тараса Григоровича.
Свої офорти Шевченко хотів представити на здобуття звання академіка. Тому й упрягся в роботу.
Тарас Григорович старанно вкрив підігріту на вогні мідну пластинку ґрунтом з асфальту, воску та каніфолі. Він почав закопчувати пластинку пучечком воскових свічок, щоб одержати чорний фон, вигідний для нанесення на нього голкою малюнка.
Ще не було й семи ранку. Це найкращий час для усамітненої зосередженої роботи. Шевченко взяв довгу, вправлену в дерев'яну ручку голку. Чотирикутник дзеркала поставив так, щоб у ньому відбивався малюнок. Адже наколювати на ґрунті треба було все навпаки. Він уже помилився раз від нетерпіння швидше побачити наслідок!
Тарас Григорович поринув у свою копітку роботу. Вона потребувала зосередженості, максимального напруження, точності очей і рук.
(За О. Іваненко)
Словникова робота
Повторення написання орфограм у словах: тьмяний, петербурзький, приладдя, академік, старанно, асфальт, недруг.
Тлумачення слів
Гравюра (фр.) вид графіки, у якому зображення є відтиском рельєфного малюнка, що наноситься на дошку гравером. Гравюра на металі – офорт.
Офорт – (фр.) вид гравюри.
Каніфоль – крихка склоподібна речовина від світло-жовтого до темно-коричневого кольору. Входить до складу смолистих речовин хвойних дерев.
Асфальт (грецьк. гірська смола) суміш бітумів з мінеральними речовинами (вапняком, піщаником); бітум – тверда або рідка суміш переважно чорного кольору, що не розчиняється у воді.
Дібрати синоніми до слів ясніти, упрягтися, відбивався, поринути
IV. Робота над планом
Скласти самостійно складний план переказу
Орієнтовний план переказу
а) покриття мідної пластинки ґрунтом;
б) закопчування пластинки.
Під час складання плану учні обговорюють його пункти і підпункти
V. Підготовка до переказування тексту (3-5 хвилин)
VI. Усний переказ тексту учнями
VII. Аналіз помилок (стилістичних, лексичних, граматичних, орфоепічних), допущених учнями під час переказу.
Підсумок уроку
VIII. Оцінювання учнів
Домашнє завдання.
Із текстів художнього стилю вибрати уривки з елементами опису процесу праці.